رواية رجل و سط النساء ( ديك البرابر )
احيانا طيبة الانسان تكون اسباب تعاستة لاننا اصبحنا فمجتمع لا يعترف بالطيبين بل يطلق
عليهم هبل و عبط و هم من انقي البشر و لكن فالزمان الخطا
رواية (رجل و سط النساء
ديك البرابر )
بقلم: فيروز شبانه
سعاد:بت يازبيدة قومى يابت هتتثانية =على مدرستك
زبيده:حاضر ياماما هقوم اهو
سعاد:حضرلك الخير ياروح ما ما
يلا حبيبتي عشان ما تتاخريش
زبيدة :حاضر
فتدخل الحمام و تتوضا و تصلى و تلبس ملابسها المدرسية فهي بالصف الثاني الثانوي
وهي رائعة جدا جدا جدا عيون زرقاء ذات بشرة بيضاء شفافة و شعر اصفر ناعم و جمالها سر نقمتها فيحسدها كل اصدقاءها و يغارون من جمالها
وايضا من طيبتها و عفويتها فهي طيبة لدرجة الهبل
وليست كباقى البنات الناصحة او البنات الاخري
زبيده:انا ما شية ياماما عاوزة حاجه
سعاد:اعوزك طيبة ياعيون ما ما خدى بالك من نفسك
زبيدة :حاضر ياماما
……………………
ف المدرسه
رنا :يابت الواد صحبى له صاحب عينة هتطلع عليكي
زبيده:عيب كدة انا مش بتاعة الكلام دة و لو قلتى كدة تانى مش هكلمك
دول عيال مش متربية و قللات الادب الي يصاحبو شباب
ولو فضلتى كدة مش هكلمك و الله
رنا :والله انتي بت خايبة و عبيطه
البنات كلها كدة دلوقت و انتي عملالنا خضرة الشريفه
مس سلمى :فى اية يافتيات صوتكو عالى ليه
مش و اخدين بالكو ان الحصة بدات
البنات:سوري يامس
مس سلمي:طب نبدا بقي
وتبدا بالكتابة و الشرح على الصبوره
………..
مس سلمي:انا تعبت و الله شايلة جداول الاساتذة كلهم الي و لدت و الي اجوزت انا تعبت ما فيش غيري
هاتو مدرسة معايا تساعد
المديره:عملت اعلان و همشوف بس لازم حد كويس عشان سمعة المدرسة عاوزين المستوى ما ينزلش و الي تقدمو مش بنفس كفاءتك
بس هانت
مس سلمى :ربنا يسهل انا جبت ثانية =الصراحة لحسن هاجز او استقيل و اسيبهالكو لو استمر الحال كده
المديره:استحملي شوية ياسلمي
سلمي:عشان خاطرك بس هستحمل و استني
……………
عمر :ادعيلى ياماما هقدم بمدرسة فتيات ثانوي انهاردة يارب يقبلو بدل ما شغال بالسناتر و من هنا لهنا نفسي اتثبت بقي
ام عمر:ربنا يجعل بو شك جوهرة و بحنكك سكرة ياعمر يابن بطني يارب
بس خد بالك لحسن البنات بقو زي الذئاب البشريه
البت تنمر على الواد ما يخدش بايدها غلوة ما عدش ففتيات هبلة زي زمان الشباب الي بقت تاكل على قفاها و مفكرين هم الي و قعو البت
وهي الي جابتة على دور رقبته
دا انا بشوف البنات على الناصية جميع بت ما سكة و دن الواد و هاتتك باتتك خد بالك يابنى ما لكش الا سمعتك
عمر:فى اية ياماما محسسانى ان انا البت مش الراجل
امه:ياريتك كنت بت ما كنتش خفت عليك كده
دول بقو اسود يابني
عمر:لا حول و لا قوة الا بالله
فى اية ياماما و احنا بقى الحمل الوديع الي الاسود دول هيفترسوهم
صلى على النبى ياحاجة و قومى صلى ركعتين و ادعيلى و سيبك من البنات المستذابه
الافلام الاجنبي كلت دماغك و لا ايه
انتى بتتفرجي على اجنبي من و رايا ياحاجه
امه:هو انا بفتحة ياولا الا عشان المسلسلات التركي و الهندي
عمر:قلتيلى بقى ما نا طالع عيني بالدروس طول النهار و سايبلك الحبل على الغارب
والاخر تتفرجي على تركي و هندي
مش بعيد الاقى اردوغان داخل يطلب ايدك
انا ما شي اقوى فينك يا بابا تيجى تشوف مراتك انحرفت من بعدك الله يرحمك
امه:امشي ياقليل الادب هو فزى ابوك الف رحمة و نور عليه قطع بيا و سابنا من زمن دا كان اتخنها شنب يتهزلة بالحتة كان ظابط ملو هدومه
وانت طالعلة طول بعرض بوسامتة ما شاء الله عليك
عمر:الله يرحمه
دعواتك بقى كدة هتاخر
امه:ربنا يحبر بخاطرك و يبعد عنك ولاد الحرام
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
ذهب عمر للمدرسة الثانوية بنات
ودلف من الباب و مشي بعض الخطوات و هو يتحسس خطاة ليستشف كيف سيصل للمدير فهو لا يعلم اين و خلال هذا يصطدم ب زبيدة التي كانت تمسك ساندوتش فول و دمرت قميصه
عمر:اية دة مش تفتحى ياغبية حد يعمل كده
زبيده:انا اسفة و الله ما كان قصدي
دى البت سمية كانت بتجرى و رايا و انا بجرى و ما خدتش بالى انا اسفة اوى و اخرجت منديل من جيبها تمسح له
انا اسفة و الله ما كان قصدي
عمر:خلاص انتي هتعيطى هي ناقصة غم
هو يوم باين من اوله
زبيدة :ماتزعلش مني
عمر:يابنتى خلاص سد يا ما ما سد
اقولك قوليلى المدير فين و انا مش هبقى زعلان
فشاورت له زبيدة على حجرة المديره
عمر:الف شكر
روحى البسى بحد غيرى بقى انا كدة اكتفيت
…………
زبيدة :شايفة عمايلك كدة انا مش عاوزة اعرفك و لا اكلمك تاني
سميه:اية يابت الموز ده
انا على ما حصلتك كان مشي ما لحقتوش
مين دة يابت
زبيده:وانا اش عرفني
سميه:دا اخو بت هنا دا و لا اية و ضعه
زبيدة ؛ معرفش و انا ما لى كفاية الي عملتة به كان هيخنقني
وبسببك قلتلك مش عاوزة اكلمك و ما ليش باصحابك الصبيان و اصحابهم دول انا مش بحب كده
سميه:خليكى خايبة كدة جاتك خيبة بهبلك و عبطك
زبيده:اة انا هبلة و عبيطة سيبك منى بقي
……………
عمر :انا عمر الي بعت السى فبتاعى لحضرتك
اللى جاى لطلب الوظيفه
المديره:انا مش عارفة اقولك اية انت شايف المدرسة كلها فتيات حتى الاساتذة ستات بحاول ما ادخلش عنصر رجالي عشان المشاكل
عمر:وانا مش بتاع مشاكل و بحالى بدى حصتى و خلاص
المديرة :لولا انني محتاجة تخصصك و فازمة عندي للاجازات و حالات الوضع و السفر
ف المادة بتاعتك انا ما كنتش هوافق بس
هنجرب مع حضرتك و نشوف و التثبيت بعد 6 اشهر
ودول هيصبحو اختبار لك
بس ياريت تهتم بمظهرك اية ده
عمر:لا ابدا عربية فول دخلت فيا بعيد عنك
المديره:طب خد بالك يابنى بعد كده
انا هبعت لمس سلمى زميلتك و هي الي هتعرفك بالعمل و هيتقسم الجدول بينكو
عمر:تمام حضرتك يافندم
المديره:ياام حسين نادى على مس سلمي
ام حسين الفراشه:حاضر يافندم
وتاتى سلمي
تفاجيء بعمر
سلمي:ايوة حضرتك يافندم
المديره:دا مستر عمر زميلك بالمادة الي هيشيل معاكى و قسمو الجدول
توطى على المديرة راحل يافندم
المديره:هنعمل اية دا اقوى المتقدمين و مع ان خبرتة قليلة الا انه قوي بما دتة و مميز و السى فبتاعة كويس و معاة دورات و كورسات كويسه
سلمي:خلاص الي تشوفيه
اتفضل مستر عمر معايا على حجرة المدرسين بتاعة الانجلش عشان نظبط الجدول و المواعيد
عمر؛ تفضلى حضرتك
وذهب عمر مع سلمى التي تمشي باستحياء و كل الطالبات ينظرون من هذا
…………….
سمية :انا ما ليش مرار لكدة انا هستقصى مين ده
وذهبت لحجرة مس سلمي
سميه:اية دة معاكى حد يامس
انا فكرتك لوحدك خلاص بقي
سلمي:دا مدرس الانجلش الجديد ياسمية عاوزة ايه
سميه:كنت بسال فحصة انهاردة و لا ايه
طب مين هيدينا الحصه
سلمي:انا ياسمية فصلك بالذات انا هاخدة يلا بالسلامه
سميه:ماشى يامس سلام
داهية فيكى و بشكلك لية الموز ما يديناش
مكتوب علينا مس سلمى حاجة تارف
زبيده:مالك بتكلمى نفسك ليه
سميه:الموز طلع مدرس انحليزى جديد
زبيدة :ايييية يانهار اسود
سميه:ماتخافيش مس سلمى الي هتدينا
زبيده:الحمد لله
سميه:جاتك خيبة بعبطك فرحانة كدة ليه
زبيده:بعد الي عملتة به هيصتقصدنى و ينقصنى باعمال السنة كدة احسن
لحسن كان مخنوق منى و هياكلني
سميه:جاتك خيبة واحدة غيرك كانت استغلت الموقف و وقعتة ياهبلة ياعبيطة ياام بدوي
زبيدة :لا يوقعنى و لا اوقعة سيبنالك التوقيع
ماليش به انا بحالى كافية خيرى شري
والمصايب بردو ما بتسبنيش و تيجى لحد عندي
سميه:عشان عبيطة و مش عاوزة تعيشى حياتك
زبيده:هى حياتي ما اعيشهاش الا باللف مع الشباب
عيب الي بتعملية و ثقة اهلك فيكى الي بتخونيها
سميه:ماشى ياست الشيخة سيبنالك الثقة كلها
حلى عنى بقى اما امخمخ للاستاذ ده
زبيده:ربنا يهديكى و يستر عليكى ياسمية و تعقلى يارب
……………………
سمية بدلع:هاي
هى مس سلمى مش هنا
عمر:لا اعتقد عندها حصه
سميه:اصل كنت عاوزة اسالها على حاجة يمكن استناها
عمر:لما تيجى ابقى تعالى اساليها
ماينفعش تستنيها هنا
وهي خارجة اتصدمت بسلمي
سلمي:فى اية ياسميه
سميه:ابدا يامس كنت هسال على حاجة و افتكرتها خلاص
…….
سلمي:كانت عاوزة اية البت دي
عمر:ولا حاجة كانت عاوزة تستنى تسالك على حاجه
قلتلها اما تيجى تبقى تيجى تسالك
سلمى :ااااة اوك
هنبتدى ياست زفتة بقي
سلمي:اتفضل ساندوتش يا استاذ عمر انا عاملة حسابك
ولا المدام ما بتنزلكش من غير فطار
عمر:لا متشكر هو الحقيقة امي الي ما يتنزلنيش من غير فطار
سلمي:طب و المدام
عمر:مافيش مدام
سلمي:ليه
عمر:هو اية الي ليه
مالقتش صاحبة النصيب و اما اتثبت بو ظيفة الاول
سلمي:اااة ربنا يوفقك و تلاقى الي تستهلك
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
بسنت :السلام عليكم
عمر:وعليكم السلام
بسنت :معلش يااسناذ عمر اصل اوضة العربي خانقة و عندي تحضير للعيال و مش عارفة اركز هنالك قلت اجى اقعد معاك
اقصد بالاوضة بتاعتكو احضر قبل الحصه
عمر:تشرفى انا اصلا عندي حصه
بعد اذنك و دخلت سلمى و هو يلم اشياءه
سلمي:خير يابسنت اية جابك بتعملى اية هنا هم نقلو اوضة العربي هنا
بسنت باحراج:لا بس لقيت هنا تراوة و شرحة و برحه
وطويلة و عريضة كدة و تنظر لعمر
قلت اجى احضر عندكو و لا هو حلال لكي و حرام لنا
مشي عمر لحصتة و لم يعيرهم انتباه
وتركهم يتناحرون
سلمي:انتى بتستهبلى و الله اقول للمديرة على حركاتك خليها تشوف شغلها معاكي
بسنت:اة و انتي همك اية ما نتى معاة طول النهار و احنا و شنا بو ش بعض كلنا ستات ما فدكر يفتح النفس
سلمي:والله لو ما تلميتى ما هيحصل طيب
وذهبت جميع واحدة الى حصتها و رجع عمر لحجرة الانجليزي
…………….
جاءت مدرسة التاريخ ابلة سهيله
سهيله:الله هي سلمى مش هنا
عمر:ف سرة اللهم طولك ياروح انا اتخنقت بجد
على راى امي انا حاسس انني بمثل فيلم الصياد و الفريسه
وطلعت انا فعلا الفريسه
لا و الله لسة ما جاتش
سهيلة جلست بجانبه
طب حضرتك الخير و البركة و تفى بالغرض
اصل الواد بن اختي كان عاوز حاجة بالانجلش و الصراحة مش عرفاها قلت اسالك تشرحهالى و اشرحاله
عمر:تحت امرك عاوزة ايه
سهيله:الباست بارتسبول
الواد سالنى اية دة فكرتة دوا بالاجزخانة اصلي ميح بالانجلش الصراحة عديت بالعافيه
فقعد يشرحلها
ودخلت سلمي
سلمي:ف سرها و ثم بولاد الارندلى دول
انا هلاحقها منيم و لا منين دى عيشة بقت تقرف احطلهم سم فران بالشاى و اعزمهم عليه و تبقى مذبحة القلعه
خير ياسهيلة اي ريح مهببة اقصد منيلة يوووة طيبة اتت بك
سهيله:انا كنت جيالك تشرحيلى حاجة اشرحها لابن اختي بس ما لقتكيش بس عمر اقصد مستر عمر به الخير و البركة شرحهالي
سلمي:انتى عندك اخوات اصلا
سهيله:يووة امال قتلتهم انتي نسيتى و لا ايه
سلمي:مش خلاص شرحلك ياريت تروقونا اقصد تهونا يووة تتفضلى بقى و رانا شغل
سهيله:حاضر سلام
ولا نقول باى بقى يامستر ههههه
غمر:ف سرة يخرب بيت =الي حدف المستر هنا
بركاتك يامة ذئاب الجبل اشتغلو
انا بقيت خايف اة و الله انا خايف و انا ولد ما ليش غير سمعتي
يخرب بيتكو صنف زباله
سهيله:بقول باى يامستر
عمر:باى و رحمة الله و بركاته
سهيلة :ههههههة و مشبت
عمر:انا خلصت و ما شي عاوزين حاجة بام اليوم دة منى تانى و لا اروح
سلمي:لا لازم تستنى انتهاء اليوم الدراسي
عمر:قعد حط ايدة على راسه
يادى المصيبة السودا انا عاوز اروح لامي انا اية الي جابنى هنا
انا حاسس لو قعدت شوية كمان هيغتصبونى مش هيفترسونى بس
لا الة الا انت سبحانك انني كنت من الظالمين
سلمي:انا عندي اشراف هروح دلوقت
عمر:ماشي
وجد من تخبط باستحياء
فنظر ليجدها زبيدة فنظر لها فبرقت و وضعت راسها بالارض
مس سلمى هنا و تفرك بايدها
عمر:لا عندها اشراف
زبيده:يوووة طب عن اذنك
عمر:تعالى ياشاطرة مش انتي بتاعة ادرة الفول الي دلقتيها على قميصى اول اما جيت هنا
زبيده:اة بس و الله ما كنت اقصد انا كنت بجرى من سميه
عمر:وانتى عيلة بابتداءى عشان تجرو و را بعض
زبيده:لا و الله بس هي الي زنانة و قلبلة الادب و انا مش بحب كلامها عشان كدة كنت بجرى منها
عمر و هي بقى كانت بتقولك ايه
زبيده:عاوزانى امشي مع شاب اصلها قلبلة الادب و بتصاحب و عوزانى زيها بس انا بقولها عيب تخونى ثقة اهلك
عمر:شاطرة يا اسمك اية صحيح
زبيده:زبيده
عمر:اية الانتيك دة دا عتيق اوى الاسم ده
زبيدة :على اسم تيته
عمر:ماشى يا زبيدة كنتى عاوزة ايه
زبيده:عندنا امتحان بكرهوكنت عاوزة مس سلمى تشرحلى اشياء مش فهماها قبل ما الامتحان يجى و اسقط
عمر:انتى ما يتخديش دروس
زبيده:انا لا طبعا
عمر:اهلك مش معاهم يمكن تيجى السنتر و مش هدفعك
زبيدة :لا بابا معاه
بس انا ما بنزلش بعد.ماارجع من المدرسه
عمر:ليه
زبيده:الدروس بتتاخر و الصبيان بيعاكسونى و يستنو البنات بعد الدرس و يعاكسوهم
عمر:طب ما جميع البنات بتتاعكس هتسيب تعليمها عشان كده
زبيده:لا انا ما بحبش كده
عمر:طب تعالى اشرحلك بدل ما تسقطي
زبيده:لا مش مهم بقي
عمر:هو اية الى مش مهم هتفهمى كيف يعني
يلا هاتى كرسى و هاتى الكتاب الي معاكى و رينى عاوزة ايه
وبدا يشرح لها و تستوعب فهو قوي فما دتة عن سلمى بعديد
عمر:فهمتى الجزء ده
زبيده:دا سهل اوى يامستر و فهمتة خالص بفرحه
عمر :ضحك عليها طب كويس انك فهمتى عاوزة اية تاني
ادتلة جزء اخر
وجاءت سلمى :هو فاية بالظبط انا جميع ما امشي تلم عليك البنات او المدرسات
حتى انتي يازبيدة الي بنقول عليكى عبيطه
فاحست زبيدة بالاحراج و كادت تدمع
عمر: و احس عمربفى اية يا يامس انا قاعد بمكاني
ثم دى الطالبة بتاعتك و كانت عوزاكى تشرحيلها عشان امتحان بكرة لكن ما لقتكيش فقلت اشرحلها بدل ما تسقط
سلمي:كتر خيرك و الله فيك الخير خدوم
عمر:انا ما شي عشان ما غلطش بحد
زبيده:وانا اسغة انني سببت مشاكل و الله كنت عوزاكى تشرحيلى لانك عارفة ما بخدش دروس
سلمي:طب امشي على فصلك
عمر:زبيدة اي حاجة محتجاها بالانجليزي
تجيلى فورا دون تردد و هشرحهالك و يبقى حد يكلمك
زبيده:متشكرة يا مستر
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
رجع عمر لبيته و بالطريق و قرب منزلة على ناصية الشارع و جد الدكتورة مها ففتح زجاج عربته
عمر : اتفضلى يادكتورة مها اوصلك لو مش لاقية تاكس بدل ما تتثانية =عن مواعيدك احنا ولاد حتة واحده
مها:ميرسى يااستاذ عمر دلوقت يجى تاكس
عشان ما اتعبكش
عمر :لا تعب و لا حاجه
مها:معلش مش هينفع
عمر :براحتك و مشي
……….
وصل عمر الى المنزل
ام عمر :فى اية اتاخرت لية انا شيفاك و اقف على الناصية كنت و اقفة بالبلكونة و لمحت عربيتك
عمر:كنت بعزم على دكتورة مها اوصلها لقيتها و اقفة مستنية تاكس
امه:يادى مها مشدى البت الي بالامتياز الي طالعة بها و متانعرة دى ما تنفعكش يابنى و هتتبتر عليك
عمر:لية يعني انا خدت الماجستير
وان شاء الله اخد الدكتوراه
امه:بس مدرس و هتفضل حاسة بالفرق و تقول هي دكتورة و انت حتة مدرس بمدرسة فتيات يابنى اسمع كلامي ان ادرى بمصلحتك
المهم عامل اية مع الذئاب البشرية الي عندك
عمر:اسكتى ياامي دا انا بمرار طافح و فعلا عندك حق دول مش ذئاب دول اسود متوحشه
بس ابنك راجل ما يتخافش عليه
لو عاوز افعصهم هفعصهم
وقص عليها ما حدث
البنت غلبانة و على نيتها و هبلة اوي
تخيلى ما بتروحش دروس عشان ما تتعاكسش
ولها صاحبة زبالة عاوزة تجرها للرزيله
ام عمر:ياعيني دا ما فيش فتيات زيها كدة اليومين دول دى على نيتها اوي
ماتسبهاش ليهم ياعمر و دافع عنها دى بت غلبانه
امه:وشكلها اية دي
عمر: ما خدتش بالى بس روعة بيضا و عينها زرقا بس مش فاكر ملامحها اوى بس محترمة بلبسها مش زي باقى البنات الي لبس ضيق و ميك اب لادى هي روعة طبيعي
خرج عمر بعد الغداء للسنتر الذي يعطى دروس به
فوجد المهندس خالد
عمر:اية ياخلود بتعمل ايه
خالد:بظبط الشقة عشان ابقى اجوز بها قلت اعمل ديكورات انت عارف انا لوحدى امي و ابويا ما تو و سابوهالى فهوضبها عشان اماالاقى العروسة يبقى باقنى العفش
عمر:لسة ما لقتش
خالد:انت عارف انني مهندس مع ايقاف التنفيذ مش لاقى شغل لولا النقاشة الي شغال بها بتكسب جامد و بجيب جميع حاجة من الشغلانة دى لولاها كنت شحت
عمر:ان شاء الله ربنا يرزقك ببنت الحلال الي تستاهلك و تقدرك و بالشغلانة الي تناسبك
ماانا حفيت لحد ما حصلت على الشغلانة دى بعد اللف بالسناتر
خالد:وعامل اية سالت ما متك عليك قالت مسكت شغل بمدرسة ثانوي بنات
عامل ايه
عمر:وحوش ياخلود
انا و سط ذئاب بشرية ما فيش رحمه
خالد:ههههة لا ياراااجل انت الي بتقول كده
عمر:واكتر دا بيلقفونى لبعض
انا لو ما كنتش اتثبت كنت طفشت
الحمد لله الست شهور عدو على خير و اتثبت ربنا يستر و نقدر نصمد
……….
وذهب عمر للسنتر و انتظمت الحياة كذا العمل صباحا مع تغتيت الاساتذة على عمر و رمى شباكهن عليه او الطالبات و ابتعدت زبيدة تماما بعد ذلك الموقف لان سلمى عنفتها لان الموقف تكرر و شرح لها فجاءت سلمى مستشيطه
سلمي:انت كيف تشرح لطالبة عندي
زبيده:والله هو الي صمم يشرحلى لما ما كنتيش موجوده
عمر:والله انا اشرح لاى حد محتاجنى مش هستنى رايك
سلمي:ماشى حاضر
وذهبت تشتكى الموقف المتكرر للمديره
فاستدعته
المديره:اظن هي طالبة مس سلمى يبقى هي الي تشرحلها لو احتاجت شيء مش نتخطاها و نبين ان عندها قصور او مش متقنة الماده
عمر:البنت دى ما بتاخدش دروس عشان كدة لما ما بتكونش مس سلمى موجودة فبشرحلها لانها لو مشيت ما حدش هيشرحلها و تسقط بالماده
المديره:مستر عمر مش عاوزين مشاكل لما تاخد فصلها السنة الجاية ما حدش هيلومك لانها الطالبة بتاعتك لكن حاليا ما ينفعش مش عاوزة مشاكل بمدرستي
عمر:حاضر يافندم
وانقضت السنة بعد ذلك الموقف و بدات سنة حديثة كانت زبيدة بثانوية عامة و مسك عمر فصلها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
عمر دخل حصته
good morrning girls
وردت الطالبات
good morrning Mr
وبدا بالشرح و بعد ان انتهي
نادى زبيده
عمر:اى حاجة مش فهماها تعالى اشرحهالك اظن دلوقت انا مدرس الفصل و المسؤول عنكو و ما حدش له اي كلمة و لا يقدر يكلم
عشان الي حصل الينة الي فاتت و مس سلمى و عمايلها
انا بس عشان ما بتاخديش دروس و دى ثانوية عامه
فلو عايزة مساعدة او جزء مشفهماة تعالى فورا
زبيدة بخجل :حاضر متشكرة جدا جدا يامستر
بس مش عاوزة اتعبك معايا
عمر:دا و اجبى يابنتي
انا مسؤول انني افهمك و بتقاضى اجر على كده
عشان نحلل اللقمة حتي
وانا احب اشتغل بضمير
جاءت سمية و هي هتفرقع:هو زبيدة بس الي بالفصل يامستر ما احنا كمان الطالبات بتوعك
وعاوزين نفهم
عمر:وانا اي طالبة محتاجة حاجة تيجى اشرحلهه
بس زبيدة حالة خاصة لانها ما بتاخدش دروس انتي يمكن لو ما فهمتيش معتمدخ ان مدرسك بتاع الدرس هيفهمك لكن هي ما فيش غيرى استاذ للمادة تلجا له فهمتى ياسمية و لا نقول كمان
سميه:ماشى يامستر
……………..
سلمي:انا مش عارفة ادتيلة فصل زبيدة اقصد ثانوية ليه
المديره:اظن انتي عارفة انه قوي بما دتة عشان كدة اديتة ثانوية كلها مش فصل و فصل لاء
سلمي:بس دا فصلى معاهم من الاول
المديره:انتى كفاية اولى و تانية و هو بردو بيساعدك و هو عليه ثانوية عامة مع كام فصل من تانيه
على ما الي سافرو يرجعو و بتوع اجازات الوضع خدو سنة بدون مرتب هنعمل ايه
ع السنة الجاية هيخف الحمل عليكو مقدرش اجيب تانى مدرسين و الي هيرجعو هيبقو طاقة زايده
مشو نفسكو كدة و اهدى شوية ياسلمي
ماكنتيش كدة و عصبيتك بقت زايده
سلمي:حاضر
………
وذهبت لحجرة المدرسين
وجدتة يشرح لزبيده
اللهم طولك ياروح
مااحنا ما بقاش و رانا غيرك
عمر:اظن دى الطالبة بتاعتى و من حقى لو مش فاهمة حاجة اشرحلها
سلمي:حقك
بس دى حجرة المدرسين و عاوزة احضر و مش عارفة اركز
عمر:ع العموم احنا خلصنا و ورايا حصة اشبعى بيها حجرة المدرسين
عاوزك تنتشرى بها و تتنططي
يارب صبرنى بدل ما ارتكب جريمه
وانتى يازبيدة يلا يابنتى على فصلك و اي حاجة شوفى اي حاجة لو تافهة و قفت قدامك تيجى جري
زبيدة بابتسامة بخجل حاضر يامستر و هي تضع و جهها بالارض
سلمي؛ ما شي ياسهنة ياسهتانه
…………………..
ورجعت للفصل
سميه:رجلك خدت على اوضة الانجليزي اوى اصلها ما شاء الله عليها تفرح
زبيده:تقصدى ايه
سميه:ايوة ايوة اعملى عبيطه
ياما تحت الساهى دواهي
عملالنا عبيطة و انتي مية من تحت تبن
ووقعتى الموز و اقولك على صاحب صاحبي
تقولى ما ليش به و انتي راسمه على تقيل على الراس الكبيره
زبيده:حرام عليكى انتي تفكيرك زبالة كدة دايما انا بروح عشان يشرحلى مش اكتر
حرام عليكو بقى انتو عاوزين منى اية سيبونى بحالى و اخذت تبكي
فدخل عمر لحصته
ووقفو و القى التحية و حيوة فوجد عيونها الزرقاء شبة حمراء تماما كالطمطمايه
فبعد الحصه
نادى عليها ما لك يازبيدة بتعيطى لية حد زعلك
زبيده؛ ما فيش حاجة يامستر
طب حصلينى على الاوضه
……….
ذهبت خلفه
والجميع :اش اش
عمر:فى اية و ما تكدبيش
عشان هعرف ما حدش عينة هتبقى زي الطماطم كدة بدون اسباب و لا بتوريلنا العين الحمرا
كانت سمية تتجسس عليهم فهذا الوقت
وتسمع ما يقال
زبيده:مافيش يامستر
مش عارفة ما لهم و ما لى مش سايبينى بحالى و بيطلعو عليا كلام و تبكي
عمر :زى ايه
ان بينى و بينك حاجه
طالما انتي عارفة انك صح و ما بتعمليش حاجة غلط
يبقى ما تحطهمش بدماغك انت فتاة ممتازة و كويسة ما تخلهمش يفقدوكى ثقتك بنفسك و طلع منديل يمسح دموعها خدى امسحى دموعك و انسى اي كلام
فالتقطت سمية صورة بالموبيل و هو يضع و المنديل على دموعها و يعطية لها لتمسحها
ودخلت سلمي
الله الله اجيب شجرة و اتنين لمون
عمر:احترمى نفسك ما هو طول ما فامخاخ قذرة كدة عمرنا ما هيتصلح حالنا
………………
دخلت زبيدة الفصل
سميه:اية رايك بالصورة دي
هتبقى على النت و عند ابوكى و امك لو ما سمعتيش كلامي
زبيده:الصورة دى كان بيدينى المنديل عشان بعيط من كلامك انتي لية كده
سميه:لا بس رومانسية اوي
شوفى لو ما جتيش تقابلى صاحب صاحبي
هتبقى فضيحتك بجلاجل بس عملالنا خضرة الشريفة و انتي بترسمي على الموز يا قادره
زبيده:حرام عليكى ما فيش بينا حاجة خالص دا مجرد استاذ و بيشرحلى لية كدة جميع حاجة تحوروها حرام انا تعبت
سميه:هديكى يومين تفكرى و استلقى و عدك من امك و ابوكي
رجعت زبيدة الى بيتها اغلقت بابها و اخذت تبكي لا تدرى ماذا تفعل اتطاوع سمية و تمشي بالطريق الخطا ام تتركهم يتهموها بشرفها و سمعتها و هي لاذنب لها فاخذت تبكي حتى غلبها النوم
………………
وذهب عمر ليجد مها فنزل من سيارته
كنت عاوز اتكلم معاكى بموضوع
مها:اسفة انا متاخرة اوى انهاردة خليها يوم تاني
عمر :اوك
ومشي ذهب لامه
امه:انت ما فيش فايدة فيك مصدرالك الطارشة و انت و لا بدماغها و بردو بتحفى عليها اعمل فيك ايه
عمر:بحبها ياماما
امه:يابنى دى ما تعمرش معاك اسمع كلامي انا عرفاها صدقني
عمر:خلاص ياماما اقفلى عشان انا مضايق خلقه
امه:ذئاب الجبل عملولك حاجة شكلك باين عليه
فقص عليها الموضوع
امه:ياكبدى يابنتي
هو الطيب بالزمن دة بيدهس بالرجلين
ربنا يسترها عليكو
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
استيقظت زبيدة مصدعة بعد.نوم كثير لم تنم مثلة من قبل
حتى ان امها قالت لها
اية يابنتى انتي تعبانة اول مرة تنامي كدة و لا كلتى حتي
زبيدة :حاضر يا ما ما هقوم طعام اهو و اصلي
وفعلا توضات و صلت و اكلت بعدها استخارت ربها ماذا تفعل فهذا الامر تنجرف و راء سمية و لا تقف بو شها
واخذت تدعو ربها يارب ما تسبنيش لوحدى انا ما اذينش حد و لا عملت حاجة و حشة بحد لية الناس بقت و حشة كدة انا محتارة و مش عارفة اعمل اية لو ما عملتش الي عوزاة هتفضحني
واللى بتقوله غلط ما قدرش اعملة ساعدنى و اقف جمبى يارب
ونامت بعد عناء لتجد من يتلو عليها الاية الكريمه
( رب السجن احب الى مما يدعوننى الية و الا تصرف عنى كيدهن اصب اليهن و اكن من الجاهلين)
فقامت من نومها يعني اية الكلام ده
انا هروح لابلة و فاء بتاعة الدين و اسالها
وفعلا ارتدت ملابسها و ذهب لابلة و فاء سيدة كبار و على دراية بالدين
زبيده:يعني اية الاية دى ياابلة و قالتها لها
ابلة و فاء :بصى يابنتى انتي عارفة قصة سيدنا يوسف الي اخواتة رموة بالبير و خدوة ناس من البير باعوة لعزيز مصر
ولما كبر كان رائع ما شاء الله فحلى بعنين مرات العزيز و كانت بتراودة عن نفسة و هو مش عاوز يقع بالغلط و الناس بقت تكلم عليها
راحت جمعت الستات دى و ادتهم سكينة لكل واحدة و خرجتة عليهم و من جمالة ما حسوش بنفسهم و هم بيقطعو ايدهم بالسكينه
المهم بقى الاية دى بقى سيدنا يوسف ما كانش راضى على الي بيحصل و حاسس انه غلط فدعا ربة ينجية من كيد النساء دول حتى لو هيدخل السجن بس ما يغلطش و يبعدهم عنه لحسن يوقعوة بالغلط
فهمتى حبيبتي
زبيده:انا متشكرة اوى اوى يابلة ربنا يخليكى ليا
وعزمت امرها على ما ستفعله
فذهبت الى الفصل
زبيده:سمية انا مش هعمل الي قلتى عليه حتى لو دخلت السجن
سميه:سجن اية ياهبله
خلاص استلقى و عدك بقى و ما تجيش تعيطي
زبيده:ربنا قادر ينجينى من المكيدة بتاعتك
سميه:دا مش كلامك على فكره
زبيده:دا كلام ربنا
سمية بنفسها البت دى اتهبلت و لا اية ما لها كلامها مش مفهوم دى شاربة حاجة و لا و اخدة حبوب الشجاعة ما شي يازبيدة بتتحدينى اما اشوف انا و لا انتي
وتانى يوم
سميه:انا رحت لابوكى المحل و وريتة الصورة و مستحلفلك ليقتلك لماتروحى انهاردة هو و امك
زبيده:حرام عليكى ياشيخة لية كدة دت انتي كنتى و اقفة و سامعة و شايفة الي حصل لية تتبلى عليا انتي اكتر واحدة عارفة حصل اية لية تشوهي سمعتي
سميه:وانا لسة عملت حاجة دى قرصة و دن بس هو انا لسة نشرت هنا انا بديكى فرصه
وتركت زبيده
وزبيدة لا تعلم ماذا تفعل و كيف ستذهب للبيت
وماذا سيفعل و الدها فيها سيقتلها حقا و لن يستمع لها و لن يصدقها فماذا سافعل يارب حلها من عندك يارب
……..
عمر :انا رايح المدرسة عاوزة حاجه
امه:متاخر ليه
عمر:عندي الحصص الاخيرة انهارده
ولو ان المديرة بتزعق و عوزانا من بدرى بس ما كنتش قادر و جسمي مكسر من الصحيان بدرى قلت اريح و الي يحصل يحصل و استحمل زعقتين
امه:طيب حبيبي ما تتاخرخش
عمر:انا لو شوفت مها انهاردة و انا راجع عاوز افاتحها
امه:بردو ياعمر مش هنخلص من موال مها يابنى مش توبنا و طالعة بها و عاوزة دكتور و لا مهندس انا و سالة امها و عارفة هتهزا نفسك و تقل قيمتك على الفاضي
عمر:انتى لية محسسانى انني صغير ما انا هبدا الدكتوراة ان شاء الله
امه:بس خريج تربية و مدرس
فى ناس عندهم عقدة الدكتور و المهندس عاوزين لقب بس مش بيشترو راجل يصونها
ومها و اهلها منهم انا عرفاهم دا عشرة عمر
عمر:مايمكن توافق و تقف قدامهم
امة :انت مخك تعبان و انا زعلانة منك اوعى كدة ما تكلمنيش
عمر:وانا اقدر على زعلك يارائع داانت الحب كله ايكش تولع مها و اهلها و فسرة بعد الشر عليها
امه:اة جميع بعقلى حلاوة ما هي امك هبلة اصلها يلا ياواد روح بعدها انت 26 سنة بس و هي 23 و لا 24 كبيره
عمر:ناضجة و فاهمة و الواحد يتناقش معاها و يكلم امال اجوز طفله
امه:انت مخك تعبان لما تكبر الستات بتكبر الاول هتبقى عاوزة الي يشلها و انت اصلا عاوز الي تشيلك لكن الصغيرة تشيلك و تراعيك و انا قلت خدها بالاعدادية عيله
لا ثانوية اولى كلية على ما تخلص حالك تكون بنص الكليه
عمر:انتى اخرتينى و هترفد و لا هاخد مها و لا غيرها
يلا سلام يابتاع التركي و الهندي
يابتاع النعناع يامنعنع انت
امه:امشي ياواد بلا مسخرة و قلة قيمة و اد قليل الادب
عمر:ماشى ياحاجة يابتاعة اردوغان انتي
ماتقلقيش لو اتاخرت
امة :مافيش فايدة بدماغة انشف من الظلط زي ابوه
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
بعد انتهاء اليوم الدراسي
ابلة بسنت :معلش لو هتقل عليك يامستر يمكن تاخدنى بسكتك لحسن عندي مشوار و لازم اروح بسرعة و المواصلات صعبه
عمر :انا اسف اوى انا عندي مشوار مهم و مستعجل
بسنت:طب اسفة اوي
عمر:لا ابدا انا الي اسف مش هقدر اساعدك
………..
اما زبيدة فقد انتهى اليوم و لا تدرى كيف تذهب لابوها فاقل شيء سيقتلها او يضربها او يمنعها عن المدرسه
فخرجت تقف امام المدرسة و لا تعرف اين تذهب
وجدت عمر خارج ذاهب لعربتة فهو يركنها بعيد بشارع جانبى منعا للزحام
فمشت و راءة دون ان تدرى لماذا
حتى توقف و هم بفتح باب السيارة فوجد من و راءة من تقول له مستر فاتخض و اتنتر
عمر:يخرب بيتك قطعتى خلفى انتي ل قاصدة تخضينى مش هتعملى كدة انتي جيتى و رايا كدة كيف و عاوزة ايه
فانفجرت بالبكاء
عمر:يادى المصيبة يابنتى هو العياط علامة متميزة لكيمن ساعة ما شوفتك و انتي منكدة على امي عياط عياط انتي كرهتينى بصنف الحريم و هعتزل النساء بسببك لو تكلهم نكد و غم كدة يبقى بناقصهم انا كدة ملك
زبيدة :انا اسفة انني ضايقتك و همت بالرحيل
فصعبت عليه
عمر:تعالى يازبيدة فاية ياماما اهدي
بنت سرقت مسطرتك و له قلمك
زبيدة :لا
عمر:ماحلتيش بالامتحان
زبيدة :لا
واعطتة الموبيل فيه الصورة فقد بعتتها لها سمية بلوتوث
عمر:اية دة ان شاء الله انتو بتعملولى كمين
زبيدة :انفجرت بالبكاء اكثر فاكثر
عمر:سد ياماما سد خشى بالعربية هتفضحينى و فهمينى به ايه
فقصت عليه ما فعلت سمية و اخبارها لابو زبيده
وانها لا تعرف ماذا تفعل و الدها سيقتلها
عمر:يانهار اسود و منيل عليها فتاة ال…. دي
دا انا هوريها مقامها الكلبة دي
بصى انا مصدع كان عندي حصص كتير بالاخر و مش قادر افكر تعالى لامي و هي تحللنا المشكل ده
زبيدة تتخض لا انه مقدرش اروح معاك
عمر:ياسيتى هناديلك امي تطلعلك من البلكونة و تشوفيها و تطمني
فاستسلمت زبيدة و فعلا ذهب لينظر لمها التي تقف و لا تعيرة اهتمام و نادى على امه
عمر:ياام عمر
فطلعت فاية ياواد ما تطلع
نظر لزبيدة اطمنتى يلا بقي
فطلع معه
ام عمر : مين دي
عمر:دى زبيدة الي قولتلك عليها
اقعدو سوا بقى احكيلها يازبيدة و مخمخو سوا عشان انا هخش اخد دش لانى حاسس انني ملزق
ام عمر :بسم الله ما شاء الله
هو فاية بالظبط
زبيده:جلست تبكي لام عمر و تحكى لها ما فعلتة سمية و الصورة و جميع التفاصيل
فى خرجة عمر يمسح راسة بالفوطة و يرتدى ترنجة فاخفضت زبيدة راسها حرجا
فالتفت لكلام امة له
ام عمر:ماهو اصلة حنين قال يعنر لازم طقم الحنية دة يافالح اهم صوروك و جايبها هنا بتثبت التهمة عليك
عمر:انا داخل اسرح و جايلك شوفى هتعملى اية بمصيبتها دي
ودخل سرح و خرج هي امي راحت فين طفشت
زبيده:لا دخلت جوه
عمر :بتعمل ايه
زبيدة باحراج معرفش
فخرجت ام عمر
البس يافالح عشان نوصل البت
عمر:طب ما تروحو انتو و الله ما قادر
امه:يلا فز قوم البس اما نشوف هنهبب اية بالمصيبة دي
عمر :وانا ما لى انا هو انا عملت ايه
امه:اخلص و ما تكترش يلا بسرعة البت اتاخرت و ابوها تلاقية قالب الدنيا
وفعلا ذهبو لبيت ابوها
وعندما دخلت كاد يرفع يدة كنتى فين يابنت ال….
وانا الي كنت مفكرك طيبة و على نياتك و هبلة يطلع منك جميع دة و هي تبكي
وام عمر تمسك يده
بنتك زي الجنية الذهب و ما فيش منها الي زيها انقرضو يعني مجيتى لحد باب بيتك ما لهاش خاطر عندك
ابوها:انا ام عمر الي البت الزبالة صحبة بنتك صورتهم بالغش و جت تشوة سمعتهم عشان غيراتة منها لانة بت زبالة بتاعة صبيان و بنتك ما لهاش بالعوج
تعالى بس نقعد و نهدى و هفهمك.على جميع حاجه
وجلسو بالانتريه
ابوها:اعملى شاى ياام زبيده
ام عمر:بص بقى صلى على النبي
ابو زبيده:عليه اروع الصلاة و السلام
بس ابنك يعمل مع بنتى كدة و عوزانى اسكت
عمر:ياعم الحاج اهدى و انا عملت اية هو دة اخرة المعروف انا كنت بساعدها بس عشان ما بتاخدش دروس
ابوها:تساعدها و لا تسبلها
عمر:يووووة اللهم طولك ياروح
انة لو كدة ما كنتش جبتهالك لحد هنا لما جت تحكيلى على الي حصل
ام عمر:اتتو هتقعدو تتخانقو و مش عاوز تفهم المقال و لا امشي احسن
ابوها:لا مؤاخذة ياست و الله لولا مجيتك كان ليا تصرف تاني
وينظر لعمر
فيختنق عمر يووووه
ام عمر بدات فقص ما حدث من اول دخول عمر المدرسة و ما فعلتة سمية ببنته
البت الزبالة دى كانت عاوزة تجرها لاشياء و حشة لكن بنتك.بسم الله ما شاء الله متربية و فتاة اصول و سلمتها لله بسمية عشان مفقوعة منها راحت مصوراة و هي بتشتكى لعمر على الي قالتة عليه و بتعيط و ابنى حنين طلعلها منديل بيدهولها راحت فتاة الحزمة مصوراهم و بتزلها عشان تمشي معاها بالغلط بنتك بقى جدعة ما رضيتش راحت الصايعة جيالك و عملت الي عملته
وقالت لبنتك الي ياكبد امها كانت مرعوبة من الي هتعملة بها عشان كدة جاتنى ارجعها و افهمك
اية الغلط بقى الي عملوه
ابوها:بس الصورة دى لو نشرتها سمعة بنتى بالتراب كدة بدون ذنب و انت ادرى بده
عمر:وانا ذنب امي اية هو انا الي قلتلها تصورنا
ومحملنى جميع الي حصل انا كنت بعمل خدمه
ابوها:عارف يابنى و اسف لكلامي بس انا اب انت راجل لكن هي فتاة و البنت سمعة و انا عارف بنتى كويس على نيتها جدا جدا و ما لهاش بالغلط عشان كدة بقيت هتجنن كيف دة حصل فكرتك غويتها
عمر:غويت اية ياعم هتلبسنى تهمه
ام.عمر :وانا مقدرة الي انت به ياحاج و ما يخلصناش
وماحدش هيكلم لو كانت الصورة بين واحد و مراته
يبرق عمر لامه
عمر و ابوها :يعني ايه
امة :نكتب الكتاب و تبقى مراتة لو حاولت تنشرها
مافيش حرج بين الراجل و مراته
عمر يميل على امة بتدبسيني
بتلبسينى بالحيط مش مسامحك ياماما
امه:اخرس ياواد انت مشعارف مصلحتك هي دى الي هتصونك و تبقى مطمن و انت سايبها ببيتك
مش البنات البجحة الي تندب بعينة رصاصه
يرى ابوها ذلك الهمس
فيقطعه
انتى فاجاتينى و انا معرفش عنه حاجه
امه:دا عمر ابنى الاخلاق و الذوق و الادب
يميل عليها داانا هوريكو قلة الادب الي على اصولها بس اصبرى عليا
امه:بس يا و اد
وعندة شقتة الي انا بها لانة وحيد و ابوة ميت
والشقة و اسعة و شرحة و برحة و هتبقى لهم بعد عمر طويل ليا
ابوها:بالتاكيد ياحاجة انتي الخير و البركه
امه:ومعاة ما جستير و بيحضر دكتوراه
ومدرس و شغال بسنتر للدروس
وابوة كان ظابط اد الدنيا و له معاش كبير باخده
يعني تخلص السنة دى و سنة اولى و تجوز و تكمل معاه
عمر:لا و جوزتهالى كمان ما نخلف بالمرة بالقاعدة الروعة دى عشان الحق اسجلة بالسجل المدني
امه:اتريق اتريق بكرة تدعيلي
ابوها:ماشاء الله حاجة تفرح
عمر بنفسه:بالتاكيد و انت هتلاقى زيى فين و قعتلك.من السما
ام عمر:خلاص ابعت هات الماذون
ابوها :بسرعة كده
امة : خير البر عاجلة و عشان لو نشرتها يبقى ساعتها بايدنا قسيمة تقول مراته
عمر:انتى اكيد جرا بمخك حاجة اية الهبل الي بتقولوة ده
امه:اخس عليك دى اخرة تربينى انا هبله
عمر:اسف ما قصدش ياماما بس الي بتعملية غلط
امه:لما نستر على البت الي عاوزين يفضحوها دي
يبقى غلط دانت بتستر على مسلمة عاوزين يهتكو سترها
عمر:ماقصدش ياامي بس دى عيلة انا ما بحبهاش
امه:بكرة تحبها مش اقوى من الدكتورة اللونة الي ضاربة و شها بويه
دى بت جمال طبيعي
عمر :بس انا مش موافق
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
ام عمر :ان شاء الله عن امك ما وافقت المهم انا موافقة عليها
عمر :خلاص اجوزيها انتي
فقام قفل الباب عليهم لان ابوها خرج يحدث بنتة و زوجتة بالموضوع
ام عمر :انت هتعمل اية ياواد اعقل داانا امك
عمر:فى اية ياامة بلاش فرجة على التليفزيون كتير
ام عمر:والله لو قليت من قيمتى قدامهم و لا كسرت كلامي ما انا قعدالك بالبيت و هسيبهولك و ابقى احفى و دور عليا ما هتلاقيني
عمر:واهون عليكى تسبينى لوحدي
امه:مش انت الي عاوز تطلع امك عيلة بو سط الناس بعد ما ادت للراجل كلمة يقولو ما ليش كلمه
عمر:ماعاش و لا كان الي يكسرلك كلمة و لا يطلعك عيلة انتي تعرفى عنى كدة بس و الله ظلمتينى بالقاعدة دي
امه:والله لو حفيت على ايدك و رجلك و زاحف على بطنك.ماهتلاقى ظفرها دا انا بنقيلك جوهرة انقرضت و لا الحفريات من الاف االسنين
مش هتلاقى منها مش زي الذئاب البشرية و لا الي تنشك بصدغها سمية بتاعة الصبيان بت بسنها و شغالة قوادة بتوزع على اصحابها كمان
انما زبيدة ياعيني على زبيده
عمر :والله سكلى هجبلكو شجرة و اتنين لمون انتي طالبة الماذون ليا و لا ليكى عشان ابقى بالصورة بس يعني هتجوزهالى و لا تجوزيها انتي و ابقى شاهد
امه:بتتريق يااخرة صبرى على امك و الله ما طمرت فيك تربيتي انا شاكة انهم بدلوك بالمستشفي
فكرنى اعمل ابصر اية دة التحليل بتاع النسب
عمر:كمان اتبريتى منى بالقاعدة الهباب دي
دا اخرتها ما كنتى بتقولى فيا شعر قدامة دلوقت
امه:بحلى بضاعة عشان يوافق
عمر:نعم ياختي لية هو يطول ببنتة الهبلة النكدية دي
دى هتدمر حياتي و تخلى عشتى هباب و نكد بنكد
دى عاوزة سكيتة و لا بزازة جميع ما حد يكلمها تعيط
الواحد يبقى يدوس على رجلها عشان تسكت و لا تصقف
امه:انت و اد ناقص فحد يتريق على مراتة كده
اللى يقو على مراتة عورة الناس تلعب بيها الكوره
عمر:انتى خلاص خلتيها مراتى ما ممكن بعد المباحثات دى ما يوافقوش و تبقى جت منهم
امه:وهم هيلاقو زيك فين
عمر:امسك اهو و قعتى بلسانك يعني انا لقطة و عريس املة بالنسبالهم
امه:بالتاكيد مش تربيني
يمسك.يد امة يقبلها
ربنا يخليكى ليا و لا يحرمنيش منك معلشانا اسف سامحينى انني انفعلت عليكي
بس حقيقي انا مضايق و مش فرحان بالجوازة دى انا بس برحيك و حسبنا الله و نعم الوكيل
امه:بتحسبن عليا يا و اطي
عمر :ههههة لا و الله على البت الي عملت الصوره
معلش دخلتو ببعض هههه
امة :ماشى ياجزمة هفوتهالك
عمر:قلبك ابيض ياام عمر
هى مباحثات كامب ديفيد الي جوة دى مش هنعرف اسفرت عن ايه
امه:لا اسفرت و لا اخضرت و لا احمرت
هو ما فيش قدامة غير الحل دة هو بس تلاقية بيقنعها توافق
عمر :كمان بيقنعها هي
لا و الله دا كتير عليا بقاعدة واحده
انا هطلع بضغط و سكر من القاعدة دي
وعليهم اوبشن شلل رباعي
امه:بعد الشر عليك ان شاء الله عدوينك و الي يكرهوك
……….
اما عند زبيده
قص ابوها ما قالتة ام عمر و رغبتها فزواج عمر من زبيده
ام زبيده: و الله عين العقل ياحاج
دا اسلم حل
زبيدة :دا كدة بنثبت التهمة و اننا كنا بنعمل حاجة غلط
ابوها :بس لو حد قال كدة تبقى مراتة و ما حدش يقدر يفتح بؤة بكلمة و لا يتنفس واحد و مراتة دخلهم اية هم
وتبقى الصورة الي معاها تبلها و تشرب ما يتها
زبيده:مش عارفة بقى الي تشوفوة صح اعملوة انتو ادرى بمصلحتي
وانا لسة صغار مش هفهم زيكو
ابوها:ربنا يكملك بعقلك يابنتى و يبعد عنك ولاد الحرام
اروح بقى اقولهم و اقلبوها شربات بقى هاتو ساقع و حصلينى بية يازبيدة و هتصل بماذون الحتة يجى بالشهود و الفرح يبقى بالجواز المهم الناس تعرف و تفقعو الزراغيط
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
وفعلا كلم ابوها الماذون
ابو زبيدة :كلمى بنتك و جوزها و عيالها يجى ليزعل و دا قماص هيقول ما حدش قالى اهو يشهد على العقد
ام زبيده:حاضر ياخويا
وفعلا جاء جمال و زوجتة بدرية اخت زبيده
وعيالها طفل رضع و الاخر سنتين
وبعد كتب الكتاب كانت امة بالخارج مع الستات و تعرفت ببدرية و امها و زبيده
وف الداخل جمال و ابو زبيدة و عمر و الماذون واحد الشهود و تم العقد و تعالت الزراغيط
وخرج الماذون بعد.ماشرب الساقع مع الشاهد الءب بارك.لهم
ودخلت زبيدة و كانت تحمل بن اختها الرضيع و اسمه محمد
فقام عمر منتور
والله ما انا
اقسم بالله العظيم ما نا
شوفو حد غيرى للتهمة دى و الله ما بشوفها الا بالفصل هجيبة بالفسحة مثلا
حرام بقى كدة كتير و الكل مستغرب فايه
وعمر يهلل و الله ما هو ابنى و اعملكو D.n.a
جمال:فى اية ياعم عمر
ودخلت امة على تهليلة فاية ياواد اتهبلت بتهلل كدة ليه
دا بن اختها
عمر :لما هو ابنك.مراتى تدخل عليا بية لية اكبرلة مثلا
جمال:عادي بن اختها و شيلاة ياجدع فايه
ابوها :فى اية يابنى محسسنا اننا بالقسم و عاوزين نلبسك.اى تهمة و السلام
عمر:هدى معلش اصل اعصابي تعبانه
حقيقي اسف
ماهو لما اجى اجبها اوضح الامور و اطلع بيها مراتى دا صعب عليا
انا مش جميع ما اشرح لبنت درسين اجوزها انا كدة هجوز نصف فتيات مصر
امه:اهدى حبيبي
معلش ما هو مش و اخد على انه يجوز جميع يوم
الصدمة بس و تاثيرها يومين و هيرجع لطبيعتة و يستوعب الي حصل و هيبقى زي الفل
عمر:اة فعلا هم سنتين تلاتة و هبيقى زي الفل
يلا ياامة بدل ما تجبولى الاسعاف يشلونى باليوم الطويل ده
ولا تبعتو تندهو العباسية عشان انا جبت اخري
قال داخلالى بعيل و انا لسة كاتب الكتاب شوية و الاقى عيل بالاعدادية داخل يقولى و حشتنى يابابا يلا ياامة من هنا انا تعبت و اعصابي تعبت
داانا عاوز شهر بمستشفى النفسية و العبنوتة اهدى اعصابي عصب عصب اخرجهم قدامي كدة و اشوفهم بيهدو و ارجعهم تاني
حسبنا الله و نعم الوكيل فيكو كلكو
وقام بامة الى بيته
والجميع مذهول من ردود فعل عمر
حتى امة لم يكن يوما كذا و لكنها الصدمة افقدتة توازنه
…………
اما زبيده
بدريه:وقعتى الموز دة كيف يابت و احنا الي بنقول عبيطة و هبلة و على نياتها
اتاريكى طلعتى سهن و مدكنة عليا و لا تقوليش ياجبانه
زبيده:اسكتى ياابلة هي دى جوازة دى تدبيسة ما شوفتيش كان زي التور الهايج كيف مفكر عاوزين ندبسة باي حاجة و خلاص و تبكي
بدريه:فى اية يابت حاجة حصلت بينكو
زبيده:لا انتي فهمتى غلط ما فيش بينا حاجة خالص بس ولاد الحرام منهم لله ما سابوناش بحالنا و الله كان بيساعدنى لوجة الله و هو لو مش مؤدب و محترم عمري ما كنت قبلت مساعدته
دا بالعكس كان مخنوق منى عشان جميع ما يشوفنى ببقى بعيط و بيقول عليا نكديه
بدريه:عندة حق داانا لو عملت كدة مع جمال كان طلقنى بالتلاتة و رمانى بصفيحة الزبالة بعيالي
الراجل ما يحبش الخانقة و الست النكديه
حبكت جميع ما تشوفية تعيطي
زبيده:والله ما بتعمد بتبقى ظروف غصب عنى و اتحطيت بها و مش لاقية حل
بدريه:المهم سيبك انتو اجوزتو بس كيف لما هو مخنوق من امك كدة اجوزك لية غاوى نكد مثلا
زبيده:هحكيلك جميع شيء
وقصت ما حدث منذقدومة العام السابق
بدريه:ياحبيبتي جميع دة يحصل معاكى و ما تقوليش
كنتى قلتليلى و الزفتة دى كنت جيت جرستها و فضحت امها بالمدرسه
زبيده؛ ما هي هتنشر الصورة و هي و الله بريءة كان بيدينى المنديل عشان بعيط
بدريه:ورينى كده
ياحنين اة و الله بتقول قواله
زبيده؛ حتى انتي ياابلة هتصدقى فيا كده
بدريه:انا عرفاكى كويس بس مش عرفاه
زبيدة :لا و الله انا مش بدماغة هو انا ما بحسش كله يقول هبلة و عبيطة بس انا بفهم بردو بس بكبر دماغى و اسيب الناس لحالها
بدريه:ربنا يهدهولك و يصلحلك حالك يارب
زبيدة :يارب
بدريه:المهم ركزى بالثانوية كفاية ضياع بقي
زبيده:هو بعد الي حصل دة بس انجح يارب
بدرية :يارب
عاوزة حاجة منى سبع الرجال بينادى بصوتة الجهورى اروح الحقة ليسبنى بعيالى اتبهدل بالمواصلات دا جبار و لا بيهمه
زبيده:ربنا يعينك عليه مش عارفة متحملاة ليه
بدريه:بحبة اعمل ايه
قطع الحب و سنينه
بس ما نكرش انه بيبقى ساعات حنين
ساعات بل دقيقة لكن معظم الوقت مخنوق منى و من العيال
الله يعينة الشغل و العيشة و هو لوحدة بيشتغل و العيشة غاليه
جمال:بدريااااا همشي و اسيبك و الله
بدريه:يالهويز يالهويز قلتلك
سلام حبيبتي و الف مبروك
زبيده:سلام و ربنا معاكي
واخذها جمال
جمال:اية هتنامي جوة ارتاحتى بالقعدة بقالى ساعة بنادي
بدريه:معلش ياخويا كنت بغير البامبرز للواد
جمال:حبكت
بدرية :يعني اسيبة بوساخته
جمال:الواد دة خرب بيتي بالبامبرز ده
شوفيلك حل ما لها الكوافيل بتاعة زمان مش اتربينا عليها كلنا
بدريه:قول للزمان ارجع يازمان
بتجيب تسلخات ياجمي
جمال:والله و البامبرز ما بيجبش الي جميع شوية هات بيبي زفت اويل للتسلخات
بدريه:تعيش و تجيب ياجمى و يخليك لينا
جمال:اهو دة الي باخدة منك يافالحة خشى خشى نيمى العيال
بدرية :هوا و رجعالك
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
جمال :تعالى هنا ابت و عفقها من قفاها
بدريه:والله بريء يامعلم و هاقر و اعترف من اول قلم
جمال :بتهرجى ياختي ليكى نفس ما نتى ايدك بالماية البارده
بدريه:مالك ياجيمى بس حامل هموم الدنيا ليه
والله لتتعدل و احنا اقوى من غيرنا
حمال :الحمد لله و الله انتي الي بتهونى عليا يابت مع انني ساعات ببقى مخنوق منك و الشيطان بيصورى ساعات اولع فيكى و بالبيت بس بحبك ابت و مقدرش استغنى عنك
بدرية و لا انا و الله
جمال:العيال نامو
بدريه:من بدرى دا قربو يصحو
جمال طب نلحق بالوقت الضايع
وبعدها
بس اية الواد حوز اختك دة مجنون و لا مرووش و لا استلقطوة منين ده
بدريه:دا مدرس الانجليزي بتاعها بالمدرسه
جمال:لا و الله و اختك طلعت سوسة و جابتة زحف
بدريه:اسكت دى غلبانة ما هو الي ما يعرفش يقول عدس
وقصت القصة عليه
جمال:يخرب بيت =كده
اتارية ادبس ياعيني و خايف تلبسوة العيل كمان
دا جالة هسهس من الي عملتوة بقى هوبا استنجلينا خالص دا هيروشهة و البت غلبانة و على نينها مش زيك تسلكي بالحديد
بدريه:من عاشر القوم اتعلمت على ايدك
جمال:طب نامي ابت بقى و خلى ليلتك تفوت
ورايا شغل ياختي مش زيك هتنامي طول النهار
بدريه: و الله و لا بتقدر تيجى تلاقى اكلك و شربك و غسيلك و بيتك نظاف بيتعملو لوحدهم يعني ما هو انا الي بقوم اعملهم غير العيال و ارفهم و لا حمد و لا شكرانية و الاخر بتنامي طول النهار
يخبطها جمال على راسها غلاباوية و بلسانين و خلاص ما كنتش كلمة داانتى مصيبة نامي يابت لهخنقك
……………
ف الصباح
ذهبت زبيدة لتستقبلها سميه
تضحك بسخرية ابوكى ظبطك اكيد عشان تحرمى تلعبى معايا
زبيدة بثقه:ماعمليش حاجه
سميه:لية هو ابوكى لامؤاخذة قرني
زبيده:اخرسى ياقليلة الادب ابويا و اهلى و انا اشرف منك و من عشرة زيك
سميه:ماشى اما نشوف سمعة مين هتبقى بالتراب لما تتنشر الصوره
زبيده:انشريها براحتك حبيبتي هو فحرج.بين الراجل و مراته
سميه:راجل مين و مراتة مين
زبيده:انا و عمر مجوزين
سميه:وابوكى عارف
زبيدة :اكيد.بالتاكيد دا هو الي جوزهولى و مكتوب كتابنا
سميه:يخرب بيتك و قعتية و اجوزتية يا مفتريه
وانتشر الخبر بالمدرسة كالنار بالهشيم
وكل المدرسات
يابنت الذين البت الهبلة دى توقعة و احنا قاعدين ناس لهة عمر و ناس ما لهاش بخت
سلمي:داانا 25 و لسهودى 18 و اتجوزت اولع بنفسي و لا اعمل ايه
يابنت المحظوظه
انا عندي حصة و اشراف كمان و الله لانزلها تلم زبالة المدرسة كلها فتاة الذين
مش طايقة ياناس هفرقع
داانا كنت معاة بنفس الاوضه
بسنت :وكنتى محلقة علبة و لا عاوزة حد مننا يهوب ناحيتة اهو خدة الغراب و طار
سلمي:لا و جواز حتة واحدة مش خطوبه
واقوله يقولى بيشرحلها
اة يامرارى هموووت من الغيظ
اما اروح اطلعة على جتته
……….
سلمي:مبروك يا مستر
مش كنت تقول كنا قمنا بالواجب
ودا حصل امتى بقي
عمر:معلش جت فجاة و ما لحقناش نعزم حد
تتعوض بالدخله
سلمي:اية انت ناوى تكمل و تدخل
عمر:هاااا هو انا راكب اتوبيس هنزل بنص السكه
فى اية يامس
سلمي:ماقصدش بس على امتي
عمر :كمان سنة كدة لما تخلص اولى كليه
سلمي:اولى كلية يامفترية و انا مخلصة رابعة من 3 سنين و ما حدش تف بو شي
حسبنا الله و نعم الوكيل فيكو
………..
وف الفصل
مبروك يامستر
وزبيدة خجلانه
عمر:الله يبارك فيكو عقبالكو
وبعد الانتهاء
عمر يلا يازبيدة عشان اوصلك
زبيدة :لا ما يصحش
عمر:هو اية الي يصح و ما يصحش انني مراتى ناسية و لا اية هسيبك تتبهدلى بالمواصلات
مش بتخافى الشباب يعاكسك ادينى هوصلك لبيتكو
وفعلا اخذها على مراى من الجميع و هي تمشي بجانبة الى السياره
والجميع :يابنت المحظوظة بايضالك بالقفص
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذها عمر بسيارتة و ظل صامتا الى ان وصل المنزل
عمر:يلا اطلعى لا تروحى كدة و لا كده
زبيدة بخجل و هي خافضة راسها
مش هتطلع معايا
عمر:اطلع معاكى اعمل اية دلوقت
زبيده:مايصحش تيجى و ما تطلعش و دا وقت غدا
اتفضل اتغدا معانا
عمر:ماليش نفس و متعود طعام مع امي و لا اسيبها يعني لوحدها تاكل
زبيدة تنظر له انا ما قصدش ربنا يخليهالك
فلاول مرة يرى عينيها دون دموع بلونها السماوى الصافي
عمر :خلاص خلاص يلا اطلعى و اعملى حسابك هبقؤ افضى نقسى ساعة جميع كام يوم و اجى اراجعلك انتي ما بتاخديش درس و الامتحانات قربت
زبيده:مالوش لزوم مش عاوزة اتعبك
عمر:انا مش بخيرك على فكرة انا بقولك عسان تعملى حسابك يلا انزلى و دخلى شعرك الي طالع من الطرحة ده
زبيدة بفزع:والله هو الي طلع لوحدة بتزحلق مني
عمر:طب ابقى خدى بالك بعد كده
وطلعت زبيدة و هي تحس باختناق و تتحجر دموعها لمعاملة عمر الجافة فهي تحس انه كان مجبر عليها
………..
اما عمر ذهب لبيته
ام عمر :احضرلك الغدا
عمر :ماليش نفس
امة :انت مخاصمنى و لا اية ياواد
وكمان عامل اضراب عن الاكل
عمر:ومش مسامحك على الي عملتية فيا
امه:والله بكرة تدعيلي
دى بت زي الجنية الذهب ما لمستهاش ايد من الفترينة عليك عدل
عمر ؛ هو انا بشترى هدية دا جواز و احاسيس و مشاعر و انا مش حاسسها انا عامل زي المتبرمج زي الروبوت بشتغل بالزرار بادى و اجبي
مش دة الجواز الي نفسي فيه
كان نفسي احب و اتحب مش اتجبر على واحدة عشان هيشوهو سمعتنا
وانتى عارفة انني بحب مها و كان نفسي اجوزها
امه:يادى زفتة مش هنفضها سيرة بقي
عمر:لا مش هفضها مش عملتى الي عوزاة و دبستينى كمان مش عوزانى افضفض
انا مخنوق حاسس انني بموت
تاخذة بحضنها الف بعد الشر عليك حبيبي
ادى نفسك فرصة امال عملو الطلاق لية لو ما قدرتش بس صدقنى مش هتلاقى زيها و ظفرها بعشرة من مها و اعمل الي انت عاوزة ياعمر انا خلاص مش هقولك و لا اكلمك تانى لانى تعبت و مش عيشالك العمر كله
يوطى على ايدها يقبلها بعد الشر عليكى ياامي
خلاص انا اسف ما تزعليش منى يلا بقى انا و اقع فين الغدا
امة :افتحلك تونه
عمر :نعم امال اية طقم الحنية و احضرلك الغدا ة فتح التونة دة تحضير
امه:انت مش عامل اضراب من امبارح بلت هتكمل اضراب لاخر الشهر و اهو توفير
عمر:اية الام دي
داانا كنت هعيط من شوية و الاخر توفرى بالطعام بتاعي
عمر:انا رايح اضرب كشرى ارحم
امة :استنى ياواد بهزر معاك طلعت و اطى زي ابوك كان يبعنى بثانيه
عمر :بقى ابويا الي و اطي
امه:تقصد اية يا و لا
عمر:ولا حاجة المهم هتغدينا ايه
امه:عملالك ملوخية بالانارب هتاكل صوابعك و راها عمايل امك.بقي
عمر:العب
ايوة بقى مش تقوليلى تونه
امه:ماانا قلت مش هتصمد بالاضراب و هتقع من طولك اعملك حاجة ترم عظمك
عمر:يافقسنى انت و مدكن و يزغزها
امه:بس ياواد اتلم يلا ناكل قبل ما يبرد
واكلو سويا
……………….
سمية :شوفت السهنة ياعصام اجوزت الاستاذ و خلاص الصورة نبلها و نشرب ميتها
عصام :دا اسماعيل هيتحسر دا انا قلتلة فاضل على الحلو دقة و عشمته
سميه:وكمان بقى جوزها يوصلها لحد بيتها
عصام :يلا ما لوش نصيب
سميه:انت بتعمل ايه
عصام :بضربلى خط للمزاج العالى اوي
ماتاخدى خط يابت
سميه:لا بودرة ما قدرش ما تسيبك منها
عصام :دا هي دى الي مصبراني
جربى هتلاقى نفسم طايرة فوق من غير جناحات
سميه:لا ياخويا
عصام :يابت التحربة خير دليل جربى هتخسرى اية و لو ما عجبتكيش بلاها
فجربت سمية خط و انتقلو فعالم احدث و اخذها على شقتة المفروشه
وعندما استفاقت ليلا
سميه:يالهوى يالهوى و تلطم احنا عملنا ايه
عصام:فى اية يابت ما تهمدى هتطيرى الدماغ
سميه:اعمل انا اية حالا امي زمانها قالبة الدنيا عليا
وهرجع كيف بالمصيبة الي عملناها دي
عصام:انتى مكبرة المقال لية خليكى هنا يعني هتروحيلها تعملى اية و لو خايفة اوى هعمل و رقة عرفى و اخليها معايا عشان تعرفى غلوتك عندي و انني عاوزك يابت و خليكى معايا
فرضخت له و عمل و رقة واحدة معه هو فقط و بقيت معع فشقته
فهل ذلك فقط عقاب سميه
بل ذلك بداية عقابها الرباني
لانها ارادت هتك.ستر مسلمة و تهديدها و تريعها و جرها الى الرذيله
والايام كفيلة باخذ حق زبيدة منها
………………….
ذهب عمر ليشرح لزبيدة خبط على الباب
امها :بت يازبيدة افتحى الباب
زبيده:تلاقيها بدريه
وفتحت ببجامتها البرمودة و شعرها الاصفر المنسدل
وعندما رات عمر انصدمت و جرت الى غرفتها
عمر:ياربى على الهبل و العبط انا اعصابي تعبت الي حتى ما دخلتنى الغبيه
امها خارجة مين يابت
يوة عمر ما دخلتش لية يابني
الهبلة دى مش تدخلك عمر:قوليلها ياطنط
امها:لا مؤاخذة يابنى بكرة تتعلم
عمر فنفسه:موت ياحمار
المهم جت زبيده
امها مش تدخلى جوزك الاول
زبيده:اصلي ما كنتش لابسة طرحه
امها :واية يعني ما هو جوزك
اقعدى معاة على ما اجيب حاجة تشربوها
عمر:وطلعالى تفتحى كدة افرضى كان حد غريب
زبيده:انا اسفة يامستر و الله فكرت بدرية اختي
عمر:مستر لا و الله كتير عليا
دانا جوزك ياهبلة مفكرانا بفصل
زبيدة :امال اقولك ايه
عمر:قوليلى سى عمر
زبيده:حاضر ياسى عمر
عمر :لا و الله كتير بجد دى على الابيض خالص
بصى يابنتي
Ihave one مراره
ومش مستعد اخسرها
هاتى كتبك و خلصيني خلينى اروح قبل ما اتشل
زبيده:حاضر ياسى عمر اتفضل
عمر:ماتقوليش سى زفت
زبيده:طب اهدى طب اقول ايه
عمر ؛ ما تقوليش حاجة بصى ما تكلمنيش خالص انا مخصمك ما شي هاتى الكتب و قعد يشرح لها
وكل شوية فهمتي
زبيده:اة فهمت
عمر:والله ما نتى فاهمة حاجه
علم بالمتبلم
وانتهى الدرس
عمر:بصى ياشاطرة انا حاليا جوزك الى ان يحدث الله امرا كان مفعولا
يعني مش لازم ام الطرحة الي جريتى تلبسيها و لطعانى على الباب
جوزك يعني اشوفك ببجامة بجلبية بزفت ما فيش مشكلة و بشعرك عادي مش تجرى و تسبينى ملطوع على الباب
زبيده:حاضر
عمر:الاهم بقى ما تطلعيش تفتحى اساسا و انتي كدة مش تقولى بدرية و فوزية اهو طلع عمر ياختي افرضى بقى حد غربب يشوف مراتى كدة انا راجل دمى حامي مش سوسن
طالما على زمتى يبقى تنفذى اوامرى بالمللى عشان ما تعصبنيش
لما اطلقك بقى ابقى افتحى براحتك
فتنظر الية بانزعاج
حاضر اي اوامر تانيه
عمر:ياريت تتنفذ عشان نبقى حلوين سوا و ما قلبش عليكي
زبيده:حاضر ياسى عمر اوامرك
قاعد و لا مروح
عمر:اية مش طيقانى للدرجة دي
زبيده:لا بس عشان اريحك منى لان انت الي مش طايقنى و كمان عندي مذاكره
عمر:ماشى يازبيدة انا ما شي و كلامي ما تنسهوش
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اما الحال عند.ام سمية كان ما ساويا
امها:ياترى انتي فين بابنتى و تجرى على الاقيام و المستشفيات هي و اختها و لا امل و لا حياة لمن تنادي
فترجع يائسة بائسه
وتانى يوم تذهب المدرسة علها ذهبت اواحد من زملاءها يعلم مكانها
فدخلت الفصل
ام سميه:ماحدش يافتيات شاف سمية لحسن ما رجعتش من امبارح لو حد من زمايلها يعرف يطمنى عليها ابوس ايديكو
الجميع :والله ياطنط ما نعرف و بعد ما خرجت
خرجت و راها زبيده
زبيده:بصى ياطنط.هى كانت تعرف ولد و كانت عوزانى اتعرف بصاحبة و انا رفضت و حذرتها كتير من المقال دة و السكة الي ما شية فيها
الله اعلم يصبح عملها حاجة و لا حصل ايه
امها :ماتعرفيش اسمه
زبيده:كانت دايما تقول عصام لكن بالكامل اية معرفش و الله
ربنا يطمنك عليها
كان عمر يرى المشهد
مش فحصة عندك ياهانم
ولا لسة و صلة النصح و الارشاد دي
زبيدة :دى ام ياسى عمر و قبلها متقطع على بنتها حتى لو عملت فيا اية امها مش ليها ذنب
عمر:ياحنين على الوسط.يااستيك
طب يلا ياختي ضيعتى الحصه
ودخلت حصتها و دخل كمل الشرح و بعد انتهاء اليوم اخذها لبيتها كالعاده
عمر:ياريت بلاش طقم الحنية الزايد دة مش دى الي عملت فينا كده
زبيده:بس امها ما لهاش ذنب
عمر:لا ليها عشان ما ربتهاش كويس ما انتي اهو ما عملتيش زيها ليه
زبيدة :عشان انا اخلاقى و تربيتي غيرها
عمر:اهو شوفتى الرك على التربيه
زبيدة :التمس لاخيك العذر
عمر ياواد يامؤمن
زبيدة :اتريق اتريق
هى ما لهاش اب و امها بتجرى عليهم و تشقي
ومش عارفة تاخد بالها منها
انما انا احمد ربنا ان ليا اب و ام ربونى كويس
عمر:وتعم التربية بصراحه
زبيده:هتتريق بدى كمان
عمر:لا و الله انا اقدر اكح
زبيدة تبتسم و تخفض راسها خجلا
عمر:لا و الله عجبتك اوي
يلا ياختي انزلى و صلنا و راجعى الي ادتهولك
زبيدة :حاضر يامستر
عمر :بادى المصيبة و الله اجبلك خرزانة معايا و امدك
زبيده:ههههة اسفه
عمر:اسفك معاكى ياختي اخلصى بلاش لكاعه
زبيده:حاضر اهو
عمر؛ ربنا يصبرنى على البلوة الي اتبليت بيها
دى المادة الخام للعبط و هتودى نفسها بداهية بتعاملها المثالى مع الناس
………………
اما عند سميه
عصام:بلا شديلك خط خلى الليلة تحلو
واستمر الحال فترة هكذا
مر هكذا
زبيدة خلصت الثانويه
اما سمية فادمنت و الجديد بقى مطالبات عصام لها
عصام :انا عازم اصاحبى انهاردة عاوزك تروقيهم على الاخر
سمية :ازاى يعني
عصام:يعني البسى حاجة مدلعة كدة و ترقصيلهم
سميه:وترضاها على نفسك داانا مراتك
عصام:امال هنجيب الهباب الي بنشربة كيف ما هو دول الي بيجبوة مقابل نشهيصهم
سميه:لا متفقناش على كده
عصام يمسكها بقوة :بت انتي هتشتغلللى و الله لو ما عملتى الي هقولك عليه لاولع فيكى و بالي جابوكي
ومش كدة بس لو حد عاوزك هتروحى معاة انتي فاهمة و الا ما فيش المدعوق الي بتاخدية و انا هصرف عليكى و لا اية اعملى بلقمتك ياختي
ورماها على السرير
وفعلا اصبحت هذي حياتها الشم و النوم مع جميع من يعطيهم ذلك الهباب
نسوا الله فانساهم انفسهم
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
جابت زبيدة مجموع صغير بعد ما عانتة بالثانويه
ودخلت معهد كمبيوتر سنتين
…………….
خالد:انا جاى طالب ايد الدكتورة مها
اظن انت عارفنى و عا باخلاقى انا مهندس
بس حضرتك عارف احوال البلد انا مقدم بو ظايف و ربنا يسهل و نلضم بحاجة بس شغال نقاش مؤقتا زي ما نت عارف و من الشغلانة دى و ضبت شقة ابويا و امي الله يرحمهم و عملت ديكورات جامدة هتعجبك اوى و جبت العفش و بقت و لا الفيلا و دا كله من شغلى بقالى سنة و نصف و ما رضيتش اتقدم الا لما اخلص جميع شيء و لو لها طلبات انا سداد.عاوزها بشنطة هدومها
ابو مها:والله يابنى احنا عارفينك و عارفين اخلاقك من زمان و اهلك كمان الله يرحمهم لا غبار عليهم
بس القول قولها هي الي هتجوز
استخيرو انتو الاتنين و ربنا يوفق
خالد:بس لو موافقين يبقى الجواز بعد شهر بالكتير انتو هتشوفو الشقة مش ناقصهة حاجه
واظن هي خلصت و العمر بيجرى ما فيش داعى نستني
ابوها :ان شاء الله
ان شاب عصامي مجتهد و الي بيتعب بالقرش بيخاف على الي معاه
ومشي خالد من عندهم ليستخيرو
………….
ابوها:اية رايك يابنتي
مها:هو كشخصية و شهادة اوك بس نقاش
وانا دكتوره
ابوها :دا مهندس لكن دى مؤقتة على ما يتوظف و اهو خلص جميع حاجتة و مش عاوز منك حاجة و جاهز هتلاقى فين كدة و جمبنا لا هتروحى هنا و لا هنا شقتة باخر الشارع و عامل بها شغل عالى اوى بيقول
استنى لما تشوفيهاولو عاوزة تكلمية لوحدكو ما شي
مها:يعني رايك كده
ابوها :والله الواد ما يتعيبش لو على شغلتة مش هتلزق طول العمر اكيد هيتوظف باي شركه
مها:ماشى يابابا
وفعلا اتصل
وراحو شافو شقتة و جابو الشبكة و لبسوها بالصاغة لان الفرح بقاعة بعد شهر كما اتفقو
…………………………
اما زبيدة دخلت المعهد و كان قريب من المدرسة الثانوي فكان بيعدى عمر عليها و يرجعها
وف يوم و هي طالعة من المعهد صدمت بشخص
زبيده:اى مش تحاسب
اسماعيل :لا مؤاخذة ياقمر
العتب على النظر
وشك و لا و ش القمر
زبيده:انت قلبل الادب و تركتة و مشت تتافف
عمر :فى اية بتنفخى ليه
زبيده:مافيش
عمر:امال شايلة طاجن ستك كدة لوحدك
قولى قولي
زبيده:واحد قليل الادب كان بيعكسني
عمر بشخط و ما قلتيش لية هو فين
زبيده:خلاص مشي بعدها انت ما كنتش موجود ساعتها
غمر:طب يلا انزلي
زبيده:انت هتفضل متعصب كدة و مكشر
عمر:مالكيش دعوة يلا انزلي
…………..
اسماعيل :اسكت يا عصام
شفتلك البت صاحبة سمية انهاردة دخلت معهد كمبيوتر عرفت مكانه
انا هموووت على البت دي
عصام :غالى و الطلب رخيص ياد
بت ياسمية تعالى هنا
سميه:فى ايه
عاوزك بكرة تلبسى و تتمكيجى و تدارى الهباب الي بو شك دة هنروح مشوار نجيب عروسة اسماعيل
سميه:هو هيجوز
اسماعيل :واحنا بتوع كدة بردو
عارفة البت صحبتك تللى طلعت عينا
سميه:دا بسبب دعاها عليا بقيت بالمخروبة دى معاكو
اسماعيل :عرفتلك هي فين بمعهد كمبيوتر
انتى هتسحبيها لحد العربية و احنا هنقوم بالباقي
سميه:يانهار اسود هنخطفها دى جريمه
عصام :وانتى ما لك هو المسؤل احنا ما لنا احنا بنساعد بس و بنادى خدمة للواد الى مش على بعضة ده
سميه:ربنا يستر
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اليوم الاتي
ذهبت زبيدة الى معهد الكمبيوتر
وذهب عمر لمدرسته
واسماعيل و عصام و سمية استعدو لخطتهم
…….
ذهب خالد لعمر المدرسه
خالد:اية ياعم و لا بنشوفك و اجوزت و لا عبرتنا و جميع اما اسال ما متك تقول يعينة ربنا من الشغل للسنتر
عمر:والله فعلا مقصر معاك
بس الجوازة جت فجاة انا نفسي ما كنتش اعرف
وقص عليه ما حدث
خالد:ياخبر بس هي كمان ما لهاش ذنب
عمر عارف و الله
المهم اية حدفك هنا
خالد:سببين بصلح عربينى جمبك هنا و قلت ابقى انضف منك و اعزمك على فرحى انا مها
عمر:الف مبروك ياحبيبي
خالد:ومالك كدة بتقولها زي ما تكون بتعزيني
عمر:لا ياحبيبي و الله فرحان لك.انت بن حلال و تستاهل جميع خير
طب تعالى بقى اوصلك بعد ما ينتهى اليوم و ناخد مراتى جمبى هنا بسكتنا
خالد:طالما المودام معاك خلاص
عمر:ياعم صلى على النبى احنا اخوات
دى مرات اخوك ياجدع
وفعلا اتفقو على هذا
………
عند المعهد
خرجت زبيدة لتجد سمية و اقفة امامها
زبيدة تفاجات
سمية انتي كنتى فين دى ما متك قلبت عليكى الدنيا و حالها يصعب على الكافر
خرام عليكى الي عملتية بها ده
سميه؛ ما انا جيالك عشان كده
تطمنيها عليا بس تعالى بجمب بعيد عن الزحمه
وذهبت لمكان العربية التي يقبع فيها اسماعيل و عصام
ليخرج و يضع على انفها منديل يفقدها الوعي
ويدخلاها السياره
ولكن عمر كان قادم هو و خالد فلمحها و لكن لن يستطيع الترجل من السيارة فلن يلحقها هكذا
عمر:دى مراتى الي خطفوها
وجرى و راهم بالسيارة و معه خالد بجانبه
ويسبقهم و يكسر عليهم
فيطلع اسماعيل
فية اية يااخينا مش تفتح اية الغباء ده
فينزل عمر يناولة بوكس فيخرج عصام فينزل خالد يضربه
وعندما تجد سمية ذلك تظهر مسرعة بجية اتوبيس سياحى انا عارفة يفرتكها و دى نهاية الحرام
فيقف الجميع مذبهل و ياخذ عمر زوجتة بعد ان و قع اسماعيل و عصام على الارض و يحملها لسيارته
واسماعيل و عصام يقومان مسرعين يركبا السيارة و يجريان منعا لاى تساؤل
وينطلق عمر يوصل خالد
خالد:ياعم هاخد تاكس
عمر:لا و الله هوصلك على ما تفوق اوصلها هوديها كيف كدة الحمد لله ربنا ستر
خالد:ودول مين بقي
عمر:دى البت الي صورتنا الي حكتلك عنها و كانت عوزاها تبقى زيها و اكيد واحد منهم الي هربت معاة و التانى صاحبة الي كان عاوز زبيده
خالد:مراتك فتاة حلال مصفى عشان كدة ربنا نجاها لو ما كانتش طيبة و صافية كانت ضاعت بالرجلين
عمر:الحمد لله قدر الله و ما شاء فعل
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
وصل عمر صديقة و اخذ زبيدة لمكان هادى و ركن الى ان تستيقظ و اخذ ينظر اليها
بريئة جدة و لا دريانة بالدنيا و لا الي كتن هيحصلك
طفلة عمري ما هشوفك غير طفله
ماتصحي يا زوزا بقى انتي مطبقة و لا ايه
وطلع و قف و سند على سيارتة لحين تستيقظ
وبعد فتره
بدات تستفيق
زبيدة :انا فين و اية حصل
دخلها عمر السياره
انتى نجمك.خفيف كدة لية ما صدقتى تاخدى شمة سوقتى فيها
دا كان زمانهم انتحرو جمبك على ما فوقتي
زبيدة :انا اية جابنى هنا
عمر:انتى فاقدة الذاكرة و لا ايه
زبيدة :انا احدث حاجة كنت بكلم سمية و ما حستش غير بحد و رايا بيحط منديل على و شي
عمر:طب الحمد لله الذاكرة رجعت اهي
وخدوكى بالعربية لولا شوفتك و كان معايا خالد صحبى جريت و راهم و ضربناهم
زبيده:سمية تعمل فيا كدة لية اذيتها باية منهة لله
عمر:اهى اتفرتكت ربنا خدلك حقك جة اتوبيس سياحى فاخر فرتكها
زبيدة بصدمة لا حول و لا قوة الا بالله
ربنا يرحمها و يتجاوز عن سيئاتها
عمر:يعني كانت هتضيعك و بتدعيلها
زبيده:ماهي ما تت هدعى عليها و هي بين ايدين ربنا
ماتجوزشعليها الا الرحمه
عمر :طيب ياحنينة اهى طيبتك الزايدة دى كانت هتضيعك
يلا بقى ليقولو خطفتك ما رضيتش ارجعك كدة يقولو حصلها ايه
زبيدة :اااه
عمر:مالك حاسة بايه
زبيدة :راسي بتوجعني
عمر:من كتر النوم ياخم نوم
ماعندكوش سراير ببيتكو و لا عربينى نومة عجبك
زبيدة :ودينى المنزل مش قادره
عمر:ماشى يابرنسيسه
وانت متبهدل كدة ليه
عمر:يادى المصيبة مش قلتلك طحنتهم
زبيده:هو كدة طحنتهم امال لو طحنوك كان بقى شكلك كيف
عمر:انتى هتهرجى عليا و الله يعني دى اخرتها
ماشى انا غلطان
زبيدة :مش قصدى و الله ما تزعلش مني
عمر :خلاص يلا اوديكى زمانهم قلقانين
زبيدة :وهنسيبهم كدة ليجو يخطفونى تاني
عمر:هو بعد الي حصل هيهوبو ناحيتك
بس رحت بساعتين النوم عملت محضر اتضح ان العربية مسروقة و متبلغ عن ارقامها
فصعب يوصلولهم اكيد هيفكوها و لا يسبوها باي داهية تشيلهم
وانا هرن عليكى تطلعى بعد كدة عشان ما تستنيش بالشارع
وماتكلميش حد لا تعرفية و لا ما تعرفهوش
دا ربنا نجاكى باعجوبة انهاردة لو اتاخرت ثانية =كنتى ضيعتي
زبيده:الحمد لله
متشكرة اوي
عمر:انتى عبيطة يابت
داانتى مراتى هسيب حد يلمس شعرة منك داانا اقتله
يلا انزلى و خدى بالك من نفسك
زبيدة :حاضر
خالد :انهاردة فرحى و عاوزك معايا بقى انت عارف احنا اخوات مش اصحاب او جيران بس
عمر :اكيد بالتاكيد و الي تعوزة تحب ازفك بعربيتي
خالد:لا انا هسوق عربيتي
عمر:يا و اد يا جيمس بوند و حركات
ربنا يتملك على خير حبيبي
خالد:تجيب مراتك بقى الفرح
عمر :هحاول
وفعلا اتصل بزبيده
عمر:فاضية انهارده
زبيده:فى حاجه
عمر:فرح واحد صحبى و جارى و عازمنى انا و انتي لو عاوزة تيجي
زبيده:حاضر اجهز امتي
عمر:على 8 هعدى عليكي
وفعلا وصل بمعادة دخل انتظرها فهلت عليه كملكات الجمال فزيها المحتشم و الرقيق
فسرح بعدها تدارك نفسة انتي اية الي عملاة بو شك ده
زبيدة :والله ما عملت حاجة انا حطيت كحل بس
امال الاحمر الي بو شك و بؤك دة ايه
خديجة :والله مفيش حاجة حتى اهو
عمر:يعني هو كدة طبيعي
زبيدة :اة و الله
عمر :جايز فجاءة كدة احمريتي
يلا بينا
واخذها الفرح و انتظرو ان ياخذ العريس عروسة من الكوافير
ويسيرو بالزفة الى القاعة و يكسر عمر عليه اعريس و حركات و زبيدة تضحك عليهم
ودخلو القاعة و جلسو بها
وذهب مع زبيدة يسلم على العريس و العروسه
ولكن زبيدة كانت تحس بنظرات حزن لا تعلم لماذا رغم تهريجة مع صديقه
وانتهى الحفل و اخذ العريس عروسة الى شقتهم ليبداو حياتهم و اخذ عمر زبيدة ليوصلها
زبيده:ممكن اسالك سؤال
عمر :نعم
زبيده:مالك.
عمر:مالى ما انا زي الفل اهو شيفانى بشد بشعري
زبيدة :اسفة مش قصدى بس حاسة بعينك بحزن غريب رغم تهريجك
عمر:ياسلام خبيرة سيادتك بلغة العيون
لا ياسيتى انا كويس ما فياش حاجة مبسوطة كده
يلا اتفضلى و صلنا
ونزلت لبيتها و هي تعلم انه لا يقول الحقيقة و لكن لاشيء بيدها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
ظلت الحياة كذا بين مذاكرة زبيدة و عمل عمر بالمدرسة و السنتر
الى ان انتهى العام الدراسي و نجحت زبيدة و طلعت الاولى على المعهد
عمر؛ زبيدة نجحت و طلعت الاولي
ام عمر :الف مبروك لازم اروح ابارك و وديلها هديه
عمر:ماتجيلك هي تخبطي مشوار لهنالك ليه
ام عمر:دى الاصول يابن بطني
عمر:والله ما برتاح لمرواحك هنالك بطلعيني بمصيبه
امه:انزل هات هدية روعة و هلبس و نروح
وفعلا اتصل ابلغ ابوها بقدومة هو و امة للمباركه
وجاب الهدية و راحو
ام عمر:الف مبروك باعروسة ابنى و ادتها الهديه
زبيدة :ميرسى باطنط تاعبة نفسك لية بس
ام عمر :وانا هتعب لاغلى منك و طنط اية بقى ان ما ما لحسن هزعل
زبيده:والله بعتبرك زي ما ما بالظبط
وعمر هيفرقع يامرارتى ياانا اما نشوف اخرة السهوكة دى اية مش مطمن
ام عمر :شوف ياحاج
عمر :ايوة بقى انا مستنى الحتة دى مش قلتلك مش مستريحلك
ام عمر :احنا كنا هنستنى لو هتخش كلية و تخلص تانية و تجوز لكن المعهد سنتين بس و باقى سنة تقضيها ببيت جوزها
عمر فنفسه
ياربى على التدبيسة السودا مش هنخلص من الموال الاغبر ده
ام عمر :العفش خلصان و عند الراجل و عاوزنا ناخده
هنودية فين نفرش و يخشو بقى بلا خوته
ابوها:واحنا الاجهزة ملو المنزل و زحمانا و الله
خلاص طالما جميع حاجة جاهزة على البركة شهر يخلصو و يفرشو و نتوكل على الله
ام عمر :ع البركه
ورجع عمر على اخرة مع امه
عمر :هو انتي ما فيش فايدة فيكي
لية التدبيسة دي
امة :هو انتو مش لازم هتجوزو
عمر:ياشيخة داانا لو فتاة هتاخدى رايي
مش جميع شيء مجبر عليه
خلاص مش عوزانى اجوزها ما شي هجوزها
والله لتشوفو ايام سودا
ام عمر :الواد.دة اجنن رسمي
مش شايف الدكتورة بتاعتك صوتها عالى على جوزها كيف و بنسمعها كنت هتتحمل كده
انما دى ما بتقولكش غير حاضر و زي العجينة بايدك تشكلها
عمر :انا مش عاوز عجين و لا زفت انا عاوز حد يحاورنى زي الناس مش حاضر طيب بس
ام عمر :استهدى بالله يابنى و روح اتوضى و صلى ركعتين
والله ما مقدر الي بايدك الا اما تفقدها و ساعتها هتلطم و تعيط بدل الدموع دم
خرج عمر ليقابل خالد الذي خرج من البيت طفشان هو الاخر
خالد:عمر اية ياعم و اخد بو شك و ما شي و مطنشنى ليه
عمر:معلش ما خدتش بالي
خالد:مالك تعالى نقعد على القهوة هنا
عمر:امي دبستنى و حددت معاد الفرح بعد.شهر
خالد :مبروك اعريس نحن السابقون
ودا شكل عريس
عمر:ماانت عارف الفوله
خالد :والله بت زي فلقة القمر و ما فيش منها و مطيعة و على نيتها
مش زي العسكرى الاخضر الي عندي
كل يوم خناق و الموال الي نعيدة نزيده
هتفضل بالنقاشة دى لما يشوفك حد من الدكاترة زمايلى هعمل اية و لا اقولهم ايه
ومستعرية مني
اقولهة يابنتى و انا بتاع بطاطا ما انا مهندس ما فيش فايدة و لا لما برجع بلبس الشغل
يابووووى على الفضايح و هتوسخ الشقه
والله تعبت و لولا انها حامل و قربت تولد مش عاوز ازعلها عشان الطفل ما يحصلوش حاجة بس اتخنقت لا حمد و لا شكرانيه
وكل طلباتها مجابة ممكن اصحابها اجوازهم ما بيقدروش يوفرولهم جميع شيء انا بصرف على رسالتها و المنزل و مكفيها من كله
عمر:معلش ممكن هرمون الحمل زايد حبتين و بعد اما تخلف تهدى و تعقل
خالد:ربك يسترها عشان انا بقيت على ثانية =حقيقي و خايف بيوم اتهور
عمر:اعقل يا خالد انت هتبقى اب
خالد:ماهو دة الي مسكتني
………….
انقضى الشهر و جاء موعد الزفاف و تم فرش المنزل و كله جديد بجديد
وفى ذلك اليوم ذهبت للكوافير هي و بدريه
وخرجت كالملاك بالفستان الابيض و ميك اب رقيق فهي مش محتاجة و وجه طفولى بريء
وخرجت بدرية بفستان سواريه
مال جمال عليها
اية ياعروسة اية يا و لية الي مهبباة بنفسك دة مفكرة نفسك عروسه
تميل عليه ما انا عروسة ياراجل
جمال :عروسة بعيالها
بدريه:هههة جاهزة من مجاميعة بوفر عليك اي مجهود
جمال :طب اتلمى بقى لينا بيت =نشوف به الموصوع ده
بدريه:انا عارفة الفستان دة اخرتة سودا
جمال:لما انتي عارفة بتعمليها لية اتحملي العواقب
بدريه:انا هروح اقلعة عند امي
جمال:ماخلاص شوفتة و الي كان كان تقلعية تلبسية قضى الامر
واخذ عمر زوجتة الى القاعه
وجاء خالد و حدة لان الدكتورة رفضت تذهب مع انه قالها دول جم فرحنا و لكنها لم ترضى بالذهاب عندها شغل
زبيدة :اية الحلاوة دى جمال ما بيشلش عنية من عليكي
بدريه:شكلها دخلتنا سوا ههههه
زبيده:انتى فظيعة الله يعينة عليكي
بدريه:ثم انا هاجى حاجة بالجمال الربانى دة الف مبروك حبيبتي ربنا يتملك على خير
زبيده:تسلمى حبيبتي
وانتهى الزفاف و اخذالعريس عروسه
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذ عمر زوجته
ودخل فيها حجرتهم
فجلست على طرف السرير
خلع الجاكت و الكرافات و القى فيه و جلس بجانبها
عمر:بصى يازبيدة انتي فتاة حقيقي ما فيش زيك و عاوزك تفهمينى كويس
احنا جوازتنا جات اجبار لنا احنا الاتنين ما كانش لنا قرار بها الظروف الي اتحطينا بها اجبرتنا
انتى لسة صغار و انا مش عاوز استعجل الامور خلينا براحتنا
فنظرت الية و تحجرت الدموع فعينيها و ابت ان تخضع و تنزل
واخفضت راسها
فخرج الى الصاله
والقت هي بجسدها على السرير و انهارت بالبكاء الصامت دون احداث صوت
وعندما خرج احست امة بذلك فخرجت
امه:انت طلعت ليه
عمر:انتى مش نفذتى الي بدماغك و جوزتينا
دى بقى ما فيهاش غصب
امه:لية كدة يابني
عمر:لانى شتيفها طفلة و هبلة و عبيطة كمان
انتى عارفة انا كنت بحب مين و عملتى كدة عشان تفرقينا
امه:واهى احوزت صحبك و مطينة عيشتة و قربت تخلف كمان انت لسة بتفكر فيها
عمر :اكيد لا بالتاكيد دى مرات صحبي
بس انا بقولك انتي عملتى كدة عشان تقطعى اي امل انني اجوزها زمان
امه:يابنى دى حاجة راحت لحالها و انت اجوزت و هي اجوزت اية الى فكرك تاني
عمر:لانى ما تجوزتش ما تجوزتش
دا كله اجبار ما خترتهاش اتجبرنا على كدة بسببك و بسبب الظروف الي اتحطينا فيها
………..
وزبيدة تسمع و تبكي اخس عليك ياعمر بقى طفلة و هبلة و عبيطة كمان
انت كبرتنى ضعف عمري باللحظة دى و من انهاردة لاهبقى هبلة و لا عبيطة بس ياريت تستحمل لما يجى اليوم و تبقى انت الي بموقفى ده
وقامت غسلت و جهها و ارتدت قميصها و توضات و ارتدت اسدالها و صلت و خلعتة و تدثرت بغطاءها و هي تبكي حالها فهي تعلم انه لا يحبها و مع هذا احبتة و قلبها ما ل له و لكن يجب ان تضع حجرا عليه
وتسكت ذلك القلب الذي ينبض و هو بجانبها
….
امة :استهدى بالله يابنى و اخزى الشيطان و خش اتوضى و صلي
وعيش حياتك بلاش تفضل بالماضى بدل ما يضيعلك الحاضر و المستقبل
وبص للنعمة الي بايدك قبل ما تزول
لم يبالى عمر و دخل خلع ملابسة و ارتدى ترنجة و توضا و صلي
ودخل ينام بجانبها و ظن انها نامت و لكنها كانت لا تزال تنزل دموعها فصمت حتى غلبها النوم و نامت
……….
وجاء المهنئين
امها و ابوها و اختها بعيالها
واخذتها امها و اختها لغرفة النوم
بدرية ما لت عليها:اسكتى دى كانت ليلة ياعمده
زبيده:ربنا يهنيكى حبيبتي
امها :مالك يابت فايه
زبيده:مافيش حاجة ياماما انا كويسة خالص و عمر كويس معايا
امها:امال شكلك مش مريحني
زبيده:ابدا ممكن عشان ما نمتش كويس
بدريه:ايوة بقي
زبيده:هههة و الله انتي رايقة دماغ كبار ياابله
وذهب الجميع
ودخل العروسين مرة اخري
عمر:عملتى اية معاهم امك.قالتلك ايه
زبيدة :كانت بتسالنى ما لك
عمر:وقلتلها ايه
زبيده:هقولها اية يعني
كويسة و عمر كويس معايا
بس عشان ما نمتش كويس
عمر:يعني دة الى قلتيه
زبيده:امال هقول اية يعني
وهكدب عليك ليه
هخاف من ايه
تصبح على خير و تدثرت بغطاءها و اعطتة ظهرها
نظر اليها بتعجب بعدها استدار و تدثر و نام هو الاخر
استمر الحال هكذا
الى ان دخلت سنة تانيه
يوديها و يجبها
حتى انها كانت متعثرة فبعض الحاجات الخاصة بالكمبيوتر
عمر :مالك فايه
زبيده:فى بعض اشياء مش فهماها
عمر:طب هستل خالد لو يعرف مهندس له بالكمبيوتر يشرحهالك
……….
عمر:اية ياخلود فينك
خالد:معلش هلكان بالشغل قربنا نشطب الشقة الي شغالين بها و هنريح.شويه
عمر:طب بما انك.المفروض مهندس قبل النقاشة ما تعرفش حد له بالكمبيوتر
خالد:عيب ياعمر دا انا برمجيات و جاى تسالني
دا انا و اخد كورسات بعدد شعر راسي غير الديكور لانى بظبط بالكمبيوتر شغل الديكور
عمر:حلو اوي
فضيلنا نفسك شوية تراجع للمدام لحسن فاشياء مش فهماها
خالد :عيوني انت تؤمر
بكرة هنخلص و افضالها
وتركة و دخل شقته
مها:انت رايح فين كدة استنى انا ما سحة و حطتلة قماشه
اقلع عندك بقى ما تخشش كدة تبهدلى الدنيا
ما احنا هنفضل بالزفتة النقاشة دى انا نسيت انك.مهندس اصلا
خالد:اللهم طولك ياروح انتي ما بتفصليش اعمل اية اولع بنفسي عشان ترتاحي
ومش قالع و هدخل كدة جاى هلكان و تعبان ناقص مناهدتك انا بدل ما تريحينى ما تشوفى مرات عمر جميع حاجة حاضر كلمة حاضر تريح
مها:وانت هتجيب بتاعة المعهد دى ليا انا
ازاى تقارنها بيا
انت رايح فين ما تشيلش الولد و انت كدة تجبلة امراض استحمى الاول
يمسكها من ذراعها
شوفى بقى انا اشيل ابنى وقت ما انا عاوز
مش هتمنعيني عنه
دى عيشة بقت تارف و رماها على السرير و ذهب للحمام
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
زن الجرس
عمر :اهلا خلود اتفضل معلش تعبينك
خالد:انا جيت بوقت مش مناسب انت خارج
عمر:اة عندي درس
بس انت غريب يعني و امي هنا اهى اشرحلها على ما تخلص اكون جيت ان شاء الله
ودخل ينتظرها
وخرج عمر بعد ان ناداها تذهب لخالد بكتبها الصالون
وفعلا اخذت اشياءها
خالد:اية مضايقك بقى و احنا احطمهولك فورا
زبيده:هو الكتاب دة زي الطلاسم و مش فهمالة حاجه
واللى بتشرحة واحدة اعتقد هي نفسها مش فهماه
خالد:ههههة لية جايبنها من ترب الغفير
زبيدة تبتسم و الله ما بكدب ما حدش فاهم منها حاجه
خالد:طب و رينة و هفتتهولك فتفوتة فتفوتة عشان ما يقفش بزورك
استعنا على الشقا بالله
وبدا الشرح و هي تستجيب و تتناقش معه
خالد:لا انتي كدة تمام
زبيده:دا انا يمكن اشرحة بدالها
خالد:هتقطعى عليها و لا ايه
ربنا ما يجعلنا من قطاعين الارزاق
زبيده:يارب
خالد :طب اسيبك تذاكرى الي شرحناه
وهسالك المرة الجاية به و هجيب خرزانة ما ة مش بعد الشرح دة و تغطى هقطعك من الضرب
زبيدة :لا ما تخافش انا تلميذة نجيبة و بستوعب بسرعة و هبهرك
خالد:اما نشوف و هنكمل الباقى على ما يخلص الكتاب
ولو فلاب توب ياريت او اجيب بتاعى افهمك عليه عملي
زبيدة :متشكرة لزوقك اوي
خالد:على اية دا عمر اخويا و صاحب عمري
واستاذن و مشي
جة عمر
هو خالد مشي
امة :اة خلص و مشي
ودخل لها :اية فهمتى كويس
زبيده:كويس جدا جدا و كانت فرحانه
وبذاكرة عشان هيسالنى و لو ما جاوبنش هيجيب خرزانة معاه
عمر:ياسلاااام
وتكررت اللقاءات بنفس النمط
ويرن الجرس
خالد:هو عمر مش هنا
ام عمر:خش ياواد و انت غريب
يلا يازبيدة درسك
ويتم نفس الاسلوب و احيانا تتعالى الضحكات و يدخل عمر
ويسمع الضحك و بعد ان يمشي
عمر:هى كانت حصة كوميدي و لا ايه
اية الصحك دة انتي تخشى تاخدى درسك زي الالف و تطلعى بلاش مسخره
زبيده:حاضر هو بس بيحب يهرج و هو بيشرح عسان يبسطها و استوعب مش اكتر
عمر:يهرج براحتة لكن انتي ما تضحكيش
زبيدة :حاضر
وفى سرها الله هو فاية كله شخط شخط كده
ويذهب خالد اصبح يسرح عديدا و يطيل التفكير فيها و هو كارة لهذا الشعور لانها زوجة صديقة و لكنها فمقارنة داءمة مع زوجتة و دائما كفة زبيدة الراجحه
حتى ذهب يوما ليدرس لها كعادته
وخلال الشرح
خالد:زبيدة انا مش عارف بقولك كدة لية بس انا بقيت افكر فيكى كتير و انا كارة الشعور دة لانك مرات اعز اصحابي بس معرفش حبيتك كيف
زبيده:شوف ياباشمهندس انت لا بتحبنى و لا حاجة انت بتعمل مقارنة بينى و بين زوجتك الي بتحبها بس عميلها مكرهاك بها و الا ما كنتش استحملتها للان
خالد:انا فعلا بحبها و مش عارف اصلحها هي ليها متميزات بس عيوبها طاغية عليها
شوف انت مش عاجبك.حالك و بتبص لمرات صاحبك و تتمنى زيها و غيرك مس عاجبة الي عاجبك و ممكن هو كمان بيبص لحد تاني
دى طبيعة الانسان دايما مش عاجبة حالة و باصس للى بايد.غيرة و ما بيحسش باللى معاة الا اما يفقده
خالد:انتى رائعة بجميع المقاييس مع صغر سنك.لكن ربنا حباكى بعقل يوزن بلد و طيبة و حنية تكفى البلد
فعلا رائعة خلقا و خلقا ربنا يزيدك من نعمة و يهدى الي عندي بالبيت
زبيده:اكلم مع عمر و اشتكيله
عشان مش هقدر اقوله انك حكتلى و قوله نزوركو نتكلم معاها شوية ممكن ربنا يهديها
خالد:انتى انسانة فوق الراءعه
وجاء عمر
خلود انت هنا لسه
زبيدة :عن اذنكو انا كدة خلصت
خالد:اتفضلي
وقعد خالد يشتكيلة من زوجتة مها و افعالة و اصبح.مخنوق
عمر:انا مش عارف اعملك اية بس لو عاوز نجيلكو و مراتى تكلم معاها بالمحسوس عن انك.بتضايق و تعبان من الى بتعملة انا ما عنديش ما نع
خالد:ياريت و الله لانى تعبت حقيقي
بس مش عاوز اتعبكو و اضايقكو بمشاكلي
عمر احنا اخوات ياراجل
طب اليومين دول مضغوط شوية بالشغل و اول اما افضى هجلكو و اكلم مراتى نروحلكو
خالد:تمام هنتظرك
………….
ام عمر:واد ياعمورة انا مسافره
عمر:جالك عقد عمل و لا هجرة ياامه
امه:ياواد خالك باعتلى اعمل عمرة رمضان و استنى للحج كان نفسي بها اوي
عمر:وتسبينى لوحدي
امه:انت عيل ما هي مراتك معاك
هو عمل جميع حاجة و الزيارة هات بس التاشيرة البسبور عندك من ايام احدث عمره
عمر :ماشى ياست الكل
دخل لزوجته
عمر:امي مسافرة ابقى شوفيها عاوزة حاجة تشتريهالها
زبيده:اة عارفة قالتلى تروح و تيجى بالسلامه
حاضر هقولها
عمر:وعاوزين اما تسافر نروح زيارة لخالد لحسن مراتة مجنناة حاولى تعقليها شويه
زبيده:حاضر
وفعلا جهز امة للسفر و وصلها و ودعها
وجاء يوم الزيارة لمها و خالد
وذهبت زبيدة و عمر لهم
واستقبلهم خالد و جلست زبيدة مع مها بالانترية و بجانبهم بالصالون الملاصق خالد و عمر
وبداو بالسلامات و التحيات
زبيده:كان نفسي ازورك من زمان
مها:تشرفى حبيبتي
بس بعتب عليكى بحاجة دايما صوتك عالى على جوزك و بيوصلنا و مهما كان الراجل شقيان و تعبان و بيبقى جاى يرتاح ببيدة مش عاوز الي تزعق و تشخط
مها:انتى كيف تجرؤى و تتكلمى معايا كدة انتي نسيتى نفسك و لا اية انتي لسة عيلة اش فهمك و انتي تفهمى حاجة انتي هتجيبى مستواكى لمستوايا و كمان جاية تدينى دروس ببيتي
فقام عمر بعد سماعة كلام مها لزوجتة يلا يا زبيده
احنا اسفين يادكتورة مش قصدنا نتحشر بينكو
واخذ زوجتة و مشي
اما خالد :انتى حقيقي انسانة مغرورة و عمرك ما هتتغيرى انتي طالق
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
يمسك.بكفية و جهها و يرفعة لها
انا اسف امي عرضتك للموقف ده
هى ما تستحقش تفكرى بالي قالته
فانزلت يدة حصل خير
وذهبت لتنام فجذبها
فى اية يا زبيدة انا بكلمك تنزلى ايدى كده
انتى ناسية انني جوزك
زبيده:يااااة تصدق نسيت فعلا
عمر :والله و دا من امتى ان شاء الله
انا جوزك غصب عنك و ليا حقوق عليكي
زبيده:لا و الله ياسى عمر تصدق اتفاجءت
عمر:زبيدة ما تنرفزنيش
زبيده:انت ما لاحضتش ان زبيدة الهبلة العبيطة العيلة الصغيرة كبرت خلاص من ساعة رفضك.ليها
يعني انا مستحملة سنة بحالها
وانت عشان 5 دقايق رفض منى مش مستحمل
انسى ياعمر
عمر:يعني اية الكلام ده
زبيده:يعني زي ما يعني
الى قلتة بالظبط انسى زبيدة بتاعة زمان
عمر :بس انتي مراتى و كالما كبرتى ياختي كدة و لسانك.طول يبقى انا عاوز حقي
فشقت قميصها اتفضل خدة دة حقك الي عاوزه
لو كنت خدتة من سنة كان زمانى بقمة السعادة لكن انتي قهرتنى بليلة دخلتى حتى جوزى يقول عليا عبيطة و انهارت بالبكاء
اطبع برة ياعمر مش عاوزة اشوفك انا بكرهك بكرهك
عمر:للدرجة دى مش طيقاني
وخرج و رزع الباب
زبيده:على اد القهر و العذاب الي عذبتهولى لازم ادوقك من نفس الكاس ياعمر
وارتدت قميص احدث و خرجت للحمام
فوجدتة جالس بالصاله
زبيده:شوفت الرفض قهر بيوجع كيف
انا عشتة سنة كاملة دمعتى على خدى جميع يوم بنام بيها و اصحي بيها
لان جوزى مش معتبرنى ست بيعتبرنى طفلة و عبيطة كمان
انت مش متحمل ساعة رفض انا اتحملت سنة بحالها
على فكرة انا هتعين بالمعهد لانى الاولى سنتين
وفى منحة من المعهد انني اكمل هندسة من تانية و هكمل ان شاء الله يادكتور عمر باعتبار ما سيصبح ياللى كنت مستعر منى عشان معاك ما جستير و هتاخد الدكتوراة و انا معهد
عمر:داانتى بتاخدى قرارات من نفسك كدة و ش
وانا طرطور
زبيده:انا بعرفك.بس لان دة مستقبلى و مش هتنازل عنه
عمر:ولو ما وافقتش
زبيده:يبقى طلقنى ياعمر
عمر :دا باحلامك ياامورة انني اطلقك لما تشوفى حلمة و دنك
زبيدة :خلينا نحترم بعض اقوى من كدة لانى يمكن اطول لسانى بس اما محترمه
عمر:طب اعمليها كدة عشان ما تلاقيش لوشك.ملامح ما احنا هنخيب بقى على الاخر
والقطة طلعلها ظوافر و بتخربش
اة ياعمر و بتخربش اوى و اديك.مااستحملتش خربوش واحد منها حالا
عمر:بت انتي ما طلعيش زرابينى انتي مش قدى و مش حملي
زبيدة :لا ادك و نص
عمر بقى كدة و حملها الى السرير
زبيدة :وسع ياعمر مش طيقاك و مش عوزاك
عمر :بس انا عاوزك و دخل فيها لاول مرة منذ زواجهما
زبيده:لية تعمل كده
عمر:انتى مش مراتى و لا نسيني
لازم تفتكرى دة كويس و انني جوزك ياهانم الي له القوامة عليكي
والى راية الي يمشي
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
مها:وعيناها فيها الدموع
بتطلقنى ياخالد و قدرت تنطقهاوجرت بابنها للخارج
خالد:مهااا مهااا
ودخل يضرب الكرسى برجلة و يقف يضع اصابعة فشعرة لتتخللها
انتى الي و صلتينى لكده
…….
وذهبت مها لامها ترتمى بحضنها
خالد طلقني
امها:نهار اسود
فلحظة الطلاق ليست هينة على اي امراءة ان يفرط.فيها زوجها بسهولة حتى و ان ارادت ذلك
امها:طب خشى نامي بابنك و اما يرجع ابوكى يحلها الحلال
……..
وعندما رجع
امها :بنتك اطلقت
ايوها :بنتى مين
امها:مها ياراجل انت عندك كام بنت
ابوها:لية اية الي حصل
امها:معرفش جات تعيط قلتلها ترتاح و بكرة تشوف المقال ده
ابوها :انا بكرة هكلم خالد و اشوف فاية طالما مش راضية تتكلم
………..
زبيدة :ودينى عند ما ما
عمر:لية ان شاء الله
زبيدة :عاوزة ازورها
عمر:اة انا بحسب
زبيدة :لا ما تحسبش
عمر :لمى الدور على الصبح
البسى هوصلك بسكتى و ارجع اخدك على 3
زبيده:هتيجى تتغدي
عمر:لا هرنلك و تنزلي
زبيده:ماما هتزعل
عمر:انتى عارفة ببقى جاى ملزق و مش طايق نفسي و عاوز اخش على الدش
زبيده:بس ما ما عارفة اان ما متك مش هنا هتاكل كيف
عمر:قوليلها سيبالة طعام من امبارح
زبيدة :خلاص انت حر بس ما ما هتزعل
عمر؛ خلاص هاجى بس هنتغدى و نمشي بسرعة زي الضيف المجنون ياكل و يقوم
وفعلا اوصلها للمنزل عند و الدتها و راح شغله
………
ابو مها :الو
ايوة ياخالد دى الامانة الي عندك تطلق البت و ترجعها دمعتها على خدها
خالد:بنتك ما بتحترمش جوزها ياعمي و انا طفح بيا الكيل و ملعون ابو الحب الي يزل صحبة انا مش هتحمل اهانات تانيه
واستعجلت اوى ما لهاش بالطيب نصيب
انا جايلى شغل همسك شركة ديكورات هبقى انا المدير بتاعها بس ما كنتش عاوز اقول الا اما امضى العقد و مضيتة انهارده
لو كانت صبرت شوية لكن اهانات متكررة ليا و لضيوفى و لا احترمتنى و صغرتنى قدامهم انا تعبت
ابوها:ماشى ياخالد ارتاحو شوية من بعض و نكلم و هي ما خدتش هدومها و لا الولد
خالد:عندها المفتاح تحت المشاية تروح تاخد الي عوزاة وقت ما تحب
…………..
ذهبت مها لتاخذ بعض الملابس لها و لابنها
وجاء خالد و جد المنزل موارب فدخل و جدها بحجرة النوم
ووجد ابنة الرضيع على السرير يلعب فداعبة بسلسلة المفاتيح لتنظر خلفها فتجدة فتهم بالذهاب لحجرة ثانية =فيجذبة من يدها
خالد:انتى الي اضطرتينى لكدة اهانتك المستمرة و عد تقديرك ليا و علو صوتك انا خلاص ما بقتش مستحمل
مها و هي تبكي
هونت عليك ياخالد تنطقها
فاخذ براسها على صدره
خالد:مها انامش مستحمل اسلوبك دة حتى لو بحبك بس مش قادر
مها تبعدة عنها براحتك ياخالد
فيجذبها مرة ثانية =انتي مش مضطرة تلمى حاجتك فاخذت تبكي ليحتضنها
خلاص بقى انا اسف مش هتتكر
يلا ياام الواد يادكتورة يامجننانى رجعى حاجتك مكانها و نيمى الواد و يغمز لها
مها :انا بحبك اوى ياخالد و تبكي
انا اسفة لو ضايقتك و اتعصبت عليك
خالد:ماهو كدة مش هستنى تنيميه
فتضحك مها
خالد:يلا حبيبتي اغسلى و شك و رجعى حاجتك و انا هتصل بابوكى اطمنه
…………………
ام زبيده:مالك يابت
زبيده:مافيش ياماما و حشتينى قلت اجى ازورك
امها:عمر مزعلك
زبيدة :لا ابدا دا حتى هيجى يتغدى عشان ما ما بالحج و نمشي
وفعلا اتى عمر اتغدى و مشيو
وصلو المنزل خلع ملابسة و اخذ الفوضة ليذهب للحمام
عمر :انتى هتفضلى مصدرالى الوش الخشب ده
زبيده:مالكش دعوة بيا ياعمر
فيقترب منها
زبيده:ااياك تقرب منى ياعمر تاني
عمر:ولو قربت هتعملى اية يعني
زبيده:هضربك ياعمر
عمر يقهقة ياااجامد اية ياود الفتونة الي بقيت بها دي
يامي يامي تصدقى اترعبت موت بجلدي
زبيده:ماتتريقش
عمر :يدخل عليها بصدرة العريس طب يلا اضربيني
وبشخط ما تيلا مستنية ايه
فتنكمش زبيدة و تغلق عينيها
فيبتسم و يقترب من اذنها
لما انتي مش اد كلمتك بتقوليها ليه
انا داخل اخد دش و جاي
وخرج عمروهي تهاوت على السرير
تمسك قلبها الذي اوشك على الخروج من مكانة او التوقف بسبب تسارع ضرباته
يالهوى انا فعلا هبلة و عبيطة و مش بقدر استحمل قربة منى بيبقى هيغمى عليا بى لازم اقاوم عشان احسسة بالاذى الي سببة ليا
ورجع بالبوكسر و يمسح شعرة بفوطتة و يمشطه
فمت بالخروج من الحجرة فجرى و اغلق الباب
على فين
زبيده:خارجة بره
عمر يقترب و هي تتراجع للخلف
مش قلتلك عاوزك
فتتراجع لتلتصق بالجدار ليحيطها بكلتا يديه
اية مش عوزانى زي ما نا عاوزك
زبيده:لا مش عوزاك و مش طيقاك ياعمر
عمر :امال انا شايف عكس دة بعنيكى لية و انني و حشتك اوى كمان
زبيده:لا غلطان
عمر:بحبك
صدقينى انا كنت حمار
اعمي البصر و البصيرة كمان عندي بامي و احساسى انني ما خترتش حاجة من الي بتحصلى كان مجننى و مش مدى فرصة لنفسي حتى اعرف مشاعري
بس لما لقيت مها بتشخط فيكى حسيت انني عاوز اخنقها كنت هولع فيها
تبتسم زبيدة بس بردو انا مش مسمحاك
عمر :احنا مش جبنا عتريس بالليلة الكئيبة بتاعة امبارح نخاوية بعتريسة بقى ممكن يطلعو تؤام
فقبلها قبلة تدل على شغفة فيها حقا .حاولت ابعادة و لكن خارت مقاومتها فهي تريدة كما يريدها و لكنها تريد ان تتمنع و هي الراغبة حتى تحسسة بمعنى الرفض
وبعدها
عمر:والله ياحبيبتي انا كنت حمار دى اقل كلمه
انا فعلا بحبك و من زمان اوى بس انا الي ما ديتش نفسي فرصة ان المشاعر دى تخرج
زبيده:وانا عمري ما هسمحك على الي عملتة فيا
وعاوزة اخش هندسه
عمر:بس انا عاوزك بمعهدك ده
زبيده:وانا عاوزة اثبت ذاتي
عمر:يعني ايه
زبيده:معرفش هم بيقولوها كده
عمر:هههههههههة حاضر ياسيتى تعالى بكرة نعمل الاوراق اللازمه
زبيده:صحيح ياعمر
عمر:صحيح يازوزتي
طب ما فيش علاوة بقي
زبيدة :هو انت ما بتزهقش ما تفكرش عشان و افقت هسامحك انا بردو زعلانة منك
وهمت بالقيام ليجذبها
احبك و انت متعصب و مظنهر كده
يخربيت حلاوتك
ويفعلها تانيه
وفعلا تانى يوم اخذها المعهد و الكلية لعمل الاجراءات اللازمة و دخلت كلية الهندسة رسميا بعد استوفاء الاجراءات من سنة تانية اي 3 سنوات فقط تانية و تالتة و رابعه
ورجعت ام عمر من الحج و احست بالتغير و فرحت به
حتى ان زبيدة كانت حامل
وكانت سعيدة ام عمر بذلك و هناءت ابنها
الذى قبل يدها و قال لها انتي صح دايما ياامي
انا اسف سامحيني
امه:راضية عنك دايما ياعمر و بدعيلك انت و مراتك خد بالك منها
عمر:يحتضن زوجتة دى بعنيا
وخبط الباب
وجاء خالد و مها و ابنهم لزيارة الحاجة و المباركة لها بالرجوع من الحج
مها اخذت زبيده:انا اسفة يازبيدة على الي عملتة معاكى سمحيني
زبيده:عيب يا مها احنا اخوات ما فيش اعتذار بين الاخوات
وعدت سنة تانية و ولدت زبيدة و جابت اكرم
وكان عمر طاير بية طير
……..
عمر:ماتنيمى بن ال……. ده
مش عارف اتلايم عليكى من ساعة ما خلفتي
زبيدة :اعمل اية الولد و الكلية و المذاكرة و انا مكنه
خد نيمة على ما اخلص الجزء دة مطلوب منى بكره
عمر:كمان انا الي هنيمة اصلي هرضعه
زبيده:ههههههة و ما له اتعلم
عمر:لا و الله طب تعالى بقى خلية صاحى يتفرج و يتعلم
زبيدة :عمر سيبنى بقى عاوزة اخلص الي و رايا
عمر:والله ما سايبك هي كبرت بدماغى ابقى خلصية بعدين
واستمر الحال كذا حتى انهت دراستهة و لا تزال تدرس بالمعهد
وبدات فيعمل الماجستير حتى تليق بسى عمر الذي اخذ الدكتوراة و قدم فالجامعة ان يتوظف دكتور بالجامعة و بعد معاناة تم قبوله
وانجبت زبيدة طفلة بعد الماجستير
ولم يثنيهة ذلك فعمل الدكتوراه
لتتوظف دكتورة فكلية الهندسه
اما عمر اصبح دكتور بتربيه
وخالد اصبح شريكا فشركة الديكورات
ومها تعلمت الدرس جيدا و تحترم زوجها و تحافظ على بيتها و هي كذلك طبيبة فتحت عيادة بعد الدكتوراه
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
تمت بحمد الله
بقلم: فيروز شبانه
( فيري عبدة )
- قناتعين
- حبيبتي والخرزانه
- قصة واحد دخل للدار لقي راجل مبلعو في مرتو
- صوره نساء شايلة شايلة تقيل
- صورة رجل وسط نساء
- صور للناس اللي بتبص في عيشه غيرها
- روايه هاتى الخرزانه واتباد
- روايه حبيبتي والخرزانه
- تنزيل عونيةعلي اديك العنصب تني
- محمودالشامي انا عريس فرح ز كويس جيت عندي بيت