روايه وقصه كسره النفس تولد الام شديده في النفس يصعب التغلب عليها ولا يردعها الا
الانتقام رغم لهيبه
روايه لهيب الانتقام
بقلم { فيروز شبانه }
في دار الاسيوطي
وهبه:اني رايد صابحه يابوي
وهدان:انت اتخبطت ف نفوخك عاد
انت واعي للي بتجوله ياولد
وهبه:ايوه ياابه واعي
اني رايدها وهي بنته مافيش منها
همام :صابحه بنت مسعده الخدامه انت عاوز تطاطي راسنا ف الوحل
نوح :انت واعي للي بتجوله ياخرفان انت لو عملتها لانت اخونا ولا نعرفك انت ناسي
احنا مين احنا اكبر روس ف البلد وجاي توطيها وتجوز خدامه
وهبه :الفقر مش عيب ياخوي
وهدان:علي اد ماانت اجرب ولد ليا وانت الصغير لكن لو عملتها لاانت ولدي ولا لك
ورث عندي
وهبه :اني ماطمعانش ف ورث يابوي
هي دي اللي جلبي مال ليها
وهدان :اني عارف انك طيب واهبل وهي عرفت تضحك عليك كنت خايف عليك من خواتك
لكن الخطر كان من بره عاد
هم يا همام ونادي صابحه ومسعده
من اليوم مالهمش عيش حدانا ولا ف الكفر كلياتها
وهبه:حرام تقطع عيشهم يابوي
عيروحو فين حالا
وهدان :عيروحو موطرح مايروحو عاد ماعوزش حديت ماسخ ف الموضوع ده تاني
واتي همام بهما
وهما يستعطفان الكبير
عنروحو فين السعادي ياابه الحاج
مالناش دوار غير اهنه ومانعرفش حد واصل
وهدان :ماليش صالح عاد
لما انتو كيف الفران اكده
كيف تخلي بتك تغوي ولدي
مسعده :والله مااعرف ياكبير
اني هقطم رقبيها عاد
وهدان :كان من بدري تعملي اكده وتوعيها ماتبصش لفوق
مش جايه حالا بعد ما الفاس وجعت ف الراس
همي عاد انتي وبتك ولمو خلجاتكو وارحلو ماعاوزش اشوف وشكو لما الصبح يصبح
وتركهم يبكون
ومشي همام ونوح
ونادي همام وهبه
هم يا وهبه عاد وهملهم لحالهم
فمال وهبه علي صابحه استنيني بره القصر ماتمشيش انا جايلك
وجري وراء اخيه ليطمانه انه تركهم
ثم عاد ادراجه مره اخري وجدها تنتظره ف الخارج مع امها
وهبه :انا جاي معاكي وهنتجوز ماهملك واصل مش اني الراجل اللي يهمل حريمه اني هتجوزك
واللي يوحصل يوحصل
وهنهمل البلد دي ورزقي ورقكو علي الله هنشتغلو ف الفاعل حتي لكن ماهملكيش
صابحه :بس بوك عيحرمك من الورث
هتعيش كيف اكده وانت بن الاكابر
وهبه :ماحدش بيموت من الجوع واني راجل وبصحتي وعفيتي وعشتغل اي شغلانه شريفه اني معايا
مبلغ ندبرو بيه حالنا ونشوف دار ف اي بلد صغيره بعيده عن اهنه عشان لو
لجونا عيجتلونا
وفعلا اخذها لاي قريه صغيره تبعد عن هذا الكفر
وسال عن اي دار ياجره وفعلا دله احدهم علي رجل طيب يعيش وحده لان اولاده
خارج البلاد ويقيمون ف الخارج ولا ينزلون اجازات وهو وحيد ربما يريد ونس ويؤجر جزء
من داره
فذهبو له فقد كان شيخ طيب تبدو عليه علامات الطيبه والشيخوخه في ان واحد
قصو عليه قصتهم
فرحب بهم وهو لا يريد الا من يرعاه وفقط ويعمل له الطعام ولا يريد اجره
ولا شيء فوجودهم نظير خدمته
وايضا يريد من يهتم بارضه فالمستاجر الذي بها لا يريد دفع الاجره نظرا لانه شيخ
كبير ولا يقوي علي الوقوف امامه
فوعده وهبه من الغد سيذهب له وياخذ الايجار كاملا ويطرده من الارض ايضا ويعمل بها
هو
وماتجود به الارض فلهما مناصفه
فوافق الشيخ الكبير علي ذلك
وف الصباح قام وهبه كما وعد الشيخ وذهبوا للارض وفعلا مسك بتلابيب الرجل الذي استخف
بالعجوز لانه وحده وعندما راي قوه وهبه المفرطه دفع الايجار كاملا وايضا وعدهم انه سيحصد
هذه الزرعه هذا الاسبوع ويترك لهم الارض
فوافق وهبه مع التحذير لو عمل اي شيء سيكون نتيجته غير مرضيه
واحس الرجل بذلك لقوه وهبه المفرطه فلا يوجد تكافؤ بين القوتين فحبذ الانسحاب بهدوء قبل
ان يصيبه مكروه ووعدهم بتسليم الارض فور حصادها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
رجع وهبه مع الشيخ الكبير وقد عزم امره بالزواج من صابحه واتي بالماذون الذي كتب
الكتاب واشهر زواجهما
…….._________…..
اما في بيت الكبير استيقظ الجميع ولم يشاهدوا وهبه فارسلو من يوقظه فاتي المرسال مسرعا
يخبرهم انه لم يبت ليلته في فراشه
فهاج الجميع كيف له ان يفعل ذلك ايعصف بكل ما قالوه ويرمي به عرض الحائط
واخذو يجوبون القريه والقري المجاوره ذهابا وايابا يسالو عنه ولكن الاجابه واحده لا احد يعلم
عنه شيء فقد كان اذكي منهم ويعلم ماسيفعلونه فحاول الابتعاد كثيرا قدر المستطاع حتي لا
يجدوه
لانه يعلم لو وجدوه لقتلوها او ضغطو عليه ليطلقها وهو لا يستطيع العيش دونها فهي
من فتح لها قلبه واغلق عليها لن يجد من تاخذ مكانها
ثم رجع الاخوه لابيهم ناكسي الراس
وهدان:ايه لجتوه
نوح:لفينا المركز حته حته مالوش اي اثر
وهدان :يعني ايه اختفي عاد
واخذ يمسك بقلبه
نوح واخيه :بوي مالك يابوي
وحاولو احضار الطبيب ولكن امر الله نفد
واقامو سرادق للعزاء يليق بالكبير
ولم يحضره وهبه لانه لا يعلم بما حدث
وبعد فتره
صابحه:ماتحاول ياخوي تروح لبوك وخواتك تستسمحهم
وهبه:اني خابر بوي وخواتي زين لو رحت حداهم ماهعاودش واصل وهيخلوني اطلقك وبوي تلاجيه حرمني
من الورث بعد ماعلم بالي حوصل
صابحه :بس دا بوك وخواتك مهما حوصل
وهبه :صابحه ماعاوزش حديت ف الموضوع ده واصل انتي حامل واني مش ههملك انتي وولدي
واصل
وماعاوزش حاجه من الورث احنا عايشين مع الحاج ومراعيين ارضه والخير مكفينا عاد وربنا بيزيد
فيه ويبارك
صابحه :اااه الحقني ياوهبه
وهبه:في ايه
صابحه :بايني بولد
وهبه:طب استني اما اجول لامك ونشيعو للدايه تاجي تولدك
صابحه :شيع بسرعه لام محروس الدايه
وهبه:ماشي هعاود بسرعه استحملي عاد
ونادي لوالدتها وذهب مسرعا ياتي بام محروس
لتلد صابحه ابنها الاول وهو هاشم
اما نوح فلديه ابن يبلغ عام واحد
وهمام لم يرزقه الله بالذريه
واستمرت الحياه هكذا وياست صابحه ان تجعل وهبه يذهب لاهله لانه يعلمهم جيدا ويعلم بنيتهم
ف التفريق بينه وبين زوجته محبوبته وهذا مالا يطيقه ابدا فاثر ان يظل الحال كما
هو رغم اشتياقه لاهله لكن خوفه من رده فعلهم جعله يفكر الف مره قبل ان
يخطو هذه الخطوه والاخر يبعد الفكره عن راسه ويرضي بهذا الوضع الذي الفه
وكبر هاشم اصبح لديه ست سنوات وكان ياخذه ابيه يزرع معه وايضا دخل المدرسه وانجبت
صابحه ابنتها راويه سنتان وايضا نوح انجب جميله وهي حقا جميله 3 سنوات ولكن همام
لم يواتيه الحظ ولم ينجب بعد وظل يداوم علي الذهاب للاطباء ولا امل ف الانجاب
الا عندما يشاء القدير
ولكن وهبه كان يعلم ولده الرجوله من صغره وانه المسؤول الاول بعده علي امه واخته
فقد ماتت جدته
ولكن اتي اليوم الذي لم يكن ف الحسبان فقد مات الشيخ الكبير واتي اولاده لاستلام
الورث وبيعه
كان وهبه لا يملك الا ثمن الدار فدفع مامعه واصبحت داره اما الارض لايملك ثمنها
فعرض عليهم ان يؤجرها منهم كما كان يؤجرها من والدهم ولكن ليس مناصفه فيما تجود
به الارض بل يبعث لهم الايجار سنويا
فرفضو هم يريدون بيعها والسفر ولا يريدون شيئا يربطهم بالبلد فهم مقيمون بالخارج ولا يريدون
العوده
وهكذا كثيرا من الناس من ينسون بلدهم واهلهم ويتنصلون من كل شيء في سبيل مكاسب
الغربه التي تبدو لهم
فرضخ لهم وهبه ان يسلمهم الارض بعد حصادها ليبيعوها
فقررو بيعها واعطاءه مهله مع المالك الجديد ان يتركه حتي يحصد زرعته
وان اراد استاجارها منه فليتفاهم معه
وفعلا باعوها لمالك اخر وبعد الحصاد سلمها له ورفض المالك ان يؤجرها لوهبه
فرجع لزوجته مقهورا
…….______…….
وهبه:مش عارف اعمل ايه بعد ما اخدت ع الارض تتاخد مني وكل اللي ويانا حطيناه
ف البيت عشان يسترنا ويتاوينا لكن اللي معانا يادوب من مكسب الحصاد الاخير مايعملش شيء
واصل
اعمل ايه بس ياربي
صابحه :ماتعملش ف نفسك اكده ياوهبه ولادك عاوزينك وربنا اللي خلقنا ماهينسانا واصل
واهو هاشم ف الاعداديه ويساعدك
وهبه:لااااه ماهسيبوش علامه لازمن يكمل علامه هو وراويه واحمد اخوهم لساته صغار والطريق طويل
اوعي ياصابحه لو جرالي حاجه تخرجيهم من العلام ده مستجبلهم ماعاوزهمش اجل من ولاد اعمامهم
ماعوزهمش يطاطو راسهم جدامهم
لو حصل واتجابلو
اكيد همام بقي له عيال كان حداه ولد رضيع لما تركتهم اسمه يوسف اكيد جاب
غيره وتلاقيه معلمهم احسن علام وانا ماعاوزش ولادي اجل من ولاده
صابحه :بعد الشر عليك ياخوي ربنا يحفظك ويخليك ليا وتاخد بالك منينا كليانا وينولك اللي
تتمناه ويبجو ف اعلي المناصب
انا بس رايده اخف الحمل عنيك
وهبه:طول مافيا جوه اني بشتغل لو حتي ف الفاعل
صابحه :ما نعمل بالفلوس اللي حدانا دكانه لو ناخد اوضه من الموطرح ده عشان ماندفعش
ايجار ونجيب شويه بضاعه فيه اهو يبقي يادوب الفلوس علي اد البضاعه ونفتح الاوضه علي
بره ونجبلها باب دكان
وهبه:والله فكره وحتي ف نفس البيت لو رحت اجيب بضاعه ممكن تفتحيه انتي ولو عاوزين
نخزنو بضاعه نحطوها ف اي ركنه ف الدار
خلاااص من بكره ننقل عفش الاوضه دي ف اي موطرح واجيب الراجل يهد ويبني واوصي
علي باب دكان وربنا يرزقنا عاد
صابحه :ان شاء الله
ريح جتتك جدامك يوم طويل
وهبه:ماشي تصبحي علي خير
صابحه :وانت من اهله
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
قام وهبه ف الصباح الباكر هو وزوجته واولاده لنقل اثاث الحجره وتوزيعه ع الحجرات الباقيه
وبعد الانتهاء ذهب ليحضر من يهد الجدار الخارجي واخذ مقاس باب الدكان وذهب ليصنعه
وفعلا ظل بين هنا وهناك حتي انهي الرجل عمله ف الهدد واتي وهبه بالباب واحد
الصناع لتركيبه وهكذا اصبح المحل جاهز للبضاعه
صابحه :ريح بقي ياخوي انت تعبت كتير اليوم ومن باكر تنزل المركز تجيب البضاعه من
عند تجار الجمله وتحملها وتعاود
وهبه:ايه والله اتهد حيلي اليوم بس الحمد لله قضيت
صابحه :ربنا يحفظك لنا
وفعلا نام واستيقظ ليذهب يحضر البضاعه ورتبوها بالمحل
واصبح علي هذا المنوال يبيع ويشتري حتي ان هاشم كان ياخذ عده مسح الاحذيه ويذهب
للمركز ويعمل بها حتي ياتي باي دخل ولا يجهد ابويه ف الصرف عليه واحيانا يسال
ف محلات بيع الاحذيه عن عمل او ف المطاعم يمسح او يغسل المواعين
فقد عانت هذه العائله كثيرا والرزق محدود وكل يوم الاسعار في زياده وماكان ياتي به
اصبح النصف لغلو الاسعار
والتحق هاشم بكليه الحقوق
اما يوسف ف تجاره
ثم اتي اليوم الذي اغلق فيه وهبه مبكرا وكان يشعر بالاعياء الشديد
صابحه :مالك ياخوي
وهبه :ماخابرش حاسس اني بعافيه هريح هبابه وابجي كويس
صابحه :اشيع لحكيم الوحده
وهبه:لا مالوش عازه اني زين
ودخل ينام
وصابحه قلقه عليه
ثم جاءت توقظه فلم يستيقظ لتزيد ماساه هذه الاسره بفقد عائلها
وبعد الدفنه والعزاء
هاشم :اني ههمل كليتي واخد بالي من الدكان لو حتي ادور علي شغل واجيبلك البضاعه
تجفي فيه ياماي
صابحه:لاااه الا كلياتكم ماحدش هيهمل كليته ولو ع البضاعه هو يوم كل فتره بتروح تجيبها
وتعاود والدكانه سترانا والحمد لله
لكن دي وصيه بوك
اوعاك ياهاشم ياولدي تهمل كليتك ولا تخلي خواتك يهملوها من بعدي
فيقبل يده امه بعد الشرعليكي ياماي ربنا يحفظك لينا اوعاكي تجولي اكده تاني
صابحه :الاعمار بيد الله ياولدي خد بالك من خواتك لو جرالي حاجه
هاشم بضيق بس عاد ماتجوليش اكده
صابحه :خلاص ياولدي ماتضيجش خلقك عاد ده امر ربنا لا مفر منيه
راويه:ربنا يديكي طوله العمر يااماي
………………….
ابو يوسف :ايه معاود القاهره
يعني لازمته ايه تاخد كليتك من القاهره
يوسف:انت خابر اني مارايدش بلدكو دي واصل اني بحب عيشه القاهره وبكره اختي تاجي معاي
السنه الجايه
لما تخش طب ان شاء الله هناك الكليه احسن
نوح ؛ طب يا ولدي ماعاوزش حاجه
يوسف :فلوس طبعا
نوح:ايوه مانت مابتورنيش خلجتك الا عشان اكده
يوسف:هو في احلي من اكده ياحاج ماكله بتاعنا
بس عمك جاب بنته
يوسف :دي بنته ولساتها صغار وجابها علي كبر
ابو يوسف ف نفسه :امال لو تعرف ان لك عم واكيد له ولاد هيشاركوك بالورث
عتعمل ايه عاد
…………………………
دخلت راويه كليه تربيه لتصبح مدرسه وتساعد اهلها واصبح همام ف اخر سنه ف حقوق
بعد ان اخذت الدنيا تلاطم به ويعافر بها ويعمل يوم هنا ويوم هناك لياتي بمصاريفه
او اي متطلبات للمنزل مع الشغل ف المحل بعد عودته من كليته
ويذاكر بالمحل احيانا وهو جالس يبيع
وايضا امه تساعده
حتي انتهي من كليته ولكن يوسف
لم ينتهي بعد فهو ياخذ السنه بسنتين وهذا من حظ اخته فهي تدرس ف طب
عين شمس وتسكن معه بالقاهره
وهو ياخذها حجته انه جالس بالقاهره لياخذ باله من اخته
…………………..
اما احمد اخو هاشم وراويه ف الاعداديه
وولا يزال طريقه طويل
وتخرج هاشم والتحق بمكتب محامي واصبح يعمل لديه وايضا يساعد والدته ف المحل من جلب
بضاعه وماالي ذلك ولكن عمل المحامي محكمه صباحا وعمل بالمكتب ليلا وكان يعمل عند محامي
مشهور ف اسيوط ويذهب ويعود يوميا وبعد بضعه سنوات علي هذت الحال انهت اخته دراستها
واشتغلت بمدرسه القريه لتساعد هي الاخري وتبقي احمد في دراسته ف الثانويه
اما يوسف فقد انهي ايضا دراسته اخيرا ولكن اخته يتبقي لها الامتياز فهي اكبر من
راويه بسنه ولكن كليتها 6 سنوات غير الامتياز
فرجع يوسف واخته الي البلد اخير
اما ابنه عمهم ف الاعداديه
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
راويه :سلام عليكم
فايز :وعليكم السلام
روايه:امال فين المدرسات والمدرسين
قايز :كلياتهم ف الفصول
اصل انهارده عجنه والارض ملبخه غاب كتير ودخل ابدالهم مدرسين احتياط
ويمكن ده من حظي
فتنظر له راويه باحراج
وانت مداخالتش ليه عاد
فايز:كنت منتظرك
راويه اني لابحب الف ولا ادور ولا احب الملاوعه عاد
اني رايدك ف الحلال
راويه:بس انا ظروفي حاليا ماتسمحش ومقدرش اجول لامي واخوي انا هتجوز وجهزوني حالا ده انا
مايبقاش عندي دم
فايز:المهم انك رايداني زي مانا رايدك لو هنتظرك العمر كله انتي عارفه حالتي زي حالتك
وعلي مادبر حالي واجمع تمن الشبكه والعفش واجدد دارنا لساتني باقي كتير
تكون الظروف اتصلحت حداكو
روايه:ربنا يجدم مافيه الخير
عن اذنك عندي حصه
فايز:واني كمان يلا بينا
……………………………….
ابويوسف:وانت هتفضل جاعد اكده لا شغله ولا مشغله
يوسف:اعملك ايه مانت صاحب نفوذ جد اكده ولا راضي تجول لحد يعيني ف بنك ولا
حاجه عليها الجيمه
ابو يوسف:والارض وحسابات العزبه مش تراعي مالك ولا تسيبه للناس تنهبه
يوسف:مانت مراعيه 24 جيراط
ابويوسف :ياولدي حرام عليك انا تعبت ومحتاجك جمبي
ويمسك بكتفه فتاتي جميله
يابوي جلتلك الانفعال وحش عشانك انت عندك القلب وده محتاج رعايه وعنايه مش كل شيء
تعصب نفسك عليه جوم ارتاح فوق وطلعته ينام ونزلت لاخيها
انت هتفضل اكده لحد مايموت مننا عاد
ماهتتلمش ولا ايه
يوسف:واني اعمله ايه عاد
عاوز يشغلني لحسابات العزبه
جميله:وماله مش ارضك وتراعيها
فيجذبها علي حجره يعني مااشتاجتيش لمصر بدل الخنجه اهنه
فتقوم من عليه اه يافالح كنت مجضيها هناك وفايتني لحالي وكل يوم لوش الصبح واني
استر عليك لما بوك يتصل واجوله نايم عشان مايتعصبش
يوسف:والله احلي ايام اتخنجت يا جوجو والله
فقومته وتابطته
طب تعال معاي نتمشي ف العزبه
فيتركها ده اللي ربنا جدرك عليك غوري ابت من جصادي بدل مانزلك صف سنانك عاد
جميله :هههههه بقي اكده ماشي شوف مين هيخرجك عاد
يوسف:استني يابت عاد اهو احسن من الخنجه دي يمكن نلاقي موزه تايهه اكده ولااكده
جميله :يا سوادي عليك مافيش فايده فيك اياك تعملنا فضايح اهنه والله اجتلك بيدي
انا سيبتك ف مصر ماحدش داري لكن اهنه اوعاك
يوسف :هو مين الكبير فينا ابت
جميله:انت بس مخك اصغير
يوسف:ماشي يابلغه وياخذها من راسها تحت ذراعه فهو يعشق اخته وهي صديقه له
………………………………..
اما هاشم رجع الي داره
كيفك يااماي
صابحه:بخير ياولدي طول مانت بخير
هاشم يمد يده ف جيبه خدي دول ياماي ولو عوزتي حاجه جولي
صابحه :خيرك مغرقنا ياولدي والدكان بيطلع والحمد لله
هاشم :اني عاوز نصفيه وتجعدي بقير انتي تعبتي واني بشتغل والحمد لله وفتحت مكتب اني
وزمايلي اهنه غير مكتب المحامي الكبير ماهسيبهوش
امه:ربنا يكتر رزقك ياولدي
هاشم :وانتي ياراويه كيفك ماعوزاش حاجه
روايه:لا ياخوي ربنا يخليك.لينا ومرتبي كويس وبجيب جهازي بيه
هاشم:طب خدي دول
روايه:معاي والله خليهملك
هاشم:ابه لما اقول كلمه تسمعيها عاد روايه:حاضرياخوي ماتزعلش نفسك
هاشم :وانت يااحمد ماشي زين ف الثانويه
احمد:الحمد لله ياخوي نفسي اجيب مجموع صيدله
هاشم :ان شاء الله تجيبه واي حاجه تعوزها مايهماكش
صابحه :واحنا حمل صيدله ياولدي ماتخش زي خواتك
هاشم :لاااه اللي يعوزها يخشها ولو طب اني رجبتي سداده
احمد:تشكر ياخوي
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
في مكتب المحامي الكبير
خد ياهاشم ملف القضيه دي ادرسه كويس دول حتي باينهم قرايبك انت مش لقبك الاسيوطي
هاشم :اه لجبي الاسيوطي فعلا
واخذ هاشم الملف وهو يفكر لماذا لم اشاهد احد اقاربي من قبل ولماذا لا يسالو
علينا او نسال عليهم لابد ان بالامر شيء
ووجد من يدخل عليه مكتبه ليقطع هذه الافكار
هجرس :اني هجرس الاسيوطي
هاشم :انت من عيله الاسيوطي
هجرس :صوح انت خابر عيلتنا
هاشم :اني كومان من عيله الاسيوطي
هجرس :واااه ولد مين عاد
هاشم :وهبه الاسيوطي
هجرس :وااااه وهبه وهدان الاسيوطي
هاشم :انت خابر وهبه زين
هجرس:كيف ماخابرش وهبه
ده ولد عمي وخوي
كيفه وهبه دا اني اتوحشته كتير كان احسن واحد ف عيله الاسيوطي
بس كيف ماياجيش يستلم ارضه وماله وحاله وتارك خواته تبرتع ف ملكه
جدك بعد عامله بوك مات ماتحملش الصدمه ومالحق يحرمه من الورث
هاشم :عامله ايه
هجرس:انت ماخابرش اياك
بوك هرب مع صابحه بنت مسعده الخدامه ولفينا عليه ولا لجيناه وجدك ماتحملش الصدمه ومات
فتركه هاشم والشرار يطق من عينيه
هجرس :ياولد ياولد
هو خد ف وشه وجري اكده ليه
وبنظره شماته والله وهتلاجي اللي يشاركو ف الورث ياهمام انت ونوح امبرتعين ف الارض وزي
مايكون الكون ملككو عاد
جالك الموت ياتارك الصلاه
وبكره هاشم ياجي يطالبكو وده محامي عقر زي ماجال حضره المحامي عشان اكده اداله قضيتي
يعني لو ماخادش بالزوق حقه عياخده بالقانون وشكله ماهواش سهل دا واعر جوي جوي
……._____________…….
ذهب هاشم الي والدته وهو لايري امامه
ودخل واغلق الباب بقوه خلفه
راويه :ايه رجعك بدري اكده
هاشم امك فين انطجي وهو ممسك ذراعها بقوه
راويه :اي في ايه ياخوي امي راجده ف فرشتها فتركها واتجه اليها
كنتي مستنيه لميته عشان تجوليلي الحجيجه
صابحه:حجيجه ايه ياولدي
هاشم:لساتك عاوزه تخدعيني
اني عرفت كل شيء من هجرس ولد عم بوي
فصقت وجهها
يامري ياولدي اني خايفه عليك وعلي خواتك عشان اكده ماجبتش سيره حتي بوك كل مااجوله
يروح لبوه وخواته
يقولي لو رحت ماهاعاودش واصل وكان خايف يجتلوني
جدك شديد وعمامك
هاشم:جدي مات من تاني يوم ماتحملش الصدمه
صابحه :يعني مالحجش يحرم بوك من الورث
هاشم:لاااه
وعيشتينا ف الفقر ده طول السنين دي واحنا حدانا ارض وميراث كبير يكفينا ويفيض
هونت عليكي واني بوصل ليلي بنهاري وامسح جزم وارض واغسل الصحون وهم عايشين ف نعيم
صابحه :والله ياولدي خفت يجتلوك اعمامك كانوا شداد جوي
وخفت عليكو ليجتلوكوا ولا يبهدلوكوا ياولدي ومش هنقدر نقف جصادهم
هاشم:ليه فوق القانون
انتي فاكره البلد مافيهاش جانون اياك
واللي ماهاخدوش بالجوه هاخده بالقانون
لافيني العنوان
صابحه :بلاش ياولدي احنا عايشين زين
ماعاوزاكش تتعارك معاهم وبوك مش معاك
دا بوك كان خايف يجف جصادهم
وهم خواته
يبجي هيعملو فيك ايه
هاشم :اني ماهاطالبش غير بحقنا لو ماجاش بالذوق في قانون علي رجبيهم هيطبق
صابحه :اني خايفه عليك ياولدي
هاشم:ماتخافيش هاتي العنوان بدل ماروح اولعلك فيهم كلياتهم
انتي مخلفه راجل مايخافش من حد واصل لافيني العنوان عاد
فلم تجد صابحه مفر من ان تعطيه العنوان
صابحه :طب خد حد معاك ياولدي
هاشم :واااه عيل اني اياك
اني راجل من ضهر راجل وماحدش يقدر يمد يده عليا كنت كسرتهاله
صابحه :خد بالك من نفسك ياولدي وبناجص الورث ده
هاشم :ده حجي وماهفرطش فيه واصل مهما حصل
لو علي جثتي
صابحه :لاااه بعد الشر عليك ياولدي
واعطته العنوان لياخذه ويذهب متحفزا لهذا اللقاء
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذ هاشم العنوان وذهب مندفعا الي القصر ويسال هذا وذاك الي ان وصل هناك
حمدان:علي فين ياحضرت
هاشم :داخل جوه
حمدان:وداخل بسلامتك تعمل ايه جوه حلق امك وقع جوه وجاي تدور عليه
فامسك هاشم بتلابيب الرجل وكاد يخنقه انت كمان ياجعر بتتحدت عن امي والله اطيرلك راسك
من علي جسمك
فكانت جميله ف الحديقه تجلس فانتبهت لتعالي الاصوات
في ايه يابني ادم انت مش في اصول لماتاجي بيوت الناس ولا اهلك ماعلموكش الاصول
عاد
فاقترب منها ممسكا بذراعها بقوه
والله لو ماكنتي حرمه لكنت ربيتك ع الحديت ده ومسيري هعملها
البيت ده بيتي قبل مايكون بيتك واني ماخابرش انتي مين عاد اما الاصول دي انا
متربي زين الدور والباجي ع اللي ماتعلموهاش
جميله اخرس ياجليل الربايه اني متربيه زين شوف حالك الاول وهمت برفع يدها ليمسكها
الحركه دي هدفعك تمنها غالي فاتاه احدهم من الخلف وضربه بشومه فاغمي عليه
جميله :يانهار اسود انت ايه اللي عيملته ده يامخبول هتصورلنا جتيل اهنه
حمدان:ماشيفاش يادكتوره طايح فينا كيف التور الهايج ازاي
جميله:تجوم تعمل اكده ربنا يستر ومايحصلوش شيء واصل
هم انت والدغف ده دخلوه جوه اما اجيب المطهر والشاش واربطله الجرح ربنا يستر ومايحتاجش
خياطه ولا علاج فوق21 يوم وتدخل ف جضيه ماتطلع منيها وارتاخ منيك
هم دخله جوه
حمدان:حاضر يادكتوره حاضر وحملوه الي الداخل
يوسف :مين الجتيل ده
حمدان :ماخابرش واحد طايح فينا وعاوز يدخل يجابل البهوات
جاء نوح ع الضوضاء
في ايه ومين ده عاد
جميله:والله يابوي ماعرف
دا كان بيتحدت ويا حمدان وصوتهم علي وادخلت هب فيا فحمدان راح ملافيه بالشومه علي
نفوخه
نوح :يستاهل عشان مايتحدتش اكده مع اسياده فوجيه اما نشوف عاوز ايه ده
فحاولت افاقته فقام منتور وهو هايج
اني هدفعكم تمن اللي عيملتوه ده غالي جوي جوي
اني مش كيف ابوي
نوح:انت مين ياولد ومين بوك ده
هاشم :اني هاشم وهبه وهدان الاسيوطي
فجاء همام علي الاسم
بن وهبه اخوي
كيفك ياولد وكيف بوك اتوحشته جوي
فقد احس انه السند الذي سيراعي حق ابنته من براثن نوح وولده يوسف
بالحضن ياولد واحتضنه واستغرب الجميع لرده فعله
نوح :واحنا اش درانا انك ولد وهبه وفين وهبه
هاشم :وهبه مات من سنين طوال ومفكر ان بوه عايش وحرمه من الورث مايعرفش ان
بوه مات من تاني يوم ومالحجش يحرمه من ورثه
واني جاي دلوقيت اطالب بورث بوي اللي هو ورثي وورث جواتي
نوح:وعندك خوات كمان
هاشم :راويه مدرسه واحمد ف صيدله واني محامي
نوح:والله ووهبه وصابحه عرفوا يربوا
زين
هاشم ينظر لجميله باحتقار الدور والباجي علي ماعرفوش يربو حريمهم
جميله:لا انت تحترم نفسك اوي وتعرف بتكلم مين انا متربيه احسن منك
يوسف:انت هتعيب ف تربيتنا ولا ايه يابن الخدامه فهاج هاشم وكاد يفتك بيوسف ولكن الخبطه
ماثره فيه فكاد يغمي عليه والدم يسيل منه
جميله:اجعد اما اطهرلك الجرح بدل ماتموت ويحسبوك علينا نفر
فيجذبها من يدها قسما عظما لو مالميتي نفسك معايا لاكون جاصصلك لسانك ده ولكن لاعياءه
وقع ع الكرسي
فاخذت تطهر الجرح وتضمده
اتعدل بدل مااكمل فتحها
هاشم بغضب
وبعدين وياكي اني ماسك نفسي عنيكي بالعافيه ماتخلنيش انسي انك حرمه واخنقك بيدي
جميله:طب اسكت اسكت
اكده تمام دا جرح سطحي مايحتاجش لخياطه هو اللي رهيف وخرع مابيستحملش
يوسف:طبعا صابحه هتجيب ايه غير اكده حته فرفور عاد
فلم يجد يوسف غير بوكس في وجهه ادمي فمه
يوسف :انت اتخبلت ياد تعمل فيا اني اكده
همام :ماخلاص عاد يايوسف انت اللي ذودتها ماتلم ولدك يا نوح
نوح:بس يايوسف ماتنساش ده ولد عمك
هاشم:وماتنساش عاد ان ليا نصيب ف كل شيء كيف ماليك من وجت مابوي هج من
اهنه وفاتهالكو
نوح:ليه وانت عاوز نجبلك دفاتر اندفنت
هاشم :خلاص بينا المحاكم ودي لعبتي عاد واجبها من اول جلستين واني حاطط رجل علي
رجل
همام ونوح:ياولدي ليه ندخل المحاكم وسطينا بس انت تاجي ونقعد سوا ونشوف الوضع ايه
هاشم:اني همشي بس عشان اجيب اهلي مش ده لنا فيه التلت عاد
همام:اه طبعا بيتك ومطرحك يابني
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
فنظر هاشم لجميله ويوسف
اني ماشي بس معاود لبيتي تاني
فاعطياه ظهرهما
فانصرف هاشم
وذهب فورا لامه واخواته واجتمع بهم ليقص عليهم ماحدث بعد قلقهم عليه عندما راوا راسه
ملفوفه هكذا بالشاش
امه:عملو فيك ايه ياولدي
قلتلك بناقص الهم ده
هاشم :ماتخافيش ياماي
دا الغفير الغشيم بتاعهم خدني علي خوانه بس اتحدتت معاهم وهنروح كلياتنا من بكره القصر
امه:لا روحو انتو اني اهنه ف بيتي خدت عليه
هاشم وانتي اولنا ولازم تخشيه مرفوعه الراس كيف ما طردوكي منه
عتخشيه معززه مكرمه ورجلك فوق رجلنا
امه:خلاص ياولدي ماتتعصبش عليا اكده اني بس هروح معاك لكن لو مارتحتش هعاود داري اني
خدت ع البيت واهل البلد اهنه
هاشم :لما ياجي وجتها يحلها الحلال
المهم نروح كلياتنا بكره
……._______……..
نوح :هنعمل ايه يافالح
جاي اتوحشته جوي وبتحضن فيه
همام :امال عاوزنا نشد احنا التنين لازم واحد يشد وواحد يرخي عاد
نوح :صابحه غذته حقد وغل
همام:صابحه الهبله
نوح :امال مين عاد وهبه كان طيب وغلبان ده طالع اكده لمين
فينظر همام لاخيه
وببتسامه ساخره
ماعرفش طالع لمين اياك
ده شاربها منك شرب
نوح :واه انت معانا ولا معاه
همام:خلينا ف المهم عاد
لازمن هياخد حجه تالت ومتلت ده شكله محامي عجر وعارف بيعمل ايه وعنده ثقه كبيره
ف نفسه
نوح :يعني هياخد ارضنا اكده ويروح يبيع ويشتري فينا
همام:تعال ف المكتب رايدك ف موضوع
ودخل واغلق الباب
شوف هو اكده ولا اكده هياخد حقه بس عاوزينه يبجي ف يدنا مايطيرش منينا لحد
تاني
نوح:كيف يعني
هو عنده اخت نجوزها ليوسف ونضمن ورثها تحت يدنا
نوح :وهاشم
همام:نجوزه جميله ويبقي تحت طوعك وماهيخرجش الورث بره احفادك
نوح :واشمعنه انا
همام:ابه بتي لسه صغار ف ثانوي
ثم بتك واعره ومايضحكش عليها وهتمشيه ع العجين مايلخبطوش
وهيبقي كل الورث ف عبك
نوح :طب يوسف سهل نقنعه لكن جميله عنعملو ايه معاها
همام:دي بتك وتكسر دماغها
نوح :مش جميله ياهمام انت خابر
همام :اني هجولك تعمل ايه وهمس لهبالخطه
نوح :يابن ال….
دانت شيطان
همام:الحق عليا هي مابتجيش غير باكده
…….___________….
يوسف :شوفتي المعفن الجربوع ده
جاى وهيعيشوا معانا اهنه كمان ده مرار طافح
يعني افوت داري عشانهم
جميله:ماتتحركش بقي اما اطهرلك الشلفطه اللي عملها فيك ايده مرزبه
منه لله ربنا ياخده
الهي يعملو حادثه بربطه المعلم وهم جايين
يوسف :ايه ياواد ياشرس ده انت بقيت خطر اوي
ماتيجي ندعي عليهم للصبح
دا اللي قدرك ربنا عليه اخلصي بقي دانتي دكتوره فاشله
جميله تضربه ف صدره بقي انا دكتوره فاشله طب قوم هسيبك سايح ف دمك اكده
وابقي اتحايل عليا
يوسف :يلا ابت اخلصي دي هتعملي فيها دكتوره بصحيح
خلينا نتخمد ورانا مرار طافح بكره
وخرج نوح وهمام
يوسف:انت هتهملهم ياجو يبرتعو اهنه
نوح :بس ياولد دول ولاد عمك
يوسف ابه وخبط الكرسي وهو ماشي وايضا جميله طلعت وراه متضايقه
نوح :اني مش هتحدت ف الموضوع الا اما تكلم هاشم ف الموضوع ويوافجوا مش اني
اعمل مع ولادي مشكله ع الفاضي والاخر هاشم يتمرع علينا ومايوافقش
وانت هم وخلص ف الموضوع اما ياجي باكر قبل الحسابات واكده
همام:ماشي ياخوي
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذ هاشم اهله الي القصر
وكان الجميع باستقبالهم ف الداخل
هاشم: اتفضلي ياماي ويقبل يدها
صابحه :تسلم ياعيني
فاتنرفز يوسف اني ماشي واخذ ف وشه وخبط ف راويه
فتاوهت مش تفتح يالوح
يوسف :اني لوح يابنت وينظر لصابحه
مابجاش الا الخدامين كمان اللي يرفعو صوتهم علينا ونظر لها نظره احتقار ومشي
راويه:انسان مغرورمستفز
اما همام فنادي علي هاشم لياخذه ف المكتب في موضوع هام
وترك جميله ترحب براويه فهما من نفس السن تقريبا ولكن جميله اكبر بسنه
جميله:اني سمعت انك مدرسه
راويه:ايوه اني مدرسه ف مدرسه حدانا ف البلد
وانتي درستي ايه
جميله:انا اتخرجت من طب بجيت دكتوره ف الوحده الصحيه حدانا
راويه:ماشاء الله بت عمي ضاكتوره حته واحده
جميله :لاه حتتين ونص
راويه:الله يحظك ياجميله
كان نفسي يبجي ليا اخت بس مع الاسف
جميله:واني كمان بس يوسف بيحاول يسد الفراغ ده واحنا اصحاب
راويه:اباي عليه وده يتصاحب من انهي يامه ده
جميله:بجي يوسف تجولي عليه اكده امال هاشم ده التور الهايج
يتجال عليه ايه
راويه:هاشم دي طيبه الدنيا كلاتها فيه بس هو ماشافش شويه وبعد موت بوي بجي مسؤل
عنا حتي جبل موته
شاف المرار وماعاش طفولته
جميله:سيبك من السيره اللي تسد النفس دي نسينا نرحب بخاله صابحه
كيفك ياخاله
صابحه:بخير يابنيتي
جميله وانتي جميله صوح
اسم علي مسمي شبه امك امال هي فين
جميله:الله يرحمها ياخاله
صابحه :واااه ماتت ياكبدي كانت جميله صوح وهاديه وبنت اصول
وانتي زييها يابنيتي
جميله:متشكره ياخاله
وانت يااحمد سمعت انك صيدله لو احتجت حاجه ولا مساعده اني كنت شاطره ف الفارما
جولي واساعدك
احمد؛ متشكر يا دكتوره
جميله:ايه دكتوره دي عاوزني اجولك يادكتور ولا ايه احنا ولاد عم اني جلتلك احمد تجولي
جميله
صابحه :ربنا يحفظك يابنيتي
وجاءت سمرا
ايه ده احنا عندنا ضيوف ولا ايه
جميله :همي يابت سلمي علي ولد عمك احمد وبت عمك راويه والكبير جوه مع بوكي
وتقولها بارف
سمرا:ولاد عمي مين عاد هو ابوكي اتجوز علي امك
جميله:لا ياهبله دول ولد عمك وهبه انتي ماخبراش كنتي لسه ماتولدتيش اصلك صغيره
فاخذتها علي جنب
كان عمك طفش مع مرات عمك وهملو الكفر وماحدش علم بيهم لكن ولدهم الكبير جه
امبارح اتخانق معانا وعاوز ورثه وهيعيشو معانا اهنه
سمرا:وينه عمي ده
جميله:مات اني كمان ماوعاش عليه طفش وكان يوسف لسه بيرضع بس كان بوي وعمي همام
بسمعهم دايما يجيبو سيرته وحكولي اني ويوسف عنه لكن انتي صغيره ماحدش عرفك وامبارح.كتي ف
درسك ماحضرتيش الخناقه ولسه سيادتك جايه مشرفه من الدرس اتاخرتي اكده ليه
سمرا :هاااا ولا تاخير ولا حاجه كان في مساله معصلجه مع الاستاذ علي ماشرحها
جميله:لا والله معصلجه مع الاستاذ طب سلمي يافالحه
سمرا :ازيك ياخاله
ازيك يابت عمي
كيفك يابن عمي
الجميع :الحمد لله
سمرا:اني طالعه بقي اشوف المساله المعصلجه دي
جميله :ماشي ياسمرا مش مرتحالك
وجرت سمرا لاعلي
لتخرج الموبيل
الو ايوه يامحمود اسكت حاجه ولا ف الاحلام
تصدق عندي 3 ولاد عم جداد وادين وبت
محمود:ودول طلعولك منين عاد
سمرا:والله مابعرف
جميله بت عمي لقيتها بتحكيلي قصه ولا ف الاحلام ان ليا عم وطفش مع مراته
ورجع عياله يطالبو بالورث
محمود:طب ماتيجي نطفشو احنا كمان
سمرا؛ ليه يعني دا اني لسه ف اولي ثانوي وعاوزه اخش كليه كده حلوه عشان
جميله ماتتمسخرش عليا وتقول انها ضاكتوره عاوزه ابجي اني كمان ضاكتوره واني اجل منها ف
ايه
محمود :ماشي ياست الضاكتوره
وابوكي هيوافق بيا لما تبقي ضاكتوره واني معهد فني
دا اني حامل الهم لما اتقدملك ويقولو عليا مش اد المقام
سمرا:بس اني رايداك وابوي مابيرفضليش طلب
محمود :بس ده جواز مش اي طلب
سمرا :بس بقي ماتجفلهاش
اقفل بقي صوت حد بره
وطلعت في ايه
جميله:بوري الخاله صابحه وراويه اوضتهم واحمد اوضته ويبقي ياخد اخوه معاه
سمرا :واااه هم هيقعدو اهنه
جميله:واااه ماجلتلك ليهم زي مالينا حقهم عنكلو عليهم ولا ايه
سمرا:خلاص خلاص واني مالي
جميله:وانتي بتكلمي مين عاد
سمرا:اني مابكلمش حد
جميله:امال ماسكه الموبيل ليه
سمرا:وااه مسكاه وخلاص ودخلت وقفلت
واخذت جميله راويه وامها لحجرتهم
يارب تعجبكو
صابحه :وااه دي تعجب الباشا كل حاجه من يدك جميله يابنتي
جميله:تسلمي ياخاله واحست صابحه بالدموع في عيني جميله
صابحه :مالك يابنيتي
فمسحت جميله عينيها الزرقاوتان قبل ان يري دموعها احد
لا ولا حاجه ياخاله اسيبكو تريحو
راويه فامسكت جميله واخذتها في حضنها
متشكره ياخيتي
جميله :علي ايه ده حقكو
وخرجت
لتحدث صابحه ابنتها ان تاخذ بالها من ابنه عمها فبداخلها حزن كبير لفقد امها
راويه :اني فعلا اول مره احس ان ليا اخت
صابحه :ربنا يخليكو لبعض ولا يفرق بينكو ابدا
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذ همام هاشم المكتب محاوله منه في اقناعه بزواجه من جميله وزواج يوسف من راويه
وعندما فاتحه ف الامر هب هاشم واقفا
كيف اتزوج البت جليله الربايه دي
همام :لاه ماتعيبش ف جميله عاد دي بنته زينه والف من يتمناها ودي دكتوره وجميله
صوح وبيجيلها دكاتره ومهندسين واكابر وهي الي بترفض وانت محامي يعني لولا انك.ولد عمها واولي
بيها ماكنت جلتلك بس جحا اولي بلحم توره
واني بعمل كل ده عشانك وعشان اخواتك انت ماتعرفش نوح زين ده ممكن يتاويك ولا
حد هيعرفلك اثر
لكن لما تبقي جوز بنته هتبقي زي ولده وهتاخد ورثك وحجك تالت ومتلت وفوجهم ورث
جميله لان كلاته لاحفاده
لكن لو انعزلت هو ماهيخرجش الورث برات العيله اني بعمل لمصلحتك لو جرالك حاجه لاقدر
الله خواتك هيضيعو
اني ماليش صالح ف كل ده
اني ماعوزش خلاف بناتنا ونفرج الخلق علينا ولا نصفي ف بعض
هاشم:بس حتي لو وافقت اني مش ممكن اجوز اختي للصايع ده اللي اسمه يوسف
همام:يوسف محاسب زين وملو هدومه وبنات البلد كلياتها تتمناه
بن عمها مهما حصل هيخاف علي بت عمه اكتر من الغريب هو يمكن طايش حبتين
بس شباب ومسيره يعقل ده لساته27 سنه وانت 26 واختك 22 وجميله23يعني لساتكو صغار لما
هيتجوز هيتحمل المسؤليه ويبقي زين
هاشم:اني ماخابرش اجولك.ايه ياعمي
همام:اني بقولك الصوح عاد وبنورلك طريقك قبل ماتتوه وتخش ف متاهه ويكون ف علمك حته
الورث ممكن عمك يماطل وتدوخ ف المحاكم واستئناف ونقض وموت ياحمار علي مايجيك العليق
لكن لما تبقي جوز بنته واختك مرات ابنه كل شيء هيبقي بالتراضي فكر زين ياولدي
ف اللي جلته قبل ماترد
ودلوقيت اطلع ريح.من السفر
وخرج من عنده هاشم وهو يفكر ولا يري امامه ليصطدم بجميله
جميله:واااه مش تفتح البعيد اعمي اياك
فجذبها من يدها بقوه انتي تحترمي نفسك زين وياي لحسن اللي جاي هيبقي سواد علي
دماغك
جميله:لا والله خفت اني اكده
وانت مين اصلا
داانت حياالله ولد عمي
هاشم:لاهو انتي ماتعرفيش اني هبقي مين
ولا بلاش خليكي تتصدمي اكده يمكن تروحي فيها واخلص منيكي بالمره
بس الله يباركلك ابقي ناديني عاوز اشوف الرياكش ده اموت واشوفه عليكي
جميله:واااه انجنيت ولا ايه
ايه المخبول ده عاد
هاشم؛ ماهردش عليكي
كفياكي الصدمه عاد ده تكفيني اليوم
جميله:صدمه ايه عاد
ماتتحدت زين وياي
اما بلاوي وبتتحدف عليا والله
فامسكها مره اخري
جلت احترمي نفسك عشان صبري بدا ينفد وياكي
جميله:هااا يعني هتعمل ايه
هاشم:معرفاش هعمل ايه وهم برفع يده لتخرج راويه فيخفض يده
ويهمس لها باذنها انقذتك مني عاد بس مسير الحي يتلاجي فابتعدت عنه
وجرت لاسفل
راويه:في ايه ياخوي
دي جميله بت زينه ليه بتتعامل معاها اكده لو زعلتها اكنك بتزعلني
هاشم:دي بت قليله الربايه مابتحترمش حد واصل
راويه:بالعكس دي بت غلبانه ويتيمه الام دي هي الوحيده اللي رحبت بينا اهنه وعاملتنا زين
هاشم:هي عينتك محاميه ليها ولا ايه
همي وريني امك فين
راويه:اهي وياي
وانت اوضتك مع احمد
ودخل لامه
كنت عاوزكو ف موضوع مهم
وبدا في قص ماقاله عمه
صابحه :اسمع كلام عمك ياولدي جميله بنته زينه ماهتلاجيش زييها واصل
وكمان منعا للمشاكل ياولدي ماناجصينش الله يرضي عليك
راويه:واني مالياش راي عاد كيف اتجوز يوسف ده
دا لايمكن ابدا
صابحه :انتي بتعلي صوتك علينا يابت
من ميتي عاوزاهم يقتلو اخوكي عشان خاطرك
راويه :بعد الشر عليه ياماي بس مش اكده الا يوسف ده ماشوفتيش بيبصلنا ازاي
كيف اتزوجه
هاشم :ماتنسيش انه ولد عمك مهما كان وحتي لو ماكانش جوزك ووجعتي ف ورطه هتلاجيه
جمبيكي
مهما كان طايش
يعني اني مع اني مابطقش جميله لكن لو لقيتها ف مصيبه ماهاجفش جمبيها عاد
اكيد هقف معاها
راويه:انت غيره ياخوي
انت فيك طيبه تتوزع ع الكل
لكن هو الشر بيفط منه
هاشم:كل واحد فيه الخير والشر
بس فيه شره بيتغلب شويه ع الخير وفيه خيره غالب شره بس الاخر الخير اللي
بينتصر
صابحه :ماخلاص يابتي عاد ماتغلبيش اخوكي
هاشم:وماتخافيش اني جامبك دايما وماهيقدرش يعملك شيء واخته ف يدي فهيخاف عليها هو كمان
راويه:اني عارفه انه بيحب جميله جوي
وهي كمان بتحبه جوي جوي
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
نزلت جميله فوجدت ابيها وعمها ويوسف فنادي عليها ابيها ان تاتي المكتب فهو يريدها في
شيء هام
وفعلا دخلو جميعا واغلق الباب عليهم لينحدثو في سريه تامه ولكن هاشم كان ينزل السلم
وسمع اصواتهم داخل المكتب
نوح:شوف يايوسف ياولدي
منعا ياولدي للمشاكل مع ولاد عمك لازمن تتزوج راويه بت عمك
يوسف:وااه بت الخدامه
اخرتها اتزوج بت خدامه ده عمي هرب عشان يتزوجها تاجي انت وتزوجني بتها اتجنيت عاد
ولا ايه
لاااه طبعا ماموافقش عليها
نوح:احترم نفسك ياولد ماتنساش ياولدي انها بنت عمك وكمان لها زي اختك ف كل شيء
مش بدل ماتتجوز حد غريب والارض تتفكك وتروح للغريب
يوسف:ملعون ابوالارض ع اللي رايدها
نوح:وانتي ياجميله هتتجوزي هاشم
جميله:واااه هاشم مين ده اللي عاوزني اتجوزه البهيم ده كيف التور الهايج مش شايف جتته
داني كيف البرص جمبه
وهاشم يرد في نفسه بقي اني بهيم يابهيمه والله لاربيكي علي قله ادبك دي ثم
يضحك علي تشبيهها لنفسها كالبرص كويس انك عارفه نفسك
جميله:ده بيهددني امال لما ابقي مرته ده هينفخني نفخ وينفضني لاااه يابوي اني مابخالفش اوامرك
يابوي بس ده بالءات لاااه والف لاه مارايدهوش مابحبوش
يوسف:مين ده اللي يستجري يمد يده عليكي ماحداكيش رجاله دااحنا نلبس طرح عاد والله لو
هوب ناحيتك لاجتلهولك
نوح:اني ماليزمنيش الكلام الفارغ ده حب ايه وكلام فارغ ايه ماهو واد زين وطول بعرض
اهو ماله مافيش ف الناحيه زييه وطالع كيف بوه وهبه كان زينه الرجال
جميله:لااه يابوي احب علي يدك اني انفذلك اي شيءالا اكده
فامسك نوح قلبه وبمسكنه انتو عاوزين تقضوا عليا عاوزين تموتوني فجرت جميله اليه
لا يابوي خلاص احنا موافقين ماتعملش اكده
يوسف :موافقين ايه اكلمي عن نفسك هو هيشتغلنا عشان ياثرعلينا
جميله:بس يايوسف بوك.مريض قلب وممكن يجراله حاجه وعمل نوح نفسه مغمي عليه
جميله :واااه بوي فوق يابوي
هم ياعمي انت وهمام احملوه يريح ف اوضته وخرجت وجدت هاشم هم معاهم شيل عمك
لفوق فحمله هاشمويوسف لان همام كبير ف السن ووضعوه علي سريره وجميله تبكي
هجيب الشنطه حالا واكشف عليه
واحضرت شنطتها لتقيس الضغط وتطمان عليه واعتطه حبه تحت لسانه
وبدات في افاقته وبدا يستعيد وعيه
خلاص يابوي كلنا موافقين واحتضنته وهي تبكي ونوح يغمز لهمام ان خطته الشيطانيه نفعت
نوح :خلاص نعمل فرحكو كلكو مع بعض كمان شهر
جميله ؛ واااه علي طول اكده
نوح:هنستنو ايه عاد
هتكونو نفسكو خير ربنا كتير
والقصر كبير هتعيشو فيه
ويمسك قلبه
جميله:خلاص يابوي االي تشوفه وتنظر لهاشم بغضب وهو ينظر لها بشماته وبابتسامه ساخره وجاءت راويه
تجري علي عمها
خير ياعمي في ايه بيجولو تعبت خير حوصل ايه
نوح:خير يابنيتي بجيت زين
مبرووك فرحكو كمان شهر
راويه :لااااه وتضع يدها علي فمها وتنظر ليوسف بقهر
وليه السرعه دي ياعمي احنا لسه ماعملناش شيء
همام:اللي ريداه اشري عليه ويكون عندك غرفه يوسف وغرفه جميله هندهنهم ونغير العفش تشتروه علي
كيفكو وانتي هتبقي مع يوسف وجميله مع هاشم
وكادت البنتان تموتان قهرا
ويوسف متضايق اما هاشم فلا يعجبه ف الموضوع الا قهرتها ورضوخها للامر
وبدات راويه جميله يوطدان صداقتهما واخوتهما وينزلان يوميا لشراء لوازم الفرح وكل منهم غير سعيده
بهذه الزيجه وكانت راويه تذهب يوم فقط ف الاسبوع لعملها فقد تحملها اصدقاءها لمعرفتهم بانتقالها
من البلد وحاولت عدم الاحتكاك بزميلها تذهب لحصصها وتعود مسرعه وقبل الفرح اخذت اجازه ولم
تفصح الا للقليل بهذه الزيجه وانها ستعود بعد الزواج لتعمل اجراءات نقلها
وهكذا كان حال جميله تذهب للمشفي ف المدينه وايضا للوحده الصحيه واخذت اجازه لايام الفرح
علي امل العوده بعد الزواج
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
جاء يوم الفرح والجميع سعداء لانهم انجزو مايخططون له ماعدا العرايس والعرسان لم يكونوا سعداء
بل منهم من يعاني قهرا ومنهم من هو مغضوب علي ذلك
وكانت العروستان جميلتان حقا يكسوهما الحزن
فجميله حقا جميله
اما راويه مع انها قمحيه اللون ولكنها ذات شعر ناعم بني اللون طويل وملامح جميله
جذابه
واخذ كل عريس عروسه علي حجرتهم
فاقترب هاشم من جميله
جميله:وااه عاوز ايه
هاشم :مش اني اللي عاوز يابنت الكبير
الناس منتظره عرض بنت الكبير عشان يفرجعولك كام طلقه ف الهوا
ولا عاوزه تجيبي العار لبوكي ويقولو مش بنته ودخل بها ليخرج لهم فيطلقوا الطلقات ف
الهواء فخرا وفرحا ببنت الكبير
ثم يدخل لها لينام بجانبها
جميله:وسع اكده بعيد عني ماتجربليش
هاشم :وبعدين وياكي ماتتلمي بدل مااغشلقها عليكي اباي واعطاها ظهره لينام مره تخنق
جميله:والله انت اللي تخنق
هاشم:هااا هااا ماعيزهاش تفوت عاد
والتفت لها لتصبح راسه فوق راسها ويديه تمسكان يديها ويفعلها ثانيه
علي الله تهمدي ف ليلتك دي
فاعتطه ظهرها وهي متغاظه منه وتقوقعت علي نفسها وغطت نفسها
لينظر لها ثم يعطي لها ظهره ويقول كويس ان في حاجه بتاثرمعاكي
فتلتفت بقهر ثم تعود ادراجها مره اخري وتنام
……..___________………
اما يوسف فدخل مع راويه حجرتهم
فانتفضت لقربه منها
راويه :بعد عني لاجتلك
يوسف:واااه انتي اللي ماعوزاش اجي نواحيكي عاد
خير وبركه انها جات منيكي
واطلع اجولهم مالقتهاش بنته
فاتفلت بجانبها
واطي
فلم يمهلها واعطاها كف والقاها ع السرير وبعدها تفل بجانبه
اما ربيتك عشان تعرفي بتتحدتي مع مين
مابجاش الا الخدامين كمان اللي يعلو صوتهم علينا
وهي تلم نفسها وتبكي وخرج القي لهم بالعرض ليفرحو ويطلقوا الرصاص بالهواء
كعاده متوارثه في بعض قري الصعيد والارياف ولا زالت ربنا يرحمنا منها
ورجع لينام بفراشه
بعدي هناك ماعاوزكيش جاري
راويه:وااه ماني بعيده اهو اني الي ماعاوزاكش تلمسني واصل
يوسف:ابمزاجي عاد مش انتي اللي تقرري
راويه:ربنا ياخدك
يوسف:اكتمي يابت بدل ماهخليها ليله مطينه بطين فوق نفوخك
راويه:كتمنا اهه وحطت يدها علي فمها بطريقه مضحكه لم يستطع مقاومه الضحك
والله لو ماتلميتي معاي واتعدلتي ماهيحصلكيش كويس
اتقي شري
راويه:اعملك ايه عاد عشان ترتاح ف ليلتك وتهملني اخنقلك نفسي عاد
يوسف : نامي نامي يابنت الناس
خلينا نعديها علي خير بدل ماني اللي اخنقك
فنامت واعتطه ظهرها
وهو كذلك
……._____……………
وف الصباح يذهب هاشم وجميله لصابحه لتقبلهم وتبارك لهم
وايضا راويه
لتسالها صابحه فين زوجك يابتي
راويه:ماخبراش مع عمي اهتيالي
فاحست صابحه بانه لايريد ملاقاتها او السلام عليها
جميله:تلتقي بوي ناداه يتحدت معاه ف الشغل ولا حاجه ولما يخلص ياجيكي ياخاله
فنظر لها هاشم ومشي وهو يقول عاوزه حاجه ياماي
صابحه :عوزاك طيب ياولدي
هاشم :انا نازل ويا اعمامي
واحست جميله بتاثره لان يوسف لم يعير امه اهتمام وهي اغلي مالديه
ونزل هاشم وجد عمه مع ولده يحدثه انه يجب ان ياخد باله من الارض وحسابتها
فقد اصبح له شركاء ويجب ان يراعي مصالحه بنفسه
وراي نوح هاشم
نوح:تعال ياولدي
انت لك حالا ولاخواتك كيف اللي ليوسف وخيته ولازمن تراعو الارض انت اي مشاكل قانونيه
وهو الحسابات
ماتنسوش انتو اللي هتراعو ورث حريمكو كومان ولازمن تاخدو بالكو من كل حاجه احنا ماعايشينش
لكوا اني وهمام طول العمر وفي ولاد عمومتنا في شركه معاهم ف اراضي ماعاوزينش يكلوكم
عاوزينكم يد واحده كيف ماكنت اني وهمام
يوسف لوحده ماهيقدرش عليهم ولاانت لوحدك ياهاشم حاولو تبقوا جوه مع بضيانكوا عشان يخافوا منيكو
ويعملولكو حساب
بس اني عاوز اسالك سؤال ياهاشم بوك مات من زمان ليه ماطالبتش بحقك غير حالا
هاشم:لاني ماكنتش اعرف ياعمي واماي ماكانتش راضيه تقولي وخايفه علي
كيف مابوي كان خايف من جدي ومنكو
نوح:واااه امال عرفت منين
هاشم:من ولد عمك هجرس جاني المكتب لقضيه والكلام جاب بعضه وعرفت وواجهت امي مانكرتش ومنعتني
اجي اطالب بحقي
نوح:اكده صوح هو هجرس
حرسو منيه انتو التنين وماتسلموش ودانكو ليه عشان مايفرقش بناتكو ويبقي هو الكل ف الكل
ده طماع واني عارفه ونفسه يبقي الكبير بعدينا
هاشم :حاضر ياعمي
يوسف:ماشي يابوي
نوح:امال العرايس فين مانزلوش يسلمو علي
هاشم:عند اماي وينظر ليوسف الذي يضع ساق علي ساق
ونازلين حالا
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
نزلت الفتاتان تسلمان
جميله علي ابيها الذي احتضنها وبارك لها زيجتها
مبارك عليكي يابنيتي ربنا يرزقك بالخلف الصالح فتنظر لهاشم الذي ينظر لها
جميله:المهم انت كيفك بخير يابوي
نوح:اني بخير طول مانتو بخير
تعالي ياراويه يابنت الغالي
واختضنها لو الولد ده زعلك ف شيء تاجي فورا لبوكي انتي فاهمه ماحدش هيوقفله غيري
راويه:متشكره ياعمي
نوح:هااا جلنا ايه اني بوكي
روايه:حاضر يابوي
كنت عاوزاك ف شيء اكده فينظر لها يوسف فتشيح ناظرها عنه
نوح:تعال يابنيتي
واخذها ف المكتب ويوسف سيجن جنونه ماذا تريد من والده
راويه:انت عارف ان شغلي ف بلدنا واني ماجدراش ع السفر اكده وكنت عاوزه تشوفلي حد
كبير ينقلني لهنه
نوح:شغل ايه يابتي ده اللي عوزاه ويجيب ملاليم انتي مامحتجاش الشغل يابنيتي عندك ورث يكفيكي
العمر
راويه:معلش يابوي لو ليا خاطر عنديك تساعدني
نوح:بسيطه يابنيتي هكلملك واحد مسؤول كبير روحي خدي ورقك باكر وتجيبيه وياكي وتعاودي تلاجي مكانك
اهنه محجوز
فاحتضنته متشكره جوي جوي يابوي
وخرجت لتذهب لحجرتها
وتجد يوسف بانتظارها
كنتي عاوزه ايه من بوي
راويه:مالكش صالح
يجذبها من يدها كيف ماليش صالح
راويه:حاجه ماتخصكش
يوسف:كيف يعني ماهتخصنيش انتي كلياتك تخصيني واي حاجه تخصك تخصني واياكي حاجه توحصل بناتنا وتروحي
تجوليها هقطع خبرك
انتي هبله اياك وماعتفهميش انك مرتي
راويه:عارقه اني مصيبتك وماتخافش مابقولش حاجه من اللي بتحصول
يوسف:كويس انك عارفه انك مصيبه واتبليت بيها
راويه:ماهاردش عليك خليك بنارك وخرجت ورزعت الباب وهو يضرب كف علي كف يابنت الفرطوس ماشي
ياراويه والله لاربيكي من اول وجديد
………….._______…………
ف اليوم التالي وجد يوسف راويه مستيقظه من باكر
يوسف :خير ايه مصحيكي من النجمه اكده هتوزعي لبن ع البلد
راويه :لا ياناصح راحه الشغل
يوسف قام منتور من علي فراشه
نعم ياختي شغل ايه ياام شغل اللي ريحاه مافيش شغل خلاص
راويه :لااه الا دي
واني ماريحاش الشغل اني كلمت عمي امبارح عشان ينجلني وهو اللي قالي اروح اجيب الورق
وهيكلم مسؤول كبير وينجلني هنا عشان ماتبهدلش ف السفر
يوسف:واااه ياحلوتك يابت
والزوج اخر من يعلم قرطاس لب اني متجوزاه
راويه:لااه مش القصد بس عمي يعرف ناس كبرات ويقدر ينقلني
ويجذبها بغيظ مقربا اياها منه
وماجلتليش ليه لما سالتك امبارح
راويه :جلت حاجه ماتهمكش
يوسف:اني اللي احدد ايه يهمني وايه لااا ه
راويه:طب خلاص عاد هملني عشان البس والحق وقتي مش عاوزه اصغر عمي بعد.ماقال للراجل
يوسف:ماشي ياراويه بتلوي دراعي وتشتغلي من ورا ظهري
همي البسي عشان اوصلك
راويه:لااه اني راحه لحالي
يوسغ:اباااي عليكي
لما اقول الكلمه تتسمع ماعاوزاش تنسي شغل الخدامين ده انتي دلوقيت مرات يوسف الاسيوطي كيف
تتنطتي ف المواصلات يلا البسي وزقها وذهب للحمام
مره تحرق الدم
راويه:والله ماحد يحرق الدم غيرك يابعيد
ونزلو ليجدهم نوح
علي فين العزم ان شاء الله
يوسف :رايح اوصلها تجيب اوراقها من مدرستها
نوح:ماشي ياولدي واني كلمت باشا كبير وقال تجيبه وتاجي اهنه ف المدرسه اللي حدانا
يوسف:ماشي يابوي ماعاوزش مني حاجه
نوح:عاوزك بعافيه ياولدي ربنا يسلملك طريقك
وذهب يوسف وراويه وعندما وصلت
هتاجي معايا
يوسف:لااه خلصي وانا واجف جمب الباب اهنه ادخن سيجاره علي ماتخلصي
ودخلت انهت مالديها من اوراق وعند قربها من الباب استوقفها زميلها
زميلها :بقي ده الوعد اللي وعدتهولي
ده اللي جلتي هستناك
راويه:اني ماوعدتكش بشيء
انت جلتلي ماعندكش امكانيات واني جلتلك واني ماهقدرش اجهز حالا
واكده ولا اكده كنا قاعدين يعني ماقعدتكش جاري وخليت بيك لكن مافيش حاجه بناتنا وكل
شيء نصيب
زميلها :وحتي ماتجوليش انك.اتزوجتي وماشيه اكده لا سلام ولا كلام
راويه :مافيش كلام بناتنا اصلا انت زي اي حد اتقدمت ومافيش نصيب لا قرينا فاتحه
ولا شابكه
زميلها :بس انتي كنتي رايداني زي ماني رايدك ولو ماكانوش موافقين عليا كنا طفشنا زي
بوكي وامك
راويه:اخرس امي وبوي اشرف من الشرف امي جات اهنه ويا ستي وابوي مارضيش يهملهم لحالهم
واتزوجها من اهلها
فيمسكها من يدها بس اني كنت رايدك
راويه:هملني وبعد يدك عني
لتجد من يظهر من العدم فقد كان يوسف يقف خلف الباب ويستمع للحوار
وحرر يدها من قبضته وامسك يده بقوه
ما تمسكش حاجه ماتخصكش
زميلها :وانت مين انت كمان
فلم يجد غير لكمه قويه ارقدته
يوسف :واللي بتتكلم عليهم دول مايستعنوكش تمسح جزمتهم انت فاهم ولكمه لكمه قويه اوقعته مره
اخري ثم امسك به من تلابيبه ليرفعه له لو عنت تهوب نواحيها تاني ماهاخليش الدبان
الازرق يعرفلك طريق جره
وامسك يدها وجذبها لخارج المدرسه وهي تتاوه بيده
راويه :افهم بس يايوسف انت فاهم غلط والله مافي بناتنا شيء واصل
ويوسف كالاصم فتح السياره والقاها بها واغلق الباب
وهي طوال الطريق تحاول ان تفهمه الحقيقه وهو كالاصم الابكم ويسوق بسرعه جنونيه وهي تصرخ
افهمني بقي ليوقف السياره فجاه ويصفعها كف وينظر لها شذرا
ويكمل السواقه للبيت
وتدخل لتجدها جميله بهذا الانهيار
جميله :في ايه يا راويه وتاخذها لحجره راويه
لتقص لها ماحدث
والله مافي بيني وبينه حاجه هو جالي رايدني جلتله ماعنديش امكانيات اتزوج حالا جالي واني
كمان وخلاص وجفلنا لما يبقي في امكانيات ماغلطش معاه ف حاجه والله
فاحتضنتها جميله
طب اهدي بس ماتعمليش ف نفسك اكده واغسلي وشك
وفتح يوسف الباب ليجد جميله
يوسف :اطلعي بره
جميله في ايه بس ياخوي
يوسف بصوت عصبي وجهوري مالكيش صالح باللي يحصل بناتنا قلت اخرجي بره وزقها اخرجها وراويه
تدعوها الا تتركها وتمسك بها
الا تتركها وهي تبكي
ولكن يوسف اخرج جميله واغلق الباب
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
بعد ان اغلق الباب اقترب منها وهي تتراجع للخلف
يوسف:بقي اني اللي مقطع السمكه وديلها تاجي حته بت مفعوصه زيك تجرطسنا كلياتنا وراحه فين
راحه الشغل وبتعمليلي غراميات هناك عاد
واني اماكلاني البلوظه صوح ياروح امك ويصفعها قلم
راويه:لا والله مظلومه ياولد عمي اني مافيش بناتنا حاجه واصل غير انه كان عاوز يتقدملي
واني جلتله لما يبقي حدانا امكانيات والله ماكلمته الا المره دي اني قبل مااحترم اني
مرتك بحترم نفسي كويس والله عمري ما غلط
يوسف :امال ايه الكلام اللي قاله ده انك.ريداه زي ماهو رايدك عرف منين الحديت ده
وازاي يجرا يشد يدك اكده
الا لو واخد عليكي
راويه:والله العظيم احلفلك ع المصحف ويارب اتعمي لو جلت حاجه كذب مافي بناتنا الا اللي
جلته انه اتقدملي واني اجلته عشان مااحملش خوي الجهاز بتاعي وقلت اني اجهز نفسي من
مرتبي وكان تعاملي معاه ف حدود الزماله والادب
والله يايوسف مافيش بناتنا حاجه
فهم بالمشي فامسكته من يده
والشغل
فنظر لها نظره كادت تخترقها
انتي لسه هتجولي شغل تاني
راويه:واااه الا دي احب علي يدك يايوسف ماتحرمنيش من شغلي ده الحاجه الوحيده اللي بحبها
واني اتنجلت اهو وبعيد عنيه ماهيوصليش واني هبقي تحت عنيك اهنه لو مش مصدقني لو
حتي اخد اجازه لو ده يرضيك بس اخلص ورق النقل
يوسف:هاتي الزفت اني هديه لواحد صحبي ف المدرسه يخلصه وانتي حسك عينك رجليكي تخطي بره
عتبه القصر ده
راويه :حاضر
يوسف:هاتي الورق
فاعتطته اياه لياخذه وينزل
في اثناء هذا الجدال
كانت جميله نزلت الحديقه وهي دامعه العينين وكان هاشم بالحديقه يشرب الشاي فلمحها قادمه هكذا
فجري عليها في ايه عاد حد حصوله شيء
فوجدها تلقي بنفسها في صدره وتبكي
فجذب راسها لتصبح امامه في ايه ياجميله وجعتي جلبي
يوسف وراويه متخانقين
فغضب هاشم كيف حوصل اكده وجاء يوسف ليحذر جميله
ماعاوزكيش تتدخلي بناتنا تاني انتي فاهمه كل واحد يخليه ف حاله
وذهب ليهم هاشم بالذهاب وراءه لتجذبه جميله
هاشم :همليني هو مفكر مالهاش راجل يقف قصاده ولا ايه
جميله :استني بس اما تفهم وقصت له ماحدث ليستشيط غضبه من راويه
كيف يحصل اكده واحنا نايمين علي ودانا اياك له حق يقتلها كمان
وكاد يطلع لراويه فاستوقفته جميله
هي ماغلطش ولا اجرمتش واحد واتقدملها ومافيش امكانيات عنده حالا وهي كمان ماقدرتش تحملك فوق
طاقتك وقالتله ماهقدرش اتجوز حالا قالها وانا كمان قالته يبقي لما نقدر ساعتها فيها فرج
لا اخطات ولا غلطت وياه واحد اتقدم زي اي واحد وانت عارف اختك راويه زين
وتربيتها ماهتعملش حاجه غلط
فتركها وذهب لاخته
ليفتح الباب عليها فتجري ترتمي بحضنه وتبكي
والله ماغلط ياخوي انت خابر ربايتي زين والله مارضيت اجولك عشان ماكلفكش تمن جهازي
هاشم يحتضنها عارف ياخيتي
يوسف عملك حاجه
راويه :لاااه هو زعلان حبتين
هاشم:ماشي المهم انتي زينه غسلي وشك وروحي عند امك ماتقعديش لحالك
راويه:حاضر ياخوي
وذهب وجد جميله تبكي هي الاخري
هاشم :ع اليوم الاغبر اللي ماباينلوش ملامح ده وانتي بتعيطي ليه انتي كومان
فاخذت تبكي عشان يوسف اول مره يتعامل معايا اكده
هاشم :طب بطلي بقي اني هخليه ياجي يحب علي دماغك
جميله:لااه اني زعلانه منيه وماعاوزهوش واصل
هاشم :اهو انتو اكده نفسك ف البيعه وتجولي اخيه
جميله قامت زعلانه اني غلطانه اني بتحدت وياك اصلا
هاشم جذبها من يدها
لا يابت اني اللي بجر كلام معاكي امال مين اللي جت اترمت ف حضني حالا
جميله بخجل
غلطه فكرتك بوي
فيقهقه هاشم اتصدقي فيه شبه بس هو اصلع وقصير وعجوز واني طويل وبشعر وشاب خلافات
بسيطه لاتري بالعين المجرده
ده الاضبش يشوفها
جميله :والله انت رخم وغتت وسع اكده وجرت لحجرتها
وهو يتابعها بنظراته
قطع الحريم وصنف الحريم ايجيبو ورا
وذهب ليوسف
فاحس يوسف انه قادم لهذا الموضوع
انا ماعايزش حد يتحدت معايا ف الموضوع ده واصل
هاشم:واني ماهتحدتش معاك فيه
لكن اختي اني مربيها زين وخابر ربايتها زين الزين
راويه جد مش زي البنته اللي بيحبو ويتمشو والحديت ده
واني خابر هي ماقالتش ليه عشان خابره اني كنت هقولها ياجي وكنت هجهزها وهي ماعيزاش
تحملني فوق طاقتي لانها خابره القرش كان بياجي ازاي وكنت بصرف عليهم وع البيت
لكن هي مش زي ماانت مفكر
يوسف بعصبيه :لما تلاقي جميله واحد بيسحبها من يدها ويقولها ريداني ورايدك ياتري هتبقي هادي
اكده
هاشم:جلتلك هو من حمقته انها اتزوجت وهو كان مستني يجهز نفسه ويتقدم لكن مافيش بناتهم
شيء اقسملك دي اختي واني خابرها زين
عاوز تصدق صدق ماعاوزش انت حر
وارجع اقول اللي مايثقش ف حد يبقي هو اللي مش اهل ثقه
يوسف:بقيت اني اللي غلطان
فهم هاشم بالمضي
اه قبل مانسي ابقي طيب خاطراختك عشان هاريه نفسها من العياط ع اللي عملته معاها
يوسف:هي اللي بتتحشر ف اللي مالهاش فيه
هاشم:ابه اختك وخايفه عليك ده جزاءها
يوسف:واااه بقيت المحامي بتاعها اياك
هاشم:اني مع الحق
سلام ياولد عمي
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اما يوسف فاتصل ب ياسر صديقه
يوسف :عاوزك تاخد الورق ده تقدمه ف المدرسه عندك بتاع مرتي
تعالي وخده عشان ماقادرش اجيلك
ياسر:مالك هو الجواز تعبك ولا عجزت اياك
يوسف:ماعاوزش حديت كتير مافايجش ليك عاد واغلق السكه
فجاء ياسر فورا
ياسر:في ايه يايوسف خضتني عليك
ياجدع عمري ماشوفتك اكده في حاجه حوصلت
يوسف:يوووه جلتلك مافيش عاد
ياسر:اكده في وفي كمان
هي بت الخدامه عملت وياك حاجه
يوسف:انت اتجنيت اياك كيف تجول علي مرتي اكده وكاد يخنقه
ياسر:خلاص يايوسف في ايه يااخي
مش انت اللي كنت بتجول اكده
يوسف:اني اجول لكن ماحدش يجيب سيره مرتي والا اجتله حتي لو صديقي هتخيب اياك
ياسر:في ايه ياصاحبي عمري ماشوفتك اكده واصل انت حبيتها ولا ايه
يوسف:سرح لااه مش حب بس ببقي مبسوط واني وياها وبضحك علي حركاتها تحس انها طفله
اكده
واستفاق علي صوت صديقه
وبتغير عليها وماطايجش الهوا عليها
يبقي اسمه ايه ياصاحبي
دانت حتي اول اما كنت تشوفني كنت تجول عاوزين ننزل نعطلنا عطتتين بمصر
انهارده ولا جبت سيره مصر
يوسف:اباي اني عريس جديد وعاوزني اجول لبوي هنزل مصر
ماهينفاعش واصل
ياسر :ماشي نعديها المره دي
فين الورق اللي قلت عليه
يوسف:ورق ايه
ياسر:اباي مالك يايوسف عاد
الورق اللي شيعتلي اخده
يوسف:ااه ده ورق نقل مرتي
ياسر:ورقم فونها عشان يكلموها لو في حاجه ناقصه
يوسف:موجود ف الورق هي كتباه
ياسر:تمام
واخذه ومشي
ورجع يوسف القصر
ليطلع حجرته
يجدها علي السرير وعيناها البنيتان اصبحا حمراوتان
فقامت تقول له
ماعاوزش تاكل احضرلك الاكل
يوسف:لاااه ماليش نفس
راويه :يوسف ماتتعاملش معاي اكده اني ماغلطش وجلت لك الصدق
الدور والباجي عليك اللي كان ليك.غراميات ولا سالتك علي شيء طالما قبلي واني عمري ماعملت
حاجه غلط وبتحاسبني علي واحد كان عاوز يتقدملي وماعملتش وياه حاجه والله😢😢
فيجذبها اليه مقربا اياها
وانتي اش عرفك بغرمياتي عاد
راويه:بحرج من قربه لها
جميله جالتلي
يوسف:اهاااجميله
وانتو بتقطعو ف فروتي سوا ويا بعضيكو
راويه :لااه هي كانت بتحكيلي علي عيشتكو ف مصر
بس اني والله يايوسف مافي بيني وبينه اي شيء وانت اكتر واحد عارف صدق كلامي
وعارف اني بنته زينه😢😢
فاخذ براسها علي صدره واغلق عينيه
خلاص بطلي تبكي عينك بقت كيف القوطه
فرفعت راسها من علي صدره
يعني مصدجني عاد
يوسف :انا خابر زين بس مقدرتش اتحمل وهو ماسك مرتي اكده
وكان نفسي تاجي تناديني مش تستني لما اجي اني من نفسي
وكنتي ناويه تجوليلي ميتي
راويه:اني خفت منك
يوسف:ليه ابو رجل مسلوخه اياك
راويه بابتسامه سحرته لااه
بس فلم يمهلها ليقبلها ويحملها للفراش
وبعدها اني ماخبرش بتعملي فيا ايه
بس ببقي مبسوط واني وياكي
راويه: بجد يا يوسف
يوسف :اني لما شوفته ماسكك كنت هصور جتيل
راويه:بتغير عليا اياك
يوسف:اني مابطقش حد يهوب نواحي حريمي اقطعه قطيع
يووه نسيتيني
راويه:في ايه
يوسف :جميله زعلانه وبتبكي
راويه:انت كنت جاسي معاها جوي وهي كانت رايده موصلحتنا
اني هخش الحمام واروحلها علي ماتحضريلنا لقمه لحسن واقع
راويه:وااه ماكنت مسدود نفسك حالا
يوسف:واااه اتفتحت عاد
عتعدي عليا الوكل اياك
راوايه :لااه بالهنا
يوسف:طب يلا بدل ماهقمش من اهنه واصل
اااه اني اديت الورق ل ياسريقدمهولك
راويه:تسلملي
يوسف:بس مافيش شغل عاد
راويه:وااه ليه بقي
يوسف:اني جلتها كلمه ماهتنيهاش تروحي تعملي اجازه
فقامت وهي زعلانه بطريقه طفوليه اضحكته
يوسف:والله لو رفستي كيف الاطفال ف الارض ماهرجع بكلامي
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
ذهب يوسف لاخته جميله فخبط علي باب حجرتها لتقوم تفتح
وعندما راته تعطي له ظهرها
جميله:عاوز ايه عاد
ماكافكش اللي عيملته فيا جاي تكمل عليا
يوسف :ماخلاص بقي ابت لازم التقطيم بتاعك ده
جميله:انت جاي ليه اني ماعاوزاش اشوفك تاني فجذبها من ذراعها لحضنه ليملس علي شعرها فتبكي
يوسف :خلاص بقي ياجميله
انتي عارفه الا انتي مابقدرش علي زعلك
جميله:واديك قدرت وزعقت ليا لاول مره 😢😢
يوسف :قلت لك مليون مره جبل سابق لما تلاقيني متعصب ماتتحدتيش معاي وانتي مافيش فايده
فيكي راكبه راسك ومارضياش تهمليني لحالي لحد اما اروق
جميله تبكي يعني اني اللي غلطانه
يوسف:لااه ياسيتي اني اللي غلطان وحقك عليا وادي راسك اهيه خلاص بقي امال ماتغتتيش معاي
لاشق راسك نصين
جميله:واااه وده صلح ده
جاي تصالحني ولا تقتلني عاد 😂😂
يوسف:يلا طالما ضحكتي عاوزه حاجه ياخيتي
جميله:لا ياحبيبي اعوذك سالم المهم راويه كيفها
يوسف :زينه ماتشغليش بالك
فايتها بتحضرلنا لقمه
جميله:ربنا يهنيكو
وهاشم ف الداخل يستمع
وعندما دخلت يتريق عليها
ماعاوزاهوش ولا يجي يطيب خاطري
جميله:وااه وانت مالك اني وخوي احرار اش حشرك بينا
هاشم:وااه اخرتها ياجزمه
خير تعمل شر تلقي
جميله:وااه اعملي فيها مينا موحد القطرين قال يعني عمل معاهده السلام
هاشم :والله ماتستاهلي زي القطط تاكل وتنكر
جميله:ريح نفسك ماعاوزينش خدماتك اني وخوي احرار نجطع بعض حتي مالكش صالح
هاشم :والله اني اللي فعلا غلطان كنت سيبتجه سايبك مفحومه من العياط يمكن تقطعي النفس
واخلص منيكي
جميله :بعد الشر عليا ان شاء الله انت
هاشم بقي هي اكده اخرتها وحملها والقاها ع السرير وبعدها
عشان تفتكري اني جوزك وتتعاملي معاي بادب
……._______…….
اما يوسف فذهب لزوجته وجدها احضرت الطعام وجلسا لياكلا سويا
وبعدها يجذبها اليه
راويه :وااه عاوز مني ايه تاني
يوسف:وااه مش مرتي عاد
روايه :اني مابحبش اكده
يوسف:لكن اني بحب اكده وحملها للفراش
راويه :اباي اني اللي جيبته لنفسي
يوسف:جرا ايه يابت واني بعمل فيكي منكر انتي مش مرتي ولا ايه
راويه:مرتك وكل حاجه بس مش اكده
يوسف :والله انتي مره تسدي النفس المفتوحه وسعي اكده
فجذبته خلاص بقي ماتزعلش
يوسف:ايوه كده تبقي زينه
راويه :طب ماهتشغلنيش برديك
يوسف:وااه وبعدهالك عاد
انت مابتزهجيش وقام بعصبيه
راويه :يوووه بقي دماغه كيف الصخر
فجاءها صوته من الحمام
بت ياراويه اعمليلي كيبايه شاي علي ماطلع
راويه :حاضر
فخرج شربها ولبس ملابسه
راويه:انت خارج
يوسف:امال عوزاني اقعد جارك اياك ماوراييش شغل
راويه:شغل ولا هتطلع تسهر ويا اصحابك
فاقترب منها وبعدهالك عاد ماتبقيش خنيقه
قعدنا مش عاجب مشينا ماعجبكيش
انولعو ف نفسينا عشان ترتاحي
راويه:لااه بعد الشر عنيك
يوسف:ماهو اكده ماهامشيش واصل
فتخجل راويه وتنظر لاسفل ليقبلها
فقد سحرته بخجلها وعفويتها وطفولتها
يلا بالاذن بقي ماتعطلنيش
وبكره تروحي تقدمي ع الاجازه
راويه باستسلام حاضر
بس لو مليت من القعده اوعدني توافق اقطع الاجازه
يوسف:وقتها يحلها الحلال من عنده
…………._______………….
اما تاني يوم قامت جميله لتذهب لعملها
فوجدها هاشم مستيقظه وتبحث لها عن ملابس
هاشم :علي فين العزم ان شاء الله
جميله : ع الشغل
هاشم :شغل ايه عاد مافيش حريم تروح الشغل
جميله:مااختك كانت بتشتغل
هاشم :ده وقت كان لنا ظروفنا انما مرتي ماتشتغلش وتقف تهزر مع ده وده
جميله:واااه واني راحه اشتغل ف كباريه عاد ده ميستشفي
كيلاتها عيانين ودكاتره
هاشم:اهو هو الدكاتره ده واحد يستظرف ولا عيان يخش يهرج
جميله:هو احنا فاضيين للتهريج احنا دكاتره مش مدرسين ولا محاميين
فقام امامها يجذب ذراعها قصدك ايه عاد والشرر يطق من عينيه
جميله:ماقصديش حاجه بس احنا ماتفجناش علي اكده
هاشم:ولاتفجنا علي اكده ولا اكده اصلا
ثم استمعو صوت راويه تصرخ
الحقني ياهاشم ياجميله امي مابتنطقش
فجري هاشم واحضرت جميله شنطتها لتكشف عليها
وهاشم كل شويه هااا فيها ايه
جميله:اصبر شويه
هاشم :امال عملالي ضاكتوره
فاحضرت الفون
واتصلت بالمستشفي
عاوزه سياره مجهزه فورا ع العنوان ده
وحاولت افاقتها
واعطاءها بعض الحقن حتي بدات استعاده وعيها فوصلت الاسعاف وكانت جميله وهاشم وراويه ويوسف ارتدو
ملابسهم وذهبت جميله معها ف الاسعاف ويوسف اخذ هاشم وراويه بسيارته
وذهبو جميعا للمشفي
وجميله تتحدث مع دكتور كبير ف المشفي بما تظن انه عندها وبما اعطته لها من
ادويه
الطبيب :تمام انا هشوف الحاله
وفعلا كشف
كويس جدا يادكتوره انك اتصرفتي والا كانت ممكن تروح ف غيبوبه
بس لازم تبقي هنا فتره معانا نظبط الضغط والسكر والقلب
راويه :اني هقعد معاها اهنه
جميله:مافيش داع انا موجوده ماتقلقيش عليها ودي خاصه فيها عنايه جامده ومتوصي عليها
هاشم:اني اللي هقعد معاها
جميله:ياجماعه هي ف العنايه ممنوع دخول حد لها الا دقيقتين بالكتير لو الدكتور سمح لو
مافيش خطوره عليها يعني قلتكو احسن هتتعبو نفسكو ع الفاضي
لما تتنقل ف غرفه ابقو اقعدو معاها لكن حاليا ممنوع الزياره ممكن بس 5 دقايق
تشوفوها خلو الممرضه تلبسكو لبس العنايه وبصو عليها وبلاش كلام واجهاد كتير عشان حالتها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
ودخلوا لها 5 دقائق راويه وهاشم وخرجت راويه باكيه لياخذها يوسف في احضانه
يوسف:خلاص عاد ياراويه مش اطمنتي عليها وهتبقي زينه لازمته ايه البكاء
يلا عشان اوصلك مالهاش عازه قعدتك اهنه للرايح واللي جاي يبص عليكي
هاشم:يوسف عنده حق روحي مع زوجك اكده ولا اكده ماهنعرفش نخوشولها وجميله اهنه لو في
حاجه تتصل علينا
فتنظر له جميله انه وافق علي عملها
فهذا اقرار منه بذلك
ثم وجه لجميله الكلام
لو في حاجه اتصلي بيا فورا واني هخلص اللي وراي واجي فورا عشان وراي محكمه
وقضيه معادها قرب
جميله:اطمنو ماههملهاش واصل واي حاجه اني موجوده
واخذ يوسف راويه وهاشم
وف الطريق
هاشم :اني عاوز اشوفلي عربيه عشان الظروف اللي بتحصل دي وكمان مشوار المحكمه ف اسيوط
بدل بهدله المواصلات
يوسف:خلاص اشر ع العربيه اللي رايدها واني ابعتلك الفلوس واسجلها ف الحسابات تبعك
هاشم :خلاص هروح المحكمه وبعدها اعدي علي اجانس عربيات واشوف واكلمك
بوسف :خلاص ماشي ونزله عند المحكمه واخذ زوجته للقصر
انتي زينه ولا اجي معاكي
راويه:لااه بجيت زينه ثم ارتمت بحضه
خايفه علي امي جوي يايوسف اني ماليش غيرها ماعرفاش لو جرالها حاجه هعمل ايه
فيضربها علي راسها
واني رحت فين يابقره
مافكيش فايده واصل
راويه:واااه مش امي
لكن انت جوزي
يوسف:طب انزلي وماطالعش معاكي
راويه:انت زعلت
يوسف:لاااه بستعبط يلا من اهنه
راويه:خلاص بقي يايوسف ماجصديش والله
بوسف:طب يلا بدل لو طلعت ماهيحصلش طيب
راويه:لاااه اني نازله اهو
فيضحك عليها ماعوزاش حاجه
راويه:تسلملي ماتتاخرش عليا
يوسف:ماشي
………..________……
اما هاشم انهي قضيته وذهب لمعرض السيارات اختار واحده واتصل علي يوسف
الذي اخبره ان ياخذها ويقول لصاحب المعرض تبع يوسف الاسيوطي وهيبعتله تمنها ع البنك
واخذ الرجل الموبيل من هاشم وتحدث مع يوسف وبعدها عمل الاجراءات واستلمها هاشم واخذها وذهب
المشفي لجميله ليعرف ماصار لوالدته
فاخبرته جميله انها في تحسن ملحوظ ويومين وتنتقل لحجره وفي امكانهم ان ياتو لزيارتها
هاشم :مش يلا عشان اوصلك معاي ولا هتبيتي اهنه
جميله:لا خلاص انا ماشيه هقلع البالطو واخد شنطتي
هاشم :طب دخليني لامي ابص عليها علي ماتجهزي
فادخلته لها
قبلها من جبهتها فاحست به
صابحه :انا زينه ياولدي خلي بالك من خواتك واحمد فين
هاشم :احمد كان مشي بدري ولسه ماعاودش مايعرفش هجبهولك بكره
صابحه:ماشي ياولدي اطمن عليا
فقطعهم صوت الممرضه كفايه كده ماتجهدهاش ف الكلام
ومشي هاشم واخذ معه جميله التي ظلت تطمانه علي حاله والدته وانها ستكون بخير
وعندما رجعوا القصر كانت راويه واعمامه بانتظاره ليطمانوا علي صابحه
فطمانتهم جميله ان حالتهامستقره الان
واخذ هاشم جميله لحجرتهم لانهما مجهدين جدا
راويه:طب احضرلكوا لقمه تكلوها انتو علي لحم بطنكوا من الصبح
هاشم :والله ماقادر ياراويه
راويه :معلهش ياخوي تعال علي نفسك وعشان مرتك كمان لتكون حامل ولا حاجه غلط اكده
عليها فنظر هاشم وجميله لبعض وكان وقع الكلمه غريب عليهم فوافق هاشم
راويه:طب روحو واني هحصلكو بالوكل وذهب هاشم وجميله
هاشم:جميله
جميله:نعم
هاشم:اني متشكر ع اللي عملتيه مع امي ووقفتك معاها
جميله:دا وجبي ماعملتش حاجه زياده ودي كيف امي بالظبط
وقطعهم صوت طرق الباب من راويه
عملتلكو لقمه كده تتقوتوا بيها
هاشم:طب ماتاجي تاكلي معانا
راويه:لاااه اني هستني جوزي
هاشم :ماشي ياعم الله يسهلو
فخجلت راويه وجرت
جميله:لازمن تكسفها اكده
هاشم :ربنا يوعدنا باللي تستنانا اكده
جميله:ماباينش
هاشم:مابقلش عليكي
جميله:واااه انت ليك مره تانيه ولا ايه
هاشم :لا تانيه ولا تالته انتي صديتي نفسي عن صنف الحريم كلياته
فقامت جميله ماعاوزاش اكل
هاشم :وااه وده ماله اقعدي لتكوني حامل وتقعي من طولك
جميله:لاااه ان شاءالله ماهبقاش حامل
هاشم امسكها من يدها ليجذبها تجلس
بس هتاكلي امعاي برديك اخلصي عاد بغضب
جميله:خلاص هاكل كله غصبنيه اكده
…………………….
بيري :الو ياياسر هو يوسف مابيردش عليا ليه
ياسر:اصله عريس اجديد عقبال عندك
والغربال الجديد له شده
بيري:يوسف اجوز
ياسر :اه ده قرب علي الشهر اهو
بيري :طب تعرف تليفون مراته عشان اباركلها طالما مابيردش
ياسر:بيري عاوزه ايه ماتخربيش عليه
بيري:اخس عليك دااحنا اصحاب وزمايل جامعه واحده وعاوزه اباركلها ونبقي اصحاب
ياسر:ماشي ياسيتي بس لو عملتي حاجه يوسف ماهيفوتهاش
بيري:انا داانا بتمناله الخير
وفعلا اخدت رقم راويه
طب مش هتيجو مصر تاني
ياسر:يعني شويتين اكده ده لسه عريس
ياسر:خلاص علي تليفون منك اي يوم هتيجو فيه تكلمني اعمل ترتباتي واعمل حفله تليق بالعريس
بس خليهاله مفاجاه عشان يجي
ياسر:ماشي ياسيتي اول مايسمح وجتنا وناجي مصر هقولك
بيري:تمام
بااااي
ياسر:باي ورحمه الله وبركاته
بيري :ههههههه اوعي تنسي
ياسر:دا اني ابقي حمار لو نسيت
وافوت حفله من حفلاتك
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذ هاشم جميله وروايه معه ف السياره للمستشفي
فقد انتقلت امه لغرفتها من فتره وقاربت علي الخروج
وعندما وصلوا المشفي اطلت جميله عليها ثم ذهبت لعملها وتعاود لهم من حين لاخر
صابحه :رايده اقولك حاجه ياولدي
هاشم :خير يااماي
صابحه:بس ريداك تسمع كلامي وتهاودني وماتتعبنيش
هاشم :اوامرك ياماي
صابحه :اني رايده اعاود داري
رايده اموت علي فرشتي كيف بوك
ماتقاطعنيش الله يرضي عليك
اني تعبانه ومامتحملاش الكلام
هاشم :واني موافق وهنفذلك طلبك
اني كنت ناوي اصلا اعاود لولا انك ف القصر وطالما اكده نروحو سوا
صابحه :ومرتك ياولدي
هاشم:مرتي ويا جوزها
مش دي عيشه جوزها وكل واحده لازمن تعيش تبع جوزها حتي تشوف كنا عايشين ازاي
وتدوق اللي دوقناه بسببهم
كانت جميله تستمع للحديث فجرت خارجه من المشفي لتعود للقصر
اما راويه:وتهملوني لحالي
ليه اكده يااماي
هاشم:انتي ويا جوزك
واهتيالي بقيتو سمن ع العسل
راويه: بس برديك ماستغناش عن ماي
صابحه :بلاش تاجي ياولدي
خليك ويا خيتك
هاشم:خلاص ياماي مالوش عازه الحديت ده ماهملكيش لحالك
وهي تاجي معاي مطرح ماني قاعد
صابحه:بلاش اكده ياولدي
جميله بت زينه ماتحملهاش ذنبهم
هاشم:ماعاوزش حديت واصل ف الموضوع ده
صابحه:خلاص ياولدي ماتتعصبش عليا
خليك براحتك
……….________…….
ذهبت جميله مسرعه لوالدها
شوفت يابوي هاشم رايد يعاود بلدهم ويا خاله صابحه وياخدني معاه
نوح:طب ليه عاد حد زعلهم ولا داسلهم علي طرف
جميله:لااه خاله صابحه بعد الوعكه دي رايده تموت بفرشتها وهاشم مارايدش يهملها لحالها
نوح:هاشم ولد زين وصابحه عرفت تربي تمام هيهمل القصورعشان يقعد جار امه
جميله:واني جياك عشان تقولي انه زين اني ماعاوزاش اهمل القصر اهنه واروح معاه
همام:الست مكانها مع راجلها ياجميله وانتي بت اصول وتعرفي الاصول زين
وهنا دخل هاشم لانه بحث عن جميله بالمشفي ولم يجدها
فطلعت جري لينادي بعلو صوته جميلاااااااا
فطلعت مسرعه لحجرتها
همام:اهدي ياهاشم
جميله لساتها صغار
هاشم :ماحدش له صالح بيا وبمرتي
وطلع جري كانت اغلقت الباب
هاشم:افتحي الباب ياجميله احسن لك
جميله:مافتحاش
فكسر الباب واغلقه من الداخل بالترباس
وهي تتراجع وهو يقترب منها وفي قمه غضبه
انتي مفكره نفسك ايه
هو مين الراجل فينا عامله راسك براسي وسايقه الكل
كيف تهملي المستشفي وتعاودي لحالك مش فيه راجل مستنيكي ولا هي بقت اكده سايبه لا
ضابط ولا رابط
واني قاعد اسال عنيكي كيف المجنون هناك والناس تتضحك عليا مرته هملته وعاودت لحالها
لااه مش اني اللي يوحصل معاه اكده
وضربها كفين
جميله :اني مارايداش اهمل القصر واجي حداكو
هاشم واني الراجل وكلمتي هي اللي هتمشي عليكي وع اللي خلفوكي كومان انتي فاهمه
انتي معاي منين مااروح حتي لو رحت بلاد.الواء الواء
جميله:ليه يعني ساحب جاموسه اياك
انت بتكرهني واني كمان مارايداكش
رايد بس تنتقم مني
فاقترب منها انتي غبيه ومافهماش حاجه همي حضري الشنط بدل مااكسرلك نفوخك ده
امي الدكتور كتبلها خروج بكره وهنروح ناخدها وماهنعاودش اهنه واصل
جميله:لااه ماريحاش معاك طلقني
فلوي ذراعها
الكلمه دي ماسمعكيش بتقوليها تاني
لهقتلك
جميله :اي هملني دراعي هينكسر
هاشم:ينكسر عشان تفوقي لنفسك
جميله:الحقني يابوي
هاشم:والله لو طلعتي صوت لاكون جاتلك
وهنا جاء نوح
افتح يا هاشم اني هقنعها
هاشم:ماعاوزش حد يدخل بيني وبين مرتي واصل اني اعرف احل اموري زين ومش الحريم اللي
هيمشي كلمته علينا
ولا نلبس طرح احسن
فتدخل يوسف
هملهم لحالهم يابوي وانت بهدوء يا هاشم مش اكده
وانتي ياجميله اعقلي عاد واسمعي كلام جوزك
هاشم:شوفتي جبتلنا الكلام وسمعتي بينا الخلق قسما عظما لو ماقمتي تحضري الشنط لاكون دبحك كيف
البعيرفجرت من امامه تخرج الملابس وتضعها ف الشنط بعدما رات نظراته الناريه التي توحي بانه
ليس تهديد بل هو عازم الامر علي قتلها ان تنفست
هاشم :ماكان من الاول لازمن الفضايح
فتمسح دموعها مالكش صالح بيا عاد من انهارده
اانت ف حالك واني ف حالي خلاص خلصت ياولد عمي
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
هاشم :مش انتي عاد اللي تحددي ميتي خلصت وميتي لا
اني اللي بمزاجي احدد انتي فاهمه عاد
جميله:لاااه مافهماش
هاشم:ابمخ طخين عاد
فتنظر له بغل
جميله:ايه بمخ طخين وبقيت دكتوره
مابقاش الا بتوع حقوق كمان اللي يتكلموا معانا عاد
فامسك قبضته والتي احست انه سيضرم النيران بها فقد احست انها امام تنين سيخرج النيران
ويحرق من امامه ولكنه نظر اليها بغضب
وخرج ورزع الباب خلفه
فاحست انها اهانته فعلا وخدشت كبرياءه ولكنها احست في ذات الوقت بالانتصار عليه بعد ان
اهانها واذلها
وجاء والدها
يابتي هاشم طيب كيف بوه بس عصبي حبتين كيف الشباب
طاطي للريح علي ماتعدي
وابقي اتحدتي معاه بهدوء بعد كده يمكن يقتنع
جميله:وشغلي والمستشفي اسافر كيف من بلدهم لاسيوط
ابوها:كيف مابتسافري من اهنه لاسيوط
خدي العربيه وعمك ابراهيم السواق بتاعك الي كان بيوديكي
ياجي يوديكي ويجيبك ويعاود اهنه تاني
يعني انتي بتروحي كل يوم
جميله:لااه يومين تلاته بس
ابوها :خلاص قبل ماتمشي اتفجي معاه يجيلك ميتي ولو جوزك ف يوم عنديه محكمه يوصلك
ف طريقه ويرجعك واليوم اللي ماعيندوش اتصلي بعمك براهيم ياجي يوديكي
هااا بسيطه ومحلوله
وماتعمليش مع جوزك المشاكل دي
يابتي اني خلاص رجل ف الدنيا ورجل ف الاخره وعاوز اطمن عليكي
جميله :بعد الشر عليك يابوي
نوح:مهما كان يوسف راجل لكن انتي بنته ماعاوزش اهملك لحالك ف الدنيا
ومافيش غير ولد عمك هو امانك وسندك واني خابر هاشم زين هاشم كيف ابوه مايهملش
حريمه واصل
شوفتي عمك وهبه اتحدي بوه وخواته عشان مايخلفش وعده لصابحه
وهاشم كيف بوه تمام يمكن فيه شويه تراب علي جلبه واني عازره من اللي شافه
لكن معدنه طيب ولولا اكده ماكنتش سلمتك ليه داانتي اغلي حاجه عندي ومابطيقش الهوا عليكي
جميله :حاضر يابوي
وفي نفسها اقولك ايه بس يابوي
اقولك انه اتجوزني عشان ينتقم منكو فيا وانه عاوز يذلني ويشربني نفس اللي عاشه
ماعاوزاش احملك همي يابوي كفايه مرضك اخاف عليك يجرالك حاجه
…….__________………
وتاني يوم
نزل هاشم لعمه
ماتخافش ياعمي اني هراعي اهنه برديك.مع يوسف بس اني هملت مكتبي ف البلد وفيه شركاءي
حملتهم كتير ولابد اباشر عملي هناك وياهم واجي اطل اهنه لو في حاجه قانونيه محتاجني
فيها
نوح؛ ماشي ياولدي بالتوفيق وخد بالك من جميله لساتها صغار علمها شوي شوي
هاشم :حاضر ياعمي
ثم ذهب هاشم ومعه راويه وجميله لياخذوا صابحه لبيتها التي اشتاقت له ولفراشها التي تحس
بريح زوجها قابع بجانبها فلطالما عشقته وعشقها
…….__________………..
فاخذهم للبيت وكانت راويه استاذنت يوسف انها ستذهب معهم لان البيت يحتاج تنظيف ولن تستطيع
جميله وحدها تنظيفه
فاذن لها وانه سياتي لاصطحابها ليلا من هناك واخذ منها العنوان
ودخلو البيت لتنظر جميله لهذا الحطام الذي ستعيش فيه
لتنتشلها راويه
ماحدناش وقت كتير يابت عمي
خشي اوضه جوزك روقيها واني هدخل اوضه امي اروقها
وصابحه جلست بالصاله وهاشم ذهب يحضر بعض الاغراض للطعام
وجميله دخلت غرفه هاشم واخرجت قميص جل قصير تستطيع التنظيف به وراويه اخرجت ملابس لها
تركتها بالبيت لتنظف حجره امها حتي تنقلها ترتاح بها
واحضر هاشم الطعام وضعه بالثلاجه
هاشم ده كلياته تاخير ابتفتح عكا جوه ولا ايه
صابحه :البيت محتاج نظافه كتيره مقفول من فتره
فدخل علي جميله واغلق الباب بقدمه
وااه ده كلياته ف حته اوضه
جميله :مش اوضتك اكيد زريبه
ثم يختل توازنها من علي الكرسي التي وضعته ع السرير لتنظف العنكبوت بالمقشه
فيجري هاشم ليلتقطعها بين ذراعيه قبل ان تقع فتلف يدها حول عنقه خوفا من الوقوع
هاشم :هو اللسان اللي عاوز قصه ده ماهيسكتش واصل وقبلها قبله بغل
لتتملص منه هملني وماتقربليش
هاشم :واااه هو مين اللي جافش ف التاني دلوقيت
ولا كنت اسيبك تقعي تتكسر عظامك
جميله:تحاول ان تبعد يدها الملفوفه حول عنقه
اني كنت خايفه اقع فجفشت فيك مش عشان حاجه من اللي ف دماغك
هاشم:وانتي عرفتي اللي ف دماغي كيف
جميله:اباي باين عليك ولا فاكرني مابفهمش
هاشم:يعني بتحسي بيا عاد
فخجلت وتوردت وجنتيها ليلتهم شفتيها لتتاجج النيران وتشتعل بداخله فهكذا حاله كلما اقترب منها
وبعد ان ينتهي يقوم يرتدي ملابسه سريعا ويخرج من الحجره
لتستغرب علي مايحدث منه وتتناول ملابسها
وهو يخرج يخبط راسه ويديه ف الحائط
كيف اكده
كيف بحس وياها اكده لازمن تحس باللي دقته كيف اضعف اكده قدامها
لتسمعه امه ولم يكن ياخذ باله من وجودها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
صابحه :تعال ياولدي ماتعملش ف حالك اكده
جميله بت زينه وبتحبك زي مابتحبها بلاش تعمل فيها وفيك اكده
عيش حياتك ياولدي وسيبك من الانتقام ده هيعكر حياتك وينغص عيشتك ولهيبه ماهتحرقش غيرك
هاشم:كيف ريداني انسي كل اللي صار
انسي ايه ولا ايه ياماي
انسي اني كنت بمسح الجزم واوطي علي جزم الخلق عشان ربع جنيه ولا نص جنيه
وغيرنا عايش متهني ف املاكنا ولا انسي غسيل الصحون والارضيه ف المطاعم ولا ايه ولا
ايه
ولا طردك من عنديهم ف انصاص الليالي انتي وستي ولولا بوي هرب وياكو الله اعلم
كان جرالكم ايه
صابحه :ياولدي كل ده احنا اللي عملناه بنفسينا واخترناه بيدنا
لو علمت الجن ان سليمان مات ماكانت قعدت تخدمه ده كلياته
بوك كان خايف يرد عشان خابر بوه زين ولو علم انه مات وانه تركله ورثه
ماحرموش كان راح وطالب بيه
بس هو كان خايف ونقلي الخوف ده عليكو واديك شوفت لما رحت كان اعمامك كبرو
ومافهمش طاقه للمناكفه والمناقره وعمك جوزك بته اللي هي اغلي شيء عنده
استهدي بالله ياولدي وعيش حياتك واخزي الشيطان
هاشم :ماقدرش ياماي كيف ريداني اهمل سنين عمري اللي راحت بلاش
اني جواتي صراع بيجطعتني جطيع
صابحه:خلاص ضيع سنين عمرك الباقيه عاد
ف انتقام وانت بتنتقم من نفسك كل ماتنتقم منيها
وكل مابتذلها بتذل ف نفسك
هاشم:هي عمرها ماحبتني هي بتتكبر عليا ومفكراني اقل منيها ولا جاي اشحت منيهم
فيضع راسه علي حجر امه اني تعبان ياماي تعبان جوي جوي
ثم يسمعون هبده ف الارض فلم يلاحظو جميله الواقفه وراءهم تستمع ثم اغمي عليها ووقعت
لتاتي روايه ايضا ويقوم هاشم يحملها للسرير
راويه:هاتها اهنه اوضه امي اني خلصتها وفرشتها
واتصل بدكتور الوحده ياجي بسرعه
وفعلا وضعها علي الفراش واتصل بالدكتور فورا لياتي اليه مسرعا فهم اصدقاء
ليكشف الطبيب
ويحاول افاقتها ويسالها بعض الاساله
وهاشم قلق للغايه
خير يادكتور
الدكتور :ماتجلجش اكده ياعريس هتبقي اب قريب
بس لازمن تاكلي كويس وتتغذي انتي دكتوره وخابره الكلام ده زين
وللتاكد هكتبلك علي بعض تحاليل تعمليها ف المستشفي
جميله :حاضر يادكتور
هاشم هيطير من الفرح
بجد هبجي اب ياعاصم
الدكتور:واحنا بنهرجوا ولا ايه ياصاحبي كل الاعراض بتجول اكده
وبردو بنعمل التحاليل عشان نتاكد
بس ماتتعبيش حالك وبراحه علي نفسك
راويه :اني ماهخليهاش تعمل حاجه واصل وهروق الشقه كلياتها وانا ف ديك.الساعه لما ابقي عمه
هاشم :ماتستقويش علي حالك انتي كومان لتكوني حامل
راويه:يعني هنقعدوا احنا الاتنين ومين هيعمل
هاشم :اني اللي هعمل
راويه :ههههه من ميتي ده
الدكتور:طب استاذن انا
هاشم:اباي اقعد اشرب حاجه
عاصم:معلهش سايب العياده لحالها
فاوصله هاشم للباب
ودخل لهم وهو طاير من الفرح فاخيرا سيصبح اب
ولكن صدمته جميله بما قالت
اني ماعاوزاش الطفل ده
فجحظت عيناه وصارت تطلق الشرر
انتي بتقولي ايه اتجنيتي عاد وكور قبضته وكاد يتهور عليها لولا ان وقفت راويه بينهما
راويه:بس ياخوي مايصحش اكده ماتنساش انها حامل
هاشم :والله لولا انك حامل ماكنت خليت فيكي حته سليمه
صابحه :خدي اخوكي واطلعي بره ياراويه وهمليني مع مرت اخوكي
فسمعت راويه كلام والدتها
واقنعت هاشم ان يخرج معها لان امه مازالت مريضه ولا يجب ان يفعل ذلك امامها
فخرج من الحجره ووقف بالخارج
راويه:طب تعالي اقعد
هاشم:ماهتزفتش همليني لحالي
راويه:خلاص انت حر
اما صابحه فقالت لجميله
كيف يابتي تكسري فرحته اكده
ماشوفتيش كان طاير طير من الفرحه ليه يابتي اكده
ليه بتعملو ف بعضيكو اكده
اني خابره انك بتحبيه كيف مابيحبك
جميله:لاااه اني مارايداهوش ولا رايده عيل منيه
وهاشم بالخارج يغلي
يعني اخش اكسر نفوخها الظلط ده ولا اعمل فيها ايه
والله لولا العيل اللي ف بطنها كنت جتلتها
راويه:لا والله بقي هتجتلها مش شايف حالك بص لنفسك ياخوي انت هتجنن عليها
كيف ماكان يوسف بيعمل معاي
لحد مااعترف ووقع علي بوزو
هاشم:انتي بتهبلي تقولي ايه
خليكي ف حالك ولا انتي فاهمه حاجه
اما صابحه
شوفي يابتي اني خابره زين ان كل ده من ورا قلبك زيه بالظبط بس هو
ماجدرش يداري فرحته لكن اني خابره انك قاصده تكسري فرحته عشان تضايقيه بلاش اكده يابنيتي
وافرحو باول عيل ليكو خدي بالك من جوزك وخليكي جاره انتي الوحيده اللي هتقدري تخرجيه
من الصراع اللي جواته
جميله:لااه ده مريض نفسي واني مانجصاش جنانه ده انتي ماتعرفيش ابيعمل فيا ايه اني ماعاوزاش
الحياه دي 😢😢
وهو بالخارج بقي اني مجنون يابنت المجانين
صابحه :طب بس يابنيتي عشان اللي ف بطنك واحتضنتها
انتي ضاكتوره وخابره الزعل ده وحش عشانك انتي واللي ف بطنك
صابحه :هاشم طيب وحنين بس شاف كتير ومحملكو ذنب حياته اللي عاشها ف حرمان وانتو
ف العز بتاعه ولا سائلين عنيه
جميله:والله ياخاله بوي وعمي ما بطلوش تدوير عليكو حتي بوي كان يقول ليوسف قول لزمايلك
ف الكليات لو لمحو اسم الاسيوطي لحد معاهم يقولو اكيد عمك.خلف عيال يمكن نلاقيهم عشان
اكده لما جه هاشم ماتفاجاناش ولا حاجه لاننا كنا بندور عليهم لكن زي ابره ف
كوم قش لا عارفين عمي مخلف بنات ولا شباب ولا اسمهم ايه ولا سنهم فكان
صعب علينا نلاقيهم لكن والله ياخاله بوي ماكان له سيره الا عمي وهبه كان بيحبه
جدا ودايما يقول عليه كلام زين وطلعنا نحبه من كلام بوي عنه وعن طيبته وشهامته
صابحه :وهاشم كيف بوه بس القسيه اللي شافها
وهنا
خبطت راويه ودخلت
اوضتك اتنضفت يا جميله
يلا هملي الاوضه دي لامي تريح فيها وحضرتلكو لقمه تكلوها لحسن يوسف رن علي جاي
ف الطريق
جميله:لااه ياخاله ماعوزاش اسيبك اني هنام جمبك
صابحه ودي تاجي يابتي لازمن تنامي ف اوضتك
فدخل هاشم همليها تلوك كتير
وحملها من السرير
لتتملص منه لااه ماتحملنيش اني هروح لحالي
فلم يعيرها اي اهتمام
جميله :بقولك نزلني ماعاوزاكش تحملني
هاشم :مش عشانك.عشان اللي ف بطنك انتي لسه كان مغمي عليكي بدل ماتدوخي تاني وتسمعي
الكلام وبلاش نشوفيه دماغك دي
ونادي علي راويه هاتي الوكل لها وتاكليها عشان ماشي
جميله بطريقه عفويه رايح فين
فاستدار لها هاشم هيهمك اياك اروح ولا مارجعش حتي
راويه:بعد الشر عليك ياخوي ماتجولش اكده
يلا ياجميله عاد كلي لحسن يوسف زمناته جاي وانت ياخوي مش هتاكل ماكلتش حاجه لحالا
لتقع من طولك
هاشم :ماليش نفس لما اعاود ابقي اشوفلي لقمه وكليها هي و امك قبل ماتمشي
سلام
فاتجهت راويه لجميله
خفي عليه شويه يابت واتلمي بقي ماتزوديهاش
جميله:مش قادره ياراويه انتي ماخبراش حاجه واصل اني مابدلعش والله اني جواتي نار قايده منيه
راويه:طب بس يوسف جه ماعاوزنهوش يحس بشيء
ونادت عليه تعالي يايوسف هتبقي خال
فدخل احتضن اخته وفرح بها كثيرا
واخذ زوجته ومشي بعد ان تسامر مع اخته وضحك معها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
عاد هاشم ليدخل حجرته يبدل ملابسه
وينام بجوارها
جميله:انت ماكالتش عاد كيف تنام
هاشم:ماعاوزش
جميله:لاه اكده خطر انت ماكالتش حاجه واصل وتنام يجيلك هبوط ف القلب ولا حاجه لاقدر
الله
هاشم:ويهمك جوي ع الاقل ترتاحي من خلقني اللي ارفاكي
جميله:واااه انت ولد عمي مهما حوصل
هاشم:طب نامي نامي اني مالياش نفس عاد هاكل غصب يعني
جميله:خلاص انت حر اني نصحتك عاد
ونامت واعطته ظهرها
فنام محتضنها ويضع يده علي بطنها
الواد ده عامل وياكي ايه انتي ف حشاكي اغلي حاجه عندى ف الدنيا دي كلياتها
خدي بالك منيه واوعاكي تهمليه
جميله:ماتخافش هو ده اللي ليك عندي
ومايخصكش غيره
فادارها اليه
كيف مايخصنيش غيره انتي كلياتك علي بعضك تخصيني انتي هبله اياك
انتي مرتي فاهمه ياعني ايه مرتي وام ولدي كومان
فبكت وادمعت عينيها
هاشم:واااه ياجميله ويضع يديه علي وجنتيها
ليه البكا حالا ياجميله
جميله :مافيش وتعطي له ظهرها مره اخري
نام نام بدل ماهنتخانق تاني
هاشم:هو ماينفعش نتحدتو الا لما تقلبيها
خميره عكننه اياك
جميله:ده اني اللي خميره عكننه
هاشم:لاااه امي عاد
قطع الحريم ع اللي يقول رايد صنف حريم تاني
وهنا جاءه اتصال من عمه
نوح :معلهش ياولدي جلجتك من منامك
هاشم:لا ولا يهمك ياعمي اني لساتني صاحي خير
نوح:عندنا مشكله مع الشركه اللي بنوردلها المحصول ف مصر وعاوزين يغيرو العقد والاسعار
فرايدك تروح ويا يوسف انت تظبط العقد وهو الحسابات والاسعار ويتاكد من حسابات البنك
هاشم :خلاص ماشي ميتي
نوح:بكره الصبح اطلع من عندك بسيارتك ويوسف هياخد ياسر ونس طريق من اهنه ويسافرو وتتقابلو
ف الشركه خلص انت العقد وعاود لمرتك ومبروك ع الحمل يوسف جالي
خليها تاخد بالها من نفسها
ويوسف احتمال يبيت عشان يشوف البنك تاني يوم الحساب اتورد ولا ايه
هاشم :خلاص باكر باذن المولي هدلي مصر واما بخلص بعاود وخد بتك وصيها بنفسك حاكم
دي مابتسمعش كلام حد واصل وحطيت صوابعي العشره ف الشق منيها
نوح :كيف ده هي صغيره دي ضاكتوره وفاهمه لافيهاني
وكلمها مبروك يابتي خدي بالك من نفسك كويس وتاكلي زين عاوزينه يطلع ولد زين وراجل
اكده مش حته برص اكده مايملاش العين
جميله:ههههه الله يسامحك يابوي اني برديك اجيب برص
حاضر يابوي هعمل كل الي تجول عليه خلي بالك من نفسك
نوح:ف امان الله يابنيتي
واغلق الخط
جميله:انت هتسافر مصر
هاشم:عندك مانع
جميله:لااه بس مابحبش السفر بخاف منيه وخصوصا سفر مصر
وهتسوق لحالك
هاشم:واني عيل صغار ولا ايه
ماتقوليش انك خايفه عليا
جميله:لااه بس ماعاوزاش ابني يتيتم قبل مايشوف بوه
هاشم :الملافظ سعد
وانتي دبش بيطلع ف وشي
اني ماخابرش كانو بيرضعوكي ايه جواليص طين عاد
فتضربه بصدره
اني بيرضعوني جواليص طين عاد
طب نام نام وجفل لاني اللي هجتلك بيدي
هاشم :وهو يقهقه فقد استطاع ان يستفزها
جميله تضرب فيه ابتضحك عاوز تجنني فيحتضنها خدي بالك من ولدي وبلاش تنطيط اليومين دول
عاد ومرواح ومجي للمستشفي
اجزي هبابه علي ما العيل يثبت
جميله:انا فعلا هكلمهم اخد اسبوع راحه حاسه بتعب
فاتخض هاشم مالك حاسه بايه نقوم نروح المستشفي هناك عنايه اكتر
جميله:لاه مايستدعيش اني دكتوره وخابره زين دي اعراض عاديه للحمل دوخه وهبوط واكده يعني
هاشم :لو حوصل اي حاجه اتصلي بيا فورا لو ف نص السكه هعاود
جميله:لا ماتخافش اني زينه مافياش حاجه اني بس اللي عاوزه اريح هبابه علي ما انظم
نفسي
هاشم :طب يلا نامي بقي عشان هقوم من بدري اسافر
جميله:لااه لازمن تاكل قبل ماتنام انت هتقوم بدري تسافر وماهتاكولش وممكن يحصولك حاجه وانت سايق
هاشم:خلاص خليكي هسخن اي حاجه ماهخلصش منيكي
وفعلا اكل هاشم ونام ليستيقظ باكر ويذهب
…….._________……..
راويه:لازمن سفريه مصر دي عاد
يوسف:وااه واني رايح العب ولا ايه
ده شغل
راويه :طب اجي وياك
يوسف:تاجي فين ياسر جاي معايا ف عربيتي واخوكي هيقابلنا هناك
راويه:طب اوعاك تروح اهنه ولا اهنه ولازمن بيات ماتاجي كيف هاشم
يوسف:هاشم هيخلص العقود ويعاود عشان مرته لكن اني هنتفق ع الاسعار واشوفهم وردو الشيك ف
الحساب ولا ايه
راويه:طب ماتشوفه ف فرع اسيوط لازمن ف القاهره
يوسف:وااه ولدي علي حجري وادور عليه
اني هناك عشان لو ماتوردش اروح لهم ولا لو اي مشاكل ف الحساب اظبطها
راويه:ماشي بس ماتتاخرش عليا
يوسف:هو اني بقدر ابعد عنيكي دانتي ملكتي الروح والقلب
راويه:وانت كمان يايوسف عارف اني بحبك اد ايه
يوسف:ماهو اكده ماهسافرش والواد ملطوع ف العربيه لما حمض وريحته طلعت لهنه
راويه:طب بالسلامه ياحبيبي تروح وترجع بالف سلامه..
…….
ياسر:ايوه يابيري احنا جايين مصر اهو
بيري :طب زي ماتفقنا عاوزنها مفاجاه
ياسر:ماشي ياسيتي
وفعلا ذهب ياسر مع يوسف حجز حجره جلس بها ياسر لحين انتهاء يوسف من عمله
وجاء هاشم انهي عمله وسجلو العقود بالشهر العقاري وسافر هاشم اما يوسف فاستمر معهم لمناقشه
كيفيه الدفع والاقساط وما الي ذلك وبعد الانتهاء عاد للفندق
يوسف:انا استويت وعاوز انام
ياسر :تنام ايه احنا ف مصر
بس ناملك شويه عشان تفوق بليل معانا
يوسف:والله ماقادر مستوي ع الاخر
ياسر:نام بس هبابه واني هصحيك في جماعه اصحابنا عزمينا
يوسف:مين
ياسر:ناس اصحابنا من ايام الكليه
يوسف:لو قدرت افوق بقي ابقي اجي معاك
ياسر:لااه دا عاوزين يحتفلو بجوازك ياعريس
يوسف:ماتقول مين دول
ياسر:مفاجاه
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اتصلت بيري براويه
لو عاوزه تشوفي جوزك ف احضان غيرك تعالي وشوفيه متلبس علي 10 بليل ف العنوان
ده
واغلقت الخط
وراويه تشتعل النيران بداخلها
وخرجت وجدت عم ابراهيم قابع بالسياره
راويه:هم بينا ياعم ابراهيم
عم ابراهيم:علي فين العزم ياست راويه
راويه :علي مصر
عم ابراهيم:طب استاذن من نوح بيه
راويه:ماتقولش لحد هم بينا اني اللي بقولك
عم ابراهيم:حاضر حاضر
وفعلا ساق بها الطريق المؤدي للقاهره نتركهم في رعايه الله فالطريق طويل ونعود ليوسف
الذي ايقظه صديقه
ياسر:ايه ياعم مانمتش بقالك سبوع ولا ايه مافيش سرير ف بيتكو ولا ايه
هم وقوم هتضيع علينا الحفل
يوسف:والله ماقادر صاحي من بدري وسايق مسافه كبيره هملني وروح انت
ياسر:كيف يعني بقولك الحفله عشانك تجولي روح انت
يلا بلاش كسل دي ليله ماعارفينش هنلاقي زييها ولا ايه تاني
وفعلا استيقظ ودخل الحمام وارتدي ملابسه وذهب مع ياسر للشقه التي اعتطه بيري عنوانها
فدخل راي بعض الاصدقاء القدامي بنات وشباب
ولكن بيري كانت مختفيه بالداخل
يوسف:حسام
اتوحشتك ياخوي فينك ولا بتسال عامل ايه واشتغلت فين
حسام:اعمل ايه ابويا زنقني ف الشغل معاه وماصدق وسلملي الدنيا فوق دماغي وخلع يستجم هو
يوسف:هو عملها معاك كيف بوي
سلملي اني وولد عمي كل شيء وهملنا لحالنا وولد عمي له شغله ماسك باس الحاجات
القانونيه واني الدنيا كلاتها فوق راسي
حسام:هو ابوك يعرف ابويا يلا
يوسف:يظهر اكده راضعين من جاموسه واحده
حسام:ههههه يخربيت كلامك وحشتني والله سمعت انك اجوزت
اخبار الجواز ايه معاك
يوسف:اه الحمد لله زين
حسام:يعني اتشجع اصل ابويا خطبلي واحده
يوسف:طب وسالي ويشير عليها
فكرتكو هتتجوزو
حسام:لا احنا اصحاب زيك وبيري كده وهي كمان اتخطبت ولسه اصحاب اهو
كاسك يااسطا
يوسف:طب كاسين بس ماعاوزش اتقل عشان ورايا شغل بكره
وفعلا اخذ كاسين وهنا ظهرت بيري من العدم
يوسف الف مبروك اخس عليك لازم نعملك مفاجاه عشان نشوفك ولا بترد ولا حاجه هو
الجواز يبعد الناس عن اصحابهم
يوسف:لا والله بس مشغول
بيري؛ طب رد علي اتصلاتي حتي
يوسف:بتاجي ف وقت معايا ناس وشغل ماهينفعش ارد عليكي قدامهم
بيري:ولا يمكن خايف من المدام
يوسف:احنا ماعنخافش من حريمنا واصل حريمنا اللي تخاف منينا
بيري :طب تعالي
يوسف:علي فين
بيري:هديك هديتي
يوسف:طب ماتجبيها اهنه
بيري:لا طبعا ماينفعش لازم تشوفها الاول لوحدك يلا بقي ماتبقاش غلس وتسحبه من يده وهو
غير متزن
بعض الشيء
يوسف:طيب حاسبي انتي عارفه بتاثر بالشرب من اقل حاجه
…….
وصلت راويه اسفل العنوان المذكور
وابلغت السائق انها ستذهب للشقه بالدور الثالت وان لم تاتي بسرعه فلياتي لها
وفعلا طلعت لترن الجرس
عند بيري ف الحجره
يوسف:يعني ماينفعش توريهالي الا ف اوضه النوم
فالقته ع السرير
يوسف :واااه كيف بتعملي اكده وقام ليلقيها هي ع السرير لتمسك يده وتجذبه لها ليقع
فوقها
واااه ايه الغباء ده
وهنا تدخل راويه لتشاهده بهذه الوضعيه بعدما دخلت وشاهدها ياسر
وحاول ايقافها ولكنه لم يستطع لتدخل تراه هكذا
فينظر لها
راويه ايه جابك اهنه
راويه:جايه اشوفك يا سبعي
صحيح ديل الكلب عمره مايتعدل ولو ركبو فيه الف قالب وتركته لتجري
يوسف :استني ياراويه انتي مافهماش حاجه لتجذبه بيري
انت بتسيبني عشان الجربوعه دي
فيضربها قلم
الجربوعه دي بت عمي ومرتي واشرف منك ومن عشره من عينتك
والقاها وجري وراء راويه التي استقلت السياره وهي باكيه
امشي بسرعه ياعم ابراهيم
لينزل يوسف مسرعا يركب سيارته كالمجنون ويجري وراءها
لتصل لبيتهم فتخبط ليقوم هاشم مفزوع
مين مين
راويه :اني راويه ياخوي افتح
فيفتح هاشم راويه خير حد حوصله حاجه
فتجري علي غرفتها ليجد يوسف يدخل وراءها
وهاشم واقف لايدري مايحدث
فيه ايه ماتفهمومي
ولكن يوسف دخل وراءها واغلق الباب
راويه:اخرج بره ماعاوزاش اشوف خلقتك العفشه دي تاني
طلقني لو حداك كرامه تطلقني
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
يوسف :اتلمي ياراويه واحترمي نفسك اني مقدر حالتك
اطلقك كيف يعني اتجنيتي اياك
وانتي ايه اللي وداكي هناك
راويه:ده هو اللي مجننك عشان اشوف خيانتك بعيني
شوف اني ماطيقاش ابص ف خلقتك العفشه دي تاني ماعاوزاكش خلاص
اني مارايداكش افهمهالك كيف طلقني احسن لك
فيقترب منها اعقلي ياراويه وافهمي عاد ماهينفعش الحديت اكده اهدي شوي
راويه:اعقل انت خليت فيا عقل
اوعاك تقرب مني هولع ف نفسي وفيك لو حاولت تلمسني
والله اصوت والم عليك الخلق وتبقي فضيحتك بجلاجل والناس تتلم وهي راحه تصلي الفجر اكده
يدعو عليك يمكن ربنا ياخدك
يوسف :افهمي ياغبيه الموضوع مش كيف مافهمتي فيه سؤ تفاهم
راويه :سؤ تفاهم ايه وهباب ايه واحد راكب فوق واحده عاوز تفسرهالي كيف ابتلعبو صلح
شوف يا ولد الناس زي مادخلنا بالمعروف نفترق بالمعروف وده اخري معاك
وسع اكده وخرجت لاخيها احب علي يدك ياخوي طلقني من الجدع ده اني خلاص ماجدراش
استني معاه دقيقه واحده
هاشم :طب اهدي بس نفهمو ايه الحكيوه
راويه:ماعاوزاش افهم واصل كفياني اللي شوفته بعينتي التنتين ولا عاوزني اخذقهم واكدبهم عاد
لو ماعملتليش الطلاق اني هدور علي محامي غيرك
وانهارت واخذت تلطم انا ماعاوزاهوش
مارايداهوش طلقوني منيه واغمي عليها ليحملها يوسف لفراشها
يوسف:صحي جميله ولا اي حد يشوفها فيها ايه.
ايه اهل الكهف اللي انت فيه ده
امي خدت علاجها بينيمها مابتدراش بحد واصل واختك من ساعه الحمل بتنام كيف القتيل وهي
كانت تعبانه اني هطلب عاصم دكتور صحبي وجارنا
واتصل بيه لياتي مسرعا بترنجه
عاصم:انت ايه حكايتك معايا ياهاشم
هاشم :معلهش النوبه دي اختي
ودخلو معه لغرفتها
عاصم :طب ممكن تتفضلو عشان اكشف عليها
يوسف:كيف يعني اهمل مرتي مع راجل غريب ويكشف عليها واني بره قرطاس مثلا
عاصم:معلش معرفش انك جوزها
يوسف:ليه ماحضرتش الفرح اياك
عاصم:واني هفتكر كل اللي بحضر فرحهم عاد
هاشم:خلاص ياعاصم اكشف وخلصنا
بعد ان استفاقت
عاصم:انتي البيريود ماخره عليكي
راويه:يجيلها سبوع اكده اواكتر
وعاصم:فالحه وازاي ماتكشفيش عاد وقاعده تروقي ومتشملله
حتي انتي يامفعوصه حامل
يوسف:كيف تجولها مفعوصه وجاعد تتحدت ويا مرتي
هاشم :معلهش يايوسف عاصم جارنا ومتربي معانا وعارف راويه وهي صغيره وكان بيحملها وياي
يوسف:كانت لكن دلوقيت ف عصمه راجل
فقطعت راويه حديثهم
كيف تجوله اني حامل وليه يعرف اصلا
عاصم:مش ابوه
راويه:لااه ده ابني اني بس
وده ماعيزاهوش يشوف ولدي
لاااه اني عوزاه يخفي من جصادي نوهاءي ماعوزاش ولدي يطلع وسخ كيف بوه
فكاد يوسف يخترق هاشم الذي امسكه
اني ماعاوزش اتغابي عليكي
لكن ماتزودهاش عاد عشان خلقي بدا يضيق وصبري عليكي بدا ينفذ بدل مااجرك من شعرك
لحد القصر
راويه:القصر ده اني مامعتبهوش تاني طالما من خلقتك
وهطلق منيك يعني هطلق
لاااه اني هخلعك وتوبقي اول صعيدي مخلوع عشان تبقي فضيحتك بجلاجل ومعارفش توري وشك للخلق
ودلوقيت هملني لحالي ماعوزاش اشوف خلقتك وابنك ده تنساه تماما
يوسف:لااه داانتي نسيتي نفسك عاد
فاخذه هاشم خلاص يايوسف بقي لم الدور دلوقيت وانتي ياراويه اهدي ونامي اكده والصباح رباح
وهعملك كل اللي عوزاه
راويه:ايوه اكده
يوسف:تعملها ايه انت هتعوم علي عوم المجنونه دي
راويه:اني مجنونه تحب اوريك الجنان علي اصوله وهمت بالصويت فجري هاشم اغلق فهمها
جرا ايه يابت ماحداكيش رجاله تتكلم ولا اني ماماليش عينك عاد ماجلتلك ههببلك اللي ريداه
اكتمي وسكري خشمك عاد لاديكي علي بوزك
يلا جدامي يايوسف
معلهش ياعاصم خلافات اسريه عاد
عاصم:ربنا يعينك استاذن انا
وياريت ماتضايقوهاش هي ف اول حملها وبيبقي في خطوره من الاجهاض بسبب الزعل او اي
مؤثرات خارجيه
هاشم :حاضر يادكتور
ومشي عاصم
هاشم :تعالي اهنه وفهمني ايه اللي حوصل بدل مااني كيف الاطرش ف الزفه
يوسف:اني هملتك وخلصت معاهم الحسابات وروحت الفندق مستوي وعاوز انام المهم نمت ولقيت ياسر بيصحيني
ويقولي زمايلي عاملين حفله عشان اجوزت واكده ولازمن اروح دي ليا مخصوص واني ماكنتش قادر
المهم رحت لقيت زمايلي شباب وبنات واتحدت وياهم وشربت كاسين بس عشان مايزعلوش واني دماغي
بتطير من اقل شيء
المهم لقيت بيري صحبتنا بتقولي عوزاني تديني الهديه لوحدينا قلتلها ماتجيبيها اهنه قالت لا لازمن
جوه رحت وياها لقيتها زقتني ع السرير
قمت متعصب وزقتها وكنت ماشي شدتني وقعت عليها ف داخله اختك ف الوضع ده
قالت اللي فيه النصيب وجريت بالعربيه واني جريت وراها لهنه
هاشم :وايه عرفها ووداها هناك
يوسف:ماخابرش وده اللي هيجنني دااني نفسي ماكنتش اعرف اني رايح ولا اعرف العنوان ياسر اللي
وداني
هاشم:الموضوع اكده فيه ملعوب ومكيده
حد نصبهالك ووقعت ف الخيه زي الرطل ياحلو
يوسف:اه ياولد عمي شكلها اكده
يعني انت مصدقني
هاشم :اكيد واللغز ده ف يد ياسر صاحبك لازم نفهم منيه كل شيء عن الحفله
دي
يوسف:وانت هترفعلها البتاع الخلع اللي بتجول عليه ده
هاشم:اني بس بهديها علي مانعرف الحكايه
يوسف :ماشي واني هستناك نروحو لياسر عشان يبقي جصاد عينك كل حاجه
هاشم :ماشي
قامت جميله:يوسف
هاشم:صحي النوم القتيل صحي اهااا بعد الحفله ماانتهت
جميله:حفله ايه عاد انتو كنتو عاملين حفله من غيري
هاشم:خشي نامي ياامه هبقي احكيلك الصبح ولا احنا بقينا الصبح اصلا منكو لله وحداي محكمه
اروح اقولهم
ماذا اقول واي شيء يقال بعد ما قيل ومايقال كيف عادل امام ف الفيلم
والله انت واختك ومرتك هتجبوني ورا وهطلع من المحاماه بفضيحه
روح نام ولا خش نام ف اي مكان بدل ماتسوق و انت مانمتش
همليله اوضتنا ياجميله ونامي جار راويه
جميله:هي راويه اهنه كمان
هاشم:مش جلتلك كانت حفله هي هتنفع من غير الطرف التاني عاد
كانت نقصاكي والله عشان تكمل
اني قايم اطس وشي بشويه ماي واغير تيابي واروح المحكمه
وانت خش نام
وحاولي تجيبي غفير ياجميله يفصل القوات لو حصلت عاركه علي ماعاود
يوسف:لاااه اني ماشي ماقادرش ع الخناق اني استويت وهستناك نروحو لياسر بليل
هاشم :ماشي براحتك
ومشي يوسف
وجميله جريت ورا هاشم
هو فيه ايه
هاشم :لا دي قصه طويله لما اعاود احكيهالك بالاذن اني
جميله:وااه وهتفوتني اكده الفضول يجتلني
هاشم:عشان تفوجلنا عاد بدل مابتنامي كيف الجتيل اكده
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
ذهب يوسف للقصر اتحمم ودخل ف الفراش يتقلب ويجافيه النوم فمحبوبته بعيده عنه ومهما حدث
منها اوقالت فهو يلتمسلها العذر لان اي واحده مكانها ستظن هكذا
وبعد تفكير كثير استسلم للنوم لانه لم ينم ليلته
………_________………..
ف دار هاشم
جهزت جميله الطعام واطعمت حماتها حتي تاخذ ادويتها وجاء هاشم لتضع له الطعام
هاشم :راويه لسه ماقامتش
جميله:اني قلت اهملها تنام براحتها طالما صاحيين للصبح
هاشم:بس دي حامل ولازمن تاكل حاجه
خشيلها اكده وحاولي تصحيها تاكل معانا
علي مااغير تيابي
جميله:حامل بجد هبقي عمه
هو فيه ايه صحيح جات اهنه ليه
هاشم:هبقي اقولك لوحدينا وحسك عينك تفتحي الموضوع قدامها علي مانلم خيوطه كلها ونفهم
كيف حصل كل ده
جميله:ماشي والله مافاهمه حاجه
هاشم:خلاص بقي هفهمك بعدين يلا عشان هروح ليوسف بليل
جميله:طب ماجي معاك ونبيت هناك بدل ماتعاود بليل اكده واهي راويه اهنه مع خاله صابحه
وناجي بكره
هاشم :ماشي همي بقي يارغايه الوكل برد
جميله:حاضر اباي ماتزقش اكده ياباي عليك
هاشم :بلسانين لو نقصلك واحد منيهم يمكن ارتاح شويه
فتنظر له بغضب ثم تخبط علي راويه فتجدها مستيقظه وعينيها من كتر البكاء حمراوتان
جميله:وااه كيف تعملي ف نفسك اكده انتي حامل لازمن تكون حالتك النفسيه زينه عشان الجنين
قومي قومي غسلي وشك عشان ناكل سوا هاشم رجع وعاوز ناكل كلياتنا سوا
راويه:هو رجع وقامت منتوره
وذهبت له :عملتلي ايه ف اجراءات الطلاق
ولا عاوز توكيل هاجي بكره اعمله
هاشم:لااه ماني معاي واحد اللي عملتيه عشان اباشر ورثك
راويه:طب خلاص ابتدي ف الاجراءات
هاشم:حاضر بس في اوراق كتير لازمن استكملها الاول وبعدين ارفعها
جميله شهقت طلاق مين عاد
راويه:اني هطلق من اخوكي اللي مايتسماش
جميله:ليه عاد
هاشم :جميله ويبرق لها خلاص عاد عاوزين ناكل الاكل بجي تلج
جميله:هسخنه واجي حاضر
وفعلا سخنته واتغدو
ودخلت جميله مع هاشم كان يريد ان يرتاح لانه كان مستيقظ يصلي الفجر وجاءو ولم
ينم من وقتها
هاشم :اباي ياجميله ماقادرش اصلب طولي بدي انام هبابه عشان اقدر اسوق
جميله:واني ماههملكش الا اما تتحدت وياي
اختك عاوزه تتطلق من اخوي وانت بارد اكده وعاوز تنام وهتعملها الاجراءات كمان
فامسكها من ذراعها لتقع بجانبه اكتمي بقي هبابه بدل مايبقي طلاقك قبليهم هفهمك ياعملي الاسود
وقص عليها ماحدث
فانتفضت
ولا ماعارفه اجول ياحبيبتي ياراويه ولا ياحبيبي يايوسف
هي عندها حق لو شفتك اكده اكيد هجتلك
هاشم :لا والله دا من حبك فيا وغيرتك عليا اوي
جميله:وبرديك انا خابره يوسف بيحبها اد ايه والظلم وحش
لازمن تساعدهم ياهاشم 😢😢
اني ماقدراش اشوفهم اكده فاخذ براسها في صدره
خلاص بقي ماتعيطيش مانقصاش نكدك عاد
فتضربه بصدره اني نكديه
هاشم:ابااااي داانتي النكد بذات نفسيه ابتنكشي عليه بمنكاش همليني احب علي يدك انام هبابه هموت
منيكو
ف سرها بعد الشر عليك
وتضحك عليه
هاشم ابتضحكي طب تعالي وجذبها لتنام بجانبه
هاشم :عشان اضمن انك ماهتزنيش فوق نفوخي يلا نامي امفوجه انهارده يعني مش بعاده
فنامو واستيقظو يلبسوا ليذهبو ليوسف واخبروهم انهم سيبيتون هناك اليوم لان جميله تريد رؤيه والدها
وقضاء اليوم معه
حتي لايخبر هاشم راويه بماسيفعله مع يوسف
وذهب ليوسف الذي كان ينتظرهم
واخذ هاشم لياسر
يوسف :فهمني بالظبط ايه حكيوه الحفله دي واياك تكذب عليا ف شيء
ياسر :اني هحكيلك كل شيء من طقطق لسلام عليكم
بيري كانت زعلانه انك مابتردش عليها وقلتلها انك اتزوجت جالتلي عاوزه تعملك حفله مفاجاه بمناسبه
جوازك وماخبركش عشان ماحرقش المفاجاه
يوسف:وايه عرف مرتي بالمعاد والمكان
ياسر:والله ماعرف
بس في حاجه بيري خدت رقم مرتك تباركلها ويبقو صحاب يعني
وقام يمسكه من تلابيبه وكيف تعطيها رقم مرتي
ياسر:والله بحسن نيه جالت عاوزه تباركلها واني حذرتها تعمل اي حاجه اكده ولا اكده
يوسف :واهي عملت ياخوي
اني ماعاوزش اشوف خلجتك تاني واصل
ياسر:والله ماكان قصدي ياصاحبي واني هعمل حاجه تضرك برديك
يوسف :خلاص خلصت ياصاحب عمري
هم بينا ياهاشم
…………..
رجع هاشم ويوسف الي حديقه القصر وكانت تنتظرهم جميله
فسالتهم عما حدث
فقصوا عليها ماقاله ياسر
جميله؛ هي مقصوفه الرقبه
بوز الاخس اللي اسمها بيري دي هي اس الفساد
وهنعملوا ايه عاد
هاشم :بس هي ليه بيري دي تعمل اكده اوعاك تكون عشمتها بالجواز وخليت بيها
يوسف:ابدا والله هي كانت صديقه معانا ف الشله يمكن كنا مانتمين شويه كيف حسام وسالي
لكن حسام برديك خطب وسالي كمان اتخطبت
اني صعيدي حر ياولد عمري
ازني حاشا لله اني اخري كاسين نهزروا ويا البنات ونتصاحبوا وياهم ونهيصوا لكن غير اكده
لاااه
واسال جميله اهي جاعده معاي 6 سنين ولا سبعه وهي بالكليه
عمري مابيت بره البيت عشان ماهملهاش لحالها
اخري نسهرو ا ف نادي ف ديسكو ف بار ونشربو كاسين ونرقصوا ونعاود
واسال مرتك تقولك
جميله:اه والله اني كنت بتصل بيه واسمع الظيطه ف الديسكو عنديه
يوسف :مد يدك ياولد عمي فمد له هاشم يده
يوسف:عهد مين ده
هاشم :عهد الله
يوسف:وعهد الله وعهد الله
خيتك اول مره المسها واعمل معاها اكده لاعملته قبلها ولا بعدها
هاشم:صادق ياخوي
بس المهم هي تصدق
دي ماطيقاش حد يجيب سيرتك جصادها ممكن تولع فينا لو نطقنا عنيك كلمه
دي اختي واني خابرها زين هي حماله قسيه وهاديه وصابره لكن لما بتطلع الجنونه ولا
حد يقدر يقف قصادها ممكن تقطعه بسنانها
مخها ترباس
جفل مصدي بعيد عنيك
جميله:طب هنعملوا ايه عاد
يوسف:يبقي مافاتتليش خيار
هاشم :معناته ايه هتطلقها
يوسف:لاااه ماتاخدش ف بالك هملها بس يومين علي ماتهدي ونتصرف بعديها
يلا قوموا نامو سهرتكوا معاي
واخذ هاشم جميله لحجرتهم فقابل احمد ف الطرقه
هاشم :كيفك ياخوي
احمد :الحمد لله معلهش مابشوفكوش بروح.بدري واجي وخري والله ياخوي
وتجبوني اهنه وتهملوني كليتاكم اكده
هاشم:معلهش يومين اكده ونقنع امك ونعاود تاني بس عشان ماتفضلش رايح.جاي معانا ونعطلك عن مذاكرتك
خليك انت اهنه
احمد:دي حتي راويه مشيت
هاشم:يومين اكده مع امك وتعاود خد بالك من مذاكرتك انت عاوزين تفوق وتبقي معيد ف
الكليه ونقول الدكتور جه والدكتور راح
فتنظر له جميله امال مابتقولش الدكتوره جت والدكتوره راحت ليه
هاشم:همي ياوليه جوه ايه موقفك اكده ويانا
جميله:اباااي عليك ومشت غاضبه
احمد:ليه اكده ياخوي تكسر بخاطرها
هاشم:لاااه ماتاخدش ف بالك لو فضلنا ورا قمصه الحريم ماهنخلصوش واصل
يلا سلام خد بالك من نفسك
احمد:حاضر ياخوي وسلم ع امي وراويه وهاجي يوم الجمعه اشوفها
هاشم:ماشي
ودخل هاشم لزوجته
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
دخل هاشم وجد زوجته بقميص نومها علي الفراش وهي غاضبه ويخرج الدخان من اذنيها
هاشم:يا منجي الجحش من الوحش
سترك ياستار
فجاءت امامه
انت ليه اكده دايما تحرق دمي
هاشم :اهااا خميره العكننه اشتغلت اهااا
لمي الدور وخلي ليلتك تفوت ياجميله اني مصدع وماناجصش عكننتك دي
جميله:بجي اني عكننه ماشي ياولد عمي اني فيتهالك وراحه اوضه تانيه
عشان تروق لوحدك طالما اني العكننه بذات نفسها
فجذبها من يدها لترتطم بصدره فيقربها منه وهو ممسك بخصرها
اتجنيتي عاد فايته حجرتك وراحه فين وماشيه اكده بقميص النوم
جميله:كلياتهم نايمين ومافيش حد غريب خوي وبوي وعمي
هاشم :واحمد انستيه عاد
جميله:ده كيف خوي الصغير
هاشم :لا صغير ولا كبير اهمدي اهنه عاد
جميله:قال يعني بيغار عليه
هاشم:مش بقولك انتي غبيه حته بهيمه
جميله:تخبطه ف صدره
ماتشتمش عاد
هاشم :اني اجول اللي ف نفسي كلياته ثم يقبلها ليغلق هاتان الشفتان قبل ان تقذفانه
بكلام كالظلط
ويحملها للفراش بطريقه فجاءيه تجعلها تشهق وتلف يدها حول عنقه خوفا من الوقوع
ليذوب في عيناها
…………..
ف اليوم التالي
اخذ هاشم جميله للبيت حتي تظل مع امه واخته
صابحه تنادي علي راويه
فقد اعلمها هاشم بما حدث بين راويه ويوسف
صابحه :يابتي جوزك مظلوم ف الموضوع ده
راويه:اماي ماعوزاش حد يجيبلي سيرته عاد اني ماهكدبش عيناي يقول اللي يجوله هو حر
حرام عليكو عاد ليه كل مانسي تذكروني بيه اني مانقصاش
ولا اموتلكو نفسي عشان وترتاحو واخلص
صابحه:يابتي ربنا عرفوه بالعقل
دي خيه ونصبوهاله
راويه:واندب فيها كيف التور
يتحمل بقي نتيجه اللي عيمله لكن رجوع له اني ماراجعاش واصل
ثم خبط الباب فوجدت جميله اخيها
اتفضل يايوسف
فسمعت راويه اسم يوسف
اصبحت كالتور الهائج
وخرجت مسرعه له انت ايه جابك اهنه
مش جلتلك ماعاوزاش اشوف سحنتك دي ولا تهوب اهنه تاني
البعيد مابيفهمش عاد
يوسف ويحاول التماسك
اوبعدهالك عاد اني ماراضيش امد يدي عليكي بس ماتكتريش ف الحديت الماسخ ده
راويه:اولك عين تتحدت كمان
اما بجاحه والله
جاي ليه انت لك اهنه ايه
يوسف:جاي لولد عمي اباي
راويه:وولد عمك مش اهنه عاوزه تبقي تشوفه بره ع القهوه ولا لما ياجي حداكو لكن
اهنه ماتعتبهاش انت فاهم ولا اصوت والم عليك الخلق
ماطيقاهوش ياناس
شكله بيعفرتني
يوسف يحاول الاقتراب
يابت الحلال انتي فاهمه غلط
راويه:اوعاك تقرب مني اني متحرمه عليك ليوم الدين ويومين واطلق لما نخلصو الاجراءات
يوسف:واني طلاق مابطلقش وهجرك ف بيت الطاعه
راويه:يبقي جبته لنفسك وهخلعك ياحلو
يوسف:ياراويه اعقلي وماتهديش البيت عاد ولمي الدور عشان ولدنا يتربي وسطينا
راويه:هو اطربج علي نفوخنا كلياتنا خلاص وولدي هربيه لحالي احسن مايتربي معاك ويشرب وساختك
يوسف:واااه وبعدهالك عاد ماهتلايمهاش ويتهور ويكاد يضربها فتقف جميله
خلاص ياخوي هملها دلوقيت مش شايف حالتها وهي حامل ماتعصبهاش
يوسف:ماشي ياراويه اما اشوف اني ولا انتي عاد وخرج ورزع الباب
جميله:حرام عليكي والله
الولد متشحتف عليكي وبيحبك بجد
راويه:ان شاء الله يولع بجاز وسخ
ماهيهمنيش اني سقطته من حياتي خلاص
ومن بكره هقطع اجازتي واعاود الشغل ماعادش لها عازه القاعده اهنه
هخلي عم ابراهيم يوديني ويجبني واجمع الحصص ف يومين عشان ماسافرش كتير
وحتي تبقي سفريه واحده لعم ابراهيم يوصلك ويوصلني او حتي لو الايام مختلفه يوديكي لحالك
وايامي يوديني لحالي
جميله:براحتك ياراويه اني ماعنتش اكلمك ف حاجه كل واحد له مخ مريحه
راويه:ايوه اكده عليكي نور
وفعلا نفذت راويه ماقالت
واستمر الحال هكذا
……………
في يوم كان احمد عائد من الكليه ليجد سمرا واقفه مع محمود
فجن جنونه وذهب لها
احمد:مين ده يابت وكيف تقفي مع شاب غريب اتهبلتي اياك
ورايده تجبلنا العار تقفي بليل اكده وياه لحالكو واعطاها كف
لتنظر اليه وانت مالك
انت مالكش صالح بيا اني مابعملش حاجه غلط
محمود:وانت مين بقي وكيف تمد يدك عليها
احمد :اني ولد عمها ياحيلتها انت اللي مين عشان تقف ويا بت عمي اكده
وناوله بقبضه يده فاسقطته
فقام محمود متنرفز
انت كيف تمد يدك عليا ماتلم حريمك.عاد ولا جاي تعمل علينا راجل
فينظر لها
شايفه جبتلنا الكلام من اللي مايسواش
همي قدامي
سمرا :مين اللي يلم حريمه ده ياواطي
اني اللي غلطانه اني نزلت بمقامي وكلمت واحد زيك
داانت حفيت عشان بس اردلك السلام
ورضينا بالهم والهم ماراضيش بينا عاد
محمود:اني واطي ماتلم بت عمك دي بدل مامد يدي عليها
احمد:اتمد يدك علي مين عاد
طب مدها اكده عشان اكسرهالك
يلا يابت جدامي
فمشت معه انت كيف تمد يدك اكده عليا
اني ماغلطش
هو رايد يتقدملي
واني لازمن اعرفه
كيف اتجوز واحد ماعرفوش واهنه اللي بياجي يوافقو ويتفقو ولا بعرف اتحدت وياه
احمد:انتي تخرسي خالص يامفعوصه انتي لسه ف ثانوي وبتفكري ف الجواز وتتعرفي وماتتعرفيش
بت انتي اني ماطايقكيش
بدل ماادفنك اهنه موطرح ماانتي واخلص من عارك
سمرا:واااه عار ايه عاد ليه شوفتني ف وضع مخل بالاداب اياك
ده واحد بنتحدتو معاه وعاوز يتقدملي
فيها ايه يعني
احمد:مافهاش حاجه واصل
كل ماواحد يقولك رايدك تتعرفي بيه وتمشي معاه والله عال
همي عشان اني جبت اخري منك وممكن اتهور عليكي وهتبقي العواقب وخيمه
سمرا:ليه يعني وبصفتك ايه انت ولد عمي لانت بوي ولا خوي ولا جوزي
عتعمل لنفسك شان ف حياتي عاد
احمد:ممكن تسكري خشمك اللي منفد ع البكابورت ده
سمرا:اني خاشمي بينفد علي باكبورت اما انك غلس وماعندكش زوق صحيح
فامسكها من يدها قبل ان تمشي
والله لو مالمتي نفسك عني لهتشوفي وش عمر اهلك ماشافوه واصل
فابعدت يده عنها وجرت للداخل
وهو يضرب كف علي كف
ايه البت دي مركبه قطر ف حنكها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
ف الصباح ف القصر
يوسف :ايوه يا عم كمال رايد ااجر فيلا مطرفه ف اسيوط الجديده شهر اكده
كمال:ماشي يايوسف بيه طلبك عندي لسه جماعه مسافرين وجالولي ااجرها لهم فتره سفرهم
يوسف:بس مطرفه ماحدهاش جيران
رايدها لحالها اكده ماعاوزش اشوف خلقه حد واصل
كمال:بن حلال مصفي
هي طلبك تمام
يوسف:ماشي اني جاي اشوفها حالا
احمد:كيفك يايوسف امال راويه مش هتعاود ولا ايه
يوسف:قريب ان شاء الله اصل الحمل تاعبها وقاعده جار امها
احمد:مش هتفطر
يوسف:لااه عندي مشوار افطر انت واهي سمرا جات تفطر معاك
سلام
سمرا :اصباح الخير
يوسف:اصباح النور
ومشي
ولم يرد عليها احمد
فاتنرفزت سمرا
انت بتتعامل معاي اكده ليه اكونش كلب اجرب اكده ليه هنجسك اياك
فقام ونظر لها من اعلي بطرف عينيه وبابتسامه صغراء
حاجه زي اكده وتركها تغلي
سمرا:اني كلب اجرب يامقشف
واخذت تنفس غضبها ف الطعام
وتقول
ماشي ياوحل البرك انت اما وريتك
………
كمال:ايه رايك يايوسف بيه
يوسف:ديه تمام التمام جوي جوي كومان
اني اجرت وماعاوزش الجن الازرق يعرف عنيها حاجه
كمال:ماتخافش سرك ف بير
ومضوا العقد ورجع يوسف القصر
نوح:جرا ايه ياولدي هي الناس كلياتها هاجرت من القصر
طب هاشم وخد جميله عشان مايفوتش امه
لكن راويه مرتك ماهتعاودش ولا ايه
يوسف:اصل الحمل تاعبها وجاعده جار امها ماعاوزش اضايقها عشان الحمل لكن شويه وهتاجي ماتجلجش يابوي
واني بروح اشقر عليها
نوح:ماشي ياولدي اللي يريحكوا عاد انتو ادري بموصلحتكو
يوسف :ماتخافش علينا يابوي
…….
وف الليل
اتسحبت سمرا لحجره احمد ودلفت بسرعه واغلقت الباب خلفها
فجحظت عيناه حين رؤيتها
احمد:انتي كيف تاجي ف انصاص الليالي وبالشكل ده
رايده تلبسيني ف مصيبه عاد
سمرا:اني ماليش صالح تلبس ف مصيبه ف اتوبيس ولا لوري حتي
ازاي تجول عليا كيف الكلب الاجرب
انت نسيت نفسك كيف كنت جايلنا
امقشف ومصدي ودلوقيت جاي تتكلم عليا اني سمرا بت همام من كبرات العيله
احمد اني مقشف ومصدي
ياصايعه يااللي اهلك ماعرفوش يربوكي
فهمت برفع يدها لتضربه كف ولكنه امسك يدها وارجعها للحائط لتلتصق به وهو ممسك يديها
اتجنيتي عاد بترفعي يدك عليا
داانتي حته مفعوصه افعصك تحت جزمتي
انت يابت لسه ف تانيه ثانويه واني دكتور ف تانيه صيدله وجايه تحطي راسك براسي
سمرا:بكره هبقي دكتوره واحسن منيك كمان
احمد:ابقي قابليني
سمرا بتحدي وعيناها العسليتين في عينيه
هنشوف ياولد عمي
ولما سمرا تجول شيء بتنفذه
مابقولش كلمه مانيش قدها
احمد:جايبه الثقه دي كلياتها منين
من المشي مع الشباب ف الشوارع
سمرا:اخرس ياقليل الحيا
فلوي لها ذراعها خلفها
فصوتت اي يدي هتكسرها جاك كسر نفوخك
احمد:عشان تفكري الف مره جبل ماتتحدتي معاي وغوري من اهنه
وهنا دخل همام
مصعوق من المنظر
ابتهببو ايه اهنه ف نصاص الليالي
احمد:والله ياعمي مافي حاجه من اللي ف دماغك دي هي اللي جاتني
واهه اني ف اوضتي ف حالي وهي اللي جايه
فينظر لابنته
لا والله يابوي ده هو اللي كممني وشالني جابني اهنه
احمد:يانهارك اسود اني يا بنت الكدابه عيملت اكده
تنظر لابيها ودموع التماسيح
اي والله يابوي واني كدبت عليك جبل سابق😢😢😢😢
وهو ينظر اليها
يخرب بيتك داني صدقتك وجربت اقتلني
ايه البت دي ويضرب كف علي كف
همام:ده الامانه اللي امنتهالك ياولد خوي
تنهش ف عرضك
احمد:والله ماعملت حاجه
سمرا:اكرشه يابوي من اهنه
همام :انتي تخرسي خالص
هو هيعمل اكده الا لو شجعتيه
سمرا :اني
لاوالله يابوي دااني مابطقهوش واصل ودمه زي السم علي قلبي
همام:مافيش حل الا نكتبو كتابكو ونداري الفضيحه دي وماعاوزش حد يعرف بالموضوع ده
سمرا:نهار اسود اني اتجوز خليفه جانكيز خان ده
لاه يابوي ماعاوزاهوش الموت عندي اهون
احمد:اني اجوز الصايع… وتوقف حتي لايقول امام عمه
ياعمي ارجوك اني مارايدهاش واصل لو اخر بنته ف الكون البت دي ماعاوزهاش ارجوك ياعمي
احب علي يدك بلاش اني
همام:واااه واللي شوفته ده ايه
واعمل فيه ايه
دي اخرتها ياولد خوي تعمل عملتك وماعاوزش تستر علي بت عمك
سمرا :عامله ايه يابوي ماعملناش حاجه داني بساله ف مساله
ماعميلناش حاجه والله يابوي
همام:برديك هنكتبوا كتابكوا بكره عشان ابقي مطمن ماهحطش البنزين جمب الكبريت واقعد اتفرج لما تولع
وتاكل الاخضر واليابس
واحمد ينظر لها شايفه اخره عمايلك وتهورك لبستينا ف الحيط منك لله اشوفك متشعلقه ف
مشنقه يابعيده روحي
سمرا:واااه واني يعني اللي مبسوطه واني كنت اعرف ان ده كلياته هيحصل
همام:يلا كل واحد علي اوضته واوعاكي رجليكي تخطي اهنه تاني
وذهبت سمرا لحجرتها وبعد ان دخل ابيها رجعت مره اخري
احمد:يخرب بيت ام الليله اللي مش فايته
ايه رجعك تاني ماكفاكيش اللي حصل
سمرا:اني ماكنتش اعرف ان ده كلياته هيوحصل😢😢
وانت هتعمل ايه هتجوزني بجد
احمد:لا اكده واكده ماخلاص لبست فيكي ياعملي الاسود ف الدنيا اني كان مالي تمشي مع
ده ولا تكلو بعض حتي
سمرا:لاااه يااحمد اهرب من اهنه
مارايداش اتجوزك
احمد:حوش حوش اني اللي رايدك جوي
اني كنت حاطط عيني علي دكتوره معاي كنت ناوي لما نخلصوا اتقدملها
بس عشان لساتنا صغار قلت استني مافتحهاش
جيتي انتي غفلقتي الدنيا فوق دماغي
سمرا :وااه ماانت بتحب اها امال محرمه عليا ليه
ثم فيها ايه دي يزيد عني
ف جمالي عاد
احمد:مش بالجمال
هي يمكن مش ف جمالك ولا عيونك العسليه دي بس بنته زين ومحترمه ومابتكلمش شباب
سمرا :واني بنته مش زينه 😢😢😢😢
تشكر ياولد عمي
وهمت بالمشي فجذبها من يدها لترتطم بصدره فياخذ براسها في صدره وهي تبكي
اني اسف ياسمرا ماقصدش بس طريقتك الي ماشيه بيها دي غلط وممكن تضرك
وفتح همام الباب مره اخري
وبعدهالكو عاد اوقف غفير علي اواضكوا ولا ابعت اجيب الماذون
حالا ولا اعمل ايه فيكو
فترفع نظرها لاحمد وتضحك
احمد:ابتضحكي والله ماهتجبيها البر الا اما يطخنا عاد
فتزيد من الضحك
خلاص يابوي ماهاعاودش تاني واصل
ولكنها خرجت وتركت احمد اسير ضحكتها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
احمد يحدث نفسه والله ياعمي بعد اللي شوفته ده حلال فينا الطخ ويبقي جليل علينا
بت معجونه بميه عفاريت
مجنونه صح ومخها طاقق
اما همام فاخذ ابنته
والله يابنت الكلب لو هوبتي ناحيه اوضته تاني لهولع فيكي
احترمي نفسك عاد
مش عشان مدلعك هتسوقي فيها
سمرا:والله بابوي ماهو كيف ماانت فاهم فيه سؤ تفاهم
همام:سؤ تفاهم والله عال
راحاله بقميص النوم وتجولي سؤ تفاهم اكويس اني مادفنتكيش هناك
سمرا :والله ماحوصل بناتنا حاجه يابوي
همام:واني هستني اما يوحصل
خشي اوضتك وهقفل عليكي بالمفتاح وهاخده ف جيبي لحد اما اكتب عليكو واياكي حد يعرف
اللي حوصل هقطع خبرك
سمرا :حاضر يابوي
واجفل عليه هو كمان عشان تتاكد ليهرب
همام:عندك حق
وذهب ليقفل عليه
احمد:طب ليه اكده ياعمي
همام زياده استحراص عشان اعرف انام ماعرفش انام بسببكو
ودخل همام لزوجته
فهي كبيره ف السن ومريضه
ام سمرا :فيه ايه ياهمام
همام:نامي ياختي نامي
نايمه علي ودانك ف العسل ومادرياناش بحاجه واصل
بتك كتب كتابها بكره
ام سمرا:واااه علي مين عاد اللي اتقدم ف انصاص الليالي اكده
همام:علي ولد عمها احمد
ام سمرا:يانهار الهنا يازين مااختارت احمد شاب زين ومحترم
همام:ايوه ياختي محترم جوي جوي
نامي نامي بدل مااولع ف البيت كلياته انهارده
ام سمرا :اباي ماله الراجل ده
حد يضايق عشان هيجوز بته
انا مالي اما نام اني مش جادره للهري ده ان شاء الله يولعوا كلياتهم بجاز
وسخ هيتعبوا جلبي ليه بلا فلقه
ونامت مره اخري
……….
وف الصباح
احمد يخبط وسمرا تخبط
سمرا :افتح يابوي عندي درس
احمد:افتح ياعمي عندي محاضرات
همام :اهمدو انهارد اجازه
سمرا واحمد:بمناسبه ايه
همام:بمناسبه جوازكو
هبعت لهاشم عشان يحضر
وهقول ليوسف هتبقي قاعده رجال بس وماعاوزش حديت كتير لو حد سال ليه اكده ولا
السرعه دي ليه مفهوم
سمرا واحمد:حاضر
بس افتح وما هنعملش حاجه هننزلو نقعدو وياكو تحت بدل الحبسه اكده
همام:لاااه هتقعدو ف اواضكو محبوسين اكده عشان تحترمو نفسيكو
سمرا واحمد:خلاص حرمنا والله
سمرا :عاوزه اخش الحمام يابوي حرام عليك
همام :اعمليها علي روحك ماهفتحش
احمد:طب افتحلها تدخل وخليني محبوس واما تطلع ابقي افتحلي واحبسها
همام:ماشي وفعلا نفذ ماقال
وهي تتحايل عليه
يابوي ماينفعش اكده الله يرضي عليك
همام:اخرسي يابت عاوزه تجبيلي العار اياك
ماعاوزش حسك يطلع لحد مانجيب الماذون ونخلصوا من الشوره الهباب دي
وفعلا اتصل بهاشم ياتي وكلم يوسف ونوح وحضر نوح وتم الزواج وجاءت جميله اما راويه
فلم تات حتي لا تري يوسف وتحججت ان امها مريضه ولا تقوي علي الحركه وستظل
معها
وبعد كتب الكتاب
احمد:اني نفذت كل شيء طلبته
وسمرا بقت مرتي دلوقيت
وامي ماجاتش كتب الكتاب ولا اختي
اني هاخدها الليله عند امي ونعاود تاني
همام:ماشي بس ماتتاخروش
احمد:مسافه السكه ونعاود
وفعلا طلع احمد لعروسه
اجهزي عشان هنروح لامي تباركلنا
سمرا :واااه دلوقيت
احمد:اه دلوقيت وقلت ل عمي كمان ووافق
وفعلا اعطاه يوسف سيارته حتي يذهب بها ويعود فهو لا يريد الذهاب والاحتكاك ب راويه
حاليا حتي لا يعرف احد شيئا
اما هاشم فاخذ جميله بسيارته
وفعلا ذهب احمد وسمرا
ليبارك لهم الجميع ويهيصوا لهم
وجميله تميل عليها
وقعتي الواد ده كيف اكده بالسرعه دي
سمرا :والله ماعيملت حاجه هو اللي اكفي علي بوزه لوحده
فتضحك جميله علي كلامها
فيجذبها هاشم اليه
فيه ايه اكده فشتك عايمه ليه
خفي ع البت وهمليها ف حالها
جميله:واااه واني هعملها ايه يعني دايما كابتني اكده
اااه
هاشم :فيه ايه حاسه بحاجه
جميله:لاااه بس ابنك طالع شقي كيف بوه ابوه يزقلني بطوب من خاشمه
وهو يزقني برجله معرفاش هلاحقها منين ولا منين
هاشم :اباي عليكي
انتي عارفه اني عاوز ايه حالا
جميله:ايه
هاشم :احملك واهبدك ع الفرشه دلوقيت
جميله:اكويس ان الناس جاعدين ويانا
هاشم:ماشي هتروحي مني فين مسيرهم يمشو
وفعلا اخذ احمد سمرا مره اخري
ليعود بها للقصر
وف الطريق
يكون ف علمك الي فات كوم واللي جاي كوم تاني
انتي دلوقيت مرتي
يعني تحترمي نفسك معاي
وماتكتريش ف الحكي
وتسمعي كلامي
اجول يمين تقولي امين
سمرا :واااه ليه ساحب بقره اياك
احمد:اهااا لساتنا بنجول بسم الله
وهنبتديها غباوه اهااا
سمرا :كيف يعني ماليش عازه ولا راي متجوز بهيمه
احمد:ايوه اكده عليكي نور عاوزك كيف البهيمه لا تصد ولا ترد
ومن هنا ورايح
ايكون ف علمك
هوديكي الدرس واجيبك
سمرا :كيف يعني انت بتكون ف الكليه او الصيدليه
احمد:لو ف الكليه تتصلي تقولي راحه فين ولو كنت رجعت هعدي اخدك ماكنتش يبقي تتصلي
اول اما تخرجي وتعرفيني رجعتي ميتي البيت وهسال اللي ف البيت
ولو ف الصيدليه هاجي اوصلك واعاود وارجعلك اما تخلصي
سمرا:واااه ليه الخنقه دي ابتعمل حصار عليا
ده كلياته عشان غلطه مابقتش واثق فيا
…مع الاسف كتير من الفتيات عندما تخطيء وتعترف بخطاها لمن تتزوجه يظل الشك يساوره في
جميع افعالها وخطواتها مع انها احبت ان تبدا معه بدايه جديده وتدفن ماضيها سواء كان
حب او خطوبه سابقه وكانت تحب خطيبها
ولكن للرجل طبيعه اخري
حتي للمراه نفس الطبيعه في هذا الموقف فلو اشار لها علي واحده احبها قبل الزواج
لصنعت لها تمثال واخذت ترجمه بالشباشب يوميا حتي لو ان زوجها لم يعد يحب هذه
الفتاه ستظل عقدتها …….
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
سمرا :واااه يااحمد
ليه اكده محسسني اني رخيصه ياولد عمي
اني والله ماكان بناتنا حاجه الا بنتحددتو بس
هو كان مستلمني ف الطالعه والداخله ويمشي ورايا قلت اشوف اخره ايه الواد ده
لقيت غرضه شريف وعاوز يتقدم
بس اني ماعرفهوش ولا اعرف دماغه قلت نتحدتو شويه وافهم طريقه تفكيره وبعدين يتقدم مااجرمتش
ولا عيملت حاجه غلط معاه ولا حرام
اني خدت رقمه وبقينا نتحدت حتي مابنتقابلش يمكن دي كانت تاني مره نتقابل هو اللي
وقفني كان عاوز ياجي يطلبني من بوي
يوم ماشوفتنا
احمد:ماتجبليش سيره الهباب ده تاني بدل مااولع فيكي وفيه واوقف السياره بفرامل عاليه
هاتي الموبيل ده واخذه واخرج الشريحه وكسرهاورماها
هجبلك غيرها
سمرا:واااه كيف ترميها عليها ارقام صحباتي والمدرسين عشان بسالهم ف حاجه ليه اكده يااحمد😢😢
احمد:عشان مايكلمكيش تاني
سمرا:خلاص هيتحدتت ليه تاني واني بقيت علي زمتك وكمان بعد اللي عيملته فيه ليه عين
يتحدت
احمد:عشان تعرفي انه واطي واختيارك غلط
سمرا :هو قال اكده عشان ضربته
احمد:انتي بتدافعي عنه ولا ايه وامسكهامن شعرها
سمرا :اااه هملني يااحمد عيب اكده 😢😢
ليقبلها قبله عاشق للنخاع
سمرا تبعده :كيف تعمل اكده
احمد :مش مرتي ولا نسيتي
سمرا :لاااه لسه واحنا لساتنا صغار علي اكده
احمد:انتي لساتك صغيره لكن اني لااه
ولا حرام ليا
وحلال لغيري
سمرا :انت بتقول ايه
اني عمر ماحد لمسني غيرك حالا
طلقني يااحمد اني ماهستحملش اهانتك ليا دي
يجذبها مره اخري
انتي مرتي واني مابطلقش سلو عيليتنا اكده ممكن اتجوز عليكي لكن طلاق لااه
سمرا:ااه قول اكده رايد تتجوز السنيوره بتاعتك
ده بعدك داني اقتلك واقتلها واقتل نفسي
لو عملتها تطلقني قبلها
احمد:يبتسم ابتسامته الصفراء
لما ياجي وقتها يحلها الحلال
اني ماعارفش هتوافق ولا لاااه
فاعتدلت سمرا واخذت تبكي
فاخذ براسها في صدره وقبلها من جبهتها خلاص عاد هنندبو قبل الهنا بسنه
فابعدته
بعد يدك عني وماتجربليش
احمد:انتي مرتي واجرب وقت مانا رايد
فجلست وهي غاضبه منه تهمهم
احمد:بطلي برطمه ورجع الي المقود ليقود ومن وقت لاخر ينظر لها وهي ناظره لطريقها
فقد استطاع ان يستفزها لاعلي درجات الاستفزاز وهو المطلوب
وهذا هو عقابه لها عما فعلت
ووصلو القصر لتخرج تجري لغرفتها
همام :فيه ايه يااحمد
احمد:ولا حاجه بتك عندك اهي اسالها
همام:اني اديتك اغلي حاجه عندي
ورايدك تبقي اد اختياري لك
احمد:واني بربي مرتي كيف ماانا رايد
عن اذنك ياعمي
فيضم همام قبضته ماشي ياولد وهبه
ويدخل لابنته
مالك ياسمرا ابتبكي ليه عاد
فتمسح دموعها مافيش يابوي
همام:مافيش كيف وانتي عينك بقت حمرا اكده
فالقت بنفسها ف احضان ابيها
همام:هتخبي علي بوكي يابتي
داني ماليش غيرك
انتي حته من قلبي وجايه بعد شوقه
سمرا:اني رايده اتطلق يابوي
ماعاوزاش احمد
همام؛ مش ده اللي كنتي بتروحيله اوضته عاد
سمرا:لاااه يابوي الموضوع مش اكده
وقصت له ماحدث
وماحدث من احمد ف السياره وكلامه معها
همام:دي اخره ثقتي فيكي تعملي اكده
سمرا :والله يابوي غلطه وماعادت تتكرر
همام:دااني الناس تقولي مدلعك واني اجول واني واثق ف تربيه بتي
تعملي ق ابوكي اكده
والله كبر ف عيني الواد احمد ده
شوفي يابتي لو احمد مش رايدك كان قال الحقيقه وفضحك ولا كنت عيملت معاه شيء
بالعكس اني المحقوق
لكن هو فضل يستر علي عمايلك ويشلها هو
وعمره ماهيعمل اكده الا لو راجل من ظهر راجل وبيحبك صوح بس اديله فرصه ينفث
عن غضبه منيكي وهيبقي زين
وانا اكده اطمنت عليكي انك ف يد امينه هتصونك وتحافظ عليكي
سمرا:لااه يابوي اني ماهستحملش شكه واهانته ليا
ده عاوز يجوز عليا
همام:ياعبيطه بيشوفك هتعملي ايه وبتحبيه كيف مابيحبك ولا لااه
سمرا :خلاص يابوي
كلياتكو عليا ومافيش حد بيسمعني واصل
اني هموت نفسي عشان ترتاحو من خلقتي واصل
همام:احمد شاب زين وبيحبك ويخاف عليكي
ماتضيعهوش من يدك وحاولي تفهميه واسمعي كلامه
وتركها ومشي
لتبكي ماحدش بيحس بيا
ف الصباح
همام :سمرا جالتلي علي كل حاجه
واني شايل جميلك فوق راسي بس برديك دي بتي وهي عيله صغار وغلطت واتعلمت من
غلطها
بلاش تتقل عليها
اطلع خبط عليها تنزل تفطر معانا
بس ماتخشش عنديها تخبط وتقولها وتعاود
وفعلا ذهب احمد يخبط عليها
ولكنها لا ترد فكسر الباب
ليجدها ناءمه يحاول تحريكها
لا تستجيب والنبض بطيء ووجد بجانبها زجاجه حبوب منومه
فتادي الحقني ياعمي سمرا انتحرت
ليطلع عمه بتي ليه اكده يابتي
فاحضراحمد جلباب البسه اياها وطرحه وحملها
واعطاه همام مفاتيح سيارته
خد سوق انت وننقلها علي اي مستشفي
فبعض البنات تتهور وتندفع نتيجه صغر سنها ولا تدري ان الاهل ادري منها بمصلحتها احيانا
ويفعلون مايرونه صحيح لابناءهم ليجنبوهم حياه الشقاء
ولكن لصغر عقول بعض الفتيات تنساق وتتهور وراء رغباتها دون وعي او فهم
وايضا
ان المحب يقسو علي من يحب احيانا
فزياده قسوه احمد عليها هي ماادت بها لان تهون عليها نفسها وتنتحر
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
الدكتور : احنا عملنا اللي علينا وعملنالها غسيل معده بس لحقناها علي اخر لحظه النبض
كان ضعيف جدا
فدخلناها انعاش ع الاجهزه
ولو عدي 24 ساعه عليها وعدت مرحله الخطر هتبقي كويسه ان شاء الله بس ادعولها
لان حالتها غير مطمانه
همام:ربنا يستر ليه يابتي تعملي فيا اكده دااني ماليش غيرك
احمد:اهدي ياعمي ماتقلقش
وجاء نوح :في ايه؟
ابراهيم جالي ان احمد كان حامل سمرا وانت وراه وسمعكو بتقولو جايين ع المستشفي
فجيت جري
خير ايه الي حوصل
كاد همام يخبره
فاوقفه احمد بيده
كلت ف العشا حاجه بايظه فجينا نعملها غسيل معده
فنظر له همام بامتنان
نوح:ربنا يطمنكو عليها وتقوم بالسلامه
يعني حاجه بسيطه فكرت حاجه كبيره
طب رايد مني شيء ياخوي لحسن يوسف ماخابرش فين والارض لحالها والفلاحين بتجمع المحصول اليوم
وماحدش هناك غيري
همام:لا روح انت كتر خيرك مالهاش عازه قعدتك اهنه وماتقولش لامها
كانها ف المدرسه والدروس واهي ساعات مابتشوفهاش باليومين طبيعي
ماعاوزينش نقلقها ع الفاضي وهي عيانه
نوح:ماشي ماهقولش شيء
ومشي نوح
ونظر همام لاحمد تشكر ياولد خوي
احمد:علي ايه ياعمي دي مرتي وعرضي واي كلمه عليها ماقبلهاش واصل واللي يمسها يمسني
همام :وهبه ربي رجال صوح
تسلم ياولدي
وجد احمد الدكتور يمر
احمد:ممكن اخشلها يادكتور دقيقتين
الدكتور:طب دقيقتين بس وماتجهدهاش لو لقيتها فاقت
فدخل احمد يمسك يدها
اكده يا بت عمي رايده تهمليني لحالي بعد ماحبيتك ويقبل يدها
بدات تستفيق لتجد احمد بجانبها
فاتخضت اني فين وايه حوصل
وانت جاعد اكده ليه
احمد:ديه عامله تعمليها ليله جوازنا يابت عمي
سمرا وهي تتذكر انها ابتلعت الحبوب المنومه
انت ايه اللي خلاك تنقذني وتجيبني اهنه
اني ماعاوزاكش ماطايقاكش طلقني وهملني لحالي ماعاوزاش اشوفك واصل 😢😢
فاخذ براسها في صدره
واني لايمكن اطلقك
سمرا:انت مش عاوز تتجوز عليا
طلقني وروح اتجوز وشوف حالك
احمد:انتي عبيطه حد يهمل بت عمه ويتجوز عليها
سمرا :مش انت اللي قلت اكده
احمد:واني اي حاجه اقولها تصدقيها ياهبله بضحك عليكي عاد مانهزروش مع مرتي
سمرا :لاااه انت بتكدب عليا وبتتعمد.تهني وتذلني
انت اتجوزتني عشان تذلني
احمد:في حد بيتجوز عشان يذل مرته
طب اثبتلك اهنه اني رايدك وينظر لها ويغمز
سمرا:واااه انت جليل الحيا يااحمد اخرج بره
احمد :انا اكده اطمنت عليكي
وقبلها من جبهتها وخرج وهي تنظراليه وتتبعه بنظراتها وهو يخرج
فخرج للدكتور
شوفها اكده يادكتور هي بقت زينه
لو تمام نخدوها ويانا ونعاود
الدكتور دخل كشف
لا بقينا تمام بس اوعي تعمليها تاني
سمرا بابتسامه :حاضر يادكتور
الدكتور:يابنتي انتي لسه صغيره
والحياه فيها حاجات جميله بس اللي يعشها صح انتي لسه ف البدايه لازم تنشفي اكتر
من كده لسه هتشوفي كتير لازم تبقي اقوي من كده
حتي عشان ابوكي اللي كان هيموت عشانك وجوزك اللي كان مخضوض وقلقان عليكي
سمرا بابتسامه واسعه حاضر يادكتور اوعدك اخر مره اعملها
الدكتور :يعني اكتبلك خروج
سمرا :تهز راسها
اجل
…….
ابراهيم :ايوه يا يوسف بيه خلاص قربت اوصل ورايح اجيبها عشان معاد المدرسه هودي الدكتوره
جميله لاسيوط ف المستشفي وبعدين زي ماتفجنا نجيبو مرتك ع المكان اللي ورتهوني
يوسف:ماشي واني مستنيك هناك وهنتظرك ادام باب الفيلا
عم ابراهيم :تمام وربنا يستر
يوسف :يارب ماتقلقش
وفعلا ذهب عم ابراهيم
خبط يلا يادكتوره
جميله :حاضر ياعم ابراهيم
همي ياراويه اني اتاخرت
راويه:خلاص اهو اني جاهزه
واخذهما عم ابراهيم
وصل جميله للمشفي
راويه:يلا ياعم ابراهيم هتاخر اكده
عم ابراهيم :في طريق جديد هنروح منه بسرعه
راويه:طب اني هنام هبابه لحسن الحمل جايني بالنوم اني كمان كنت بتريق علي جميله بقيت
اكتر منيها
ولما نوصل صحيني
عم ابراهيم :ماشي
ونامت ووصل عم ابراهيم وجد يوسف جالس ف انتظاره امام الفيلا التي شاهدها قبل ذلك
ولا يوجد حولها جيران كانها ف الصحراء فهي منطقه جديده وبين كل فيلا والاخري مسافات
كبيره
فقام يوسف ليلقي سيجارته
ويفتح الباب ليحمل زوجته
فتستيقظ وتراه وهو يحملها
واااه انت بتعمل ايه هملني لاصوت والم عليك الخلق وتنظر للمكان
اني فين
اكده ياعم ابراهيم
اعمل حسابك انت مرفود لما اعاود
يوسف :روح انت يا عم ابراهيم
راويه :لااه انت هتهملني وياه لحالنا
استني ياعم ابراهيم
عم ابراهيم :دا جوزك يابتي وانا مهملك مع راجل غريب
يوسف:بالسلامه انت عاد سيبك منها
ماتردش عليها سلام انت وتشكر
تخبطه ف صدره
ايه يهملني ومايردش عليا دي كلبه اني بهوهو
نزلني اني ماهدخلش معاك جوه
هملني هملني
يوسف :سكري خشمك يابت بقي بدل مااخدك علي بوزك ودخل واغلق الباب
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
بعد ان اغلق الباب فزعت راويه منه
والله يايوسف لو قربتلي لهصوت والم عليك الخلق
يوسف :صوتي تحبي اساعدك ونصوتو سوا
ماشيفاش الهو والصحرا اللي احنا فيها
دا لو بفرض سمعك حد من القتله اللي جارنا وده مستبعد وجه يستفسر
هقولهم دي مرتي ومجنونه وطول النهار تصوت عشان اكده جبتها اهنه تصوت براحتها وماتقضحنا
وقسيمتك ف جيبي وولدي ف بطنك
تنكري عاد
راويه:لاااه اني رافعه عليك طلاق وهطلق منيك غصب عن حبابي عنيك
فيقهقه يوسف
خشي جوه ياعبيطه
راويه:لااه مادخلاش
يوسف بنرفزه :وبعدهالك عاد
هنقفو اكده خشي جوه نتفاهمو سوا ولا احملك بالعافيه
فجرت وهو يجري وراءها حول المنضده
يوسف:وبعدهالك عاد هنفضلو نجرو ورا بعضينا ف الشقه ماتعقلي بقي
فدخلت للحجره تحاول اغلاق الباب ولكنها لم تستطع
فقد كان اقوي منها
يوسف :بلاش خيابه امال
واقترب منها ممسكا بخصرها وهي تتملص منه وتقول له
بعد يدك عني ولا تجربليش
يوسف:وبعدين معاكي انتي تصدقي عليا اكده يعني ماعرفاش انك اول واخر حرمه المسها
يابت اني بحبك بعشقك
دااني اول صعيدي يقولها لمرته ف بر الصعيد كلياته يعني ماحساش بالنار اللي جواتي لما
بقرب منيكي
ما بتحسيش بالشوق اللي باجيكي بيه
لو اعرف عليكي حد كنت هبقي مشتاقلك اكده دانتي كتي بتشتكي مني من كتر مااني
رايدك
وتصدقي اني ابص لغيرك
راويه:واديك عملتها وبصيت واللي شوفته بعيني التنتين دا ايه
يوسف :والله والله خيه ونصبتها المدعوجه بيري
راويه:واندبيت فيها كيف الجردل
يعني لو ماكنتش جيت ف الوقت ده كان زمانك وياها
يوسف:والله ابدا اني اصلا ماعارفش دي شقه مين ياسر جالي جماعه اصحابي عاملينلي مفاجاه ورحت
ومعرفش انها شقتها اني عمري ماروحتها كنا بنتجابل قبل سابق ف نوادي او ديسكو ولازمن
تديني هديه جوه
راويه:هي حبكت ف اوضه النوم
يوسف :والله جلت لها اكده
وهي اتغابت وزقتني ع السرير
قمت متنرفز وزقتها فشدتني وجعت عليها كيف ماشوفتي
راويه:لا والله عيله برياله اني عشان اصدق الفيلم الهندي الساقط الهابط ده
يوسف:والله جفل مصدي كيف ماخوكي جال عليكي اكده
راويه:اني هاشم يقول اكده عليا
يوسف :واكتر من اكده
والله ماعارف كيف احب واحده بالغباء ده
راويه:اني غبيه يايوسف
يوسف :ابه بجالي ساعه بحايل فيكي
هنقضوها محايله ولا ايه اني ماعايزش اخدك غصب يابت
راويه:اياك تجربلي اني رافعه عليك قضيه وممكن القاضي يكون طلقنا ومابقتش حلالك
يوسف:اما انك هبله وعبيطه صحيح انتي صدقتي ولا ايه
راويه :تضربه ف صدره
ماتشتمش عاد
كيف يعني صدقت
يوسف:وانتي مفكره هخلي اخوكي يرفع القضيه
راويه:يعني ايه بتضحكو عليا انتو التنتين
ماشي ياهاشم
ماشي ياخوي اني هرفعها عند محامي تاني
يوسف:عتتهبلي اياك
نعملولك ايه عشان تصدقي عاد
حتي هاشم جه وياي لياسر وساله وصدقني
ومرتي ماواثقاش فيه
همي بينا
راويه :علي فين اني ماريحاش معاك ف حته
يوسف:هشيلك لو ماجربتيش قدامي
راويه :خلاص خلاص هاجي بس فين
……….__________………
اخذ احمد وهمام سمرا بعد ان كتب الدكتور الخروج لها ووصلو للقصر
همام:وصلها ياولدي واني هعاود لعمك نوح لحسن لوحده مع الفلاحين وهو عنده القلب وتعبان
احمد اتفضل انت ياعمي اني هوصلها لغرفتها
احمد:احملك ولا قادره تمشي
سمرا :لاااه اني همشي
احمد :طب هاتي يدك وتابطته لتستند عليه
سمرا :طلقني يااحمد
احمد:وبعدهالك عاد
ماقلت طلاق مابطلقش
ايه الغباء ده
سمرا :اني مش غبيه
اني عارفه انك بتحب غيري ونفسك تتجوزها
واتغصبت ف الجوازه دي عليا
واني ماعيوزاش اكده
احمد:يعني اعمل فيكي ايه
اني ماحدش يقدر يغصب عليا وده جواز مش لعبه
سمرا :لااه انت خدتك الشهامه ومارضيتش تحكي مع بوي
وخلاص اني جلتله كل شيء
يعني لو طلقتني ماهيقولش لا
احمد :وبعدهالك عاد ماهتفهميش وفتح حجرتها وادخلها واغلق الباب
وامسك بذراعيها ليلصقها بالحاءط
وبعدهالك عاد انتي ماهتفهميش
جلتلك لا حد غصبني ولا شهامه
لو ماكانش بمزاجي ماكنتش اتزوجتك
سمرا :لااه انت بتجول اكده عشان مانتحرش تاني
ليقبلها قبله عنيفه
يعني ماحساش بده كلياته
فتخجل وتضع راسها ف الارض بعد عني يااحمد مايصحش اكده
اخرج بره
احمد:اني خارج ولو سمعتك بتجولي طلقني دي ماهيحصلش طيب
فلم تقوي علي رفع ناظريها اليه
احمد:واعملي حسابك اي شيء يقف معاكي تاجي افهمهولك
سمرا:بس اكده هعطلك
احمد:مالكيش صالح
وخرج واغلق الباب وهي تغمض عينيها وتتحسس شفتاها وتتنهد
واااه ده الحب جميل
واصبحت كانها طائره دون جناحان
ثم نزلت لارض الواقع
وااه الشريحه كسرها ورماها
ماخبراش اتواصل كيف مع البنات والمدرسين عشان اعرف فيه درس ولا لاء
يعني كان لازمن يكسرها
خلقه ضيق ومافيش تفاهم واصل
حمقي كل الرجاله اكده اعوذبالله
الستات دي ماتسترش ابدا ف ثانيه بتقلب ان كيدهن عظيم
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذ يوسف زوجته لشقه بيري
راويه :انت جايبني عند المخفيه دي ليه
يوسف:اعمل ايه ف عملي الاسود اللي مابتصدقنيش عاد
عثبتلك اني بريء براءه الذئب من دم بن يعقوب
راويه :ياسلام واني اش دراني انك متفق معاها
يوسف:اتصدقي يابت اني هجتلك وارتاح منيكي
راويه:خلاص خلاص
اضرب الجرس
يوسف:اخفي اهنه واسمعي بودانك
ففتحت بيري فلم يمهلها ان تنظر ف الخارج حتي لا تري راويه ودخل وترك الباب
وبيري تحتضنه
كنت عارفه انك هترجعلي وهتسيبك من الجربوعه دي
دي مش مقامك خالص انت مقامك كبير اوي وواحده زيي سيده مجتمع تشرفك
يوسف:انتي اتجنيتي عاد
اجي فين واسيب مين اني جاي اخد حقي منك ع اللي عملتيه فيا
وبت عمي دي ضفارها ب ميه من عينتك
انتي عارفه لو ماكنتيش حرمه اني كنت عملت معاكي الصح
كيف تتصلي بمرتي وتجريني اهنه كيف البهيمه واني مادريانش بالخيه اللي نصبتيهالي عشان توجعي بيني
وبين مرتي حبيبتي
بيري:ازاي تقول ع الجربوعه السنكوحه دي حبيبتك نسيت اللي كان بينا انت بتحبني انا
يوسف :ضربها كف
حسك عينك تقولي عليها كلمه تاني زياده اني ماحبتش غير مرتي انتي كنتي صاحبه زي
اي صاحبه لو خيالك المريض صورلك غير اكده اني ماليش صالح بخيالك الواسع ده اني
ماعشمتكيش بحاجه واياكي تاني مره تتدخلي بناتنا هولع فيكي وانتي ماتعرفيش يوسف ممكن يعمل ايه
ودخلت راويه
عنك انت ياسبعي فوتهالي
يوسف :خلاص ياراويه انتي حامل بدل ماتسقطي
ولا حياه لمن تنادي ركبت فوقها وهاتك ياشد شعر وعض وطلعت غل السنين فيها
يوسف:ربنا مايحكمك علي يتامي روحي
خلاص بقي ربنا يرحمها لحد اكده
راويه :مالكش صالح عاد اني بصفي حسابي معاها
يوسف :خلاص انتي حره فشي غلك بدل الواد مايتكبت اني ماناقصش
ربنا يقويكي اما تخلصي اني مستنيكي تحت
وقامت :شوفي ياصايعه انتي
لو هوبتي نواحي جوزي تاني هقطعك بسناني
بيري :متوحشه
مش ممكن تكوني ادميه ابدا
راويه:عشان تفكري الف مره قبل ماتتحدي بنات الصعيد
وتحاولي تخطفي جوزي
دااني اقرقش عظمك قبل لحمك
ونزلت ليوسف
يوسف:ايه ياوحش تاويت الجثه ولا نعاود نجبوها
راويه :لااه خلاص ماعدلهاش قومه تاني واصل كسرتها
تبقي تدور علي عربيه اسعاف تلمها
جاتها خابط
يوسف:يعني صدقتي اني مالياش ذنب
راويه:بس زعلانه منيك
يوسف:اباااي ليه تاني
راويه:عشان قلتلك يومها ماتروحش اهنه ولا اهنه وبرديك رحت
يوسف:طب والله ماكنت اعرف فكرت قاعده رجال ماجاش ف بالي ده كلياته
ومع ذلك حقك عليا ماعادتش تتكرر وقبل راسها
خلاص صافي يالبن
راويه :حليب ياقشطه
يوسف :بينا ع القصر بقي ياعروسه
اني اتوحشتك جوي جوي
راويه :لااه نقول لامي واخوي وتاخدني من هناك
يوسف:نعم واني وديتك اصلا انتي اللي مخك وسخ ورحتي من غير ماتفهمي
راويه :وااه ماتخربتش بالحديت بدل والله مااعاود معاك
يوسف :اتصدقي اني اللي غلطان
وهطلقك واخلص من ارفك عاد
ده مش قفل مصدي ده ترياس مصوجر
راويه:اباي بدك تطلقني ياواد عمي
يوسف:والله حلال فيكي الجتل
مش انتي اللي رايده اطلقك
راويه:لااه ده كان زمان قبل مااعرف الحقيقه
يوسف:حيث اكده لاهنروحو البلد عنديكو ولا القصر هنروحو الفيلا المطرفه ويغمز لها
ودخلو الفيلا
راويه تنظر لها باستحقار
ايه المنفي اللي جايبنا فيه ده
مالقيتش حاجه احسن من اكده
يوسف :امشي يابت جوه وعدي ليلتك عشان اني صبري نفد لحسن والله بالمداس اللي ف
رجلي بعد اكده
تبتسم راويه خلاص عاد انت حمقي اكده ليه ليجذبها اليه اتوحشتك يابجره
راويه:وااه ليكون القاضي طلقنا استني شويه
يوسف :البت دي اتجنت ولا بتفقد الذاكره وهي واجفه
ماجلنا مافيش قضيه اترفعت من اساسه
راويه:اااه صوح نسيت والله
اااه
يوسف:في ايه تاني
راويه:ولدك مجنني كيف بوه
يوسف :كيف بوه ولا كيف امه
ده بوه طلع غليان بالنسبه لامه
راويه:طب نتصلو نطمنوهم علينا
يوسف:هاشم عارف كل شيء ومظبط معاي
راويه:اكده ياخوي بتعمل عصابه علي خيتك ويا ولد عمك
يوسف :احنا ماهنخلصوش الليله دي ولا ايه
هنفضلو ف الحكي الماسخ ده عاد
راويه:وااه امال عاوز ايه
يوسف:ماعرفاش عاوز ايه
دا البعيده لوح تلج مابتحسش
راويه :لااه اني فاهمه بس بتوه
يوسف:لا ناصحه
وعادت المياه لمجاريها بين يوسف وراويه
لحسن كنت هجتلهم اني واتاويهم
…….________
جميله :اتصدق ان اختك راويه دي واطيه
من ساعه مارجعت لخوي ولا كانها تعرفنا ولا بتاجي تبص علي امها حتي
هاشم :واه يعني خوكي هو اللي مش واطي
يومين اما كانت اهنه كل يومين ينطلنا ويتخانجوا ويعاود
من ساعه ماتلمو علي بعض وهو مابشوفهوش لا اهنه ولا هناك الا للضروره القصوي
يلا ربنا يهنيهم
وهي كمان بقت كيف الكوره زيك اكده ربنا يكملكو علي خير
جميله:يارب
هاشم :امال اني جبت حد اهنه يخدمكو ليه انتي مقدراش وامي مقدراش هخدمكو اني عاد
مش ام السيد زينه وياكو
جميله:اه ست طيبه وف حالها وبتسلي امك خصوصا الايام اللي بروحها المستشفي
هاشم:والله ماله عازه التنطيط ف المستشفيات اده
جميله :اباي مش خلصنا من الموضوع ده عاد
هاشم :خلاص اني ماشي
جميله:ماشي فين عاد ماهتاخدنيش ف طريقك اني جلت لعم ابراهيم اني راحه وياك وماياجيش
هاشم :ماشي يلا همي هتاخريني
وذهبت للمستشفي
جميله :كنت عيزاك تكشف عليا يادكتور سليمان
سليمان :بس انا مش نسا
جميله :واني ماعوزاش نسا
سليمان :امال ايه
جميله :شوف اكده
سليمان :ازاي ساكته لدلوقت
جميله:اني حامل وماهعملش حاجه الا اما اولد
سليمان :ازاي بس تسكتي دا كله
وماقلتيش لحد
جميله:لاااه بوي عنديه القلب يروح فيها
سليمان :وجوزك
جميله : في نفسها عشان يشمت فيا ويحس بالانتقام مني
لاااه يادكتور ماعوزاش حد يعرف شيء باللي بناتنا
واني باقي شهر واولد
وبعدها هشتغل كيماوي
سليمان :ده لازم عمليه استئصال فورا
جميله :لاااه ماهخشش عمليات هو كيماوي
سليمان :يابنتي الكيماوي بيحجم المرض لازم استئصال الاول
جميله :واني جلت مش هستاصله
واوعاك تجول لحد دي امانه ف رقبتك
سليمان :حاضر
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
رجعت جميله دون ان تبلغ احد بمرضها العضال
وكان شيئا لم يكن ففي اعتقادها
شيء راسخ ان زوجها لا يحبها
بل هو يحاول الانتقام والتشفي فيها
حتي حين يقترب منها تحس انه ليس شوقا بل اذلال وخضوع له
وهذا اعتقاد خاطي لذلك نقول اظهروا حبكم لمن تحبون لا تبخلوا يمشاعركم عليهم بل اغمروهم
بها
فالدنيا لا تساوي جناح بعوضه
لهذا التناحر بيننا
نعود لقصتنا فقد حاولت بطلتنا الجميله مقاومه الام المرض وحدها دون ان يحس من حولها
بما فيها مع تحمل الام الحمل فكانت الالام مضاعفه
حتي جاء يوم الولاده ليستيقظ زوجها علي صراخها
هاشم:فيه ايه داانتي لسه اول التاسع
جميله:شكلها ولاده مبكره حبتين خلص وديني المستشفي
وفعلا ذهبت هناك ولدت ابنها وهبه
فقد اسماه علي اسم ابيه ولم تعترض جميله ولكنه دخل الحضانه لانه ولد مبكرا قرابه
شهر
ولكنه بصحه جيده خال من الامراض
وبعدها باسبوع خرج من الحضانه وذهبو للبيت ولكن جميله لم تكن ترضعه بل استعملت حليب
صناعي
وهذا مايضايق هاشم ويظن انها تتكبر علي ان ترضعه او لانها تريد الرجوع للمشفي للعمل
وهو يرفض وتصر علي ذلك وفعلا صممت الرجوع بعد شهر تقريبا من الولاده رغم انها
لها 3 شهور وكان يرفض هاشم بشده
ولكنها اصرت اما هذا او تذهب للقصر ويطلقها
فاضطر للرضوخ لها
وذهبت جميله المشفي وتحدثت مع د.سليمان
د.سليمان:يابنتي العمليه اسلم حل لكي الورم ف مكان بيستاصل وتكملي حياتك عادي
جميله :لاااه ماهعملش عمليه اني رايده ابدا بالكماوي ونشوف
هو لساته ف اوله
د.سليمان:انا مستغربك وكاني مش بكلم دكتوره وفاهمه
وبدات رحله الكيماوي يومين ف الاسبوع كانت تذهب مع عم ابراهيم وتقول له ان ياتي
لها عصرا
فتنهي الكيماوي وتستريح في اي حجره الي ان تقدر السير علي قدميها وتذهب معه وتعود
تنام حتي لا تقوي علي حمل ولدها وكانت صابحه هي من تحمل الولد بمساعده سيده
ولكن بعد فتره وشهور من الكيماوي
وهي لا تريد ارضاع الطفل وتعود تنام
اختنق هاشم وهو يري امه المريضه ترعي ولده وزوجته ف الايام التي تذهب فيهاالمستشفي لا
تقوي علي حمله ورعايته
وفي يوم استشاط غضبا فهو يظن انها تتعامل معهم علي انهم خدم لها ولولدها ولا
يعلم شيءعن مرضها فهو ايضا مشغول طيله النهار بالمحكمه وليلا بالمكتب ويعود فقط وقت الغداء
عصرا
فدخل عليها في يوم من الايام التي تعود مستهلكه من جلسه الكيماوي
وناءمه لاتدري شيئا عما حولها
هاشم:ماتفوقلنا شويه ياهانم وتراعي ولدك ولا احنا مش اد المقام
اللي حتي مارضعتي الولد بوج لبن من صدرك ونايمالنا فيها اكده
وهي لا تتحرك ولا تقوي علي الرد فقد كانت تاتي كالاموات من جلستها
فاقترب منها
جميله جميله اني ماخابرش شغل مستشفي ايه اللي بيعمل اكده
مابناقصها مش جايلنا منها غير التعب
وهي تحاول فتح عينيها فتزحلق حجايها
فراي معظم شعرها سقط وفروه راسها واضحه فهي كانت تتعمد تظل بحجابها حتي لا يري
احد تساقط شعرها
هاشم :جميله فوقي اكده وجوليلي فيكي ايه
ايه اللي عمل ف شعرك اكده وماتضحكيش علي مش عشان مش دكتورماهفهمش
وماتجوليش رضاعه انتي مارضعتيش الولد اصلا وامي اهااا رضعت 3 ماحصولش معاها اكده
يجز علي اسنانه جومي وقوليلي فيكي ايه
جميله 😢😢😢
اني عندي سرطان وباخد كيماوي وهو اللي وجعلي شعري ارتحت اكده
وحسيت بالانتقام صوح وشمت فيا زين
عاوز مني ايه تاني
هاشم :انتي غبيه
هشمت ف روحي
هنتقم من حالي
كيف ماتجوليش لحد واصل وتتحملي كل ده لحالك
جميله :اني ماعوزاش شفقتك دي وماقدرش اجول لبوي يموت فيها
ده عنده القلب
هاشم :كنتي جوليلي ولا ليوسف
جميله:يوسف كان هيجول لراويه مابيخبيش عنها حاجه واصل وهي كانت هتقولك واني ماعوزاكش انت بالذات
تعرف وكمان هو ملخوم مع مرته وولده ماعوزاش اشغل حد معاي واقلقهم علي
فيمسكها من ذراعيها
كيف تقولي اكده دااني اقرب واحد ليكي انتي مرتي وام ولدي
انتي ماعرفاش انتي ايه بالنسبه ليا
انتي حته من قلبي
يعني ماحساش بيا لما بقرب منك ببقي كيف
انتي بالذات عندي اغلي من روحي
جميله:اني مامصدقاش حكيك ده واصل
اني سمعتك كذا مره بتتحدت ويا امك انك عاوز تنتقم مني عشان اللي عمله بوي
وعمي زمان ويا بوك
هاشم :كلام ماقدرتش انفذه
كل مااقرب منك مابقدرش الا اني ابقي عاوزك انتي بس وماعاوزش حاجه تانيه من الدنيا
غيرك
اني اتعودت ادي مااخدش
ومش سهل حد نشا اكده وينتقم ولا يتشفي
همي بينا
جميله :علي فين
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذ هاشم جميله للمستشفي وترك ولده مع امه وام سيد
ودخل بها المشفي
فينه الدكتور الي متابع حالتك
فوجدته ف الطرقه
اهو دكتور سليمان ونادت عليه
هاشم:سلام عليكم
اني جوز الدكتوره جميله وعاوز اعرف حالتها بالظبط بس قبل اكده ندخلوها غرفه ترتاح
وفعلا ادخلوها غرفه
وذهب هاشم مع الدكتور مكتبه ليتحدثا سويا
وبدا دكتور سليمان يحكي لهاشم عن وضعها المرضي
فشاط هاشم :كيف يعني ماريداش العمليه طالما هتبقي زينه بعدها
وذهب لها غرفتها
ليه ماعوزاش تعملي العمليه
الستات كلياتها بتعملها وبتبقي زينه
فبكت جميله 😢😢
بكفاياني شعري اللي راح ووقع
كمان عايزهم يشيلو صدري
باجيلي ايه من انوثتي عاد ياولد عمي😢😢
فاحتضنها
اني عاوزك حتي لو مافيكيش ريحه الانوثه اني راضي ياستي
اني رايدك انتي مش شعرك ولا صدرك
ثم ابقي اعملي سيلكون كيف هايفا
جميله:تخبطه في صدره انت بتتمجلت عليا ياهاشم
هاشم :لا والله بتكلم جد
ولو قطعو اديكي ورجليكي كومان رايدك برديك
جميله:بعد الشر عليا ان شاء الله عدويني واللي يكرهوني
هاشم :ماشي ياجزمه بقي اني اجولك اكده وانتي تردي اكده
ماكانوش قصو لسانك ده
همشيهالك بس عشان ف المستشفي
احنا هنعملو العمليه وهتخفي وتبقي زينه
جميله:لااه ياهاشم ماعوزاش
هاشم: اباي هي كلمه ماعاوزش حديت تاني واصل يعني عاوزه تهمليني لحالي
ولا ماهمكيش ولدك يتيتم
انتي اكده مش بتضري حالك بس انتي بتضرينا كلياتنا ماعيزاش تضمي ولدك وتربيه ف حضنك
وتجبيله اخوات
طب ماحساش بيا وبحالي هيبقي كيف من غيرك
جميله :يعني بتحبني بجد ياهاشم
هاشم :يخيبك حرمه جايا تساليني دلوقيت ايه يابت مابتحسيش عاد
لقد شربت من خمر شفاهك
فكيف لي بالبديل عنك
جميله:واااه هتشعر كومان
هاشم:يمكن تحسي باللي اني فيه
رجعتيني للشعر تاني كنت نسيته زمان
جميله:وكنت بتكتب ف مين عاد
هاشم:اباااي ع الحريم وسنين الحريم
يا بهيمه قاعد اجول فيكي شعر ومافيش فايده فيكي
ابتقفشي عليا اكده
يابت اني عشقتك وسحر عنيكي دي الي جنتني اللي ماعارف شويه تزرق وشويه تخضر ومارسيلهاش
علي لون
جميله:طب خلاص بس كيف اعمل العمليه الكل هيعرف واني ماعوزاش حد يعرف وخصوصا ابوي
هاشم :اني هتصرف
بس لازمن ننجلو القصر عشان امي تلاقي راويه معاها تراعيها
عشان مانهملهاش لحالها
ودلوقيت مش عملولك كل التحاليل اللازمه وتاكدتي اني ورم وكل شيء
جميله:اه عملتها من زمان امال باخد كيماوي ليه مزاج عندي
هاشم :ماشي يام لسانين
هنحدد معاد للعمليه وقبلها نروحو القصر عشان امي وهقولك نقولهم ايه
………_______…….
كانت سمرا قادمه من درسها حينما شاهدت عمار بن خالتها خارج من القصر
سمرا :واااه عمار كيفك وكيف خالتي
والله اتوحشتها من ساعه مامشيتو ورحتو اسيوط وهي لا بتتحرك ولا امي كمان لا بشوفها
ولا بتاجي كانت علي طول اهنه او امي حداكو
لكن انت ايه جابك
عمار :ابدا خالتك والزهايمر بترجع لقديمه
كل شويه تفتكر حاجات ف البيت القديم وروح ياعمار هاتها ماهي مابتتشطرش الا علي لاني
الصغير والباقي ولا بيسالو فيها
سمرا :هههه معلهش هو الصغير اكده دايما ربنا يخليك ليها والله اتوحشتها جدا بس ماحدش
بيوديني حداكو ونفسي اشوفها
عامر :خلاص ابقي جوليلي اي يوم واجي اخدك اني كنت اهنه جلت اسلم علي خالتي
سمرا :فيك الخير والله
يلا سلام ويمد يده يسلم
ليجد من اتي مسرعا ويضع يده في يد عمار بدلا من سمرا لتنظر له سمرا
وتجد احمد
احمد:مش تعرفينا ياحرمي المصون
عمار :انت مين عاد مين ده ياسمرا
سمرا :ده احمد ولد عمي وزوجي
عمار:اتتي اتجوزتي ميته
سمرا:لااه ده كتب كتاب باس
احمد:انتي بتعرفيه هو ولا تعرفيني اني مين ده
سمرا :ده عمار ولد خالتي من اسيوط وجه يجيب حاجات لخالتي من الدار القديمه ويسلم
علي امي
احمد:ايسلم علي امك.عاد مش بتها
عمار :اباي دي بت خالتي وكيف اختي احمد: بلا اختك بلا امك
همي بينا ع البيت واياكي اشوفك واجفه مع حد غريب
وشدها من يدها الي القصر
همام :في ايه يااحمد
احمد:مافيش حاجه
وهمام يري احمد يشد ف سمرا
وهي باكيه
ولكنه لم يتدخل لانه يعرف احمد ورجاحه عقله ولن يفعل هكذا الا لشيء راه علي
سمرا
وبعد ذلك يتحدث مع احمد ويحاول تخفيف الامر كعادته ولكنه يتركه وقتها لعصبيته الزائده فهو
يعلم غيرته عليها
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
اخذ احمد سمرا وفتح حجرتها وادخلها بعنف
تسمحي تجوليلي ايه اللي شوفته ده
سمرا :اني خلاص ماعتش قادره استحمل غيرتك وشكك الزياده دول 😢😢
احمد يمسكها بقوه من ذراعها
لما اجي الاقي مرتي قاعده تتحدت ف الشارع ويا راجل غريب وبتضحك معاه كمان اعمل
ايه اجيب اتنين لمون وامسكلكو الشمسيه
سمرا وسط بكاؤها تضحك 😁😁
لا مش اكده بس تفهم الموضوع
ده مش غريب ده بن خالتي ومتربيين سوا واحنا صغار
احمد:اهااا جلتي صغار
دلوقيت كبرتي وبجيتي مره ف عصمه راجل يبقي تحترمي الراجل ده وماتتحدتيش ويا حد غيره
افهمتي ياام مخ تخين
سمرا :لا يااحمد انت كده بتحسسني انك مش واثق فيا
فيقربها بعنف
هو لما اغير علي مرتي من اي راجل يهوب نواحيها يبقي شك وعدم ثقه
اني ماواثقش ف الراجل اللي واقف وياكي ده بيبصلك كيف
سمرا :ده متربي وياي
احمد:اباي مابيتربو سوا ويتجوزو عادي واني عارف كان بيحبك ولا رايدك ولا ايه وضعه ده
دا انتي تعصبي بلد والقاها ع السرير وهم بالمشي لتجري عليه تمسك بذراعه
فيلتفت لها
فتحيط يديها حول عنقه
بس المهم اني بحبك انت
فلم يقاومها اهو ده الكلام ويقبلها
وامها تنادي ياسمرا يابت فيه ايه مالكو صوتكو عالي ليه تعالو هنا
سمرا : امي بتنادي
احمد:طب يلا نروحلها انتي مش قلتي في حاجات واقفه معاكي ف الفيزياء
ابقي بليل تعالي المكتب تحت اشرحهالك
سمرا :مش هعطلك بخجل
احمد:لااه اني فاضيلك انهارده
همي نروح لامك بقي
سمرا :حاضر
وذهبو لامها
امها:في ايه يااحمد خف ع البت شويه دي لسه صغار ياولدي ومالهاش غيرك بعد ربنا
واني وابوها لا ليها اخ ولا اخت
احمد:مافيش حاجه يامرت عمي
كان سؤ تفاهم وراح لحاله وينظر لسمرا ويغمز لها
سمرا :خلاص ياماي مافيش حاجه
فهي تعشق غيرته عليها مع انها احيانا تحس بالاختناق منها ولكنها تعشقه
امها:طب ياوليدي ربنا يهدي سركوا
احمد وسمرا :امين
وخرجوا من عندها
احمد:هستناكي ف المكتب بليل
بس اني هرجع من الدرس وخري اليوم علي 9
احمد:ليه اكده
سمرا :عندي امتحان
احمد :طب هستناكي عشان ماتعاوديش بليل لحالك
سمرا:ماشي
فسمعهم همام
ابقي خد الطبنجه وياك ماتمشيش لحالك ف العتمه انت وهي اكده
احمد:ماشي ياعمي
……………………..
اما هاشم اخد زوجته لوالدته
هاشم:اني ريحتك ع الاخر اهو وجينا كلياتنا وياكي الدار
ريحيني بقي عشان ابقي مطمن
اني جاني شغل ف القاهره اني وجميله اليومين الجايين
وماجادرش اهملك لحالك اهنه
صابحه :ماام السيد ويايا يا ولدي
هاشم:لااه هناك راويه ويوسف واعمامي وخدم يخدموكي وهبقي مطمن عليكي لو حوصل حاجه يتصرفو
ام السيد ماهتعرافش تعمل حاجه
وكمان هنسيب وهبه مع راويه تساعديها لان حداها ولدها نوح كومان ماعاوزينش نكتر عليها تساعدو
بعضيكو ووهبه واخد عليكي اكتر من امه عشان لو بكي تسكتيه علي مانعاود
صابحه:واااه ماهتاخدوش الولد وياكو
هاشم :ماهنبقاش فاضيين وانتي عارفه جميله شغلها لبليل ساعات
ماجادرش اهمله مع داده تعمل فيه شيء
خليه وياكو افضل وهنخلصو الشغلانه ونعاود
صابحه :هتطولو كتير
هاشم :ماخابرش ياماي دعواتك نخلصوا علي خير
يلا جميله حضرت الشنط
صابحه :علي طول اكده وهي تتامل دارها التي طالما جلست تتسامر مع زوجها فيها ولكن
احيانا تقتضي الضروره والظروف بان نترك ذكرياتنا
واخذهم هاشم للقصر
ففرحت راويه واحتضت امها
راويه :اتوحشتك جوي جوي ياماي
واخذتها راويه لحجرتها
وافهمهم هاشم الموضوع كما قاله لامه ولكنه اخذ بعدها يوسف ف الحديقه وافهمه الموضوع الحقيقي
وان يعده الا يعرف اي مخلوق بذلك ولا حتي راويه لرغبه جميله بذلك حتي لا
يعرفه ابيها ويحدث له مكروه
يوسف :كيف يعني ماتجوليش حتي ليا
جميله:ماعوزاش اقلقك معاي ياخوي
يوسف:تقلقيني !!
انتي خيتي لو ماوقفتش معاكي هقف مع مين عاد
اني كل كام يوم هاجي ابص عليكو عشان ماحدش يعرف
ويوم العمليه لازمن تعرفني ابقي وياكو
جميله:تسلم ياخوي ربنا يخليك ليا ولا يحرمنيش منيك ابدا
فاحتضنها ربنا يجومك بالسلامه ياخيتي ويديكي طوله العمر
وتكفنينا واحد واحد
هاشم :اتكلم علي نفسك عاد ههههه
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
ذهب احمد لينتظر سمرا بعيدا عن بيت المدرس حتي لا يقف والفتيات مندفعه
ورمق بناظريه محمود ومعه اثنان فاختبيء ليستمع لحوارهما
جابر: اني ماخابرش طاوعتك وجيت معاك كيف لو اتجفشنا هتبقي مصيبه وهنتجتل وهتبقي بحور دم
محمود :واني هعمل ايه اني رايد اتحدت معاها ماقدرش انساها وهي كانت تحبني بس خايف
تعصلج معايا فجيبتكو وياي عشان تخاف وتكش
وجه سي احمد قش كل حاجه ف غمضه عين
وخرجت البنات
ادارو علي ما البنات تمشي
فودعت كل فتاه صديقتها وسمرا قالتلهم
احمد زمناته جاي حالا ياخدني
فودعوها ووقفت تنتظره ليخرج محمود
واصدقاؤه لتراهم سمرا وترتعب
فينك يااحمد
انت عاوز مني ايه وجاي اهنه ليه
محمود :اني رايد اتحدت وياكي
انا خابر انك بتحبيني
واتغصبتي ف الجوازه دي معقول انستيني
تعالي نتحدت سوا
سمرا :بعد يدك عني لاصوت والم عليك الجيهه بحالها وهنا خرج احمد اطلق غيارات ناريه
ليجري اصدقاء محمود ويجري احمد علي محمود يمسكه
مش كنت عامل راجل عليها حالا وبتستجوي علي مره يامعفن دلوقيت عيملت مره
سمرا:همله يااحمد خلاص الله يرضي عليك
احمدينظر لها بغضب بعدي هناك وسكري خشمك
محمود:اني كنت رايد اتحدت وياها
احمد لكمه في فمه فادماه
وتتحدت وياها ليه مش عارف انها علي زمه راجل يعني اجتلك دلوقيت ولا اعمل ايه
مخمود:اني خابر انها بتحبني
سمرا :حبك برص ياواطي
اني لو جلت لبوي هيجلعك انت واهلك من اهنه
احمد :مش جلت سكري خشمك مش في راجل بيتحدت ولا مامليش عينك
سمرا :لااه اسفه وانزوت ف جانب الي ان يفرغ احمد منه
احمد:شوف اني هسامحك النوبه وماهجتلكش بس قسما بالله لو هوبت نواحيها لاكون دبحك ومقطعك لكلاب
السكك
محمود:خلاص والله حرمت وجري من امامه
وتابطت سمرا ذراع احمد لتسير معه
ماتقفلش اكده بقي
احمد :همليني ف حالي الساعادي
سمرا:ابااي واني عيملت ايه عشان تزعل وياي
احمد:ماعملتيش بس اني متضايق فيها حاجه دي
فخلعت يدها منه بطريقه عصبيه
احمد:اباي بتشدي يدك مني اكده ليه
سمرا :مافيش هم يلا عشان اتاخرنا
احمد توقف واني مامشيش الا اما ترجعيها مكانها
سمرا تنظر اليه لااه ماهرجعهاش
فيمسكها بقوه لما اقولك حاجه تسمعيها عاد
مش جاعد اتحدت وياه وانتي جايه تتحدتي وياه وكاني مش راجل واقف قصادك ولا مالي
عينك ولا هعرف اجيب حقك
سمرا :لااه ماكانش قصدي والله
انت راجل وسيد الرجاله كمان
بس هو اللي نرفزني حديته الماسخ ده قال بحبه البرص ده قال اني عارفه كنت
انتصيت ف نظري وبصيتله كيف ده
احمد ويخفي ابتسامته من كلامها
خلاص همي هاتي حاجه الفيزياء عشان نشتغلوا فيها
سمرا:مابلاش الليله لو تعبان
احمد:اباي قلت يلا مافاضيش اتحايل طول النهار
سمره:ياباي مافيش تفاهم اكده وطلعت تاتي بكتبها
……………….
هاشم :عامله ايه ياجميله اتعبتي من السفر
جميله:لااه اني زينه
هاشم :اهملك تنامي مع ولدك واروح مكان تاني عشان ترتاحي قدامنا سفر بكير
جميله :لااه ماهعرفش انام من غيرك
هاشم :ماعايزش اتقل عليكي
جميله :اني زينه ماتخافش عليا
هاشم :طب نامي ربنا يتم شفاكي علي خير
جميله :يارب
………
اخذت سمرا كتبها لتذهب لاحمد ف المكتب
فجميع من ف المنزل نيام او داخل حجراتهم في طريقهم للنوم
………………….
يوسف:اني اليومين الجايين هسافر كل كام يوم اكده عندي شغل
راويه:نعم نعم
رجعت ريما لعادتها القديمه
يوسف:ماتتلمي يابت يعني ماوثقاش ف جوزك جلتلك شغل
راويه:خلاص رجلي علي رجلك حتي لو نصبولك خيه اجومك منيها
يوسف يقترب منها ويجذبها
انتي اللي هتجوميني منيها والله عال
ليه مامتجوزاش راجل اياك
الحريم اللي عتاخد بالها منينا
راويه:وسع اكده وماتبلفنيش
يوسف:واني ماهوسعش وجبتيه لروحك
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
نزلت سمرا للمكتب وجدت المكتب مظلم فحدثت نفسها اين ذهب احمد
واستطردت الم يواعدني ان اتي بالكتاب وهو سينتظرني هنا
فدخلت لتفتح النور وجدت من يغلق الباب ويجذبها لتلتصق بالحاءط
فتشهق سمرا :واااه اخس عليك ياحمد اكده تفزعني
فضحك تتفزعي واني جارك عيب عليكي ليقبلها فتبعده
ولع النور وبطل حركاتك دي
بوي لو شافنا عيطخنا
احمد:ليه يعني انتي مرتي
سمرا:لااه لسه ده كتب كتاب بس
احمد: ولو عاوز ادخل من بكره ماحدش يقدر يقولي لاااه
سمرا:واااه انسيت اني ثانويه عامه
بدك اسقط ولا اعرفش اخش كليه واصل
احمد:طب يلا اما اشرحلك عشان الحق اناملي شويه عندي كليه بكير
وفعلا جلسا سويا يشرحلها احمد:افهمتي
سمرا:لااه
وثالث مره اتنرفز
ايه المخ التخين ده تالت مره اشرحهالك وعايزه تخشي طب ولا صيدله
طب كيف يعني بالمخ التخين ده تخشيهم
سمرا :وااه ماني فاهمه من اول نوبه
بس بدلع عليك
احمد:بقي اكده طب والله ماعاتقك داانتي نشفتي ريقي
سمرا :طب اجيبلك عصير
احمد:لااه
سمرا :طب مايه
احمد:لااه مش ده اللي هيبل ريقي فجرت منه للباب
اتلم ياحمد بدل مابوي يشوفنا
احمد:الكل نام ثم يشوفنا اللي يشوفنا واني بخاف
سمرا :لااه اني طالعه
احمد:طب خدي يابت كتابك
سمرا :ماعاوزاهوش خليه عنديك يفكرك بيا
احمد:ماشي يا شقيه يامجنناني
والله مااحنا نافعين ف سنتنا دي
واني اللي عاوز ابقي الاول ولا هطلع الاخير حتي بالمنظر ده
سمرا:لااه يااحمد لازمن تطلع معيد عشان تشرحلي
احمد:بتاعه موصلحتك
وانقض عليها جفشتك
سمرا :لااه يااحمد بعد عني
ليسمعو صوت هاشم نازل يشرب
هاشم :ابتعملو ايه السعادي
فادارت سمرا ف احمد وراءه
احمد :احمم كنت بذاكر لسمرا شويه فيزيا مافهماهوش
هاشم بفهم :فيزيا ماشي ربنا يقويك
ياخوي بس كفايه عليك اكده صحتك عاد
احمد:اه ماحنا كنا بنجفل اهاا
هاشم :بتجفلوا طب يلا همو كل واحد علي اوضته الوقت اتاخر
احمد :حاضر يلا ياسمرا ونزل هاشم وهما طلعا
سمرا :شايف عمايلك عاد
احمد:واني عيملت ايه يعني
ومال هاشم علي احمد خف ع البنيه حبتين دي ثانويه وانت 3 صيدله ماعايزينش نخيب
ع الاواخر
احمد :حاضر ياخوي ويبتسم لفهم اخيه لما يحدث
هاشم:والله لو جبت اقل من الاول لاعلقك كيف الدبيحه
احمد:ماتخافش علي خوك
هاشم:اني ماخايفش عشان وهبه ماخلفش غير رجال
وطلع احمد الي حجرته وجد سمرا واقفه عند حجرتها
احمد:خشي يابت اتخمدي عاد
ماجيبهاش البر
سمرا:واااه حاضر كنت بطمن عليك انك اطلعت
احمد:يابوي طب انام كيف اني اكده
يلا تصبحي علي خير
سمرا :وانت من اهله
هاشم :انتو لسه واجفين عاد
جولو صباح الخير الفجر هيدن
فجريو داخل حجراتهم
فدخل هاشم لجميله
وجدها قلقت لانه قام من جانبها
هاشم:الفجر لساله حبتين قلت اتوضي واقرا شويه قران علي مايدن
نامي هبابه وهصحيكي اما ياذن نصلوه ونلبس ونسافر عشان الطريق مايبقاش زحمه وكمان الشمس الحاميه
ماتتعبكيش
جميله :لاه ماهعرفش انام تاني
اني هجوم اتوضي واقرا معاك شويه قران
هاشم :ماشي
وفعلا استيقظت وتوضات وقابلت يوسف
جميله:ايه مصحيك ياخوي بكير اكده
يوسف :هاجي معاكو واني ههملك لحالك اكده الا اما اطمن عليكي الاول واشوف الوضع ايه
فاحتضنته ربنا يخليك ليا ويسلمك من كل شر ياخوي
يوسف:يلا نتوضا الفجر قرب ونلبس وهحصلكو بالعربيه بتاعتي وراكو عشان اعاود بيها
واني وصيت ناس تعمل وكل عشان عارفك مابتحبيش الاكل اللي بره ولا بتاع المستشفيات وكل
يومين هاجي اجبلك اكل هاشم ياخده الشقه اللي هياجرها ويقعد فيها ويسخنه ويجبهولك
جميله:انت ماسبتش حاجه عاد مافكرتش فيها
يوسف:واني ليا كام اخت ياعبيطه
هي جميله واحده نواره العيله
فتحتضنه 😢😢
ادعيلي ياخوي
يوسف :ربنا يجومك بالسلامه ياخيتي
وولدك كل يومين واني جاي هجبهولك تخديه ف حضنك ويقضي معاكي اليوم واعاود بيه
جميله :تسلملي ياخوي ويخليلك ابنك وتخاويه كمان
وتركته ودخلت لهاشم
فاحس بانها مختلفه
هاشم :مالك ياجميله فيكي شيء حاسه بحاجه
جميله:لاااه وقصت عليه ماحدث
هاشم :فيه الخير والله راجل بصحيح
فوجدها تبكي فاحتضنها
ليه اكده ماتعرفيش ان دموعك دي كيف مايه النار بتنزل علي قلبي
تفاءلوا بالخير تجدوه
وان شاء الله تبقي كيف المهره وترمحي ف القصر
ولا يحرمنيش من لسانك ده عاد
جميله تضحك برديك اكده 😊😊
ماشي ياهاشم بكره افوقلك
هاشم :واني مستني بكره ده بفارغ
الصبر
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
صلو الفجر جميعا وارتدو ملابسهم
يوسف :اني رايح ورا هاشم وجميله واهو ونس طريق بدل مااسافرلحالي
راويه:والله مامطمنالك ياولد عمي
يوسف:هنخيب اياك
ماهنفضهاش سيره بقي
غلطه وراحت لحالها
راويه:والله يايوسف لو اتكررت
لو حبيت علي رجلي ماهاعاودش وياك واصل انت حر
يوسف:امشي ابت روحي سكتي ولدك وخدي بالك من وهبه
راويه:واااه هتوصيني علي ولد خوي ده ف عيوني
يوسف:تسلم عيونك التنتين
راويه:اباي عليك وعلي كلامك
بيدوخني
يوسف:كيف مانتي مدوخاني عاد
يلا بقي بالاذن هنتاخرو عليهم
ماعاوزاش حاجه
راويه:لا ياخوي عوزاك سالم
ويسلملك طريقك ويبعد عنك ولاد الحرااااام وتتك علي الحرام
فينظر لها ويبتسم مافيش فيكي فايده واصل
راويه:اباااي عشان بحبك وبغير عليك
يوسف:طب اهدي عليا الله يرضي عليكي كده مارايحش ف حته وهقعد جارك
اني ماشي بدل ماتهور
سلام
راويه :سلام
ونزل يوسف قابل جميله وهاشم
وسار وراءهم بالسياره
وذهبو للمشفي
وحجزت في غرفه ليتم عمل تحاليل وفحوصات اخري ليعرفو تطور الحاله
وبعد فتره
يوسف:هستاذن اجيب الاكل من الناس اللي قولتلهم يعملوه
هاشم:بس ليه تعذب حالك وتحملنا جمايل من الناس
يوسف:لااه اني مديهم فلوس لكده بس ناس نظاف وعارفهم بس غلابه حبتين وبديهم اجره الوكل
ماهيعملهوش ببلاش
بس اني عارفكو بتارفو من الوكل السوقي قلت اجول لدول اكلهم بيتي ومخدوم تمام
وهشوفلك شقه قريبه ااجرهالك شهر ونجدده لو احتجناها عشان بعد الزياره تروح تريح
هاشم :والله الود ودي ارافقها اهنه بس ده عمبر حريم وبعد الزياره ماحدش يعرف يدخل
من الرجال مع انها ف غرفه لحالها لكن نظام المستشفي اكده
يوسف:خلاص خليك علي مااخلص واعاود تاني لك عشان لو احتاجو حاجه تبقي جمبها
هاشم:ماشي ياخوي الف شكر
يوسف:ابتشكرني علي وقفتي ويا اختي جرا ف مخك شيء
هاشم :طب يلا عشان ماتتاخرش وتعاود قبل الظلام كمان
يوسف:ماشي ماعاوزش مني شيء
هاشم:عاوزك سالم ياخوي
وذهب يوسف قام بمهامه واجرشقه
واحضر الطعام
ورجع كانت خلصت فحوصاتها
وجاءها الطبيب يملي عليها التعليمات
الطبيب :طبعا انتي دكتوره وعارفه كل التعليمات والاكل مسلوق ابعدي عن الزيوت والمواد المهدرجه لانها
هي اللي بتسبب السرطانات
هاشم:اباي ماتتحدت وياي انا
الدكتور:وانت مالك انت انا بكلم المريضه بتاعتي
هاشم:واني جوزها وماحبش حد يتحدت ويا مرتي قولي واني هقولها
الطبيب :طب ماهي قدامي اهي اقولك انت ليه يعني
هاشم:واد يامصراوي ياملزق انت اني مش مرتاحلك عاد
اللي اقوله تسمعه زين عاوز تقول شيء يبقي ليا اني واني هقولها
والا ماهيحصلكش طيب وهي ضاكتوره وحافظه كلامك الماسخ ده ومامحتجاش تعرف منك شيء
ثم فين د.سليمان مش هو اللي متابعها الراجل الكباره الزين ده
الطبيب :عنده عمليه ف مصر ووصاني اباشر الحاله لحد اما يرجع
هاشم:اوباشرتها وتشكر لحد اكده ماعاوزينش خدماتك عاد وهنستنوه اهاااا
الطبيب بعد ان طفح الكيل به
خلاص انتو احرار ولو حصلها ايه ماحدش يستدعيني انا غلطان اني اشتغلت ف الصعيد عالم
متخلفه
هاشم :انت هتعيب ف الصعايده اياك
اما مرتك تمرض ابقي ابقي خلي راجل غيرك يكشف عليها براحته
رجاله ماعندهاش دم
ومشي الطبيب متنرفز
جميله :ليه اكده ياهاشم ده دكتور وبيادي عمله
هاشم :سكري خاشمك ده
حته واد مايص محفلط وملزق وبيتمايص ويتمرجع عامل كيف فرقع لوز ويبصلك ويهرج
جميله :مش بيرفع من روحي المعنويه
هاشم :وحياه…..
جميله ماتخلنيش اخدك من اهنه ونمشي واعالجك ف البيت
جميله:خلاص خلاص سكرته اهاا اهدي بقي مابستحملش اشوفك زعلان ومضايق اكده
هاشم:وبعدهالك عاد احنا ف مستشفي اتلمي
وخبط يوسف
اني حيبتلكو وكل اها سخن مامختاجش حاجه
جميله:بس اني ليا اكل معين
يوسف:اني خابر وجايبلك شوربه خضار زينه هتاكلي صوابعك وراها
يلا بقي بسمله قبل مايبرد
وجلسو ياكلون ويتسامرون معها حتي انقضي الوقت وانتهي موعد الزياره
جميله :هتهملوني لحالي اهنه
يوسف:معلش ياخايتي اني يوم ويوم هاجي اكده اجبلكو اكل بيتي والباقي تسخنهولها ياهاشم تاني يوم
وانت جاي
ودلوقيت اروح اسكن هاشم ف الشقه هي جريبه من اهنه عشان ماتتعبش
وممكن من غير سياره
هاشم:مش عارف اجولك ايه
يوسف:ماتجولش حاجه انا لو اطول اجعد معاكو اهنه بس اختك قارشه ملحتي حبتين ومجنناني وياها
وعشان بوي مايحسش كومان
هاشم:ماشي يلا بينا
ماعوزاش حاجه ياجميلتي
جميله:عيزاكو طيبين بالسلامه
جميله:هاشم
هاشم :عيون هاشم
جميله:ماتتاخرش عليا
هاشم :من النجمه هكون اهنه
وانطلق هاشم ويوسف ليتعرف علي شقته المستاجره وتركه يوسف ورحل
واستمر الحال هكذا
حتي احست راويه بالقلق يساورها من سفر يوسف المتكرر
فسالت عمها
ايه حكايه شغل يوسف اللي بيسافرله كل شويه ده
نوح:سفر ايه عاد مافيش لنا شغل بعيد عن اهنه الا كل مده كبيره
راويه بتمويه:يمكن اني عشان بيتاخر فكرته بيسافر
وتركت عمها والشياطين جميعها عامله حفله عليها ياوقعه امك السوده يا يوسف
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
رجع يوسف هلكان اعطاها وهبه
خدي الواد غيريله ورضعيه ونيميه
فاخذته منه
يوسف:امال نوح فينه
راويه:نام من بدري استناك كتير وعوقت الليله مش بعاده يظهر السهره كانت مطوله
راويه:اباااي عليكي
مابتزهجيش من الكلام الماسخ ده اللي مالوش عازه
راويه :لا ماهزهجش
طلقني طالما بقي ليك بيت تاني
يوسف :يمسكها من ذراعها
تاني ايه وتالت ايه يامجنونه يابت المجانين
اني تعبت معاكي وغلب غلبي بزياده منيكي عاد
اني فيني اللي مكفيني ماناجصكيش ياراويه
راويه:طبعا مابقناش اد المقام ماهي السنيوره الجديده جلبتك علينا
يوسف:اباي ع المخ الفاضي
انتي ماحداكيش حد غيري تنغصي عليه حياته
اعمل فيكي ايه عاد
نامي يابت الحلال عشان اني عفاريت الدنيا بتتنطت ف وشي
واخزي الشيطان
راويه:اني سالت بوك وجالي مافيش حداكو شغل برات البلد يبقي بتروح فين ياولد عمي
يوسف:وكيف تسالي ابوي ياام مخ تخين
ده شغل خاص بيا بوي مايعرفوش
راويه :بقي اكده ماشي يايوسف
ومشت تحضر رضعه لوهبه لينام
وانتظرت الي ان يقول لها يوسف انه مسافر واتصلت بعم ابراهيم ان ينتظرها ف الصباح
الباكر
وعندما خرج يوسف
اعطت نوح لوالدتها
التي قالت لها توصلها لمرات عمها ليجلسو سويا وتاخذ بالها من نوح معها لحين ان
تقضي راويه مشوارها
اما وهبه اخذه يوسف معه كعادته
وفعلا ذهبت صابحه لام سمرا يتسامران سويا ويلعب نوح وسطهم
وركبت راويه مع عم ابراهيم
راويه:ورا يوسف وحسك عينك يزوغ منك واياك تجيب سيره لحد هقطع عيشك
وفعلا جري عم ابراهيم مسرعا بسيارته ليلحق بيوسف
وعندما دخل اسيوط
راويه:اباي امال بيقول مصر ليه عاد وهو رايح اسيوط ووهبه هيوديه فين
اني مافهماش اللي بيحصل عاد
وتتبعته لان وصل للمستشفي
راويه:واااه مين اهنه ف المستشفي
استناني اهنه ياعم ابراهيم
ودخلت وراءه تتسحب حتي لا يراها ووجدته يستقبله هاشم وياخذ وهبه منه ويقبله ويدخل حجره
راويه :واااه ايه اللي بيوحصل ده خوي ماله ومخبي علينا ايه وذهبت لتفتح الحجره وتجد
جميله منهكه بالفراش وهم حولها وتحاول مداعبه وليدها
راويه :ايه اللي بيوحصل بالظبط ومالها جميله
يوسف:اباي ايه جابك اهنه
بتراجبيني يامجنونه
لاااه دي حاجه مايتسكتش عليها بتخونيني عاد
هاشم :اهدي يايوسف
احنا اللي خبينا وحقها تشك فيك كل يومين سفر وانت خابر شغلنا ف البلد ومابتسافرش
كتير وفجاه اكده
يوسف:لاااه خيتك اتجنت خلاص
راويه:ابااي عشان بحبك وبخاف تضيع مني يبقي اتجنيت
ثم ايه اللي بيوحصل اهنه ومخبيين علينا ليه
هاشم :جميله عندها سرطان ف الثدي وهتعمل عمليه
وهي مارايداش ابوها يعرف ليجراله حاجه من الصدمه عاد وخوفنا نجولك تقعي بلسانك عشان اكده
مافيش غيرنا اللي يعرف
راويه:وكيف ماتقولوش ليا😢😢
اجي اجعد معاها ولا اعملكو وكل
هاشم:يوسف اتصرف وبيجبلنا وكل بيتي من جماعه اهنه بيوصيهم
يوسف:وبعدين ياام مخ فسفس انتي لما تاجي اهنه تبيتي معاها هنقول ايه هجينا كلياتنا من
الكفر ولا مين ياخد باله من الولاد
وولدك فينه عاد
راويه :هملته مع امي علي مانعاود
يوسف:طب همي عاودي امك.ماقدراش ليه
راويه:لاااه اني هعاود معاك وهقول لعم ابراهيم يمشي
يوسف :فضحتينا عاد لما يقول لحد مرتي بتراقبني شكلي يبقي ايه امشي قدامي وزقها امامه
وذهبو لعم ابراهيم
يوسف:امشي انت ياعم ابراهيم
راويه:واياك تجيب سيره لحد واصل هقطع عيشك
واني هعاود مع جوزي وتنظر له وهو لا يريد النظر لها
ومشي ابراهيم
يوسف:همي وياهم علي مااجيب الاكل
راويه:لاااه اني جايه معاك
يوسف:اباي مش جايه تقعدي وياهم
راويه:لااه ماهملكش لحالك تسوق
يوسف :اركبي
ع المخ الوسخ
راويه:بتقول حاجه يا سي يوسف
يوسف:ياسي يوسف ويخفي ابتسامته
الله يرحم
وذهب اخذ منهم الاكل
وهي تستفسر
مين دول وتعرفهم منين حداهم بنات
يوسف:ابااااي عليكي والله اخنقك واتاويكي اهنه ماتسكري خشمك ده يابت عاد اني ماناقصكيش
راويه:واااه انت حمجي اكده ليه
الواحد ماهيعرفش يتحدتتو معاك واصل
يوسف:شوفي يابت الناس بعدي عني
عشان اني علي اخري منك ولينا دار نتلمو فيها عشان الحكيوه ماخلصتش علي اكده انتي
فاهمه عاد ولا نعيدو ونزيدو فيها
راويه:واني عيملت ايه يعني
واحده بتخاف علي جوزها لتخطفه واحده تانيه منيها يبقي اجرمت 😢😢
فاوقف فرامل السياره بحده
راويه:ايوه اجرمتي
لما طول الوقت مافيش ثقه فيا يبقي اجرمتي
لما عشان غلطه مش مجصوده تعكنني بيها حياتنا كل حبه يبقي اجرمتي
اني اتخنقت ملعون ابو الحب اللي بالشكل ده
راويه:😢😢
واااه اتخنقت مني عشان بحبك وبغير عليك من الهوا الطاير
عشان بخاف تكون مع غيري
اعمل ايه ماجدراش انسي اللي حوصل
وان ممكن واحده غيري ترمي شباكها عليك
يوسف:واني عيل صغير برياله عاد
اول اما واحده تلوف علي هريل عليها
قلتلك مليون مره مافيش غيرك ف حياتي اعمل ايه تاني
ماعندكيش ثقه ف نفسك دي مشكلتك انتي مش تطلعيها علي جتتي
فمالت براسها علي صدره
طب خلاص بقي ماجدراش اشوفك زعلان اكده
يوسف:واااه احنا ف الشارع ابت
خلي الحاجات دي للبيت وقبل راسها
خلاص بس ماتتكررش معايا تاني الحركات دي عشان صبري بدا ينفذ منيكي
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
رجع يوسف وزوجته لهاشم
واعطاه الطعام
يوسف:اني معاود بقي عاوزينش حاجه عشان ارجع راويه الولد لحاله مع امك ماعتعرفش تسلك معاه
جميله:لا ياخوي ماتحرمش منيك
وحددو موعد العمليه بعد بكره
راويه :اني هاجي معاه
يوسف:لااه تبقي مع الولاد عشان ماهينفعش اجيب وهبه يومها وامك ماهتقدرش تاخد بالها منيهم التنتين
هاشم:يوسف عنده حق ياراويه
واحنا معاكي بالتليفون وهنطمنك
بس اوعاكي حد يحس بحاجه
راويه :لاه واني هبله اياك
يوسف:داانتي الهبل بذات نفسياته
راويه:اكده يايوسف
يلا فوتك بعافيه ياخيتي ماعوزاش حاجه
جميله:خدي بالك من وهبه
راويه:ده ف عنيه
وربنا يجومك بالسلامه وتراعيه وتخاويه كمان
جميله:يارب
واخذ يوسف راويه
يلا ياعملي الاسود
راويه:اباي ماتزوجش اكده
وفي الطريق
هتفضل مقفل اكده
يوسف:ايوه انهارده اجازه ماهفتحش واصل
راويه:😃😃
ماخلاص بقي ماتبقاش غلس
يوسف:ابتضحكي والله لو ماكانتش الظروف اللي كنا فيها لكنت خنقتك بيدي
راويه:ماهونش عليك
يوسف:لماانتي عارفه اكده امال مجنناني معاكي ليه
راويه:خلاص بقي حرمت وهصالحك باللي تقول عليه واللي عاوزه كلاته هنفذه
يوسف:والله بمجرد ماهنعاود هتلحسي كل اللي قلتيه
واي ظهري بطني جنبي عاوزه انام
هو اني ماعارفش حركاتك
راويه:طب جربني وهتشوف
يوسف:يابتي اللي ربي خير من اللي اشتري اني حافظك وعاجنك تومام
راويه:اباي عليك يعني اني مافياش حاجه عدله نوهاءي امال بتحب فيا ايه عاد
يوسف:ماخابرش والله وده اللي مجنني
فزعلت راويه فجذبها لصدره خلاص ماتزعليش بنهزرو وياكي
فقبلته من رقبته
يوسف:ماخلاص عاد احنا ع الطريق بدل مانلبسو ف اللي قصادنا
………__________……
اما صابحه وام سمرا ظلو يتسامرون ونوح يلعب وسطهم والخادمه تحضر الرضعات او تغير له
الحفاض وتعيده مره اخري
ام سمرا :ياخيتي خلي ولدك يخف ع البت هبابه
ده وحيده لا ليها اخ ولا اخت وهو متقل عليها العيار كتير وكل حبه اسمع
خناقه معاها والبت ياكبدي لا بتتحدت ولا بتتكلم وتقولي مافيش حاجه احنا زين
صابحه :اباي عليكي
طالما البنته مااشتكتش
قال ياداخل بين البصله وقشرتها
احمد راجل كيف خوه وبيعلمها
البت لساتها صغار ومحتاجه علام يامه عشان تبقي مره تليق ب احمد ولدي
ام سمرا :لاااه اني بتي متربيه وبت اصول مامحتجاش علام من حد
صابحه :هي مبسوطه مع ولدنا وريداه وهو كمان رايدها وبيصفو امورهم ويا بعضياتهم نتحشرو ف
وسطيهم ليه عاد
لما يشتكو نبقي نشور عليهم
ام سمرا :يعني انتي شايفه اكده
صابحه :هو ده عين العقل
ام سمرا :بس برديك خليه يخف ع البت هبابه دي ثانويه وامتحناتها قربت
ودخلت سمرا
بتقطعو ف فروه مين عاد
كيفك ياماي
كيفك مرت عمي
الجميع بخير يابتي
امها:هنقطع ف فروه مين يعني
اهو بنتساير
وجاء احمد
كيفكو اني دورت عليكي ياماي ف اوضتك وسمعت صوتك اهنه
الجميع :الحمد لله
صابحه :اه جيت امشي رجلي واقعد مع مرت عمك هبابه نتسايرو
احمد ينظر ل سمرا ويغمزلها
طب نفوتكو احنا عاد عشان مانعطلكوش عن المسايره
صابحه :شوفي الولد اباي
اتعطلونا ولا عاوز مرتك
احمد:اكده ياماي ماشي
واخذ سمرا
ماعاوزاش نذاكرو فيزيا سوا
فابتعدت عنه وانزلت يده التي يلفها حول خصرها
وبعدهالك مابتحرمش
كيفيانا اللي حوصل من اخوك
احمد:واحد ومرته حد ليه عندينا حاجه
سمرا :لاااه اني عندي مذاكره كتير
والامتحانات قربت وانت كمان ذاكر عشان امتحناتك
احمد:طب ماتاجي نذاكرو سوا ونشجعو بعض
سمرا :ياسوادي
وده مذاكره ايه الي معاك دي
ماتستعجلش لما اخش صيدله هتذاكرلي غصب عنيك لكن دلوقيت هملني الله يرضي عليك
احمد:خلاص براحتك انتي الخسرانه عاد
وعاد يوسف ومرته
همي هاتي الولد
وذهبت لامها اسندتها لحجرتها واخذت نوح الناءم
ونيمت معه وهبه
يوسف:العيال نامت
راويه:اه كلياتهم نامو
وخدت امي نيمتها ف فرشتها كمان
يوسف:زين
حضرلنا لقمه ناكلوها لحسن اني واقع
علي مااخد دش
راويه:من عنيا
فيميل عليها واخبار الصلح خير ايه
راويه:ابااي انت مابتنساش
ماتهدتش من السواقه رايح جاي
فمشي يكلم نفسه اطخها دي عاد ولا اعمل فيها ايه ياولاد
وهي تنظر له وتضحك
وبعدها خرج من الحمام تناول طعامه
واخذ زوجته في احضانه
راويه:سامحني ياولد عمي اني شكيت فيك ماعدتش تتكرر تاني
يوسف:وان اتكررت
راويه::ابقي اقتلني وقتها
يوسف:ماتهونيش عليا يابت انتي اول واخر حب ف حياتي قبلك ماكانش في مره تملي عيني
انتي جيتي مليتي عيني وقلبي
وجبتيلي الولد كمان
راويه:لاااه وحامل كومان
يوسف:اباااي كيف اكده علي وله علي وله اكده مابتريحيش
راويه:اعمل ايه جالو مافيش حمل للي بترضع وصدقتهم بس حملت اهاا ومعرفاش اعمل ايه الولد
لساته صغار
يوسف:يعني حامل ورايحه تتنططي وراي
راويه:امال افوتك لغيري تخطفك مني
ده انا كنت نويالك علي نيه سوده
وخدت طبنجه عمي لقيتها ف المكتب
وكنت ناويه افرغها فيها وفيك
يوسف:مجنونه وتعمليها
راويه:بس خلاص بقي لما عرفت الحقيقه اضايقت من حالي اني شكيت فيك وعاهدتك ماهشكش فيك
واصل
ياحبيبي ياابو عيالي
يوسف:طب يلا ننامو بقي بعد البوقين دول
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
جاء موعد العمليه وسافر يوسف ليقف مع هاشم والجميع في حاله ترقب
وبعد ساعات من الانتظار المريره مرت عليهم كدهر
خرج دكتور سليمان
ليجري عليه يوسف وهاشم
ويسالانه عن حال جميله
د.سليمان :الحمد لله العمليه تمت بنجاح واحمدو ربنا ان الموضوع كان ف الاول ومحجمينه بالكيماوي
وكده بس تفوق هنوديها الانعاش لبكره وترجع حجرتها بس لازم متابعه كل 6 شهور وتداومو
عليها حتي لو مافيش حاجه لان المرض ده بالذات ممكن يرد او ف مكان تاني
طالما الجسم قابل لتكوينه لكن بالمتابعه اي شيء بيتلحق ف اوله ومابيشكلش خطر
هاشم :ان شاء الله هنتابع دايما بس تقوم بالسلامه
وفعلا انتقلت من غرفه العمليات الي الانعاش وحاول هاشم ان يدخل لها بعد محايلات للممرضات
للسماح له بالدخول
وراويه كانت اثناء العمليه تحاول ان تهاتفهم وتحدث هاشم وهو لا يستطيع الكلام معها لانشغاله
علي زوجته
فيعطيها يوسف الذي يحدثها ثواني ويغلق لقلقه علي اخته
وبعد العمليه حاول يوسف مهاتفه زوجته
يوسف:خلاص طلعت من العمليات والدكتور طمنا وبكره هتتنقل لغرفتها وربنا يسهل ويتم شفاها علي خير
وتخرج بالسلامه
راويه:امين يارب
الحمد لله ربنا يطمنا عليها ويشفيها
اني رايده اجي معاك بكره اطمن عليها
يوسف:خلاص بكره اجيبك معاي حتي تكون انتقلت لغرفتها ونبقي نجيب وهبه معانا تلاقيها نفسها تشوفه
اما تقوم
راويه:حاضر واهمل نوح اهنه ويا امي
واعمل شويه اكل لهاشم يتقوت بيهم
يوسف :ماشي بس ماتعرفيش حد
راويه:هعملهم ف الدرا اكده
يوسف:ياخوفي منك
راويه:ماتخافش عليا
يوسف:ماني عارف متجوز المفتش كرمبو اللي كانت مرجباني
راويه:وااه ماهتنساش واصل
قلبك اسود اكده ليه
يوسف :خلاص بقي قفلي ماتفكرناش
واني هتحايل يدخلوني هبابه ابص عليها قبل مااعاود
وابقي اجي وياكي بكره
راويه:ماشي ماتتاخرش عليا وخد بالك وانت سايق
يوسف:ماشي
يلا سلام
……..
وخرج هاشم وبعدها بفتره دخل يوسف
واطمان علي اخته التي مازالت نائمه
وخرج ليسال هاشم ان كان يريد شيء منه قبل ان يمشي
هاشم :لااه تشكر واني هنام اهنه ع الكرسي مارايحش ليوحصل حاجه ولا يعوزو شيء
يوسف :اخليني وياك الليله
هاشم :لااه عاود عشان بوك مايستفسرش ويعرف
يوسف :ماشي لو في حاجه اتصل بيا فورا
هاشم :اكيد وسلملي ع اللي هناك وبوسلي وهبه اتوحشته جوي بقالي كام يوم ماشوفتوش
يوسف:ماني مارضيتش اجيبه معاي عشان اللي احنا فيه مافضينش
بس هجيبه بكره وراويه مصممه لتاجي
هاشم :خلاص ماشي
وفعلا رجع يوسف
واخد زوجته والاولاد معه
وكانه سيقضي اليوم مع زوجته والاولاد
وذهبو لجميله التي انتقلت لغرفه اخري
ولكنها متعبه من اثار العمليه حتي انها لاتستطيع حمل ولدها ومعانقته ولكنها تكتفي بالنظر له
وراويه تحمله لها لتقبله
وقضو اليوم معها وعادو
واستمر الحال هكذا لفتره حتي تعافت وخرجت من المشفي
ورجعت القصر الحمد لله معافاه
مع العوده كل فتره كما قال الدكتور لها لعمل تحاليل ومتابعه
ورجعت عملها وكذلك هاشم الذي تراكمت عليه القضايا وكان يحملها عنه اصدقاؤه
ونجحت سمرا ومجموعها جاب صيدله
وكذلك احمد مثل كل عام امتياز
وعادت الحياه لطبيعتها ف القصر
وراويه اوشكت علي الولاده
وكذلك دخلت سمرا اولي صيدله
واحمد ف رابعه صيدله
وسنري ماسيحدث ف الكليه
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
استيقظ يوسف لتجحظ عيناه من هول ما راي
يوسف :انتي بتهببي ايه بتسقطي نفسك
راويه :وااه اسقط ايه
ده الدكتور ف التلافزيون قال نرقص ونعمل التمارين دي عشان تسهل الولاده
يوسف:اتساهلها ولا تسقطها يامخبوله انتي
راويه:انت كابتني اكده دايما
يوسف:طب روحي هزي نفسك واعمللنا لقمه نفطرو بيها بدل الهبل ده وربط راسه من الصداع
بمنديل
واعمليلي نسكافيه
راويه:هههه ان عامل كيف برج اكده ليه
يوسف:برج مين يامخبوله
راويه :ده لاعب تنس قديم كان يربط راسه اكده والي يعملها نقول عليه كيف برج
فمال عليها ده البرج انهار ع الاخر بعد.الرقصه دي
ماتاجي نعملو كيف برجين التجاره وننهارو سوا
راويه:اه ياني منك ع الصبح اكده وعيان كمان
يوسف :يمكن دماغي تفك
روايه :حل عني اني مانقصاش بدل مااولد ف يدك
اما اجيبلك الوكل علي ماتتحمم
…….
جميله :يلا ياهاشم هنتاخر
هاشم :ماني جاهز اهااا
واخذها بالسياره
جميله :ده مش طريق المستشفي
هاشم :ماني عارف
جميله:اكده هتاخر
هاشم :مافيش شغل انهارده اني حجزت اوضه ليا اني وانتي ف اوتيل ف اسيوط عاوز
ابقي معاكي لحالي انهارده
نريحو سوا ونطلبو وكل ف الغرفه
اني حاسس اني مش عارف اتلايم عليكي عاوزك لحالنا
جميله:طب مش تقول اجهز نفسي
وهنفضلو بهدومنا دي
هاشم :اني عامل حسابي واشتريتلك قميص جديد اول اما شوفته لقيتك جواته فجبتهولك
ثم اني عاوزك اكده كيف مانتي
جميله:بحبك اوي ياهاشم
هاشم :واني بموت فيكي ياقلب هاشم
………….
كانت سمرا ف الكليه تنتظر احمد وهو مع بعض الزملاء والزميلات يتحدثون
وسمرا تغلي لان معه هذه الفتاه التي كان معجب بها
وجاء احد زملاء سمرا لها يتحدث اليها
فجاء احمد مسرعا ليمسكها من وسطها
احمد :بدك ايه منيها
عادل :وانت مالك
احمد :دي مرتي
عادل :واني بسالها علي حاجه
احمد :ماتسال زمايلك حبك تسالها هي
لو شوفتك جربت منيها ماهيحصلكش طيب وهكسرلك دماغك دي
ومشي عادل
وانزلت سمرا يد احمد بعنف
زي مانت بتغار اكده عشان زميلي جاي يكلمني
انت كمان تحاسب علي افعالك
مش دي البت اللي كنت معجب بيها واقف معاها ليه عاد
احمد:احمد ابااي كنا بنحددو معاد السيكشن اللي اتلغي الدمتور قال ظبطو سوا المعاد
سمرا :وهو كمان كان بيسالني فيه حاجه عشان واقفه مفكر محتاجه حاجه
احمد:وهو ماله بيكي عاد
سمرا؛ ابااي زميل وشهم افرض في حاجه
احمد :ايه والله شهم طب فوتي قدامي
سمرا :ماتزقش اكده ولاحظ اننا ف الكليه مش ف الكفر
احمد يجز علي اسنانه انتي هتفوتي ولا احملك عاد
سمرا :خلاص اني ماشيه اهو
وركبت العربيه
طلقني يااحمد اني مابقتش مستحمله غيرتك دي
احمد :فامسكها من طرحتها
والله لو قلتيها تاني لاقتلك اني مرتي وليا اني بس انتي فاهمه
وانتي يعني ماكنتيش غيرانه علي واني واقف وياها
سمرا :بس مابهينكش قدامهم كيف مايتعمل 😢😢
فجذبها من راسها لصدره خلاص ماتعيطيش وحاول تقبيلها لتبعده
سمرا :احمد احنا ف العربيه ف الشارع
احمد:ماحدش ليه عندي حاجه واحد ومرته
واني مابقيتش مستحمل ورايد نتجوز ماجدرش اتحمل لما نخلصو
سمرا :لاا ماهينفعش لما تخلص 5 اكون خلصت 2 ومعرفاش هقضي 3 سنين كيف بين
مذاكره وبيت وحمل وعيال
احمد:انا هساعدك واذاكرلك
سمرا :اااه عرفاها اني المساعده دي جربتها ف الفيزيا
وعدت الايام
وخلص احمد وتزوج سمرا ولا يزال يغار عليها
ولا زال يوسف يحاول تفادي جنان راويه
وهاشم يعشق جميله ولا يتاخر ف عمل متابعتها للتحاليل حتي يطمان عليها
وتستمر الحياه
}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
تمت بحمد الله
بقلم: فيروز شبانه
( فيرى عبده )
- شيخ ههمل
- رويات سعودي
- رواية لهيب الإنتقام
- رواية لهيب الانتقام حور وسالم
- أمقشف
- ليعود لهيب الانتقام
- قصة لعما و لطرش و الابكم و الاصلع
- زفه جبل الكلم قلول زلك اندفن 2024
- رواية لهيب الانتقام
- ﺣﻤﺪﺍﻥ ﻓﺬﻫﺐ ﺍﻟﻴﺔ ﻭﻗﺎﻝ ﻟﺔ ﺍﻧﺘﺎ ﺍﺗﻔﺘﺤﺖ ﻟﻴﻚ ﻃﺎﺋﺔ ﺍﻟﻘﺪﺭ ﻗﻠﺔ ﻟﻴﺔ ﺧﻴﺮ