قصص مثيرة قصص اثارة

رواية انثى في عالم المال

رواية انثى في عالم المال Unnamed File 2 256X300 1

روايه انثى في عالم المال

المال اصبح كل شئ لمن يملكون المال يظنون ان به تشنري النفوس لا يعلمون ان
هناك نفوس طاهره لا يحكمها عالم المال

روايه (((انثى في عالم المال(((

بقلم: فيروز شبانه

 

سميه:يلا يابرديس قومي بقي الوقت اتاخر
قومي يابت ساعديني شويه هو انتي بتاخدي الاجازه عشان تنامي وتارفيني ولا تشيلي عني شويه

برديس :حاضر يا مامو هقوم اهو تحبي اروح اسيق شقق الجيران وامسح السلم كمان
مانا مشطبه المطبخ قبل مانام عملتي ايه بقي انتي
وجوزك وابنك مسافرين يعني لا فطرتي حد والاكل علي ادنا
سميه:اه ياام لسانين
يابت عاوزه افطر هبطت قومي وضبي الفطار
برديس :سلامتك من الهبوتس ياعسل
تكونيش حامل ياسوسو
سميه:يابت اتلمي يابت جاك خابط ف نفوخه
برديس :ماانا عرفاه الواد عادل الشقي ده يجيلنا كل اجازه ويبهدل الدنيا
سميه:منك لله يابعيده يابت اخلصي
عاوزه اروح لخالتك بنتها باقي علي خطوبتها شهرين اشوفها عاوزه حاجه
برديس:هتعوز ايه ياعني عندها خدم وحشم وعايشه ف فيلا وبنتها متكبره علينا مافيش الا الواد
سامح العسل دا مابعتبروش من العيله دي لانه متربي معانا وصاحب سامر اخويا الروح بالروح
ومذاكره مع بعض وكان عايش حياته معانا وزيه زي سامر بالظبط عندي لو شفته اكني
شوفت سامر
سميه:اه والله هو اللي فيه الخير وبيودنا ويسال والله زي ابني بالظبط انتو التلاته مماتفترقوش
عن بعض
برديس :بس انا اكتر طبعا بنوته علي ولدين
سميه:انتي بالذات عاوزه ضرب الجزمه امشي غوري حضري الفطار
برديس:طب ليه كده طااااا ماكنا حلوين
سميه:ايه لغه الصنيعيه دي في ايه يابت
برديس:خلاص هاخد شاوري واصلي و….و…..
سميه:حيلك حيلك اكون انا مت اخلصي يابت بسرعه
برديس :طب هتيمم واجيلك
ولم تجد غير شبشب طائر علي نفوخها
برديس:ماشي ياسميه ماكانش العشم
سميه:يارب صبرني ع البت دي هتجبلي جلطه
برديس:بعد الشر ان شاء الله عدوينك واللي يكرهوكي
سميه:غوري يابت من قصادي وخلصي
خلفه البنات واللي عاوز بنات
ترجع برديس هو في حد معبرك غيري ماابنك سافر اهو انا اللي بقيالك ياسميه لمي
الدور
سميه:والله لو ماتلميتي ياكلبه لاقطع الشبشب عليكي اخلصي يابت هموت داهيه ف شكلك
برديس:فطار ملوكي كونتنتال اهو مايطلعش الا للغالين
ويفطرو سويا فليس لهما غير بعض
…………………….
فارس:يابابا انا مش عاوز اجوز صافي دي مش عشان انت شريك بباها يبقي ذنب عليا
اجوزها
كاظم:احنا اتفقنا خلاص والفرح بعد شهرين
مش عاوز كلام كتير عاوز تخسرني صاحبي
فارس:تخسر صحبك ولا ابنك
انا لو اجوزتها هخسر نفسي مابحبهاش مابطقهاش عمايلها زفت وزباله
كاظم:البنت كويسه ومنفتحه انت اللي قفل جاريها شويه ومش عاوز كلام كتير
خلاص انتهينا ومش هنفتحه
………………………………..
سميه:هروح ابص علي خالتك كده واجب
ماشي ياماما
سميه:مش هتيجي تسالي صافي لو عاوزه حاجه
برديس:اهدي ياحاجه الله يكرمك.مش ناقصه حرق دم منها ولا من ابوها
سميه:طب انا ماشيه خدي بالك من نفسك حبيبتي
برديس:حاضر ياماما ماتتاخريش
سميه:ربنا يسهل ان شاء الله
وخرجت سميه لاختها
برديس في شقتهم تروق الشقه وتعمل الاكل
برديس :هي الست دي اتاخرت ليه كده هتبات ولا ايه
اما اكلم خالتو
برديس:سلام عليكم
ازيك.خالتو
ناهد:ازيك عيون خالتو
ماجتوش ليه
برديس:ماما نزلت من الصبح جاتلك
ناهد:لا والله ماجت للان
برديس :نهار اسود امال فين ولا حصلها ايه
ناهد:اهدي بس هكلم طاهر جوزي يسال كده هو له اتصالات واسعه
برديس:وانا اعمل ايه دلوقت انزل ادورف الشوارع
ناهد:البسي وتعالي ولو عرفت حاجه اقولك علي طول وتبقي معانا
ولبست وجريت علي خالتها
ياريتني ماسيبتها تنزل لوحدها
يارب سلم
طاهر بعد اتصالات عديده
يؤسفني ابلعكو انها حصلها حادث وف مستشفي ……
بس حالتها خطيره ادعولها
برديس :انا ريحالها حالا
خالتها :وانا جايه معاكي يلا .
معلش ياطاهر خليك.معانا عشان لو في حاجه الاجراءات تقوم بيها هي مالهاش غيرنا ابوها واخوها
مش هنا
وذهبو للمشفي وعند دخولهم وسؤالهم عليها
الدكتور:اتفضلو ف الغرفه دي بس ماتتعبوهاش
برديس:سلامتك ياماما الف سلامه
سميه :ماتعيطيش حبيبتي انا بخير وهي تتالم
وبصوت يكاد يخرح بالعافيه
خدي بالك من برديس ياناهد دي مالهاش حد وابوها واخوها مسافرين اعتبريها زي صافي
ناهد:هي فعلا زيها
بس انتي اللي هتاخدي بالك.منها
سميه سميه ردي عليا
برديس:ماماااااااا

 

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

انهارت برديس ثم استفاقت في غرفه مجاوره بالمشفي
برديس:ماما فين ياخالتو
ناهد :عند اللي خلقها حبيبتي عمرها لحد كده وانتي مؤمنه
برديس:يعني خلاص مش هشوفها
خالتها :عمك عمل الاجراءات اللازم وقلنا لوالدك واخوكي اكيد هينزلو انهارده احنا مكلمنهم من يومها

برديس :هو انا هنا من امتي
خالتها :يومين تفوقي ويغمي عليكي تاني
وهم هنا قالو لازم تشريح الجثه عشان حادثه وان شاء الله نطلع اليوم للدفنه يكون
والدك جه
وفتح الباب
عادل:بنتي عامله ايه حبيبتي
برديس:خلاص يابابا ماما ماتت
سامر :عمرها حبيبتي انتهي لحد كده
والله اتحايلنا ع الكفيل يسيبنا اسبوع بالعافيه
برديس:انتو هتسافرو تاني
طب وانا لسه ليا سنه دراسه
عادل :معلش يام سامح هنتقل عليكي السنه دي هتقعد معاكي علي ماتخلص وانا خبعتلها مصاريفها
كامله بس ماينفعش تقعد لوحدها
ناهد:دي ف عنيا دي بنتي انت بتتكلم ف ايه
عادل:دا العشم وا ل اما تخلص هاخدها معايا السعوديه
ناهد:ان شاء الله
عادل:والله لولا الكفيل محتاجني اليومين دول بنخلص الحسابات بتاعه الشركهكنت قعدت بس معتمد عليا لامانتي
وكمان لو نزلت هيضايق ويضايق سامر
ناهد:طبعا مفهوم ربنا معاكو
وانتهت مراسم الدفن والعزاء وجاء وقت الرحيل
ناهد :جهزي حاجتك وهبعتلك السواق ياخدك
برديس :ماشي ياخالتو
…………..
طاهر:ايه لازمته تيجي هنا ماليها شقتها
ناهد:اسيب بنت اختي لوحدها ف شقه
دي اختي مامناني عليها
طاهر:خلاص خلاص اعملي اللي عوزاه
ناهد:ربنا يهديك ياطاهر
وفعلا بعتت السواق لبرديس اتي بملابسها
وجاءت معه
ناهد:اهلا حبيبتي
ياداده طلعي الشنط ف اوضه برديس ووريهالها
ناهد:اطلعي ارتاحي ووضبي حاجتك ف اوضتك ولو لحتاجتي حاجه خلي الداده تساعدك
برديس:حاضروطلعت تضع اشياءها وهي تبكي حالها بالامس كانت الضحكه لا تفارقها واليوم فهي والبكاء صديقها

وارتدت لبس للبيت بحامه
فوجدت من يطرق الباب
سامح:الجميل عامل ايه انهارده
فجرت ارتمت في احضانه فهو يمثللها اخيها الغاءب
سامح:برديس انتي اقوي من كده حبيبتي فين الضحكه اللي كانت بتشلنا انا وسامر واحنا ف
قمه غضبنا وتضحكي علينا
برديس:مش قادره ياسامح دي ماما
سامح:معلش حبيبتي كلنا هنموت بس المهم تبقي قويه عشان تعدي المرحله الجايه
برديس :مش عارفه هقدر اكمل من غيرها ازاي
سامح:دا انتي قويه ومفتريه حتي فاكره سندوتشات الجبنه بطماطم وعلي ماتجبيها تكوني اصطدتي الطماطم منها
ونقولك هي فين تقولي كانت بتتمشي مع خياره ف السلطه
دا انتي جباره
برديس:ههههه انت لسه فاكر
دانا اتعقدت من الجبنه بطماطم بسببك وبدات اقتنع انها من غير طماطم اصلت ولو لقيت
حته طماطم بالصدفه اقول دي هربت من الخياره ازاي
برديس:ههههه والله ماقادره اضحك بس بقي

صافي:دا ايه الضحك والتهريج ده اللي مابشوفك تضحك معايا كده
سامح:والله انتي اللي مابتديش فرصه لحد يتنفس معاكي
صافي:بقي كده ماشي ياسامح
سامح :اسيبك بقي لحسن الموزه مستنياني وشكلي هقتلها
برديس:ليه
سامح :مش راضيه نجوز الا اما تخلص دراسه
اقولها هساعدك تقولي لا
برديس:والله ليها حق انت تساعدها داانت هتعطلها وتعطلها كمان
سامح:انتي مع اخوكي ولا معاها يابت
برديس:انا مع الحق
سامح:جاك كسر حوقك ومش هضحك.تاني هاتي ابت الضحك اللي ضحكتهولك تاني
برديس :امشي ياد يااهبل انا عارفه بتحب فيك ايه
سامح:سواد عيوني طول النهار معلقه السود عيونه ياولا السود عيونه ياولا
وعلقت علي كده نفسي اعرف الكوبليه اللي بعده مش راضيه ابدا
يكونش شتيمه
برديس:جايز بردو يلا بدل ما الموزه تمشي
سامح:تقدر كنت جبتها من شعرها
برديس:ياحمش
يعدل اللياقه امال يابنتي انتو اللي مش مقدرين النعمه اللي وسطيكو
برديس:انا صدعت امشي بقي
سامح:ماشي ياجزمه لو عبرتك تاني
………………………..
صافي:ايه اللي جابها هنا دي
ناهد:عيب ياصافي دي بنت خالتك
صافي:يوووه بنت خالتك بنت خالتك
انتي ناسيه خطوبتي قربت ودي هتحضر بالاسود بتاعها ده
ناهد:وايه يعني في سواريهات اسود شيك
صافي:خلاص انتو احرار حاجه تزهق

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

ظلت الحياه رتيبه والحال كما هو مع ابطالنا واقترب موعد الخطبه
ناهد:انزلي حبيبتي شوفيلك حاجه سواريه عشان الخطوبه الحي ابقي من الميت عشان تفرحي مع صافي

برديس:بس معلش ياطنط مش هغير الاسود هنقي حاجه شيك سودا

ناهد:طب خدي فلوس وانزلي اشتري
برديس:لا معايا ياخالتو بابا بيبعتلي حوالات دايما وبيفيض منها بحطه ف حسابي اللي ف البنك
عشان اما احتاج لو اتاخر عليا الاقي وانا عارفه محلات حلوه للتاجير مش لازم اشتري

ناهد:انتي ليه عامله فرق بينا انا زي ماما
برديس:عارفه ياخالتو والله بس معلش عشان ابقي مرتاحه
ونزلت فعلا لفت علي المحلات واجرت فستان اسود شيك جدا من الجيبير ضيق وبه بعض
الالماظ وله ذيل بسيط من الخلف ومحتشم واشترت طرحه تليق به وللتعريف ببرديس هي جميله
جدا حتي دون مكياج عيون زرقاء وشعر اصفر بيضاء عكس صافي لذا تغار منها فصافي
مستعاره تكوي شعرها وتضع المساحيق لتزيد بياضها فهي قمحي فاتح وعيون سوداء متوسطه الجمال ولكن
مكياج هذه الايام يجعل من البوصه عروسه كما يقال
المهم اشترت صافي فستان عار الصدر زهري اللون
وجاء يوم الخطبه وازدانت الفيلا بالزينه والكهرباء لاستقبال العروسين
ونزلت صافي بعد ان فعلت الكوافيره الافاعيل بها لتجعلها ملكه متوجه واخذها فارس علي مضدد

فارس:مش ملاحظه ان الفستان فاضح وعريان اوي
صافي:مش خطوبتي وف فيلتنا
فارس:والناس دي كلها ايه
سامح:لا لا لا انا ماقدرش علي كده داانا هسيب الموزه بتاعتي بقي ايه الجمال ده

برديس:بس يابكاش هي فين صحيح
سامح:انا عارف هي بتهبب ايه لحالا تلاقيه منقوعه ف اي حمام ولا اي ماسك
يجو يشوفو الطبيعي يوكل
برديس:انت مافيش فايده فيك حياتك كلها هزار
ارحمني بقي
سامح:مش لما ترحمينا انتي شويه
اهي مهجه الفؤاد جت هاي بيري اتاخرني ليه ابت
دا كله موقفاني استني لا انيس ولا جليس
بيري:مانت مروق اهو وفاتحها ع البحري

تقصدي برديس دي اختي يابت ياهبله ياام مخ ضارب
طب يلا نرقص مع العروسين
سامح:يلا ياحبي اشيلك لهناك
بيري:ماتعقل بقي وبطل جنان دا العريس ماشالش عروسته عاوز انت تشيلني
سامح:اصل مافيهوش نفس انما الدهن ف العتاقي
بيري:يارب صبرني مش عارفه بحب فيك ايه
سامح:انتي ناسيه السود عيونه ياولا
بيري:ههههههههه والله مجنون يلا يابو عيون سود يامجنني
برديس :ربنا يسعدكو انا راحه الحمام
واثناء العروسين بيشربو بعض وبيتصورو وقع بعض العصير علي فارس
فارس:يوووه ماهي ناقصه اصلها
صافي:طب روح الحمام اللي تحت ف الفيلا بسرعه امسحها واغسل ايدك واستاذن ليذهب
كانت برديس ف الحمام امام المراه خلعت طرحتها وتبكي حالها فقد كان اليوم ستكون امها
معها في هذا الحفل يتسامران فاخذت تغسل وجهها
وسرعان ماوجدت من يفتح باب الحمام بسرعه
فنظرت برديس له بعيناها الزرقاء الحمراوتان من اثر الدموع
فارس قبل ان تنطق انا اسف والله مافكرتش ان حد هنا وانتي مش قافله بالمفتاح

برديس حصل خير واغلق الباب ولكن لفت نظره هذه الدموع فخبط مره اخري وتكلم من
خلف الباب
طب في حاجه ياانسه ممكن اقوم بيها حد زعلك عشان لاحظت انك بتعيطي
برديس:ميرسي لزوقك مافيش حاجه اتفضل حضرتك لعروستك
ذهب فارس لحمام اخر ينظف نفسه وهو سارح في هذه العيون الدامعه ولا يعلم لماذا
ذات الوشاح الاسود.باكيه هكذا
وذهب لحفله مره اخري وانقضي الحفل بسلام
ولم يحدث اي تطورات
…………..
ناهد:انتي هتفضلي حابسه نفسك كده ولابسه الاسود حبيبتي الحي ابقي من الميت
برديس :معلش ياخالتو مش هقدر البس الا اسود حاليا خليني براحتي
ناهد:طب هسيبك بيه بس تقومي تفرفشي شويه انها رده سامح هياخد خطيبته الديسكو وفارس هيعدي
علي صافي ياخدها روحي معاهد دا لو ليا خاطر عندك
برديس:مع ان ماليش ف كده بس هروح عشانك
ناهد:خد بنت خالتك معاك هي بتلبس
سامح:لا خليها مع صافي انا اتاخرت وهتبقي ليله سوده مش بعيد تطلب الطلاق قبل مانجوز
اصلا
ناهد:طب خلاص ونزلت صافي
ناهد:استني خدي برديس معاكي
صافي:وليه بقي
ناهد:صافي اتلمي هو انتي هتشيليها علي راسك هتروح تقعد بدل حبستها
صافي بنرفزه اوم مامي
طبعا صافي ترتدي ميني جيب و توب وجاكت كات عليه وبشعرها اما برديس بنطالون جينس
اسود ضيق وبلوزه حرير اسود وطرحه
وجاء فارس وعرفته صافي دي بنت خالتي
ينظر لها فارس ف المراه ويشبه عليها ولكن الاخري كانت ذات شعر اصفر وهذه بالطرحه
ولكنه عرفها
وذهبو للديسكو وكان سامح هناك
سامح ماتيجي يابت ارقصك شويه
برديس:حل عني ابوس ايدك مش ناقصه صداعك كفايه الصداع اللي انا فيه
صافي:استني خدني معاك وقبل ان يتحدث فارس كانت منطلقه
فارس:يظهر انك واخده علي سامح اوي
برديس:طبعا مش اخويا ومتربي عندنا من صغره وراضع علي سامر اخويا
فارس:يااه دي صله قويه اوي
اصل خالتو لما ولدته جالها كانسر ف الثدي وكانت تدخل عمليات وماما كانت والده سامر
فبقت ترضعهم سوا وتاخد بالها منه وخالتو كانت موصياها عليه حتي اما خلصت عملياتها وبقت
كويسه هو بقي يجي عندنا علي طول ويذاكر مع اخويا عشان سن واحد عسان كده
هو وسامر بالنسبه ليا واحد لما بشوفه اكني شوفت سامر وهو كمان بيعتبرني اخته اكتر
من صافي كمان
……………
بيري:ماطقتش لما شوفتها ورايح جري
سامح:ياهبله دي اختي مافيش ف القلب غيرك والله
بيري:ياسلام اضحك عليا ومااجوزتهاش ليه ماهي جميله اهي
سامح:عشان اختي حد بيجوز اخته ياعبيطه يامجنناني ماتيلا يابت نجوز بقي انا استويت
بيري:انت بالذات مافيش جواز الا اما اخلص السنه اللي جايه دا انت تهبلني واسقط يرضيك

سامح:يرضيني ونعدها تاني وتالت وعاشر
بيري:لا انت عاوز ترفدني من الجامعه لا ياسكر لما اخلص
…………….
فارس؛ مش انتي الي شوفتك ف الحمام
كنتي بتعيطي ليه وليه دايما باسود يعني ديسكو وكده
برديس:عشان والدتي لسه متوفيه من 3 شهوروانا ماليش ف الديسكو انا بس عشان الحاح خالتو
ماحبتش اضايقها
فارس:انا اسف البقاء لله
ونظر فارس لصافي بغضب وهي ترقص
وذهب احضرها
اظن ابسط حاجه تقعدي مع خطيبك مش سيباه وبتتنيلي ترقصي
صافي:في ايه انت خنيق اوي انا بحب ارقص امال جايه اقعد
فارس:امال جيباني اقعد لوحدي وانتي ترقصي
برديس احست بغضب فارس
برديس:صافي فارس عنده حق طب اقعدي معاه شويه وارقصي شويه
صافي:انتي مالك ياحشريه تتدخلي بينا ليه
برديس:انا اسفه اوي فعلا اني اتحشرت عن اذنكو
واخذت شنطتها ومشت
فارس:تصدقي انك.ماعندكيش ريحه الدم وانسانه مستفزه ابقي تعالي مع اخوكي لما تكملي رقص
واخذ مفاتيحه وخرج

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

خرج فارس مسرعا بعد برديس وترك.صافي والغضب ياكلها ولكن سرعان ما رقصت مره اخري
وكان شيئا لم يكن
اما فارس فخرج وجد برديس بعين دامعه تحاول ان تجد.تاكسي
فارس:انا اسف ع اللي حصل جوه
برديس:ماحصلش حاجه انا اللي غلطانه ثم انت ذنبك ايه
فارس:لما ماحصلش حاجه بتعيطي ليه
برديس:انا مابعيطش دا انطرفت
ويقترب منها وهو الاتنين بينطرفو سوا
برديس:عادي يعني
فارس:طب يلا عشان اوصلك
برديس:لا طبعا ماينفعش
فارس:اللي ماينفعش اني اسيبك ف وقت زي ده مافيش عربيات فيه ومااضمنش اللي يقف ليكي
ممكن يعمل فيكي ايه
يلا يابرديس بدل ما ادخلك بالقوه
فاقتنعت بكلامه ودخلت ليسير بها بعض الوقت ويركن
فارس :انزلي
برديس:انزل فين دي مش الفيلا
فارس:مين قالك انها الفيلا
هننزل نشرب حاجه او اعزمك علي ايس كريم
برديس:لا طبعا مانزلش
فارس:برديس انا مخنوق ومحتاج اتكلم مع حد وكمان عشان حرقه الدم اللي حصلتلك اجبلك لمون
يهدي اعصابك
برديس:لا مش عاوزه
ولو مخنوق كلم واحد صحبك انما انا اخر واحده ممكن تقعد معاك انت ناسي انك
خطيب بنت خالتي
فارس:وفيها ايه يعني احنا هنقعد ف مكان عام وانا واخدك شقه مفروشه
برديس:تنظر له وتبرق
فارس:انا اسف والله مش قصدي انا بس بوضحلك.اننا وسط ناس ومابنعملش غلط
برديس:اسفه مش هنزل
والا انا هنزل اشوف اي تاكس واتجهت بجسدها نحو الباب ليمسك فارس بذراعها
فارس:خلاص بقي مش هننزل وتنظر له لانه يمسك ذراعها
فارس:اسف مش قصدي
بس هنجيب ايس كريم ناكله هنا ف العربيه واحنا ماشيين
علي فكره انا مش بخيل يعني عشان امشيكي كده
والله انا كريم اوي
فتبتسم برديس :خلاص ماشي وانا ماقلتش انك بخيل ومش هكسفك وفعلا جاب الايس كريم
فارس:بس انتي مختلفه تماما عن صافي
برديس:اكيد طبعا اختلاف البيئه بياثر هي كبرت ف بيءه وانا ف بيئه مختلفه تماما
هااااااا فارس رحت فين
فارس:هااااا معلش سرحت شويه اسف
يلا نروح وساق ليوصلها للفيلا
فارس:هشوفك تاني
برديس:الله اعلم
فارس:لازم
ودخلت الفيلا
ناهد:فين صافي وسامح
برديس:ف الديسكو
ناهد:وانتي جيتي ليه لوحدك وازاي
برديس:صدعت شويه مش واخده عليه وفارس جابني لان هو كمان صدع
وصافي هتيجي مع سامح
بعد اذنك.يا خالتو
ناهد:اتفضلي حبيبتي
…………………….
ف اليوم التالي
كان فارس بالخارج بسيارته ينتظر ان يلمح برديس
فوجدها خارجه توقف تاكس
فارس:دي رايحه فين بدري كده
ومشي وراها وجدها تنزل في حاره وتطلع بيت وهو يراقبها وعرف اين دخلت
وانتظر ولم تنزل فطلع وخبط كانت مرتديه جلباب جل قصير نص كم وعندما فتحت فدخل
فارس مسرعا واغلق الباب
فارس:لما انتي غاويه شقق كنتي قولي وعامله فيها البنت المؤدبه وكلكو صنف واحد وياتري البيه
اللي بتقابليه فين
برديس:انت ايه اللي جابك هنا وازاي تخش البيت كده وانا لوحدي وانت مالك بيا اصلا

وانا اللي فكرتك محترم طلعت قليل الادب وسافل امشي اطلع بره
فارس:مش طالع الا اما اشوف البيه اللي بتواعديه هنا
برديس:انت قليل الادب وهمت برفع يدها ولكن خبط الباب
برديس:يالهوي اوعي تنطق
فتحت وجدت جارتها ام يوسف
ام يوسف:برديس انتي هنا ياحبيبتي اصلي سمعت دوشه قلت اطمن مين هنا
برديس:اه ياطنط جايه انظف الشقه عشان لو بابا واخويا جم ف اي وقت والدراسه قربت
مش هبقي فاضيه وهي مقفوله من فتره
ام يوسف:طب عاوزه مساعده
برديس:متشكره اوي ياطنط
واغلقت الباب
عجبك.كده كنت هتوديني ف داهيه افرض حد من الجيران شافك يقول عليا ايه
فارس:برديس انا اسف لما شوفتك دخلتي هنا ولقيتك.كده كنت هتجنن
برديس :وانت مالك بيا اصلا
فارس يمسكها من ذراعيها امامه
مش معقول مش حاسه بيا كل ده
برديس انا بحبك وعمر مابنت شدتني لها زيكبرديس:يانهار اسود مالقتش الا انا وتحبيني دونا عن
البنات
عمرها ماتنفع يافارس
دي بنت خالتي يقولو سرقت خطيب بنت خالتها
انت اكيد مجنون
فارس:الحب مش بادينا يابرديس وانا مش عاوز غيرك تبقي مراتي
تتراجع للوراء فتلتصق بالحاءط
انت اكيد محنون مش ممكن ده يحصل
فيقبلها هيحصل ومنتظر ردك دي تليفوناتي كلها

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

اخذ موبايلها من علي الترابيزه ورن علي موبايله
فارس:انا سجلتلك رقمي ومعايا رقمك وهسيبك تفكري براحتك ومش هستعجلك قدامنا السنه طويله علي ماتخلصي

ودلوقت انا ماشي ويهم بفتح الباب
برديس:تمسك فيه تمشي فين عاوز تفضحني اما اشوف الطريق
فارس:محسساني اننا بنسرق بيتكو وبتامنيلي الطريق
ماشي يامعلم شوف السكه لنتقفش ع السلم
برديس:فايق ورايق اوي وبتهزر
يقترب منها وماروقش ليه انا وحبيبي لوحدينا ولا حدش بيبص علينا والدبان بيتف علينا
برديس:ههههه والله انت مجنون وابعد عني مش عشان عملتها مره وانا مش واخده بالي هسيبك
تكررها لا فوق دا بعدك
فارس:اه مش واخده بالك قلتلك بخ وبوستك يلا يابت خرجيني بدل ماتهور
فجرت تفتح يلا بسرعه
والله لو قربت مني اصوت واقول حرامي اتهجم عليا
يجلس يضع ساق علي ساق
فارس:يلا وانا هقلهم هي اللي فتحالي ومدخلاني ويمسك ذقنه وانتو عارفين بقي
واظن الباب مش مكسور ولا حاجه
بردبس:ياقليل الادب انا بردو الي دخلتك ولا انت اللي دخلت بالعافيه
فارس اثبتي
ففتحت له لتخرجه
فارس:ماتتاخريش ف الرد لحسن اجيلك
برديس:اياك تهوب هنا تاني انت حر
فرس:خلاص ماتضطرنيش لكده
وتركها ونزل
وهي اغلقت الباب
برديس:يانهار اسود ايه الي انا فيه ده مالقتش الا انا دونا عن البنات طب ازاي
وايه الاسنهبال بتاعي ده انا كنت مستسلمه كده ليه بدل مالطشه قلمين
ياحتي اتنيلي انتي كنتي دريانه بالدنيا دا قلبك من كتر الدق كان هيفط وينط ويروح
ف جيبه
بس ازاي دا مش ممكن يحصل ابدا خالتو وبنتها ولا ابوها ولا سامح هيقولو ايه
مش ممكن ابدا دا يحصل ونفضت جميع الافكار وعزمت امرها ان لا تعيرهذا الموضوع اهتمام
وتتركه جانبا
خلصت ماوراءها وارتدت ملابسها ونزلت تتمشي للناصيه لتاخذتاكسي

ولكنها وجدته امامها
فارس:يلا اركبي اوصلك
برديس:مش راكبه ومش كل شويه تنط ف وشي
فارس:اركبي الناس بتتفرج علينا
فركبت واوصلها للفيلا
مش هحاول انط ف وشك وهسيبك تفكري بدون ضغوط.بس ماتختبرنيش وماتجربنيش ممكن اعمل ايه عاوز
ردك
يلا سلام هتوحشيني
تبرق برديس له
فارس::ماتبرقيش كده لولا اننا ف العربيه وقدام الفيلا مش عارف كنت عملت ايه
برديس:بلاش سفاله وقله ادب يافارس
فارس:حاضر ياعيون فارس يامجننه فارس ومدوخاه وراكي
شقلبتي كيان فارس
برديس:انا ماشيه احسن
فارس:طب حاسبي النمله تكعبلك
برديس:يادمك الظريف
فارس يقهقه باي ياحبي
……………..

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

اتخذت قرارهاه الا ترد علي تليفوناته
حتي عندما ياتي لرؤيتها لا لرؤيه صافي لاتخرج من حجرتها حتي جن جنونه بعد اكثر
من شهرين علي هذا الحال
وعند خروجها من كليتها وجدته امامها
اركبي
برديس:مش هركب عاوز مني ايه يافارس ارحمني بقي وسيبني ف حالي
فارس:بقولك اركبي بدل ماتبقي فضايح انا جبت اخري
فركبت معه نظرا لحالته العصبيه
فارس:مابترديش علي تليفوناتي ليه
برديس:وارد.عليها ليه
فارس:نعم ياختي بتستهبلي امال اللي قلناه ده ايه
برديس:فارس بليز اهدي وماتتعصبش عليا وتبكي واشاحت بوجهها
يانهار اسود احنا فين
فارس:مش عارف انا ماكنتش مركز ف الطريق ايه الصحرا دي
برديس:منك لله فضحتني هنعمل ايه دلوقتي
فارس:ولا حاجه هنسال اي عربيه معديه مدخل القاهره فين شكلنا طلعنا براها
وفعلا اوقف عربيه بعد فتره وسال وعرف المدخل منين
برديس:طب يلا اوام وديني الفيلا
اخذ مفاتيحه وخرج واستند علي السياره فخرجت له
مامشيتش ليه
فارس:وامشي ليه
انا مش منقول الا اما اخد رد
خلينا هنا شهرين تلاته لما يلمونا متحللين
برديس:انت بتستهبل
فيلتفت لها والله داانا اللي بستهبل وبقالي 3 شهور مش بعبرك ولا برد علي تليفوناتك
ويمسكها من ذراعيها انتي عاوزه تجنننيني وله ايه حكايتك معايا
برديس:ولو قلت مش موافقه
فارس:خلاص خلينا لما نتحلل ماهو يانعيشسوا بانموت سوا
برديس:لا بقي كده استعباط
يعني لو قلت موافقه هترجعني
فارس:عيوني بس بشرط ماترجعيش ف كلامك والا ماتعرفيش انا ممكن اعمل ايه انا ممكن اخطفم
واجوزك غصب عنك وعن اهلك
برديس:طب يلا اما اشوف اخرتها معاك ولا هنهبب ايه ف الشبكه السودا دي
فارس:يخرب بيت دي جوازه ياشيخه
هنهبب وشبكه سودا داانا لو خاطفك مش هتقولي كده
انا عارف ايه اللي شدني ليكي
برديس:ياريته كان اتقطع
فارس:هو مين ده
برديس:الحبل اللي شدني ليك
فارس:بتهرجي ياسكر واحنا ف المصيبه دي لازم نفكر هنعمل ايه انا عارف وواثق ومتاكد انك
بتحبيني زي مابحبك وعوزاني انهارده قبل بكره عشان كده انا فضلت وراكي والله لو مش
واثق من حبك ماكنت جريت وراكي كده لكن انا حاسس بنظرتك ليا زي مابتحسي بنظراتي
يبقي ليه نعذب نفسنا عشان ناس مش حاسه بينه اصلا
برديس:يا فارس انت مش مقدر حجم الكارثه انت ممكن تفشكل وتخطب عادي لكن انا صعب
اتخطب لخطيب بنت خالتي افهم موقفي صعب وقدره
ومش عارفه اتنيلت وحبيتك ازاي وتفكيري هيتشل مش عارفه اعمل ايه تعبت وانت مش سايبني
ف حالي وبتصعب عليا الوضع اكتر
فارس:وانا جمبك حبيبتي وعمري ماهتخلي عنك احنا لازم نجوز
برديس:نعم دا ازاي ده
فارس:امال هنقضيها سوا يعني ماهو لازم هنجوز
برظيس:لا طبعا بس ازاي هنجوز اصلا لو بابا عرف مش هيوافق
فارس:ومين هيقوله احنا نكلمه يجي اننا هنجوز وهنسافر امريكا بعد انتهاء دراستك اكون وضبت كل
الورق ونسافر
برديس:داانت مظبط بقي وازاي اكدب عليه
فارس:هو مايعرفنيش اصلا انا رجل اعمال ووالدي ف امريكا وجيت اجوز ونسافر ونكتب ونشهر ف
الجامع ونجوز لحد اما تخلصي واخدك ونسافر
برديس:مش عارفه كده ملعبكه اوي
فارس:ماتقلقيش طول مانا جمبك

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

ناهد:اتاخرتي ليه يا برديس
برديس:كان عندي سيكشن جه زياده
ناهد:طب اطلعي علي اوضتك وغيري ولو عاوزه تاكلي اخلي الداده تحضرلك الاكل
برديس:لا هنام شويه تعبانه
وطلعت حجرتها
وبعدين بقي يافارس خلتني كدبت علي خالتو منك لله
ورن الموب
برديس بنرفزه ودا عاوز ايه دلوقت بقي ماهو لسه سايبني مس هيهمد الا بفضيحه انا
عارفه
برديس:افندم بتتصل ليه مش كنا سوا دلوقت
فارس:وحشتيني ياغلسه بارخمه ياغتته بقي اتصل بيكي اطمن وصلتي ولا لا تكلميني كده
برديس:مانت موصلني لباب الفيلا هتخطف يعني من باب الفيلا لباب مدخل الفيلا
فارس:انا لو اطول اشيلك ف عيوني ولا تمشيش الشويه دول هعملها
برديس:فارس بطل بقي كلامك ده لحسن هقفل
فارس:بحبك اعمل ايه حبك مكلبش ف قلبي
فقفلت السكه
برديس قلبها يدق يخربيت كلامك
فارس يرن مره اخري
برديس:افندم
فارس:بتقفلي ف وشي السكه ياجزمه
اقولك.بحبك بدل ماتقولي وانا يموت فيك تقفلي ف وشي طب والله لاوريكي
برديس:هتعمل ايه يعني
فارس:هتشوفي
واغلق الخط
برديس:انا تقفل ف وشي ماشي يافارس اما وريتك
…………………
تاني يوم خرجت من الجامعه وجدته
فارس:اركبي
برديس:مش راكبه ومالكش دعوه بيا
فارس:بت ماتجننيش
برديس تبتعد وانا مش هركب ومالكش دعوه بيا خالص لحد اما بابا يرجع وتكلمه ونشوف
هيحصل ايه
فارس:لا والله
وعوزاني ماشفكيش لحد اما يجي
برديس:دا هو شهر امتحانات واخلص الترم ويجي
فارس:وبتقوليها ف وشي كده عادي شهر
داانا اكون مت
برديس:بلهفه بعد الشر عليك
فارس:يعني بتخافي عليا امال مالك منشفاها عليا ليه حرام عليكي واتصل تقفلي ف وشي
برديس والله مش انت اللي قفلت ف وشي
فارس:مره من نفسي ماليش نفس انا كمان
برديس:طب وسع بقي
فارس:انهارده بس تعالي اوصلك
برديس:يوووه يافارس مابتزهقش حد يشوفنا
فارس:يولعو
برديس:ماينفعش لحد اما بابا يجي سلام
فارس:سلام يامدوخاني
صافي:فارس ايه اللي جابك هنا ومالك ومال برديس
فارس:ابدا كنت معدي بالصدفه لقيتها قلتلها اوصلك مارضيتش
صافي:ااااه
لو ماكانش معايا عربيتي كنت قلتلك توصلني
فارس:طب الحمد لله سلاااام
صافي:بقي كده
ورجعت صافي
دخلت لبرديس:انتي مالك ومال فارس
برديس:مالي بفارس
صافي:انا شيفاه واقف معاكي عند الكليه
برديس:صدفه وعرض يوصلني رفضت
صافي:ابعدي عنه احسن لك لهتشوفي وش عمرك ماشوفتيه وخرجت
لتجد فارس يرن
عاوز ايه دلوقت فردت برديس
فيه ايه شوفت مش قلتلك هترسي علي فضيحه صافي شافتنا انهارده
فارس:وايه يعني قلتلها صدفه وعرضت اركبها معايا مارضتش
برديس:ماانا قلتلها كده بس هددتني
فارس:تستجري تعمل حاجه داانا كنت فعصتها بحزمتي
برديس:فارس بلاش تيجي خالص لحد اما بابا يجي
فارس:ماشي بس تردي علي تليفوناتي وعدل مش تقفلي ف وشي
برديس:خاضر
فارس:احسن والله هتلاقيني ناطط ف وشك
برديس:لا خلاص
فارس؛ طب اديني واحده وحشتني من نفسي بقي
برديس:اتلم يافارس
فارس:وبعدين بقي
برديس:خلاص خلاص وحشتني
فارس:ياخرابي اموت انا واعيد السنه
برديس:ايه الكلام البيئه ده
فارس:انا بيئه ياحزمه طب اقفلي بدل مااقفله ف نفوخك سديتي نفسي
برديس:هههههههه احسن
فارس:يخرب بيت ضحكتك اللي جننتني اقفلي يابت كده انا بقيت خطر ع الامن العام ههههه

برديس:تصدق انك قليل الادب
باي
فارس:باي ياحبي

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

استمر الحال هكذا بين فارس وبرديس
تليفونات فقط خوفا ان يراهم احد
الي ان انتهت الامتحانات
……………….
عادل :انا هنزل اشوف اختك ياسامر خد بالك من الشغل انت بدالي انت عارف القحطاني
معتمد علينا ف حسابات الشركه ومابيثقش غي فينا
سامر:ماتقلقش يا بابا
وراك رجاله
وخليك مع ياسر القحطاني ف حسابات سلسله المدارس كمان
سامر:اكيد طبعا انا هبتدي بالمدارس حساباتها وادخل علي حساب المقاولات
عادل :انا مظبتلك كل حاجه وقايل للمحاسبين الباقيين تبقو سوا
سامر:اوك خلاص سافر وانت مطمن
…………………
نزل عادل وكانت برديس في شقتهم رتبتها ومنتظره والدها الذي اتي متشوق لها
عادل:وحشتيني يابيري عامله ايه ياحبيبتي
برديس:الحمد لله حبيبي انت عامل ايه وسامر اخباره ايه
عادل:كويسين الحمد لله المهم انتي عامله ايه عند خالتك
برديس:كويسه خالص ماتقلقش
كنت عاوزه اكلمك ف حاجه
عادل:خير
برديس:في واحد عاوز يتقدملي
عادل:لو مناسب خليه يجي
برديس:مناسب جدا يابابا والله
عادل:طب خلاص خليه يجي
وفعلا اتصلت برديس بفارس الذي لم يكذب خبر وجاء مسرعا ف نفس اليوم
………
فارس :عرف نفسه رجل اعمال وبن رجل اعمال مشهور بس والده ف امريكا ووالدته متوفيه
ونازل يجوز وهيسافر يعمل بس اوراقها عسان تسافر معاه علي ماتخلص التيرم التاني
عادل:يعني مافيش اهى هنا يحضرو فرحك
فارس:مع الاسف حضرتك.عارف رجال الاعمال وقتهم مش ملكهم بابا لو نزل في خساره ملايين
بس احنا هنطلعله وانا عندي شقتي وجاهزه مش عاوز غير برديس بشنطه هدومها ودي بطاقتي
والكارت بتاعي لو عاوز تتاكد دي شركتي
عادل:الجواب بيبان من عنوانه
فارس:انا عاوز اكتب ونشهر ف الجامع عشان قبل ماتسافر برديس تبقي مراتي عشان الحق اخلص
الورق
عادل:ومستعجل ليه
فارس:عشان تخلص اكون خلصت الورق ونسافر مافيش وقت
طب بكره هديك رد
وفعلا مشي فارس
وابوها راح الشركه وتاكد انه صاحبها فعلا
وتاني يوم جاء فارس
عادل:خلاص يابني انا موافق
طب نكتب بكره ونشهر وهنزل اجبلها فستان الفرح حالا
عادل:ومستعجل ليه
فارس:عشان نلحق الاجازه من اولها قبل ما تبتدي الدراسه
واخذها يشتري الفستان ولوازمه
عادل:مش هنقول لخالتك
برديس: لا عشان صافي مش ناقصه حرق دم وابوها متكبر وهي كمان
عادل:عشان خالتك
برديس:مافيش وقت هنقولها كانت ع الضيق كتب وخدها
عادل:خلاص براحتك بس هتزعل منك
برديس:انا هصالحها بعدين وهمقولها عشان كان مسافر مالحقناش نقول
……………
وفعلا كتب الكتاب واخذ العريس عروسه
الي شقته
فارس:اخيرا ياحياتي انا مش مصدق حقيقي يااااه وحملها ولف بيها
برديس:فااارس نزلني بليز هدوخ
فارس:مانتي مدوخاني علي طول جت عليا
وحشاني يابنت الايه دا انا استويت ع الجمبين ولا عارف اشوفك وكلام بالقطاره لما كنت
هتجنن
بحبك يااحلي واجمل بنت شوفتها ف حياتي
يلا حبيبتي نتوضا ونصلي
وفعلا لبست اسدالها علي قميصها بعد ان توضات وصلت خلفه وبداو زيجتهم بحب وشغف

وتاني يوم اخذها للسفر لمارينا قضو اسبوع عسل من اجمل ايام عمرهم
ورجعت مره اخري لشقتها ليذهب لها والدها يسلم عليها ليسافر مره اخري للاراضي السعوديه
…….
فارس:انا لازم اروح ادي الدبله لصافي
برديس:ربنا يستر
وفعلا ذهب فارس لهم الفيلا واعطي صافي الدبله التي صدمت فقد ظنت انها تملكه وليس
حبا نظرا للشراكه مع والدها
صافي:انت اتجننت تديني انا الدبله
ماشي يافارس هتشوف
وتركها ومشي
وذهب لبرديس:خلاص خلصت من همي التقيل
برديس:ربنا يستر قلبي مقبوض
…….
طاهر:يصح اللي ابنك.عمله ده ياكاظم يدي صافي الدبله
كاظم:ازاي ده اما اشوفه بس ازاي يعمل كده

…………
.كاظم:انت فين ياولد وازاي تدي دبلتك لصافي انت اتجننت وبتخالف اوامري
فارس:انا كده عقلت ومش هقعدف البلد اصلا انا هسافر امريكا
كاظم:انت اكيد مخك ضرب

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

برديس:ازيك.ياخالتو
ناهد:انتي فين يابنت ماجتيش ليه وقافله الموبيل
برديس:معلش اثلي اتجوزت اول اما بابا جه
ناهد:اخس عليكي وماتقوليش
برديس:معلش الموضوع جه بسرعه عشان بابا كان مسافر ومعملناش فرح ف الجامع وخلاص انا قلت
اطمنك عليا
ناهد:الف مبروك حبيبتي
وصافي فكت خطوبتها
برديس:ربنا يرزقها بالاحسن
كده افضل بدل ماتاخد واحد مغصوب عليها عشام الشراكه بين والده ووالدها
ناهد:وانتي عرفتي منين
برديس:فارس كان قالي مره
ناهد:ماشي الف مبروك وابقي ابعتيلي العنوان اجي ازورك
برديس ؛ ان شاء الله
انتظمت الدراسه وفارس في عمله ويرجع ياخذ زوجته للبيت
فارس:يلا ياحبيبتي اتاخرتي كده ليه
برديس:معلش ياحبي انا اسفه جعت ولا ايه
فارس:موعوع
انتي عارفه مابعرفش اكل غير من ايدك ياجميل
برديس:طب يلا ياموعوع انا مخلصه كل حاجه ع التسخين
وفي هذه الاثناء تراهم صافي وهي تركب معه
فتتبعهم بسيارتها
صافي:والله عال ياست الشيخه
دخلت برديس خلعت ملابسها وارتدت قميص نوم وذهبت مسرعه للمطبخ
وخلع هو الجاكت والقميص وذهب لها
يحتضنهه من الخلف
الريحه تجنن
برديس :ثواني والاكل يكون جاهز حبيبي
فارس:بصراحه انا كنت عاوز اكل حاجه تانيه
برديس:هههه دا اللي موعوع
فارس:ماهو ده اكل ودا اكل
ودا بيشبع ودا بيشبع
برديس تلتفت له
لا خليني ف اللي يرم العظم
وبضرب الجرس
برديس:انت مستني حد
فارس لا
هشوف مين ويخرج فارس ليفتح فيجد صافي
صافي :الله الله
فتخرج برديس
صافي:وكمان قميص النوم دا احنا وصلنا لقمه الانحراف
برديس:الزمي حدودك دا جوزي
صافي:وعرفي بقي ولا
برديس:لا حبيبتي كان رسمي وف جامع واشهار وبابت كان موجود واتقدملي
تتغاظ صافي
دي اللي سيبتني عشانا والله لاوريكو وخرجت مستشيطه
……..
فارس يحتضن برديس التي تبكي
شايف ظنت فيا ايه
فارس:ماتحطيش ف دماغك كلام واحده زي دي
فين الاكل يامدام انا وعوعت كل يوم اكل العشا ولا ايه
برديس:ههههه حاضر حاضر بقي انا باكلك العشا زي القطط تاكل وتنكر
…………..
ذهبت صافي لمقر الشركه عند.كاظم
وطلبت مقابلته ضروري
ودخلت تبكي
صافي:شوفت ياعمو يسيبني انا عشان الجربوعه اللي اسمها برديس بنت خالتي ويحوزها

كاظم:فارس اجوز ومن ورايا
دي اخرتها والله لاربيك من اول وجديد انت والجربوعه اللي اجوزتها عاوز تعرنا علي اخر
الزمن وتفضحنا اديني العنوان
اعتطت له العنوان وذهبت وقد نفذت خطتها بمهاره فائقه حتي لو لم يكن لها فلن
يكون لبرديس وسوف تشفي غليلها منها لانها لعبت في ملكيه خاصه لصافي
………………………..
نادي كاظم علي شوقي مساعده ويده اليمني ف الاعمال القذره التي يفعلها اصحاب النفوذ في
عالم المال
شوقي :افدم سعاتك اوامرك
كاظم:العنوان ده تراقبه 24 ساعه وتبلغني بتحركات فارس ومراته واما نعرف تحركاتهم هقولك تعمل ايه

شوقي :اعتبرهم متراقبين وتحت عنينا
كاظم:مش عاوزه يحس بحاجه ولا هي عشان اما نضرب ضربتنا تبقي صح والايد نظيفه وماحدش
يعرف بينا
شوقي:تلاميذ سعادتك ومنك بنتعلم يا باشا
كاظم:يلا نفذ هديك شهر بالكتير تجبلي قرارها دي مين واهلها مين وتراقبهم مراقبه دقيقه 24
ساعه مش عاوز غلطه مش هرحمك
شوقي:عيب ياباشا وانا تلميذ ولا دي اول مره داانا شوقي
كاظم :عارف عشان كده قلتلك انت يلا اتكل واعمل اللي قلتلم عليه وتجبلي تقرير يومي
عشان اما احدد امتي التنفيذ اقولك
شوقي:تحت امرك ياباشا

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

ظلت الحياه هكذا قرابه الشهر وفارس وبرديس مراقبين دون علمهم.والتقرير اليومي يذهب لكاظم
كاظم:بقي حته بت زي دي لا طلعت ولا نزلت تضحك ع الخايب ابني
الوقت اللي هي في لوحدها تجبهالي ع المخزن المهجور ومافيش حد يشوفكو مش عاوزين ديول
للموضوع
شوقي :عيب ياباشا
وفعلا ذهبو يخبطو وعند فتحها اقتحمو البيت عنوه وكمموها وخدروها واخذوها للمخزن
ورجع فارس بيرو حبيبتي انتي فين
ووجد تليفونه يرن
كاظم ماتحاولش تدور عليها هي عندي ف امان
فارس:باباانت ازاي تعمل كده تخطف مرات ابنك
كاظم:اياك اسمعك بتقول كده دي عمرها ماهتكون مرات ابني استني اتصالي كمان يومين
……….
وف المخزن بدات تستفيق
انتو مين وعاوزين مني ايه
ودخل كاظم:انا ابو فارس تعرفيه اللي لعبتي عليه وغوتيه واجوزتيه وهو ريل علي جمالك ووقع
ف شباكك
برديس:انا ماعملتش كده هو اللي بقي يطاردني وانا ماكنتش موافقه عشان بنت خالتي بس حبيته
زي ماحبني وماقدرناش نبعد عن بعض واتجوزنا احنا ماغلطناش
كاظم بصوت جهوري لا غلطي لما حاولتي تخشي وسط عالم المال وانتي لااصل ولا فصل
يبقي لازم تتفعصي زي الحشره عشان تحرمي تخشي عش الدبابير تاني
برديس:انا مش عاوزه غير فارس بس لا عاوزه سلطتك ولا مالك ولا نفوذك احنا كنا
هنسافر ونمشي ونسبهالك كلها
كاظم:وانا اربي واعلم واكبر وانتي تاخديه ع الجاهز وتقلعيه من جذوره دا بعدك
برديس:فارس بقي جوزي خلاص
وعمره ماهيسبني
كاظم هنشوف
سيبوها اليومين دول كده تتربي وخلوها مربوطه زي الكلبه
وانا هتصل بيه يجي بعد يومين يطلق

…………………
عادل :الو يافارس
برديس فين تليفونها مقفول دايما ومابتردش
فارس:معلش انت عارف الفتره الجايه هتبقي امتحانات ومشغوله ف المذاكره والكورسات وبتبقي قفلاه
عادل:طب هي عندك
فارس:لا لسه ف الكورس
عادل:ييعني هي بخير
فارس:اطمن عمري مااخلي مخلوق ياذيها ماتخافش عليها
……….
فارس:يانري عمات فيها ايه يابابا انا عارفك حجر ومافيش حد بيهمك
وذهب لوالده:مراتي فين انا مش هستني اليومين انا عاوز اشوفها
والده:مالكش حاجه عندي بكره بليل تيجي حسب معادنا قبل كده لا واتفضل دلوقت غور من
خلقتي
فارس:انت مش ممكن تكون اب
كاظم يمسك.فارس من ياقته
انت عاوز بعد شقي السنين تجيب اسم كاظم وامبراطوريته ف الوحل دا انا ادفنك.معاها قبل
ماتعمل كده انت فاهم
فانزل فارس يد والده وخرج مسرعا
وتاني يوم جاء ف الموعد واخذو فارس مغمي العينين الي مكان برديس
وكانت منهكه لا اكل ولا ماء
وفتحو عينيه فوجدها في حاله يرثي لها
عملو فيكي ايه الكلاب
كاظم:هم لسه ماعملوش فيهه حاجه دول بس مااكلوهاش ولا شربتش الا قليل عشان تفضل عايشه

العمايل لسه جايه لو ماوافقتش تطلق هخلي التيران دي تتساي مع مراتك.شويه
فارس:انت ايه مش ممكن تكون اب عاوزهم يغتصبو مرات ابنك
كاظم :والله الكره ف ملعيك هتطلق هنرجعها بيتها ف حارتهم الكحيانه سليمه
هتستهبل انت حر هسيبهم عليها لحد ماتخلص ف ايدهم ويرموها ف اي صحرا الديابه تنهش
ف الباقي منها ايه رايك
فارس:يتف ف جمب انت مش ممكن تكون بني ادم وبشر زينا من لحم ودم
كاظم:انت اللي لسه عظمك طري ولو مابقنش وحش زي هتتاكل ف السوق ويمصمصوك ويرموك
فارس:مش عايز ولا عايز عالم المال بتاعكو جراجونا من حساباتكو وانا هاخدها وكش هتشوف وشنا

كاظم:خلاص هي اللي دخلت عالم المال برجليها تستهال اللي يجرالها يلا خلصني الماذون مستني هتطلق
ولا اسيبهم عليها
ينظر لها بعين دامعه هطلق بس هي ماحدش يلمسها والا مش هرحمك
كاظم:هلتو الماذون
وفعلا طلقهم ومضو
كاظم:هات موبيلك وفين موبايلها
شوقي :اهو جبته معايا زي اوامرك وشال الشرايح كسرها
ودلوقت حاجتك.جاهزه وهتطلع معاهم ع المطار حالا هتسافر واياك تنزل من امريكا بدون اذني
وهي ابعتولها حاجتها علي بيتهم ووصلوها وتفضل حراسه متخفيه عند بيتها ممنوع تتكلم مع حد

شوقي:اوامرك يافندم
وفعلا تم مااتفق عليه
وذهبت بيتها منهكه بعد ان اوصلوها ووجدت شنطها
احضرت شريحه واتصلت بوالدها اخبرته بكل شيء منذ البدايه
عادل:انا غلطان اني وثقت فيكي وادي اخرتها مالقنيش غير ده
برديس:حبينا بعض يابابا وكنا هنسافر ونسيب هنا هو كان خايف والده يعرف واهو عرف وبهدلنا
كان هيموتني يابابا
عادل:طب اهدي الحمد لله انك بخير المهم تركزي الشهر ده وتخلصي امتحناتك وهاجي اخدك هنا
وتشتغلي معانا هنا حتي هقول لياس بن كفيلي عنده سلسله مدارس مسؤول عنها يعينك ف
واخده منهم وانسي اللي فات
برديس:بس دا جوزي يابابا هو اه طلق بس مجبر دا طلاق باطل
عادل:نبقي نكلم بعدين خدي بالك من نفسك وهحاول انزل واقعد معاكي علي ماتخلصي ونطلع اعملي
اوراق الباسبور
برديس:عملاها وكل حاجه ناسي اني كنت هسافر مع فارس
عادل:يعني مش هتعرفي توصلي لفارس خالص
برديس :لا حتي موبايله وموبايلي غيرو الشرايح انا لولا حافظه نمرتك كلمتك
عادل :طب اهدي وركزي امتحناتك قربت ولازم تخلصي السنه دي بقي
برديس:حاضر يابابا اوعدك

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

صبت برديس جم غضبها في مذاكرتها حتي تخلص من هذه السنه الكبيسه
وفعلا بدات الامتحانات وبرديس في امتحاناتها علي قدم وساق وجاء ابوها من السفر وخلصت امتحانات
وانتظرو النتيجه وطلعت شهادتها وسافرو الي الاراضي السعوديه
عادل:انا كنت كلمت سعادتك علي الشغل لبنتي وومضينا التعاقد
القحطاني:ايه والله مايخالف بتروح لياسر هو المسؤول ع المدارس
عادل:تمام انا قلت اسال حضرتك بردو لو ليك راي تاني
القحطاني :لا مايخالف مايخالف هو عنده خلفيه عن الموضوع
………..
.عادل :يلا يابنتي البسي عبايتك وطرحتك علي مااجي اوصلك عند ياسر
برديس :حاضر ثواني علي ماتيجي تحت هنزلك فورا
وذهبت مع والدها
وذهبت مكان اداره المدارس عند ياسر
عادل للسكرتاريه :عاوزين ندخل لياسر بيه عشان بنتي متعاقده معاكو ف المدرسه
السكرتير:مايخالف تفظل وبخبره
وبعدها تفظلو تفظلو
فدخلو وقام ياسر هو شاب تلاتيني اسمراني شعر ناعم طويل بعض الشيء خلف الغتره والشماغ
وعيون سوداء كحيله مفتول العضلات
ياسر:شنو ها القمر اللي هل علينا
برديس :ميرسي ع المجامله دي
ياسر:والله مابعرف مجاملات هاد حقيقه
شنو الموضوع بتريدين وظيفه يوبا خبرني
برديس:اه فعلا كنت عاوزه اشتغل مدرسه حاسب الي او اي ماده مش هتفرق
ياسر:واثقه من نفسك بتجيدين اي شيء
برديس:يعني لو انجليزي انا كويسه فيه علوم رياضبيات كلها مواد بجيدها لو هدرسها لكن تخصصي
حاسب الي ونظم ومعلومات
ياسر:اوك بنبلش العمل من باكر باذن الله
لو بتريدين امر عليكي واعرفك المدرسه اللي بتعملين فيها ودي فيها مكتب ليا لاني بدير
جميع المدارس وبتنقل من هاد لهاد ودا المقر الرءيسي للاداره لو في شكاوي اوشيء
برديس:تمام بس ادينا العنوان وبابا او سامر هيوصلني
ياسر:مابتريدي جمايل من حدا انتو المصريين هيك
مو تعتبريني غريب يوبا عشره عمر مع والدك وبيحبه وايد بدي تعتبري نفسك بين اهلك

برديس:اكيد طبعا
………………………….
اما فارس فاشتغل ف فرع امريكا واصبح همه الشاغل هو العمل فقط
………………………
برديس:انا حامل يابابا
عادل:من امتي وانتي عارفه
برديس:انا ف التالت عرفت وانا ف الامتحانات
عادل:ومابتقوليش ليه عشان نتابع مع دكتوره
برديس:عشان ماتضيقش
عادل:انتي عبيطه هي دي حاجه تستخبي
وهنا بقالك شهر وماتقوليش
طب بكره ابقي اخدك نتابع ف المستشفي
ابقي استاذني من ياسر ف العمل وهستناكي بره
برديس:حاضر
……….
تاني يوم ذهبت العمل ورن والدها ان تستاذن وتنتظره بالخارج
فدخلت لياسر
برديس:سلام عليكم
ياسر:وعليكم السلام والرحمه
شنو اللي صار خلي القمر يهل علينا
برديس:كنت عاوزه استاذن من حضرتك والدي بره عشان اروح المستشفي
ياسر بخضه :خير صاير معك شيء
برديس:لا مش مرض بس متابعه حمل
ياسر:انتي حامل
برديس:اه ف التالت وداخله الرابع خلاصولازم اتابع عشان كده ممكن هستاذن من حضرتك كل معاد
متابعه
ياسر:مايخالف تحبين اوصلك
برديس:لا ربنا يخليك بابا مستني بره
وخرجت
ياسر لنفسه سنو الي صاير معك يا ولد القحطاني
مادري شو السالفه هاديك البنت كل ماتراها عيوني بتجلب حالي راسا علي عقب
مادري ليش هي جميله وايد وحلوه مره
لكن مو هاد اللي جذبني ليها
حاسس بعنيها حزن وشيءكبير بحس اني بغرق ف بحر
كنت مقاطع الحريم ياياسر ليش وجاتلك ع الوصف بعيلها يعني لو ماخلفت ماتفولك طلقني

……………….
ياسر :يوبا انا بريد اتجوز
قحطاني:اخيرا مايخالف شاور علي اي بنت
ياسر:يوبا انت عارف اني مابخلف والدكاتره قالو يستحيل مابيصير اي عروسه تقبل بها الوضع
الا لو مطلقه ومعها عيال خلفت خير وبركه ماخلفت اهي معاها عيالها
قحطاني:ودي مين
ياسر:برديس بنت عم عادل
هي حامل لما بتولد اريد اعقد عليها
قحطاني بس دي مصريه
ياسر:شنو فيها ماكل السعوديين بيجوزو المصريه والسوريه جات عليا ووقفت
قحطاني :ما بقصد بس ليش هاديك البنيه
ياسر:مادري يوبا شنو اللي صاير فيني من وقت ماطلت عليا
بشوفها مابكون علي بعضي
قحطاني :خلاص نكلم عادل ونشوف

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

تاني يوم تحدث القحطاني وياسر الي عادل
ياسر:شوف ياعم من غير لف ودوران كيف ماتقولو انتو المصاروه انا بريد بنتك زوجه لي
لما بتولد اعقد عليها
عادل:انت فاجءتني بالموضوع ده بس هي مش مقتنعه انها اطلقت وبتقول الطلاق باطل لانه غصب
عنهم وانا هريحك هاخدك ليها بنفسك تتكلم معاها يمكن تقنعها
وفعلا اخذه معه المنزل ودخل المجلس
وهي غرفه يجلس بها الضيوف
ونادي برديس
عادل:ياسر هنا
برديس: ودا جاي ليه
عادل :عاوزك ف موضوع
برديس :عاوزني انا ليه
عادل:اعملي قهوه ودخليها وانتي تفهمي
وفعلا نفذت ما قاله واحضرت القهوه
ودخلت لهم واستاذن والدها ليتحدثون سويا
برديس:هو في ايه ايه بالظبط انا مش فاهمه حاجه
ياسر :شوفي يابنت الناس انا من يوم ما عيني شافتك وانتي دخلتي قلبي وبريدك.تكوني زوجتي

والله مو لجمالك ولا لاي شيءبس مادري شو السالفه اللي صارت معي اول مره بيصير
معي هيك شيء
انا بحبك واريدك زوجتي
والي تطلبيه وبحطلك ف حسابك مهر 10 مليون ريال
شو رايك
برديس :المساله مش مساله فلوس ولا غيره وانت انسان محترم ووسيم والف بنت تتمناك
ياسر:بس انا مابغي غيرك مابريد زوجه غيرك
برديس:اكمل كلامي
انا لمه اطلقت انا وزوجي اطلقنا اجبار غصب عنا لا هو عاوز يطلق ولا انا
بس والده اجبرنا وهدده بيا وهو خاف عليا وطلق لكن غصب عنه يبقي طلاق باطل
اجوزك واعيش معاك ف الحرام
ياسر:وينه زوجك وانا اتقدمله لو يعجبك
برديس:هههههه هتروحله تتقدملي تقوله عاوز اجوز مراتك
انا اصلا معرفش طريقه ولا هو يعرف انا فين
ياسر:وهاد مابيصير بتظلي العمر كله هيك دون زواج افرضي هو تزوج
برديس:لو عرفت انه عاش حياته وتزوج ساعتها هجوزك بس لحد الوقت ده لا يمكن واجوز

وانا بصبر عليكي لدا الحين والله لو استنيتك عمري كله ما بكل ولا بمل
برديس:ياسر ماتحملنيش ذنبك بليز عيش حياتك وماتربطش نفسك بيا انا مشكلتي مكلكعه شويه
ياسر :شنو هاد.ملكلكه
برديس:هههه مكلكعه يعني صعبه شويه
ياسر:شنو هاد اللغه انتو المصاروه بتخترعون لغه عربيه اخري ليش ماتقولين صعبه لازم لكلكه
برديس :ههههههه حاضر المره الجايه
ياسر:والله ضحكتك بتجنن الله لا يحرمني منها
وعطيني اسم زوجك يمكن حد بامريكا يعرفه
برديس:والله حاضر واعتطه الاسم بورقه
ياسر :لو عرفت شيء بخبرك
برديس:ميرسي اوي ياياسر انت حقيقي انسان جميل ولو ف ظروف افضل مش هلاقي احسن منك

حاول ياسر بكل الطرق الوصول لفارس ولكن دون جدوي
واستمر الحال كما هو الي ان ولدت برديس وجابت ولد فيه ملامح منها ومن فارس
ايضا اخذ شعر والده وعيونه وبياض امه
وكان ياسر واقف معهم في ولادتها
وعادت لشقه والدها وجاء ياسر يبارك ويهنيء
ودخلت له بولدها
ياسر:بسم الله ماشاء الله
الله يحميك واخرج عشره الاف ريال نقطه له
برديس:لا ياياسر كده كتير اوي
ياسر :ششششش هاد.مو اليك هاد لحبيب عمو
والله هاد الصبي في شيء بيجذبني مثل امه هاي سلاله
برديس:هههههه
بردو ماعرفتش حاجه عن فارس
ياسر:والله بعت لاصدقاءي اللي اعرفهم من مختلف الولايات مايعرفونه كاننا بندور علي شو اللي ف
كوم قش
برديس:ابره
ياسر:هاد ابره صح

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

استمرت الحياه بنفس رتابتها وروتينها علي ابطالنا
فارس همه شغله وبس
وبرديس ترفض محاولات ياسر الذي لا يياس منها ابدا ويحبها بجنون ولا يريد غيرها ويحب
ولدها زياد جدا الذي قارب العامان ويغدقه بالالعاب فقد اعتبره ولده فهو محروم من الاطفال
حتي لو تزوج لعيب خلقي فيه لايستطيع الانجاب

……………
حتي حدث حادث سير خطير لفارس وهو بامريكا
وظل في غيبوبه قرابه العام
اي اصبح زياد.ابنه الذي لايعلم عنه شيء 3 سنوات وبرديس علي حالها تامل ان تلقاه
او يعثر عليها
وبعد هذا العام ف الغيبوبه كان ابوه يتابعه مع الدكاتره ويسافر امريكا بين فتره واخري
يتابع حالته الي ان فاق بعد قرابه عام او اكثر
الممرضه:dr. help me
the patiant in comma walck up
وجري الدكاتره يشوفو المريض اللي صحي من الغيبوبه بعد سنه
الدكتور حسن :حمد الله ع السلامه يابطل اخيرا صحتلنا ايه ياراجل مايتنامش ف بيتكو جاي
مجرش هنا بقالك سنه نايم
بس الحمد لله كل الوظايف الحيويه تمام
فارس:هو ايه اللي حصل انا كنت ماشي بسرعه واتقلبت العربيه كتير واتخبطت ومادريتش بالدنيا
حسن:انا الطبيب المعالج لك واستلمت حالتك لما عرفت انك.مصري فضلت متابعك ومتابع مع والدك بيتصل
يطمن عليك ويجيلك
فارس:والدي فيه الخير لسه فاكر ان له اب اصلا
حسن:انت تمام حاليا بس في خبر مش كويس الحادثه اثرت ع الانجاب وصعب جدا تنجب

فارس:ايه مس ممكن وتركه الطبيب وفارس منهار
يعني حتي لو لقيت برديس مش هقدر ارجعلها حرام احرمها من الامومه وانا مش هقدر
اجبلها طفل
منك لله يابابا ع اللي عملته فينا
ودخلت عليه الممرضه
congratulation
i stayed take to you every day
فاري:ياسلام وقاعده بتقولي ايه بقي ليا انتي تعرفيني اصلا
الممرضه:no
i have no one
and you too
so i talke with you
فارس متشكرين والله

الممرضه :you must be strong
فارس:انتي مش عارفه حاجه الدكتور قالي مش هخلف بعد الحادثه
الممرضه:i know your case
are you see my leg?
فارس يري بعد ان رفعت بنطالها
دي مقطوعه ودي رجول صناعيه
and i have canser

Dr say i will die after year at least
فارس:oh no
donot say that you will stay 100 year
الممرضه oh too much
الممرضه انا اعرف اربي سويه
فارس:انال قارفه امي من الصبح ليه
كارلين :do you want to marry me?
فارس:انتي فاجءتيني الصراحه
كارولين انا اعرف انت اوز nationality الجنسيه
فارس:انا فعلا عاوزها بس كنت عاوزها بطرق تانيه مش الجواز انا اصلا بحب مراتي اللي
طلقتها جدا ومافيش غيرها ف قلبي
كارولين :وانا مس ايس اكتر من سنه معاك بس محتجاك معايا ونفسي ازور مصر
فارس:وانا موافق وهحققلك امنيتك

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

برديس نفسي ازور مصر بقالنا سنين هنا مابننزلش
عادل:ومين سمعك يابنتي وانا كمان اشتقت للحته يمكن عشان كلنا هنا الواحد نسي النزول كنت
بنزل لامك ولكي بس حقيقي مشتاقين كلنا لها ولجيرانا وكل حته فيها
خلاص الاجازه دي هكلم القحطاني وياسر عشان ننزل
برديس:خلاص اوك
وعندما تحدث عادل مع ياسر
ياسر:شنو هاد مابيصير تنزلون وتتركوني لحالي
شو بسوي انا بنزل معاكو هاديك السنه
بدي اشاهد معالم مصر وتكونو دليلي
هحجز باوتيل ف مصر الايام اللي بتقضوها هناك
عادل:هو البيت مش اد المقام بس ازاي تحجز اوتيل والبيت موجود
ياسر:والله مابيصير عشان تبقون علي راحتكو وانا بحب اصير براحتي لحالي
عادل:خلاص اللي يريحك بس سامر مش هينزل هيستني هنا مع والدك لو احتاج شيء
ياسر:اوك بنحجز ع الطيران السعودي للجميع علي اول الاجازه
………………..
.كارولين:انا اخاف موت قبل ماازور مصر فارس
فارس:بعد الشر عليكي خلاص هخلص اللي ورايا ونحجز ان شاء الله وهوريكي معالم مصر كلها
وهتنبسطي جدا
……………………
خلص فارس شغله
وايضا برديس اوشكت ع الانتهاء هي ووالدها والجميع حجز للذهاب لمصر
…………..
كانت برديس هي وابنها دليل ياسر لان عادل لا يستطيع اللف فمتره طويله
وايضا كان فارس هو دليل كارولين
……………..
ياسر:يلا بدي ناكل مو قدران اصبر ع الجوع
برديس:خلاص يعني العصافير زقزقت
ياسر:ايه تعال اختاري اللي تريديه ونذهب لوالدك ناكل معاه
برديس :ميرسي لزوقك اوي ياياسر
ياسر:شنو تقولين هاد مثل يوبا
واختارت بردبس انواع الطعام وهو انتظر ومعه زياد يحمله
اما هي خرجت لتنتظر ف السياره وهو يحاسب ويحصلها علي مايعملوه ويجبوه ع السياره
صحصحو معايا ف الحته دي برديس خارجه وياسر جوه بالواد
مين بقي اتصدم بيها وهو داخل عمنا فارس اه والله شفتو الصدف رب صدفه خير
من الف معاد
وننزل تتر الاغنيه دي بقي للحبايب
للقاء المرتقب بعد سنوات طوال
ولما تتلاقي الوشوش مرتين عمر الوشوش مابتبقي نفس الوشوش
لما بتاخدهم دوامات السنين
يجي اللقا تاني وله يتلاقوش
فارس:برديس
برديس:فارس
كارولين كانت ف السياره مركونه بجانبهم
كارولين:what happen
فارس:no thing
iam comming now
طبعا برديس صدمتها ف فارس لاتوصف
برديس:مبروك فارس بيه
انا شايفه انك كملت حياتك عادي جدا
بس انا اللي كنت مغفله
فارس:انتي فاهمه غلط
برديس:افهم ايه وهباب ايه مش دي مراتك ولا مقضيها
فارس:مراتي بس
برديس:مبروك انهارده بس اعتبر اطلقت منك وخرج ياسر بزياد
ياسر:شنو برديس شو في
برديس:ولا حاجه يلا بينا
فارس:برديس استني
لم تعيره انتباه
برديس:انا موافقه علي جوازنا ياياسر

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

ذهبت برديس لابيها هي وياسر
واكلو سويا وبعدها
ياسر:برديس بريدك بكلمتين وايد مهمين
وفعلا جلست معه
ياسر:انا عند وعدي بضع 10 مليون ريال بحسابك
برديس:انا مابتهمنيش الفلوس
ياسر :هاد فارس اللي كان معاه مرته
برديس:اه وانهارده بس يعتبر اتطلقت رسمي
ياسر:والله مابيستاهل ظفرك
بس اذا بتريديه بدورلك عليه واجبهولك
برديس:لا ياياسر انا مش عوزاه
بس انا عاوزه اعرف حاجه اشمعنه انا مع اني مطلقه ومعايا طفل
ياسر:بصي يابنت الناس انا بريدك لسببين لا ثالث لهمها
اولا انا احببتك وايد وايد انتي وولدك واعتبرته ولدي والله بغلاوه ولدي الي ماانجبته
الثاني ودا اللي ماتعرفوش انا مابنجب لعيب خلقي عندي
تنظر له برديس
ياسر:لا ماتنظرين النظره هاد لي انا تمام لكن عقيم لا انجب براي جميع الاطباء فشنو
اتجوز واحرم حرمه من امومتها لكن انا لقيتك عندك طفل يعني ل ماانجبت مابيفرق معك
صارلك ولد زين ماتبغين انجاب وماتقولين بريد اتطلق
شنو جولتي
برديس :موافقه ياياسر وانا لو لفيت الدنيا ماهلاقي زيك
ياسر :علي خيره الله هنكتب الكتاب
وبنوصل السعوديه نقيم الدبايح والولايم والعزايم
برديس:ليه كل ده
ياسر:انتي ماتعرفين شنو بتتزوجين
شركات بن لادن بتعلن افلاسها امامي
احنا اقتصاد السعوديه قاءم علينا مو ع البترول
برديس:خلاص ياعم الجامد معلش غلطانين ونريد السماح
ياسر يقهقه خلاص عفونا عنك يامهجه الفؤاد
برديس تنظر ف الارض بخجل
ياسر :بلا بنجيب الماذون ونكتب
وفعلا كتبو الكتاب وخرج الجميع وتركوهم ف الحجره ياسر يقف امامها ويمسك خصرها بتريدين شهر
عسل ف باريس
برديس:لا نفسي ف تركيا
ياسر:والله بنروح اسبوع باريس واسبوع المانيا وسبوعين تركيا
برديس:ليه كل ده
ياسر :انا بدي الف العالم كله معك
يلا حبيبني بتركك تجهزي حالك بنريد نسافر نتمم العرس وقبلها من جبهتها
بمر عليكي بالليموزين حقي باكر
تكوني جاهزه وعم عادل
برديس :اوك
وتركها وهي في حيره من امرها هل تسرعت
ولكنها تحس معه بامان لم تعهده سابقا حتي مع فارس رغم حبها كانت تعيش هي
وهو ف الخفاء ولا يحسون بالامان ممن حولهم وكانهم يحاربون العالم
وحتي فارس لم يعيرها اهتمام ويبحث عنها كما كانت تفعل بل تزوج وعاش حياته حتي
لو كانت لجنسيه او غيره ولكنه تزوج ونفض تفكيره من برديس ولم يهتم بالسؤال عنها
او حتي يسال نفسه هل كانت حامل ام لا فقد كان سلبي لاقصي درجه ورجل
لا يعتمد عليه وغير مسؤول لم يدافع عن حبهما فهو لا يستحقها ويستحق ان يحرم
منها ومن ولده وهي التي حرمت الزواج علي نفسها وعيشه القصور والملايين لتتقاضي 1500 ريال
فقط تصرف علي نفسها وولدها وتقطر علي نفسها من اجله والاخر يتزوج لابد ان تذبحه
بنفس سكينته التلمه التي ذبحها بها حين راته مع اخري

اما ياسر فهو من وقف معها حتي في ولادتها ويحب ولدها كابنه
ظلت تقنع نفسها طوال الليل الي ان ارتاحت لما الت اليه الامور وهذا هو الخير
لها
وسافرت مع ياسر ووالدها وابنها
وهناك اقيمت الولايم
وتم زفاف ملوكي لم تحظي به في اولي زواجها
واخذها وطار الي باريس
ليستمتعو بنيس وجمال ليل نيس
وبرج ايفل والشانزلزيه وكان اسبوع جميل زارت جميع المعالم السياحيه في باريس
ثم ذهب بها الي المانيا
حيث برلين والسور بين الشرقيه والغربيه
وايضا ذهبو تلا حيث ركبو التليفريك وكانت المره الاولي لها
وكان اسبوع اجمل من سابقه
ثم الي تركيا حيث نزلو ب ازمير
وواخذو العباره ف الباسيفك وشاهدو الكبري المعلق
ثم الي اسطانبول العاصمه
حيث ركبو التليفريك ايضا هناك وشاهدو الطبيعه الجميله
وزارو المزارات هناك وذهبو بالاتوبيس النهريحيث الرحالات النهريه
ياسر:اهو انتي بتعرفين نحن دا الحين باسيا لو خطينا بضع خطوات بنكون باوروبا
برديس :ازاي بقي
ياسر:لان تركيا كلها باسيا ماعدا 3% من مساحتها ف اوروبا
يعني بنمشي اخر الشارع نبقي باوروبا ههههه
برديس:هههههه هنروح من اسيا لاوروبا مشي
بننتقل بين القارات سيرا ع الاقدام
ياسر:تحبين تجربين
برديس :يلا
وكل هذا وزياد معهم ومستمتع وياسر لا يمل منه بل يحمله ويلاعبه كولده
وانقضي الشهر سريعا وعادو للسعوديه حيث القصر الذي ستسكن فيه
واستمر هكذا الحال وياسر يحملها هي وولدها من علي الارض
لا يدخر وسعا في اسعادها وولدها
حتي احست ان الله انعم عليها بعد طول انتظار فهو نعم الزوح والاب حقا ولا
يريد غيرها واسعادها
…………………
كارولين:انا مس اوز العمليه دي فارس
مس له لازم
انا اارف انا موت
فارس:بعد الشر عليكي ان شاء الله هتعيشي وتبقي بخير
كاروين :مش اكذب فارس
that is the end

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

برديس تحيك ياسر بذراعيها
علي فين كده بشماغك وعقالك اللي مجنني دول ومتشيك ولابس الحته اللي ع الحبل
ياسر يجذبها من خصرها
بتريدين اطوحهم
برديس:لا عشان تبقي بشعرك المسبسب الطويل ده والبنات يتهبلو عليك لا خليك مستور احسن
ياسر:يقهقه والله بيضحكني كلامك تغارين علي
برديس :طبعا مش حوزي
رايح فين بقي ماتاكولنيش ف الكلام وتنسيني
ياسر :رايح افحط مع الشباب
برديس:لا ياياسر بالله عليك بلاش التفحيط ده
ياسر:كيف تجولين هاالكلام دا انا ملك التفحيط ماحدن يغلبني
برديس:طب خد بالك من نفسك بليز عشاني
ياسر:ماتخافين علي زوجك يامهجه الفؤاد
وانتظريني بعاود باكر والله اشتقنلك
برديس:وانا بجهزلك عشا باديا دول
ياسر:يسلمو ها اليدين
التفحيط لمن لا يعرفه عند السعوديين بيطلعو الشباب بسرعات جنونيه ويعملو فرامل بصوت عالي رياضه
زباله الصراحه ولا ليها 30 لازمه اهو ارف وخلاص
……………………
الدكتور :I am sorry
she dead Mr فارس
فارس:انا لله وانا اليه راجعون ربنا يرحمها

شوقي :الو فارس بيه
والد حضرتك تعب شويه ونقلناه المستشفي ولازم تيجي تباشر الشغل هنا
فارس:طب يومين بس هعمل اجراءات دفن مراتي واظبط الشغل هنا وانزل
شوقي :ماشي ف انتظارك
………………….
متعب اخو ياسر :
ياسر اتقلبت بيه العربيه وهو بيفحط ودا الحين بالمشفي
عادل :لا حول ولا قوه الا بالله
وبرديس عرفت
متعب :انا بقولك لتخبرها
عادل :حاضر هقولها واجبها حالا
وذهب والدها اليها
عادل:ازيك حبيبتي
برديس:بابا ازيك عاش من شافك اتفضل يابابا
عادل :لا حبيبتي البسي بسرعه
ياسر اتقلبت بيه العربيه وهو بيفحط
وف المستشفي
برديس:لاااااا ياااسر وجرت اخذت عباءتها وجريت ع المشفي

برديس :فين ياسر
متعب :ب ها الغرفه
دخلت جري
برديس :ياسر حبيبي قوم عشاني ماتعملش فيا كده
ياسر بالم
اهدي حياتي ماتبكين
برديس:ازاي تعمل فيا كده تستناني السنين دي كلها واما نجوز نقعد شهرين ويحصل كده عشان
خاطري قوم
ياسر:الاعمار بيد الله
كل نفس ذائقه الموت
برديس:ماتقولش كده انت هتعيش
ياسر :اسمعيني مهجه الفؤاد
انا عامل وصيه ليكي نصف املاكي عشان ماتحتاجين شيء من بعدي
انتي وولدك
برديس:مش عاوزه حاجه عوزاك انت ياسر رد عليا ياياسر
ياااااسررررر
ووقعت برديس مغشي عليها
وظلت شهر بالمشفي في حاله انهيار
وبعدها
عادل:الدكتور قال ممكن تروحي حبيبتي يلا عشان ابنك
برديس:دا ياسريابابا
ياسر
عادل:ربنا يصبرك حبيبتي
ورجعت بيتها لولدها الذي افتقدته كثيرا
وبعدها جاء ابوه واخوه
القحطاني :طبعا انتي بتعرفين ان ياسر كتب نصف املاكه لكي بعد وفاته
برديس:عمي انا طبعا عارفه لو اخدت نصف املاكه ودي مش بسيطه وضعك المالي هيضطرب لان
كل شيء متداخل ف بعضه
متعب:كويس انك تقدرين الوضع
برديس:انا عاوزه اظى شريكه لكم
متعب :كيف
برديس:اولا انا مش قادره اعيش هنا بعد ياسر
القحطاني:دا انا كنت ابغي ازوجك متعب
برديس:اسفه ياعمي مقدرش اجوز بعد ياسر ومتعب محوز اصلا
اسمعني شويه انا اه هنزل مصر
بس عاوزه افتح فرع لشركتكو اديره هناك واكنه نصيبي بس شركا انا وانتم وكده هفتحلكو
مجالات واستثمارات جديده ومصر ارض خصبه للاستثمار فيها
القحطاني:والله كلام زين مايخالف
لكن انتي مابتعرفين العمل حقتنا
برديس:اللي مابيعرف بيتعلم وانا هاخد بابا وسامر يساعدوني
القحطاني :ولو اني مااستغنا عنهم لكن هم معك اكنهم معنا
وهبعو متعب يظبط معك العمل وتاسسو الشركه ويعاود تاني
برديس:يبقي اتفقنا وانا هحجز من بكره وتبعتلي كل اللازم علي حسابي ف البنك
متعب:تمام وانا بجهز حالي وبسافر معك
القحطاني:علي بركه الله ويجعلها ربي فاتحهزخير علينا
……………
اما فارس خلص ونزل مصر
فارس :خير يادكتور بابا ماله
الدكتور:ارهاق عمل وهو قلبه مابقاش حمل مجهود لازم يريح فتره ولمايشتغل مش فوول تايم
لازم يريح نفسه سنه كبر ع اللي بيعمله
فارس:تمام يادكتور انا هحاول افضل هنا واصفي هناك شويه بشويه عشان اريحه
الدكتور:ياريت لان المره الجايه معرفش ممكن يحصل ايه
…….
فارس :الف سلامه يابابا
ياريت تسمع كلام الدكتور بقي
كاظم:انت بتاخد علي كلامهم
فارس:لازم تريح فتره وانا بدالك
وتركه ليذهب للعمل

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

نزلت برديس مصر ومعها متعب وابوها واخوها
للبحث الجاد عن مقر الشركه الجديده ولا بد من بدايه قويه
فهي في افخم الاماكن وباحدث الديكورات ووجود المال يسهل كل شيء وتم انجاز كل شيء
في سرعه وبسهوله واعلانات عن الشركه لفرع القحطاني السعودي وفي جميع المجالات
والاعلان عن الموظفين وتنقيتهم بعنايه فائقه
وعملت اجتماع معهم
برديس:انا عاوزه شغل من نار وبدقه عاليه اي غلطه ف الشغل لاي فرد مش هرحمه

كلامي زي السيف مش هكرره
شغل دقيق مواعيد زي الساعه
الي هيقدر يكمل معايا باسلوبي اهلا بيه
مش هيقدر من اولها هئنسحب
اسرار الشركه لو طلعت مش عاوزه اقول هيحصله ايه بس الله يرحمه اهون من اللي
هعمله فيه
كلامي مفهوووووم
الجميع مفهوووووم يافندم
برديس:علي بركه الله بنبدا العمل ف الجروب احنا فرع الشركه الرءيسي اللي انا فيه باقي
الجروب في مديرين ورؤساء وانا بتابعهم ولازم يبقي في تواصل مع بعض للجروب كله دي
مجموعه شركات لمجالات مختلفه القحطاني جروب
الجميع:اكيد يافندم وكلنا بنكمل بعض
برديس:عظيم كل واحد علي مكتبه ونبدا الشغل
استني يافتحي
برديس:انت عارف انك كنت دراع ياسر اليمين وبيعتمد عليك ف كل شيء عشان كده انا
عندي ثقه فيك زيه بالظبط واعتبرني ياسر اللي قدامك وزي ماكنت مخلص له عوزاك مخلص
ليا ودراعي اليمين
فتحي:وانا تحت امر سعادتك اؤمريني بس وعليا التنفيذ
برديس:اول مهمه
عاوزه اعرف كل كبيره وصغيره عن شركه كاظم
والصفقات وحجمه المالي نقاط ضعفه وقوته كل مايخصه
فتحي:تحت امرك هيكون التقرير عند سعادتك وافي كى شيء
برديس :عوزاك تبقي عند حسن ظني
فتحي:عمري ماهخيب ظنك
برديس:اتفضل انت وف اقرب وقت عوزاه قدامي
فتحي:اوامرك
……………..
سامر:ناويه علي ايه يا بنت ابويا
برديس:ناويه اخد حقي من اللي ظلمني
سامر:بلاش نار الانتقام دي يابرديس
برديس:وانه يتم ابني وابوه عايش دي ماتستاهلش وال5 سنين الي ضاعو من عمري مايستاهلوش
اما خليته يجي راكع وباسلوبه في عالم المال كله مباح ياعزيزي
ههههه وكله بمايرضي الله
شوقي:في فرع للقحطاني السعودي فتح جديد هنا
وانت عارف الخليخ فلوس زي الرز وهيبلعو السوق
كاظم:ومين هنا حد من ولاده
شوقي :لا دي ارمله ابنه ياسر
مانا اطقست من عيونا ف كل حته
بيقولو كان بيحبها اوي وكتبلها نص املاكه ومهر 10 مليون ريال وقصر وحاجه هالومه
كاظم:وسعوديه سايبنها تدير الشغل هنا
شوقي :لا دي مصريه كانت كحيانه واحوزها ونطقها عليوي اوي
كاظم: طب مافيش سكه معاهم بدل ماينطولنا ف كل صفقه
شوقي:دا لو حصل يبقي ضعنا ياباشا دول مابيهمهمش الفلوس حتي لو خسرو وياخدو الصفقه هيعملوها
وبيعوضوها اضعافها ف صفقات تانيه
ربنا يستر
كاظم:خليك متابع ماتنزلهمش عن عينك
شوقي :عيب ياباشا
تلميذ سعاتك
كاظم:وفارس عامل ايه معاك
شوقي :تمام اهو انتظم هنا وصفي شغله هناك وبيحاول يريحك
كاظم:يعني ماشي ف الشغل ولا عظمه طري
شوقي:لا تمام وبدا يتعلم ينشف ويقوي
كاظم:انا خايف اسيبله الجمل بما حمل يدمر اللي عملته
شوقي:لا ماتخافش عليه داابنك ياباشا ومخه نظيف وبيلقط بسرعه

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

فتحي :التقرير امام حضرتك مستوفي كل حاجه
وفي صفقه داخلين فيها بتقلهم وسلمو كراسه المناقصه دي وراسمين علي انهم يخدوها
برديس تقوم تخبط المكتب بيدها
دا علي جثتي
هاتلي تفاصيلها ونزل ف الاسعار حتي لو فيها خساره بسيطه لنا هنعوضها بعدين المهم نكسبها

ومايطولهاش كاظم
كله يسيب اللي ف ايده ويتفرغ للصفقه دي
سامر :بس ليه نخسر نفسنا
برديس:سامراوامري تتنفذ دون نقاش
انا عوزاه يجيلي راكع
اما بيعته هدومه مابقاش انا برديس
اعمل اللي قلت عليه يافتحي عاوزه السوق بتاعنا احنا بس والكل يفهم مافيش مناقصه او
صفقه هتم ف السوق الا لو احنا عديناها بمزاجنا
غير كده لا
سامر:بلاش تربي اعداء
برديس:سامر كلامي اوامر مش محتاجه نقاش فيها
سامر:تحت امرك برديس هانم
وقول لبابا يتابع الكل ف الصفقه دي عاوزه حاجه ماتخرش المايه عاوزه كراسه تتقدم ماتترفضش

فتحي:شوفلي الصفقه دي فيها حاجات تحت الترابيزه ولا كله ع المكشوف
عشان مانتضربش علي قفانا
فتحي:ماتقلقيش سعادتك انا متابع وعيونا ف كل حته وماكلنهم جامد ماتقلقيش هناخدها هناخدها
برديس:وليك الحلاوه لو تمت ويبقي ثقه ياسر فيك ماكانتش اونطه
فتحي:اهم شيء رضا سعادتك عني وتبقي مبسوطه من شغلي
برديس:هبقي لو اخدت الصفقه دي
………..
شوقي :الحق يا كاظم بيه بعد ما الصفقه كانت ف جيبنا دخلت بنت الارندلي فيها
وقلبت الترابيزه علينا
ونزلت عنا
وطبعا الناس قبلو اقل سعر
كاظم:يعني طارت منا الصفقه
شوقي:شكلهم ناويين يبلعو السوق ومافيش حاجه تمر الا من تحت ايدهم
كاظم:علي اخر الزمن بعد ماكنت بتحكم ف السوق تيجي عليه توقف رجاله بشنبات مبلولين قدامها

شوقي:المال ونفوذه وسلطته ودي مسنوده جامد اوي
لازم مشوار لها وتتفاهم معاها
لو استمرينا كده هيتخرب بيتنا
كاظم:ماشي اصبحنا عبيد المال هو اللي بيتحكم فينا ويملي علينا اوامره
شوقي:يوم ليك ويوم عليك ياباشا
كاظم:استقصر عن البت دي وشوفلي نقط ضعفها وقوتها
وانا هروحلها وبعدها نقرر بس اعرف كى حاجه عنها

السكرتيره :برديس هانم
كاظم بيه صاحب شركه كاظم بره طالب مقابلتك
برديس:اخد معاد سابق
لو مااخدش ياخد معاد ويجي وقو تاني
وكاظم ف الخارج سامع الحديث
السكرتيره:هو اتصل قبل مايجي وبلغته في 10 دقايق قبل الاجتماع
فقال مش طالب اكتر من كده
برديس خليه يدخل
كاظم:ازيك ياهانم
برديس:الحمد لله اهلا كاظم بيه خير اتفضل
كاظم:عشان ماعطلكيش تاخدي كام وتسيبي الصفقه
برديس:ههههههه اخد كام
تاخد انت كام وتطلع من السوق
كاظم:كده مش هنوصل لحل مع بعض
برديس:وانا مش عاوزه حلول
ومش محتاجه حلول
انت اللي عاوز تخرج من الورطه اللي انت فيها قبل ماتفلس
كاظم:يعني انتي نوياها
طب ليه الاذيه دي مش عاوزين ندخل مع بعض كده ليه مانبقاش حبايب بدل مانطاحن
ف بعض
برديس:دا انا داخله عشان اطحنك مخصوص ياكاظم
انت لسه ماعرفتنيش
انا برديس مرات ابنك
اقصد طليقه ابنك اللي طلقتنا غصب
ومابسيبش تاري
المقابله انتهت كاظم بيه
اه وياريت ماشوفكش هنا تاني الا لو جاي عاوز تشتغل فراش عندي ههههه
مش امت اللي قلت عالم المال مليء بالقذاره
انا هوريك القذاره علي اصولها واتعلم مني يلا بنعلمكو وناكى من بيوتنا
كاظم:انا نابي ازرق ومابسلمش بسهوله
بلاش تلعبي معايا
برديس:شرفت ياكاظم
المقابله انتهت

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

كان سامر يصف سيارته امام النادي ف الجهه المقابله للنادي
حينما شاهدته صافي
صافي:اش اش وبقي لينا عربيات اخر موديل ياسامر
سامر:وانا هفضل كحيان زي ماقولتيلي قبل مااسافر يابنت خالتي ماهو الصغير مسيره يكبر
صافي:انت لسه فاكر يا سموره انت قلبك اسود اوي
سامر:ودي حاجه تتنسي
دا انتي فوقتيني الصراحه اش جاب لجاب بن الغفير يحب بنت الباشا
بس دي احس حاجه عملتيها حقيقي فوقتيني من احلامي لارض الواقع عشان اوصل للي انا
فيه
صافي:ماكانش ينفع ساعتها
سامر:ولا دلوقت حبيبتي
صافي:ليه انت بقيت كويس حاليا
سامر بس انتي دلوقت ماتنفعنيش
انتي انسانه مغروره مابتحبيش غير نفسك وبس
انا معرفش كنت معمي ازاي ساعتها عشان كده هتفضلي عايشه لوحدك
بس الحمد لله فوقت انا كان ممكن اجوزك دلوقت واطلقك وارميكي واكون خدت حقي بس
لا رجولتي ولا اخلاقي تسمحلي اعمل كده
انا هخطب السكرتيره بتاعتني
بنت غلبانه بس كلنا ولاد تسعه ماعنديش العقد الطبقيه بتاعتك دي
صافي:انا ف نظرك كده ياسامر
كلكو بتبصولي كده وماسالتوش نفسكو ليه انا كده
وانتو حتي ماحدش فكر مره يتكلم معايا حتي سامح كنت الاقيه يهرج مع برديس وعمره
مادخل عندي يسال عني
وع العموم متشكره اوي ياسامر علي رايك ده فيا واخده ف الاعتبار
وهمت بالذهاب وهي تبكي
سامر يمسك ذراعها
انا اسف ياصافي مااقصدش والله
بس انا انجرحت منك جامد اوي
صافي :بعد اذنك يا سامر
سامر:صافي

قبل هذا الحوار كان هذا الذي يحدث عند برديس
برديس:يلا يازيزو بقي عشان نروح النادي
زياد:خلاص داده لبستني
برديس:انت هتاخد التاب معاك
زياد:اه عشان العب بيه
برديس:ماانت هتلعب ف النادي
زياد:لا عاوز التاب تاعي
برديس:طب يلا هنتاخر كده وذهبو للنادي
برديس انا هقعد هنا يازيزو لو عاوز تشنري حاجه اشتريها وتعالي
زياد :اوك ماما
برديس:طب هات التاب
زياد :لا انا صور بيه وانا ماسي
برديس:اوك ماتتاخرش
وذهب زياد ليشتري الحلوي والشيكولا
واثناء مشيه ممسك التاب اصطدم برجل احد يجلس علي ترابيزه وكاد يقع فامسكه من يجلس

زياد نظر اليه بابي
فارس؛ بابي مين ياحبيبي انت تايه
زياد :انت بابي فارس
فارس بزهول
انت ابن مين ماما اسمها ايه
زياد:بلديس
سوف ووراه التاب وجد فارس صورته خلفيه وهو داءما معه التاب من اجل ذلك لان
والدته تضع صوره فارس والده خلفيه له علي التاب والموبيل وهو داءما يحمله معه حتي
حفظ شكله
فارس :ممكن توديني لماما
وذهب به لامه
التي تفاجات بفارس يحمل زياد وعينه دامعه وحمراء
برديس:تعالي يازياد
زياد:لا انا مع بابي
برديس :زياد قلت تعالي
واخذته بالقوه وهمت بالرحيل وفارس في حاله ذهول مما تفعله ثم جري وراءها ناحيه باب
النادي وجذبها من ذراعها
فارس:في ايه يابرديس انتي بتعملي كده ليه حتي ابني تحرميني منه وماتقوليش
برديس:لو سمحت نزل ايدك دي مش من حفك اللمسه دي
فارس:امال لو ماكناش اطلقنا غصب عننا وانا ماحبتش ولا هحب غيرك
برديس:لا والله ومراتك اللي اجوزتها وعشت حياتك ولا اكني موجوده ولا سالت لو كنت حامل
ولا خلفت ولا عايشين ازاي
فارس:انا كنت خايف علبكي وانا جوازتي مش جوازه دي كانت رحليها مقطوعه وعندها كانسر وهتموت
وهي اللي طلبت ابقي جمبها ف ايامها الاخيره بدل ماتبقي لوحدهه وكمان اخد الجنسيه
برديس:ياسلام ماممكن الجنسيه باي طريقه تانيه
ثم ماتبقي جمبها وتزورها لازم تجوزها لمست واحده غيري وحضنت واحده عي ي ولا لا
ء
انا بقي فضلت 5 سنين مضيعاهم من عمري وشقيانه علي ابني وملياردير بيتمنالي الرضا ارضي
وهيحطلي 10 مليون ريال مهري ف حسابي وانا ارفض اقوله انا مش مطلقه دي باصله
وفارس جوزي
لحد اما شوفتك معاها
كان لازم اسقيك من نفس الكاس اللي سقتهولي
اتكتب كتابي لياسر ف اليوم ده وسافرنا اتجوزنا بس مع الاسف مات ف حادثه بعد
شهرين من جوازنا
كان نعم الزوج والاب كان معايا ف ولادتي وف كل شيء ف الوقت اللي جوزي
ف حظن غيري وبيواسي غيري
فارس:برديس انا حصلي حادس وقعدت ف الغيبوبه سنه وطلعت منها لقتني مااقدرش انجب تاني
والاخر تحرميني من ابني
برديس ماتقولش ابني
دا ابني انا بس وياسر له فيه اكتر منك كنت معاه امتي وفين باي حق
تقول ابنك
في هذا الوقت لمح زياد خاله سامر فافلت من يد امه وجري اليه يعبر الطريق

وكانت هناك سياره مسرعه فخبطته
برديس:زيااااد ابني
وجرت هي وفارس عليه

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

جري فارس وبرديس علي زياد الملقي ملطخ بالدماء وحمله لسيارته ومعه برديس تبكي ابنها وجاء
سامر جري وصافي
سامر:انا وراكو بالعربيه
صافي:انا جايه معاك
وجري وراءهم للمشفي
ودخل فارس حاملا ولده ويصرخ
دكتور بسرعه
وبرديس في حاله انهيار وتصوت تنادي دكتور
واخذوه فورا للاشعات والعمليات
الممرضه تخرج مسرعه
مين فصيلته زيه O سالب لانها نادره ومفيش اكياس هنا منها ونزف كتير
برديس:انا Aموجب
فارس:انا فصيلتي زيه خدي اللي عوزاه لو هتاخدي دمي كله بس يعيش
وفعلا اخدت كيس
لو ماكفاش هاخد منك واحد تاني ولو انه غلط عليك
فارس: مش مهم انا المهم هو
برديس:ارجوكي طمنيني عليه انا بموووت
الممرضه :ربنا يطمنكو عليه الدكاتره بيعملو الي يقدرو عليه
الراجل اللي خبطه والله انا ماليا ذنب هو اللي طلع قدامي فجاه ماقدرتش افاديه
ربنا يقومهلكو بالسلامه انا عندي اطفال زيه ومااحبش ابقي ف الموقف ده
ربنا يشفيه ويعافيه
فارس:انا عارف وهو اللي فلت من ايدينا وجري
ماتقلقش مايرضناش ضررك
وهنتنازل عن المحصر بس ادعيله
الراجل:ربنا يشفيه
صافي :ربنا يشفهولك يابرديس
انا اسفه ع اللي عملته فيكي
انا السبب ف كل ده انا اللي قلت لابو فارس علي جوازكو سامحوني كلكو وتبكي

برديس:ادعيله ربنا ينجيه ياصافي انا مسمحاكي بس يقوم بالسلامه
سامر:تعالي ياصافي اقعدي
الانسان ممكن يخطيء بس انه يعتذر ويحس بغلطه دا يدل علي ان معدنك طيب وانا
اسف ع اللي قلته ليكي قبل كده واعتبريني ماقولتش حاجه
صافي:انا اسفه ع اللي عملته فيك زمان
سامر:وانا خلاص مش فاكر حاجه صافي يالبن
صافي حليب ياقشطه
اما فارس فحاول احتضان برديس لتهداتها
برديس:ابعد عني انت السبب
لو ابني جراله حاجه مش هسامحك طول عمري يافارس
فارس:برديس داابني الوحيد اللي مش هقدر اجيب غيره انتي فاهمه
برديس:الاب مش صله دم وخلاص
الاب اللي بيربي وبراعي
ودا كان ياسر كان احن عليه منك كا اكتر من ابنه انت كنت فين ف
احضان الست هانم
ابعد عني مش طايقه لمستك ليا
فارس:انا مقدر حالتك حاليا
ومش هضعط عليكي المهم ابننا يقوم بالسلامه
…..
كاظم:ايه ياشوقي مالقتلهاش حل انا كده هفلس كل صفقه تنط فيها
شوقي :لها ابن ياباشا ده نقطه ضعفها
كاظم :خلاص لو ماسابتش الصفقه دي بخطرها هتسيبه غصب عنها

شوقي :واحنا مراقبين تحركاتها
شوقي:الو
ايه طب خليك متابع
كاظم:فيه ايه
شوقي:ابنها حصله حادث وف المستشفي
كاظم:هنشوف هيوصل لايه ولو كده نخطفه من المستشفي اسهل مش هتبقي العين علينا في ناس
متير راحه جايه هناك
شوقي:احنا متابعين حالته ماتقلقش
خرج الطبيب فجرو عليه
برديس:ابني عامل ايه يا دكتور
الدوك:اطمني الحمد لله وقفنا النزيف وكويس ان والده نفس الفصيله
هيدخل ع العنايه لو عاوز تخشيله 5 دقايق عشان ممنوع بس حد يخش ف العنايه
لحد ما الحاله تستقر وننقله اوضته
وفعلا دخلت له برديس وبدا يستفيق
زياد:مامي اااااه اوووف لاسي اوجعني
برديس:الف سلامه حبيبي
ياريتني انا وانت تقوم بالسلامه وتبكي
زياد:عيطيس مامي
برديس:حاضر عيون ماما
زياد:بابي فين
برديس :بره حبيبي
زياد :عاوز اسوفه
برديس :حاضر ياعيوني
وخرجت زياد عاوزك وهي تبكي فاتاها سامر يحتضنها
كويس اننا اطمنا عليه حبيبني
تحبي اوصلك ترتاحي ماهو مالوش لازمه القاعده مش هيدخلوكي تاني
برديس:لا هفضل جمب ابني
روح انت وطمن بابا هيقلق علينا ماحدش منا رجع ووصل صافي
صافي
صافي :مش عاوزه حاجه اعملهالك او اجبهالك
برديس :ميرسي يا.صافي روحي عشان مايقلقوش عليكي
صافي :هروح اطمن مامي عشان قلقانه وهجيلك بكره معاها
برديس:ماتتعبهاش
صافي:برديس ماتاسيش علي فارس هو بيحبك بجد
برديس:بلاش كلام ف الموضوع ده لانه منتهي عندي
واخذ سامر صافي وترك برديس حيث خرج فارس بعينه حمراء من عند زياد
برديس:عامل ايه
فارس:نام
فجلست علي الكرسي تبكي
فارس:برديس ماتحملنيش فوق طاقتي كفايه اللي احنا فيه مش قادر اشوفك كده ومحرمه عليا حتي
احضنك او اواسيكي
برديس:عاوز تروح قوم انا قاعده
فارس:وانا مش همشي واسيب ابني
ومشي يجيب اكل ورجع
فارس:خدي كلي حاجه
برديس:مش عاوزه
فارس بشخط وبعدين معاكي بقي ف العند ده لما تقعي من طولك ابنك محتاجك هنشيلك
ولا نشيله
فنظرت له انت بتشخط فيا ليه
فارس:عشان مابتسمعيش الكﻻام
كل حاجه مناكفه فيها
امسكي يلا كلي
فاخذت منه لتاكل غصب عنها

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

سامر:انتي لسه زعلانه من اللي قولته
صافي:لا خلاص ماتحطش ف دماغك
سامر: تجوزيني
صافي:انت فاجءتني الصراحه
ففرمل سامر وركن علي جمب
نعم ياختي ظا انا بقالي 10 سنين قايلك
صافي:خلاص خلاص
ثم انت مش قلت هتخطب السكرتيره بتاعتك
سامر :انا ماعنديش سكرتيره اصلا انا عندي سكرتير اخطبه عشان ترتاحي
صافي:امال بتكدب عليا
سامر:بصراحه كان محروق دمي منك وعاوز افش غلي وغيظي منك واحرق دمك
صافي بقي كده طب نزلني ياسامر مش عاوزه اركب معاك
سامر:بس يابت ياهبله يلا عشان اخطبك اما اشوف ابوكي ده كمان هيستهبل فيها ولا ايه

صافي:ماتقولش علي بابي كده
سامر:انا اقول اللي انا عاوزه ف اي حد
عيلتكو دي مافهاش غير خالتي والواد سامح
صافي:سامر وانا
سامر :زي ابوكي انا عارف بحبك ليه ومش عارف انساكي مع انك جزمه لا تسوي

صافي:تصدق انك رخم وغلس وانا مش موافقه
سامر:ياشيخه روحي هو حد عبرك غيري
صافي:لا انت زودتها اوي
فاقترب منها اه زودتها هتعملي ايه
صافي:سامر ابعد عني بلاش قله ادب لحسن هنزل واسيبك
سامر:وان مابعدتش هتعملي ايه
انزلي انا قافل اللو ك ابقي وريني هتنزلي منين يمكن من الشباك
صافي:والله لو مابعدت لهصوت والم عليك الناس

سامر :صوتي انتي شايفه في صريخ بن يومين ف الشارع والدنيا ضلمه والناس نايمه
صافي :سامر اعقل ويلا وصلني
فجذبها من شعرها مقبلا اياها
بحبك ياشيخه يخربيت سنينك ضيعتي سنين من عمرنا
يكون ف علمك البس بتاعك والشعر ده مايلزمونيش انا جاي بكره عشان الوفت اتاخر اشوفك
حشمه كده وحجاب بدل ماانتي حره
صافي تنظر له بخجل يلا بقي وصلني وماتعملش كده تاني
سامر :هحاول ويغمزلها ويشغل العربيه وئنطلق بها يوصلها وعندما تنزل
هتوحشيني يابنت الايه بحبك
فتجري علي الفيلا
لتجد والدتها
امها:في ايه قلقتوني ابن برديس عامل ايه
صافي:طلع للعنايه وبكره هيروح اوضه والحمد لله احسن
امها:ربنا معاها الا الضني
صافي:مامي سامر عاوز يجي يخطبني بكره
امها:والله الف مبروك حبيبتي
…………………
بعد ان اكلت برديس وفارس بجانبها امام غرفه ولدهم
غفلت برديس حتي ان دماغها وقعت علي كتف فارس الذي كان يرجع راسه للخلف فاخذ
جاكتته التي بجانبه ووضعها عليها لان الجو بارد وتركها تنعم بالنوم علي صدره فاحست بالدفء
ونامت فتره لتقوم تجد نفسها هكذا
فتقوم منتوره ليفزع هو الاخر من نومه
فارس:في ايه الواد جراله محاجه
برديس:ازاي تعمل كده
فارس :عملت ايه
برديس:نيمتني علي صدرك
فوقف امامها ووضع يديه في جيبه
اولا انه مانيمتكيش انتي من الارهاق نمتي علي كتفي والجو برد غطيتك بالجاكت بتاعي اجرمت
بقي
برديس:لا ان بتستغل الموقف قلتلك ماتلمسنيش
فارس:ماشي المره الجايه هبقي اشيلك من قفاقي وارميكي بعيد
برديس:ليه شايفني فار
فارس يمسكها من ذراعها
اللهم اطولك ياروح اعملك ايه انا جبت اخري معاكي ومش طايق نفسي اصلا فلمي الدوراحسلك
وماتضيقيش خلقي اكتر ماهو ضيق
برديس:يعني هتعمل ايه
فجذبها لغرفه فارغه التي سيخرج عليها زياد بعد الافاقه
واغلق الباب والصقها بالجدار
انتي مال مخك جراله ايه عاوزه تعرفي هعمل ايه
فقبلها قبله
برديس ابعدته عنهاوهي تبكي
ابعد عني ماتقربليش انت مابقتش جوزي
فارس:لا انا جوزك غصب عنك وعارفه اني ماطلقتكيش الا خوف عليكي وغصب عني وعنك
برديس:عشان كده عشت حياتك ولا سالت فيا ولا ف ابنك
فارس:والله ماكان ف دماغي غيرك ولا عمري حبيت ولاهحب غيرك انتي حبي الوحيد
دي كانت مريضه سرطان يعني كنا معظم الوقت بين العمليات والكيماوي والله شفقه بيها مش
اكتر حسيت انها محتجاني فعلا
برديس :ولو انا كل مافكر انك كنت ف حضن حد غيري بجنن ابعد عني مش
طيقاك وجرت وخرجت
برديس:ابني مش هيخرج لاوضته
الدكتور :بس هو مش ف الافاقه المفروض راح الاوضه
برديس:ازاي يعني انا لسه طالعه مادخلش فيها
وفارس جه
في ايه
برديس:الولد فين
فارس:ازاي الولد يتخطف من العنايه احنا فين دا انا هخرب بيتكو
رن موب برديس
شوقي:لو مابعدتيش ع الصفقه ياحلوه مش هتشوفي ابنك طول عمرك
برديس:لو قربت من ابني هقتلكو
الو الو
فارس:في ايه
برديس:ابوك خطف ابني يافارس
فارس :ايه

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

فارس باستغراب
وابويا يخطف ابني ليه ماكافهوش اللي عمله زمان وحرمني منك عطاوز يحرمني من ابني اللي
مش هعرف اجيب غيره
برديس:هو مايعرفش انه ابنك دا خاطفه عسان الصفقه
فارس:صفقه ايه وانتي مالك بالصفقات
برديس ؛ مش وقته دلوقت هفهمك بعدين المهم الولد
اتصل فارس بابوه
بتخطف ابني اللي ماحلنيش غيره ومش هعرف اعوضه في حد يخطف حفيده
كاظم:ابن مين وحفيد مين
انت شارب حاجه
فارس:ابني هو بن برديس
برديس كانت حامل فيه لما طلقتها
كاظم:انت بتقول ايه انت اتهبلت اكيد بتكذب عليك
فارس:زياد.ابني والله لو عملت فيه حاجه هنسي انك.ابويا ومش هرحمك
كاظم:اجري حالا علي مخزن المقطم علي ماتصل بشوقي يلحقهم واجيلك بسرعه
كاظم :شوقي الولد فين
شوقي :ف المخزن مع الرجاله
كاظم:اوعي حد يقربله دا حفيدي ياشوقي
شوقي :ايه طب هتصل حالا ربنا يستر ومايكنوش اتغابو
كاظم:مش هرحمهم لو لمسو شعره منه

انا رايح علي هناك وحصلني بس اتصل الاول بيهم نلحقهم وفارس رايح علي هناك
شوقي:اوامرك
………..
شوقي :اوعي حد يهوب ناحيه الواد
مدحت:انا سايب فتحي معاه انا طلعت اجيب اكل من بره
هحاول اتصل ولو ان مافيش شبكه وفتحي غبي
وممكن يتغابي عليه
شوقي:لو الواد حصله حاجه الباشا مش هيرحمكو
مدحت:انا بعيد عنه بس هحاول اتصل ..
مدحت :يادي النيله مافيش شبكه
……………………..
كان قد وصل فارس وبرديس للمخزن
فارس:خليكي هنا
برديس:لا انا جايه معاك
فارس بشخط وعصبيه
قلت خليكي هنا مش ناقص لخمه عشان نطلع سلام
برديس:طيب حاضر بس خد بالك من نفسك ومنه
فارس:ر بنايستر
برديس:لا اله الا الله
فارس:محمد رسول الله

دخل فارس من شياك جانبي للمخزن يحاول يري اين يوجد ولده
جاء كاظم وركن سيارته فراته برديس
برديس :لو ابني جراله حاجه هقتلك
كاظم:اهدي ان شاء الله مش هيحصله حاجه
سيبيني ادخل انقذه ازاي ماتقوليش انه حفيديازاي وتركها ودخل
كان في هذا الوقت فتحي مرفع فارس وهو يحمل ابنه ويعطي فتحي ظهره ليحمي ابنه

فدخل كاظم ليرتمي امام فارس فتنطلق رصاصه في صدر كاظم لتخرخ وتستقر ف كتف فارس
الذي مازال يحمل ولده فياتي شوقي ومدحت وتدخل برديس
شوقي :يانهار اسود انت هببت ايه
كانت برديس طلبت الاسعاف لولدها حينما دخل فارس فاتت الاسعاف لتحمل ابو فارس وابنه لانه
يحتاج للاسعاف
اما فارس فاخذته برديس وراءهم للمشفي وقادت السياره لانه مصاب
برديس:فارس خليك معايا ماتغبش عن الوعي
كلمني بليز
ووصلو لتقوم حاله طواري بالمشفي اخذ ولدها للعنايه مره اخري
ودخل فارس العمليات لاخراج الرصاصه
اما كاظم فلفظ انفاسه الاخيره بالمشفي عند وصوله
وبرديس ف الردهه تدخو لفارس ان ربنا ينجيه وان يشفي وليدها
…………………
صافي :الو
انت لسه نايم
سامر:انتي مين وعاوزه ايه
صافي:انا مين انت تعرف حد غيري ياسامر
سامر:انتي مين خلصي يابت مش فايقلك
صافي:بته تبتك قوم فوقلي انا صافي
سامر:طب وعاوزه ايه ياصافي
صافي ياربي الواد ده فقط الذاكره ولا جاله زهايمر
دا بيرمي الذاكره ف البحر لما بينام
فولي بليز الكل مستنيك وسامح جه بعياله

سامر:ومستنيني ليه هو انا عامل عامله ولا جريمه
صافي:لا والله كده كتير عليا
فوق بدل مااجي اجرك من السرير
سامر:وانا مستنيكي اخدك ف حضني ونكمل نوم
صافي:تصدق اني هبعتلك سامح يجرك من قفاك
سامر:لا بلاش سامح طب اقفلي وصحيني كمان ساعه يابت انا راجع بعد الفجر حرام علي
اهلك
بصي انتي طالق ياصافي ارتحتي بقي سيبيني انام وقفل
صافي :يانهار اسود ايه المصيبه اللي بليت نفسي بيها دي الواد.طلقني قبل مانتجوز
سامح:في ايه يابت بتكلمي نفسك
صافي:سامر طلقني
سامح:نعم ياختي هو اجوزك اصلا
صافي:روح قله انت جاي تقولي انا
دا ضارب خالص
لا دا مجنون شبهك بالملي ان ماكنتش اعرف كده خالص
روح صحي المجنون ده دا طلقني وقفل السكه ونام
سامح:وانتي بتصحيه ليه حالا
صافي:العصر قرب مش يصحي ياخد شاور ويجهز
سامح:هو هيروح للكوافير يتمكيج زيكو
دا هو هيسقط الجلبيه ويجي
صافي:جلبيه انا يجي يخطبني بجلبيه
سامح:بس علي الله يفتكرها ومايجيش بالبوكسر دا سامر وانا عارفه دايما قاعدلنا صيفي كده
صافي:انا وقعت ف وسط.اتنين متخلفين انا ايه اللي شبكني الشبكه السودا دي
ولا سال ف اخته اصلا وابنها
سامح:مش اطمنتو عليه ومعاها فارس هيعملهم ايه
صافي:ولا حاجه انا اللي غلطانه واستاهل ضرب الجزمه اني وافقت ع الجوازه دي
وجدت خلفها
انا سامع حد بيهلفط بالكلام كده ويقول جوازه ومش جوازه
صافي تلتفت :امال كنت بتستهبلني ولا ايه
سامر:ماهي خالتي مصحياني من بدري عشان اجي ع الغدا ء
ربنا يخليكي ليا ياخالتي ولا يحرمنيش منك ياام الواجب
ماجاتش من ناس تانيه
صافي:بقي كده انا دايما اللي وحشه ف العيله
وزعلت وهمت بالمشي فجذبها تعالي ياهبله يامحنناني
الواد شايل عيل ومراته عيل وهو ادي وانتي ضيعتي علينا اجمل سنين عمرنا كان زمانه
داخل المدرسه يامفتريه عاوزين نلحق نجيب واحد ف الوقت الضايع
صافي:ماتصلتش ببرديس
سامر:كنت هخلص هنا واخدك ونروح

ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

دخل طاهر
انتو هنا ومش داريانين بالي بيحصل
ناهد:خير حصل ايه
كاظم وفارس اضربو بالنار
سامر: ايه
دا فارس مع ابنه ف المستشفي
طاهر :ماهو كان كاظم خطفه ومايعرفش انه حفيده راح فارس ينقذه الواد اللي خاطفه جه
يضربه لالنار فكاظم فداه وجت ف قلبه و خرجت لكتف فارس
سامر:وزياد
طاهر :كلهم راحو المستشغي بس كاظم مات وفارس ف العمليات وزياد ف العنايه
سامر:طب انا رايح لبرديس حالا عن اذنكو واعدي اخد بابا ف سكتي
ضافي :وانا حايه معاك
ناهد :وانا كمان
سامح:خليكي انا هاخدك معايا عشان مانعطلهمش
بس اوصل مراتي البيت ف سكتنا
……………..
..ذهب سامر وعادل وصافي
وعندما راتهم برديس انطلقت لحضن ابيها
برديس:شوفت اللي حصل يابابا
عادل:معلش يابنتي وازاي ماتتصليش نعرف من طاهر
برديس:انا مش قادره افكر بدعي ربنا يقومهم بالسلامه
وفارس اكتر من 4 ساعات ولسه ماخرجش مع انها ف كتفه مش عارفه في ايه

ولو احتاجو دم فصيلته نادره ماكناش للاقيين لزياد لولا فارس نفس الفصيله مش عارفه لو
احتاجو اجيب منين
صافي:سامح نفس الفصيله زمانه جاي مع ماما لو احتاج
برديس :ربنا يستر
وخرج الدكتور اخيرا
برديس:خير يادكتور
الدوك:خير ان شاء الله اطمني عملنا كل شيء ف وسعنا بس هيدخل العنايه شويه ويروح
لغرفته
وخرج للعنايه
برديس :ممكن ادخل 5 دقايق
الدوك:بس مش اكتر وماتجهدهوش ف الكلام
دخلت كان لم يستفق بعد او في المرحله بين الافاقه والتوهان
فامسكت يده قبلتها ووضعتها بين كلتا يديها
ووضعتها علي جبهتها ارجوك قوم وخف بسرعه عشاني وعشان ابنك محتاجاك جمبي اوي
فارس بارهاق:هو لازم اموت قدامك عشان تحسي بوجودي
فوضعت يدها علي فمه ششششش
الف بعد الشر عليك بلاش تتكلم عشان ماتتعبش
دا انا عايشه عشان انت عايش
انا من غيرك اموت
انت عارف انك اول واخر حب ف حياتي فارس:وياسر
برديس :زي مراتك كده كان بيحبني اوي وعمل عشاني كتير
فارس:يعني بترديله الجميل بانك تجوزيه
ب ديس:بلاش نتكلم ف اللي فات خلينا نعيش اللي جاي
فارس:ابني فين وعامل ايه
برديس:جمبك ف العنايه
فارس:عاوز اروحله
برديس:تروح فين انت مجنون بكره هنقلكو ف حجره دابل انتو الاتنين سوا
ودلوقت ارتاح ياحبيبي
…………….
وخرحت لهم لتطمنهم
الحمد لله احسن دلوقت
والجميع ف الخارج خالتها وسامر وسامح وصافي وعادل
برديس:روحو انتو عشان الزياره وانا هفضل معاهم
سامر:طب تعالي خدي شاور وغيري وارجعي وكلي حاجه انتي بقالك يومين
برديس:مش هقدر
عادل:اخوكي عنده حق كده كده هم ف العنايه مش هيدخلوكي تعالي وهنرجعك تاني بس خدي
شاور يريحك وتاكلي لقمه
برديس:مش هقدر اسيبهم
عادل :انا قلت كلمه مش هعرف امشي كلمه عليكي
يلا ياسامر خدها البيت وابقي رجعها
سامح:وانا هرجع ماما وصاقي
صافي لا انا هروخ معاها عشان اكلها ويبقؤ سامر يرجعني
وفعلا ذهبت تاخذ شاور وطلعت كانت صافي احضرت الطعام
برديس:تبكي مش عارفه لو حد منهم حصله خاجه هيجرالي ايه
صافي تحتضنها
ان شاء الله هيبقو كويسين الاتنين ويقومو وترجعو سوا كلكو تاني
يلا بقي كلي عشان تقدري تقفي علي رجلك هم محتاجينك
برديس:متشكره ياصافي جدا
صافي:العفو حبيبتي علي ايه احنا اخوات
انا اللي كنت انانيه اوي ومايفكرش غير ف نفسي
برديس:وانا غلط لما اجوزت فارس بس مش بادينا والله انا حبيته وهو حبني
صافي:وانا ماحبتش غير سامر بس ماكانش ينفع عشان امكانياته وبابا عمره ماكان هيوافق عشان كده
صديته وكرهته فيا
يلا بقي كلي عشان تلبسي وتروحي وانا جعت وهفتح نفسك واكل معاكي
دخل سامر :انتي جايبه الاكل تاكليه ولا تاكليها يامفتريه
صافي:الله جعت انت ناسي اننا مشينا ومااكلناش
سامر:طب ماانا ماكالتش
صافي:طب ماتاكل حد حايشك
سامر:طب انزاحي خدي ريحه ياحوريه يعني اقعد فوقك افعصم والله
برديس :خدو الاكل مش عاوزه انتو جايبينهولي وعنيكو فيه ايه الطفاسه دي
سامر:اكله هنيه تكفي ميه احنا بنفتح نفسك ياهبله
برديس:لا والله داانتو نسفتوه ياجبابره
سامر:ياااه كان طعمه خرافه الواحد تقل ماتيجي نريح شويه ياصافي بقي
صافي:بس ياسافل ياقليل الادب
برديس:ههههههه قوم يلا من هنا هلبس ومشيني
سامر:والله فاهمني غلط
برديس وصافي:لا فاهمينك صح
ورجع برديس للمشفي واعطاها عصاير واكل عشان تفطر ف الصباح
واخد صافي
سامر:هي جوازه فقر ومارور علي امها
ضربولنا الجوازه اهو حتي الغدوه طارت
احنا نضرلبنا ورقتين عرفي ونلحق نجوز وابقي اخطبك علي مهلنا حتي نلحق نجيب عيل علي
مانتخطب
صافي:واحنا هنرجع بضهرنا ف الجوازه دي ولا ايه
انت شارب حاجه ولا لسعت
يضربها علي دماغها في واحده تقول لجوزها انت لسعت مافيش ربايه خالص
طب ايه رايك انا داخل اخطبك ف ام الليله دي بقي
صافي:هتخطبني 2 بليل يالهوي
دابابا هيكرشك ويقول دا مجنون رسمي
سامر:هي طقت ف دماغي امشي يابت قدامي صحي ابوكي حتي يبقي قايم مسطول مش مركز
يوافق علي طول
صافي:ايه الجنان ده
سامر:يلا يابت مش عاوز لكاعه
صافي :انا اللي جبته لنفسي
سامر:بتقولي ايه سمعيني كده
صافي:ولا حاجه ياحبيبي
ودخلو وجدو امها وابوها جالسين
سامر:اهو الناس مصحصحه ومستنينا اهو
شوف بقي ياعمي انا طالب ايد صافي قبل ماباقي العيله تستشهد عشان انا جبت اخري

انا فوق ال30 ولا عيل ولا تيل وعاوز اجوز بقيالحق اشوف عيالي وانت عارف انا
ماسك اكب شركه ف البلد وعندي شقتي وعربيتي وكل حاجه جاهزه يعني اسبوعين بالكتير يكون
زياد وفارس طلعو عشان بس برديس اختي ونجوز
طاهر:خلاص يابني لو انت وصافي متفقين خلاص
سامر:اشهد ان لا اله الا الله

افقي زرغوطه ياخالتي
ناهد:زرغوطه ايه الساعه 3 الفجر

سامر:بتكرشيني بالمحسوس يعني ماكانش العشم
ناهد :لا ياحبيب خالتك اطلع نام هتمشي حالا الاوض كتير
طلعيه ف اوضه سامح ياصافي
سامر :لا انا عاوز اوضه صافي
صافي:وبعدين ف هزارك الرذل ده لو حد سمعك
سامر:انتي اللي دايما فهماني غلط انا كنت هكرشك منها وانام انا
صافي:والله
يلا ادخل الاوضه دي واقفل عليك واياك تطلع الا الصبح
سامر:ليه اقفل عليا هتيجي تتحمرشي بيا
صافي :يالهوي خلاص سيبه مفتوح داانت كارثه مصيبه وربنا بلاني بيها اخره صبري
سامر:ايه البت الرخمه دي
حد يقول علي جوزه كده شايفه الناس ف العيله بتستشهد تحمد ربنا علي بختها
……………..
تاني يوم انتقل زياد وفارس ف الغرفه ومعهم برديس
زياد :بابي مالك يابابي
فارس:انا كويس ياعيون بابي المهم انت بخير
زياد :انا عاوز انام جمب بابي
برديس:لا يازياد بابا في واوا اوف
فارس :هاتيه ع الكتف التاني
وفعلا اخذه في حضنه وهو يعتصره بيده حتي كاد يكسر عظامه
زياد:اي بابي انت اوجعني
فارس:الف سلامه ياقلب بابي من جوه ياعقل بابي
وبعد اسبوعين كانو خرجو
برديس:هات زياد عنك
فارس :انا عاوز اشيله
برديس:يافارس انت لسه تعبان
فارس:ياسيتي مالكيش دعوه بينا اب وابنه اش احشرك بينهم صح يازيزو
زياد:صح بابي مش ليكي دعوه مامي
برديس:اخرتها اخرج انا منها
ماشي يازيزو
زياد:مس تزعليس مامي انا حب مامي وبابي كتيييير خالث مالث
برديس:واحنا بنحبك ياعيون مامي وبابي
فارس :يلا بينا ع الماذون الاول وهنعمل فرحنا مع اخوكي وتلبسي الفستان الابيض وهنعمله ف
اكبر قاعات البلد
برديس:لا طبعا هو اول مره ولا احنا عيال دا عندنا طفل 5 سنين لا اكسف

فارس:هو احنا عملنا اولاني
يلا المهم للماذون نصلخ اللي حصل زمان ولو انك مراتي اثلا انا ماطلقتكيش بارادتي
وقعلا تزوجو والجميع علم بذلك والدها وسامر وخالتها والكل بارك لهم
واتفقو علي فرح للاثنين
وفعلا في افخم القاعات جاءت العروستان تتابطان العريسان والجميع فرح بالزواج وزياد فرحان ويرقص مع
والديه
واخذ سامر زوجته
سامر:اخيرا داانتي كنتي منحسه
صافي:انا ياسامر اخس عليك
سامر:لا امي
مش عاوزين نضيع فانيه الي هي اقل من الثانيه
صافي:ومستعجل ليه يعني
سامر:دا اليعيده ماعندهاش ريحه الدم
قومي يابت خلصي ف ليلتك
…………….. ………..
اما فارس اخد زوجته وابنه لفيلتهم
ونيم زياد بسريره وذهب بعروسه كانت ترتدي قميص نومها
فاحاطها من خصرها بذراعيه
بحبك يااول واخر حب ف حياتي
وبداو ليلتهم
………. ………………..
وبعد شهر العسل
فارس:احنا ندمج الشركتين واياشرهم وانتي كفايه شغل وخدي بالك من زياد
برديس:ندمج ماشي انما قعاد من الشغل مش هقعد انا هباشر العمل ف شركتي ومش هقعد

قارس:بلاش تخلقي مشاكل
برديس:وانا مش هقعد ولو مش عاجبك طلقني
فارس :يحذبها من شعرها ويقبلها بعنف وقدرتي تنطقيها لو سمعتك بتقوليها تاني هقتلك يابرديس
برديس:وانا بحب شغلي
فارس:بس انا بحبك انتي وعاوزك ليا انا
برديس:بلاش انانيه يافارس
انا بحبك بس بحب شغلي
فارس:خلاص حبيبتي اشتغلي
فتعلقت برقبته ميرسي حبيبي ربنا يخليك ليا
فارس:كده دق ناقوس الخطر
ويقبلها ويذوبان سويا
وظل الزوجان بين شد وجذب هكذا بسبب خلافات العمل ولكن يتصافيان مره اخري

IIIIIIIIIIIII

 

تمت بحمد الله

 

بقلم: فيروز شبانه

( فيرى عبده )رواية انثى في عالم المال Unnamed File 2

  • قصة ام مرهقة
  • أنثى في عالم المال pdf
  • رواية انثى في عالم المال
  • رويات بنات مغرورهمتكبره بلجمال والمال
  • قصص أنثى الورق
  • وتلد ردبس2021
  • يظنون اني غبي
السابق
قصة الارملة البيضاء اخطر نساء العالم 2024 قصص حقيقية 2024
التالي
قصة ام تترك اولادها الصغار في المنزل لتمارس الجنس مع جارها فيديو