قصه ارزاق الجزء التاني
الحلقه الحاديه عشر
نور : الو احمد انزل قابلني في الجنينه حالا
احمد : في ايه
نور:ياعم خلص الكارت هيخلص هقولك تحت
احمد:يخرب بيت بخلك
نور:احمد ربنا اني ما خلتهاش missed
احمد:جيتي علي نفسك نازل اهو سلام
………………
احمد:في ايه خضتيني ايه جو الاكشن ده هنعمل مصيبه ولا ايه
نور:اه
احمد:خير
نور:الواد ادهم
احمد:اشمعنه
نور:انت هتدخلي قافيه
احمد:لابجد اوعي يكون عملك حاجه ولا غلس عليكي
نور:يقدر داانا كنت فضحت امه
خلينا ف المهم الواد ده واكل دماغ بيري واخر حاجه عاوز يجوزها عرفي والحوار ده
مايعملوش الا واد زباله لو كان عاوز يتقدم كنت وقفت معاها انما حوار عرفي ده
مشككني فيه وف امه الست سوسن
اكيد بيخططو للغلبانه دي وهي طيبه وهبله وكلمه تجبها وكلمه توديها
احمد:اه فعلا هي طيبه وغلبانه جدا
نور:ايه ياعمنا خلينا ف سي زفت هنعمل معاه ايه
هيضيع البت ربنا ينتقم منه
دا تلاقيه عاوز يعمل كده عشان لو ابوها رفضه يمسكه من ايده اللي بتوجعه واحنا
عمرنا مانسيب بابا لكلب زي ده
احمد:سببهولي بقي بس خلي بالك منها واوعي تتهور
نور:انا قلتلها اصبري وهكشفهولك بس ماتطولش لتتهور مانت عارف تاثير سوسن دا اكيد هي اللي
مخططه دا كله ربنا يخدها هي وادهم وصافي ف يوم واحد
احمد:خلاص سلميها لله واحنا بنعمل خير عشان ننقذها واكيد ربنا هيوقف معانا
نور :هتعمل ايه وهنا جاء نادر
نادر:ايه بتخططو تقتلوني ولا ايه
نور:بارتباك ابدا هنخطط لايه يعني انا ماشيه
نادر:البت دي مش مريحاني ومش مظبوطه اليومين دول اختك مالها يااحمد
احمد:مالها ايه ماملهاش عن اذنك
نادر:لا دا العيله كلها مش مظبوطه ياتري بتخططي لايه نور
……………….
بدا احمد.يذهب النادي كتير ويحاول مراقبه ادهم
حتي اكتشف ان لديه علاقه ببنت اخري ف النادي
احمد:حلو اوي الكلام ده والله ووقعت ف ايدي ياحلو
فاتصل احمد ببيري
معلش يابيري تعالي النادي فورا عاوزك ف موضوع مهم
بيري:ماينفعش اماترجع
احمد:لا دا لازم ف النادي وفورا
وصلت فورا للنادي فاستقبلها احمد
تعالي معايا ومش عاوز صوت خالص
كان ادهم يختلي بساره ف احد الاركان المعزوله فاقتربت خلف الشجره لتستمع اليهم مع احمد
ادهم:ياحبيبتي والله ماحبيت غيرك
ساره:والست بيري
ادهم:شغل والله انتي عارفه ماما لما طار منها اونكل صفوت كانت عاوزه اي حد منا
لولاده فبس مؤقتا علي ماتلايم علي القرشين واطلقها
ساره:وافرض ابوها ماوافقش
ادهم:مانا قلتلها نجوز عرفي عشان تبقي ف ايدي وابوها يوافق غصب عن عين امه
بيري لم تحتمل
اه ياغشاش ياندل ياسافل انا اسفه اني عرفت واحد.زيك اياك اشوف وشك تاني واخذها احمد
الذي ماان وصل للسياره حتي ارتمت في حضنه تبكي ومنهاره ف البكاء
وهو لايدري ماذا يفعل
احمد:محرح بيري في ناس حوالينا معلش طب خشي ف العربيه واماتهدي خالص هنمشي
ولكن لا يدري لماذا هذا الشعور كان يحس انها طفله مسكينه لا حول لها ولا
قوه وكان يريد ان يحتضنها ولكن لم يستطع فهي ليست نور او ايمان كان فعل
هذا ولكن هذه لايحق له احتضانها لكنه مشفق عليها حقا
ثم سار بالسياره وتوقف عند محل ايس كريم واحضر لها نكهتها المفضله
بيري:ميرسي يااحمد انت طيب اوي ومتشكره ع اللي عملته معايا انت ونور
اكيد هي اللي قالتلك
انا والله ماكنت هعمل كده ابدا
احمد:انا عارف ماتفكريش ف حاجه تاني ومالكيش دعوه بيهم خالص يابيري
لان خالتك دي هي العقل المدبر بدل مايوقعوكي ف مشاكل
الحلقه الثانيه عشر
اوصل احمد بيري للفيلا وطلعت تبكي في حضن نور
نور؛ مالك حبيبتي فيكي ايه
فقصت عليها ماحدث
نور:مايجبها الا راجلها ايوه كده يااحمد شغل عالي اوي اوي وبضمير
وانتبهت للتي تبكي
انتي بتعيطي ليه داربنا بيحبك انه بعده عن طريقك
احمدي ربنا مش يمكن مخبيلك خير كبير
نور:الحمد لله انا متشكره اوي يانورانتي واحمد مش عارفه من غيركو كان زماني ف مصيبه
نور:يابت احنا اخوات
وله مفكراني اخت اونطه دااحنا نعجبوكي اوي ياشابه
بيري:خلاص ياريا عب عال قام بالواجب وزياده
وضحكت الفتاتان
نور:بس انا عوزاكي تهتمي بلبسك شويه حبيبتي عشان ماتطمعيش الناس فيكي وربنا يسترك ف الدنيا
والاخره
بيري انا هعمل كده وهلبس طويل واتحجب ان شاء الله وفعلا ارتدت الحجاب ولبس محتشم
طويل وسعد بها ابوها جدا الذي كان يتضايق عندما يراها تلبس محتشم ثم تنتكس بسبب
خالتها ولا يريد قطعها منها حتي لا تلف عليها دون علمه فلذلك كان يطلق لها
الحريه لتكتشف بنفسها
وسعد جدا احمد برؤيتها بهذا الشكل وزادها الحجاب نورا وعفه فهذا ماكان يتمناه ان يراها
بحجابها
………..
صفوت:انا مسافر يومين حبيبتي
صفقه ادويه للشركه عاوزه حاجه من باريس
مني:تروح وترجعلنا بالف سلامه
صفوت:الولاد اخبارهم ايه انا عارف اني رامي عليكي الحمل بس انتي ادها وادود
مني:كلهم بخير وراحو كليتهم ماعدا نور تعبانه شويه عندها مغص قلتلها ماتروحش وعملتلها حاجه دافيه
وسبت توتا نايمه جمبها لو عازت حاجه تبعتها
ونادر مش رايح دلوقت فنايم وانا هروح السوبر ماركت معاد الشوبنج بتاعي
صفوت:ماتبعتي الخدامين
مني:انا بحب اروح بنفسي واجيب الحاجه واتاكد من صلاحيتها
صفوت:خلاص براحتك
عاوزه حاجه من باريس
مني:عوزاك طيب ياحبيبي تروح وترجع بالف سلامه يارب
صفوت:طب يلا اوصلك ف سكتي واما تخلصي هبعتلك عربيتي بالسواق لما يوصلني
مني:ماشي يلا بينا
………………………….
نور:ااه ياماما الحقيني بموت
توتا اصحي ياتوتا شوفيلي ماما ولا حد من اخواتي
توتا:مالك نور
نور تبكي:تعبانه ياتوتا نادي ماما
توتاتعيط مش تعيطي نور
وقامت لامها لم تجدها ولم تجد اخواتها البنات
فدخلت جناح الشباب لم تجد غير نادر
توتا:نادل نادر قوم قوم
نادر:في ايه يا توتا بتعيطي ليه
نور تعبانه وبتعيط
نادر:نور فقام مسرعا ودخل غرفتها
وقد سمع بكاؤها وتاوهاتها
ففتح مسرعا
نور :يانهار اسوح ياغبيه قلتلك ماما راحه تنادي ده ليه فقد كانت ناءمه بقميصها الجل
المعتاد وشعرها الاصفر الطويل علي المخده بجانبها واخر ماينقصها ان يراها نادر هكذا
نادر:بعد ان سرح فيها انتي بتموتي ومافيش فايده ف لسانك.الطويل
نور:بعد الشر علبا ان شاءالله انت
نادر:انا نسيت انا جاي ليه فنظر اليها وهي تتالم
نور:انت متنح كده ليه انا تعبانه اتصرف
نادر:اه صحيح تعبانه يابنتي انا لسه صاحي ع الصدمه مافوقتش مش مركز طب اعمل ايه
بقي انا دلوقت
نور :هات الغطا ده عليا بسرعه
فوضعه عليها ولكنها تصوت
نادر:بصي بقي انا حاسس انها زايده ولو سيبتك اكتر من كده ممكن تنفجر وتموتي
وشال الغطا وحاول حملها
نور:هتعمل ايه اه
نادر:هشيلك اوديكي مستشفي ماحدش هنا غيري
نور:وانت عاوزني امشي كده يامفتري مش كفايه انت شوفتني هتعرضني علي امه لا اله الا
الله
هاتلي عبايني ونقابي
حاولت ان ترتديه لم تستطع ان ترفع يدها
نادر:طب انا هلبسك الايد دي وهي تحت وبعدين نلبس الايد التانيه هتتحرك وفعلا لبسها وجاء
يحملها مارضيتش وقالت هتمشي انزل قدمها وحاول سندها فصوتت فحملها بغيض
نادر:مش عاوز ماوحه بقي واخرسي بقي شويه
قال يعني عملت كل ده ووقفت معاكي ع الشيل بنات تشل حتي وانتي تعبانه مافيش
فايده ف عندك
ده ارحميني بقي
نور:ااه انا مش ناقصاك اسكت انت وشوفلي ماما
نادر :بعد ان نزل بها واخبر الداده لو ماما جت انا ف المستشفي بنور اما
اعرف مستشفي ايه هتقابلني اتصل بيها
وادخلها السياره لتنام ف الخلف
نادر:هاا عامله ايه
نور:هعمل ايه ياذكي بموت هو انا كشفت ولا خدت علاج عشان اخف
نادر:لسان عاوز قطعه
الحلقه الثالثه عشر
وصل نادر لاقرب مشفي بسرعه جنونيه وحملها الي الداخل ليطلب ترولي ف الحال ويسلمها لدكتور
ليكشف عليها
نادر:هاا ايه الاخبار يادكتور بقلق شديد
الدكتور:هو اشتباه ف زايده هنعمل اشعه ونشوف لو كده هنفتح العمليات فورا اي تاخير مش
ف صالحنا
نادر:طب بسرعه يادكتور
وينظر اللي تاوهاتها وبكاؤها
نادر ؛ معلش يانور استحملي ان شاء الله هتقومي بالسلامه
وفعلا بعد الاشعه اتضح انها زايده ولابد من عمليه ف الحال
الدكتور:انت اخوها ولا جوزها ولا مين
نادر:اه اخوها
طب شوف اجراءات الدخول والحسابات
نادر:طب بتقبلو فيزا كارد انا ابن الدكتور صفوت الجوهري صاحب اكبر شركه ادويه لو عاوز
كاش بس ندخلها واول امااطمن هروح اجيب الفلوس
ولو فيزا معايا
الدكتور:طبعا غني عن التعريف لا عادي ممكن يقبلو فيزا
نادر:خلاص هنزل اخلص وخذ بالك منها يادكتور
الدكتور:ماتقلقش كده ان شاء الله خير هنجهزها علي ماتعمل الاجراءات
نور:ماما يانادر
نادر :اطمن عليكي بس وادور ع الموبايل باينه وقع ف العربيه وفعلا انهي كل شيء
وبحث عن لموبيل واتصل بمني واخبرها عن المشفي
نادر:ماتقلقيش هي ف العمليات علي ماتيجي تكون طلعت
اتصلت مني باحمد لتخبره لياتي معها
فاتي بامه مسرعا ليجد نادر واقف بالترنج وشبشب وحاله مذريه فهو استيقظ عليها مسرعا ولم
ياكل او يشرب
مني:روح ياحبيبي انت حالتك تعبانه اوي واحنا هنا
نادر:لما اتطمن عليها انا بس هخش الحمام واغسل وشي واجي لحسن قومت ماغسلتش وشي حتي
لماتوتا جت قالتلي
مني:مش عارفه والله اقولك ايه اي حاجه ماتوفيكش حقك
نادر:عيب كده ياماما دي زي بيري انتي هتزعليني كده
رن الموبيل
مني:سلام عليكم
صفوت:انا وصلت حبيبتي عاملين ايه
مني :لم تستطع كتم خوفها علي ابنتها فبكت نور ف العمليات
صفوت:ليه حصل ايه
مني:زايده
صفوت:طب انزل
مني:لا حبيبي نادر كتر خيره قام بالواجب وزياده واحمد معايا
كان في هذا الوقت نادر اتصل بايمن يخبر ايمان بهدوء وياتي بها
احمد:انا هتصل بايمان عشان ماتقلقش
نادر:لا انا اتصلت بايمن يقولها بهدوء عشان ماتقلقش
………..
ايمن :انتي فين ياايمان
ايمان:افندم عاوز ايه
ايمن:عاوزك ضروري حالا
ايمان :في ايه قلقتني
ايمن:ياسيتي اخلص واطلعي قدام الكليه
وجرت مسرعه في ايه ياايمن
ايمن :اركبي
ايمان :في ايه
ايمن:مافيش نور تعبت شويه وودوها المستشفي
ايمان :ياحبيبتي يانور وبدات تنهار ف البكاء
وحاول تهداتها
ايمن:والله هي كويسه شويه تعب بسيط
ايمان:لا اكيد مخبي عني حاجه
ايمن :تصدقي انا غلطان اني قلتلك ومش ماشي الا اما تهدي
ايمان:خلاص انا هديت وديني لاختي
ايمن:لو عيطي مش هوديكي
ايمان:خلاص بقي ياايمن وديني
ايمن :حاضر ياسيتي
الو ايوه يابيري فينك
بيري:انا خلصت وطالعه
ايمن:طب هعدي عليكي
واخذها التي اتخضت علي نور جدا والحميع يدعون لها
وذهبت ايمان وبيري مسرعتين في حضن امهم
ايمان:هي فين
مني:لسه ف العمليات
ايمان :عملياات ليه
مني:زايده
ايمان وبيري:ياحبيبتي يااختي
نادر:هم اتاخرو اوي كده ليه وحاول يذهب بالقرب من غرفه العمليات يجد ممرضه او احد
يطمانه واخيرا انفتح الباب
الدكتور:الحمد لله هي هتدخل العنايه ساعتين ونوديها غرفتها
مني:الحمد لله روحو انتو ياولاد وانا هنا
الجميع لا طبعا لمانطمن عليها
الحلقه الرابعه عشر
خرجت للعنايه ودخلت والدتها تتطمن عليها وتطلع تطمنهم
مني:ياولاد هي كويسه روحو انتو
الجميع لا لما تروح اوضتها ونطمن عليها
وبعد ساعتين ذهبت للحجره وجري الجميع عليها للاطمئنان عليها وكانت قد استفاقت وتنظر للجميع وعندما
رات نادر بحاله المذريه كادت تبتسم تحت نقابها ولكن خفضت راسها واحس بخجلها لانها تذكرت
ماحدث ورؤيته لها وايضا وهو يلبسها ملابسها
مني:نادر ياحبيبي روح يابني انت من الصبح ومن غير فطار هتقع من طولك
نادر:والله ماتعبان ولا جعان انا مش ماشي ادينا قاعدين كلنا سوا لحد معاد الزياره اما
ينتهي
وعلي الليل
مني:انا هبيت معاها وروحو كلكو يلا وهاتي ياايمان بكره غيار لاختك وانتي جايه يمكن تخرج
بكره او بعده
ايمان :حاضر ياماما
نادر:طب خد ايمان ياحمد وانت خد بيري ياايمن
وانا قاعد بره مع ماما عشا لو احتاجو حاجه من بره
مني:لا يابني روح انت ارتاح
نادر:داانا هعشبكي عشوه ملوكي انا وانتي لوحدينا
مني:ماتحرمش منك ياحبيبي
نادر:يلا ياشباب
احمد:عشوه ملوكي ايه بشبشبك ده دانت لو دخلت مطعم هيدوك حسنه لله
نادر:ياد المهم القالب مش بالمظاهر
احمد:بقي ده منظر مهندس دا بكتيره متسول
نادر ينظر لنور:البركه ف اختك دي قطعت خلفي خلاص
يلا بقي مش عاوزين رغي كتير انا عاوز اكل انا وامي ماحدش له دعوه بينا
فذهب الجميع وتبقي هو ومني ذهب لياتي بالعشاء ودخل اتعشي معها وبعدها
نادر:نامي بقي وانا هريح ع الكراسي اللي بره
مني:يابني روح ريح مش هحتاج حاجه خلاص
نادر:خلاص ياماما بقي انا مش ماشي يمكن يحتاجو علاج هتنزلي ف نص الليل
مني:ماتحرمش منك ياحبيبي
نور:اه
مني ونادر يجرو عليها
نادر:حاسه بحاجه اجيب الدكتور
نور:ااه تعبانه اوي ياماما
مني:معلش حبيبتي
نادر:هنادي الدكتور لو يديها مسكن اقوي
وفعلا نادي الدكتور
الدكتور:دا طبيعي مش عمليه مخضوضين ليه كده وهقول للممرضه تديها حقنه ف المحلول عشان تنام
وترتاح
نادر:ياريت يادكتور لحسن شكلها تعبان اوي
الدكتور:انت قلبك خفيف اوي ياباش مهندس ماتخافش اختك بخير والله دي حاجه طبيعيه
نادر :طب انا طالع بره ونامي بقي ياماما هي بعد الحقنه هتنام والقي عليها نظره
اخيره وهي مغمضه العينين التي تظهر من النقاب
ونام علي الكرسي ف الخارج وف الفجر ذهب توضا وصلي وجاء لمني يوقظها لتصلي
مني:ماشي حبيبي من الارهاق راحت عليا نومه
هقوم اصلي اهو
نور:ماما انا ماصليتش
مني:طب بكره اوضيكي وصلي صلواتك
ولا اوضيكي وتصلي بعينك
نور:اه ياماما
نادر:انا هملالك الازايز الفاضيه وضيها بيها وهحطلك صندوق الزباله نزلي المايه عليه
مني:ماشي يابني
وفعلا فعل ذلك واعطاها وخرج
…………..
نادر:هي هتخرح امتي يادكتور
الدكتور:انهرده بليل لو مافيش حاجه حصلت يبقي تمام
نادر:ان شاء الله تبقي بخير
وف الصباح جاء الجميع
احمد:روح يابني بقي دااحنا شويه ونشحت عليك
نادر:ياعم انت مالك ومالي مش هاجي اشحت منك ارتاح بقي
مني:يابني انت هتقع من طولك خلاص
نادر:يعني خلاص الحفله عليا انهارده
ماشي زهقتو مني خلاص انا ماشي ارتحتو بقي
المهم بقيتي كويسه يانور
نور:الحمد لله احسن
نادر:انا ماشي عاوزين مني حاجه
الجميع:امشي بقي
………..
ذهب نادر لياخذ شاور ويرتاح ولكنه لم يستطع وبعد عناء نام قليلا واستيقظ ليذهب مره
اخري
مني:ايه اللي جابك تاني
نادر:الدكتور قالي هتمشي بليل جيت اخدكو
مني:ماهو احمد هنا اهو
نادر:زي ماجبتها ارجعها
الحلقه الخامسه عشر
الدكتوركتب خروج وصمم نادر توصيلهم للبيت
واسندتها امها لتوصيلها
نادر:اشيلها
نور:لا انا هسند علي ماما وعشان اخد ع المشي
وظل وراءهم حتي وصلت للجناج وجاء الجميع ودخلو الجناح دخلت امها وايمان وبيري معها حجرتها
والشباب بالخارج
وخرج البنات وامها معها
ايمان :خلاص روحو انتو واحنا معاها
ايمن :كنت عاوزك ف حاجه
ايمان:افندم
ايمن:المفروض اننا ندرب ف شركه الادويه بتاعه بابا لاننا هنمسكها بعد التخرج
ايمان طب مااحنا بندرب ف الصيدليه
ايمن:يعني شركه ادويه بتصنع الادويه ولا الصيدليه ثم ده هيبقي شغلنا وانا خلاص هتخرج وانتي
هتحصليني بعد سنتين
ايمان :ربنا يسهل
ايمن :انتي عارفه بابا بيسافر كتير ولازم نبقي بداله ولو حد منا مشغول يبقي التاني
موجود
ايمان :خلاص ماشي عندك حق
ايمن:تصبحي علي خير
ايمان:وانت من اهله
………………..
اما نادر فذهب الي حجرته لا يستطيع النوم فتاوهاتها تمزق قلبه والي الان لا يعرف
لماذا فاحيانا لا يطيقها ويريد قتلها واحيانا لايستطيع البعد عنها
…………
بعد يومين بدات تنزل الحديقه وتحاول ان تذاكر مافاتها فقد احضره لها نادر من اصدقاءها
وجاءنادر ليراها:القمر بتاعنا عامل ايه انهارده
نور:الحمد لله
جزاك الله خيرا
نادر:طيب
نور:هو ايه اللي طيب اسمها جزانا واياكم
نادر:طيب
نور:لا مش طيب قول
نادر:ماشي ياسيتي جزانا واباكم
انتي فهمتي اللي جبتهولك ولا اشرحلك حاجه
نور:بحاول اهو
نادر:لو حاجه وقفت معاكي قوليلي
نور:ربنا يكرمك يارب
نادر:اه والله محتاح الدعوه دي بعد ماقطعتي خلفي يومها ومن افسد شيء فعليه اصلاحه
نور :وانا مالي ياخويا انت هتتبلي عليا تلاقيه مقطوع خلقه وهتلبسها فيا
نادر :بت يخرب بيت سنينك
والله اقولهم اني شوفتك وشيلتك واذلك قصادهم
نور:والله لو قلت حاجه لاقطع خبرك
نادر:يانهار الوان ع الافترا يعني انقذ حياتك وتقتليني اهو ده خيرا تعمل شرا تلقي
نور:والله بحذرك يانادر اياك حسك عينك هيبقي اخر يوم ف عمرك
نادر:يابت وانا اقدر اقول امال اذلك بقي ازاي دي فرصتي هههه
نور :داانت بايخ ورذل وقامت وتمسك مكان العمليه بالم لتسير
نادر:اشيلك
نور:طب فكر تعملها كده هي مره وعدت ماتحلمش بيها تاني
وقامت تمشي ببطء
نادر:هيحصل لماتبقي حرم نادر الجوهري
………………………..
انهي الجميع دراستهم واشتغل ايمن وايمان بالشركه
اما نادر فاشتغل بشركه مقاولات لمهندس ورجع من العمل ليجد نور تبكي ف الحديقه
نادر:مالك يانور بقي نور اللي بتطلع قنابل من بؤها تعيط وده مين قدر يزعلك
نور:سيبني ف حالي مش نقصاك
نادر :طب قوليلي يمكن احلها
نور:ماما مش عوزاني اشتغل وتقولي مجالي صعب وعمال وكده امال كنت باخدها ليه
نادر :بس كده
انا هقنعهالك تشتغلي ف الشركه اللي انا فيها وتبقي تحت عيني
نور بفرح:بجد يانادر
نادر:بجد يانور
وقامت سعيده دون حتي ان تشكره
نادر:اه ياجزمه
الحلقه السادسه عشر
نادر:كنت عاوز اتكلم مع حضرتك ياماما
مني:اتفضل ياحبيبي
نادر:اظن انتي واثقه فيا وعارفه بخاف علي نور اد ايه
مني:طبعا
نادر:طب ممكن تخليها تشتغل معايا وهتبقي تحت عيني وماتخافيش عليها من اي حاجه هاخد بالي
منها وف عنيا الاتنين مش معقول بعد مجهودها ده تقعد من الشغل
مني:خلاص يانادر ماشي
ذهب نادر مسرعا للحديقه فقد كانت تنتظر راي امها بعد مكالمته لها
نادر جاء وعليه اثار الحسره
مع الاسف
ووجدها حزينه فاكمل وافقت يابت فين حلاوتي بقي
نور:صحيح يااه وسرحت ومشت هيمانه دون ان تعيره اهتمام
نادر:اسفخس عليكي جزمه قديمه
انتي يابت فنظرت له
تجهزي بكره الصبح ومعاكي ورقك عشان اخدك معايا الشغل
نور:حاضر وجريت
………….
وف الصباح وجدها تنتظره ومعها كل الاوراق
واخذها لصاحب الشركه رجل اربعيني يكبرها اكثر من 20 سنه فدخل نادر ونور
فنظرلنور بتفحص واخذ يسالها واقترب يحاول ان يربط علي كتفها فجذبها نادر خلفه واعطاه الاوراق
فنظر ساهر له بابتسامه ساخره وفي نفسه يعني انت البودي جارد بتاعها هنشوف
ولم يعجب نادر بنظرات ساهر لنور مع انه يكبرها كثيرا ومتزوج ولكن نظراته لها جريئه
وهو رجل ويعلم هذه النظرات عندما تصدر من رجل لامره
فقال في نفسه ياريتني ماجبتك هنا يانور
ولكن اشتغلت نور مع نادر ف الشركه وعينه عليها داءما لا يتركها تغيب عن ناظره
………………………
ايمن :مش معقول هيفضل تعاملك ناشف معايا كده ياايمان
ايمان:يعني اعملك ايه اتحزم واقوم ارقص
ايمن:لا يا ايمان بس لمااتكلم ماتتجاهلنيش
ايمان :طالما مش ف الشغل يبقي مش مطالبه بالرد
ايمن :انتي عارفه مش هينفع معاكي غير ايه
ايمان:ايه بقي ان شاء الله
ايمن :نجوز
ايمان :انت اجننت انت اخويا
ايمن:لا مش اخوكي والدليل انك من ساعه ماشوفتك وانتي ع الحال ده لو اخوكي ماكنتيش
هتبقي كده انا هريحك مش انتي مضايقه عشان حد غريب شافك كده اهو هيبقي جوزك
مش غريب
فلم تستطيع الوقوف امامه وجرت مسرعه
………………………..
احمد:بيري ممكن اسالك سؤال
بيري:اتفضل
احمد:انتي لسه بتفكري ف ادهم
الحلقه السابعه عشر
بيري:لا طبعا من ساعه ماعرفت حقيقته وانا كرهت نفسي عشان فكرت ف انسان حقير زيه
ولحد دلوقت بعاقب نفسي علي اني حبيته
احمد:احنا بشر ومعرضين كلنا نخطيء ونصيب المهم نتدارك اخطاءنا ومانتماداش فيها وبلاش قسوه علي نفسك
وافتحي قلبك للدنيا مش كل الناس وحشين بصي حواليكي هتلاقي ناس كويسين كتير
بيري:والله اتسدت نفسي ياحمد وبقيت شايفه الرجاله كلها زيه
احمد:دي عميه دي ولا ايه في ايه يابيري ماتفتحي مخك معايا بلاش القفل ده
بيري:انت بتلف وتدور علي ايه قلي علي طول انا مابفهمش اللف والدوران اديني المفيد
احمد:هو انا هديكي ملخص محاضره
دي مشاعر واحاسيس
بصي انتي عرفاني انا ماليش ف الكلام مع البنات وكده ومعرفش ازوق الكلام وبروح البيت
من بابه انا بس حبيت اعرف رايك عشان ماسببش لينا احراج
بيري:ايوه بقي رايي ف ايه
احمد:يخربيت غباءك دا كويس انك لحقتي اداب تصدقي اني انا اللي اتسدت نفسي وقفلت بعد
الحوار ده في ايه يابيري ماكنتي لماحه جرالك ايه عاوز اتجوزك
بيري:ااه مش تقول كده
ليه؟
احمد:تصدقي انا غلطان واستاهل ضرب الجزمه وسابها ومشي
بيري:احمد احمد استني
احمد:يشاور ياشيخه روحي عقدتيني منك قبل ماتحوزك
بيري:طب استني بس موافقه
فتوقف احمد ورجع امال عملالي فيها غبيه وحرقتي دمي ليه
بيري:بشوف صبرك وقوه احتمالك بس مع الاسف لا طلع عندك صبر ولا احتمال
احمد:دا كله والسنين دي كلها ومافيش صبر ولا احتمال
بيري:دا انت واقع من بدري بقي
احمد:وكنت بجنن لما اشوفك مع ادهم ولا لبسك بتاع زمان
بيري:بس هتقول لبابا ايه
احمد:والله ماانا عارف هو بيتعامل علي اننا اخوات
اروح اقوله يابابا عاوز اخطب بنتك اللي هي اختي
الراجل ممكن يتشل فيها
يلا ربنا يعينه بقي
…………..
ياباشمهندسه عاوزك نتناقش ف الرسمه يتاعتك بعد انتهاء العمل
نور:وليه مانتناقش حالا
ساهر:مش شايفه معايا شغل
ودا شغل مش لعب عيال هي ساعه بعد الشغل وخلاص
نور:حاضر ياباشمهندش
………..
نادر:مش هتروحي ولا ايه
نور:الباش مهندس قالي عاوزني ف شغل
نادر :ليه ان شاء الله واشمعنه بعد مواعيد العمل الناس مشيت هتقعدي لوحدك معاه
نور :دا راجل اد ابويا ومجوز هعمل ايه يعني اترفد عاوز يسالني ف الرسومات الي
عملتها
نادر:ومش قادر يسالك اثناء العمل
نور:قال مشغول
نادر:كان اجلها يوم تاني
نور:يوه يانادر اعمل ايه يعني
نادر :طب هستناكي ف العربيه تحت عشان الحارس قال ممنوع حد يستني هنا
نزل نادر ينتظر في سيارته في جراج الشركه
ووقف الحارس علي باب الشركه يمنع دخول احد
ودخلت نور لساهر وتركت الباب مفتوح
ساهر :بعد اذنك ثواني
وراح للحارس :ممنوع دخول اي حد والا هرفدك
ودخل مره اخري لنور واغلق الباب
نور قامت :لو سمحت ياباشمهندس افتح الباب
اقترب منها ساهر انتي خايفه مني ولا ايه وذهبت للباب مسرعه تفتحه فجذبها من طرحتها
فانخلعت بالنقاب في يده من شده الجذب
فاخذت نورتخبط علي الباب ولا مجيب
نور:حرام عليك دا انا اد بنتك اتق الله
وتخبط علي الباب ليجذبها اليه و.
الحلقه الثامنه عشر
جلس نادر بسيارته ينتظرها ولكنه قلق عليها
نادر:وانا هقعد هنا وهي فوق معاه قلبي مش مطاوعني
طلع مسرعا عله يقنع الحارس الذي رفض بشده واثناء هذا استمع لخبط وصراخ فاشتبك مع
الحارس الذي قاوم باستماته حتي وقع علي الارض بعد ان نال نادر من الضربات مانال
ودخل مسرعا يفتح الباب بكرسي ويحطمه لتندفع في احضانه تختبي وتدفن راسها في صدره وتبكي
بكاءا شديدا
اما نادر فاحتضنها بذراع والاخر ناول به ساهر بوكس ارقده ارضا
نادر:انت احقر انسان شوفته ف حياتي
احنا مستقيلين مايشرفنيش اشتغل عند واحد زيك
واخذ نقابها من علي الارض وجاء ليتحرك معها وجدها مغمي عليها فحملها ووضع النقاب عليها
كساتر فقط لها ونزل بها للسياره بحث عن برفانه وحاول افاقتها اما بضرب الاقلام
او البرفان الي ان استفاقت
نور:انا فين
نادر:انتي ف عربيتي
وتذكرت ماحدث فبكت
نادر:بحبك يانور عيني
نور:توقفت عن البكاء انت بتقول ايه انت ناسي اننا اخوات
نادر:انتي لاعمرك كنتي اختي ولا انا اخوكي مش معقول مش حاسه بده من زمان
ويكون ف علمك مافيش شغل تاني
نور بتبوز بضيق
نادر:مش عاوز البوز ده اللي هقطعه بسناني
نور:انت قليل الادب و….
فقاطعها نادر وسافل وعاوز تربيه حفظنا الاسطمبه دي غيري ياماما خليكي متجدده
وتذكرت انه يراها
نور:يانهار نقابي
فهداها نادر مش انتو عندكو لماعريس بيجيلك بتشيلي نقابك اعتبريها رؤيه
نور:انتو مين هو انت شايفنا من قبيله خزاعه
ااتبعت دين جديد يارجل
نادر:يخربيت شيطانك يابت انتو المنتقبات يعني
نور:بس انا لسه ماوافقتش
نادر:نعم ياختي مش كفايه هستر عليكي بعد الفضيحه دي
نور:نعم ياحبيبي لا ياخويا كتر خيرك انا لسه بخيري دا هو بس شد النقاب بالطرحه
نادر:ودي حاجه بسيطه حد غيري يشوف وش وشعر مراتي انتي اتهبلتي دي تضيع فيها رقاب
نور:وانت مفكر اوافق بيك اصلا
نادر :انتي تطولي اصلا تبقي حرم نادر الجوهري
دا انتي يبقي ربنا بيحبك
نور:ياسلام
نادر:يابت بحبك لما استويت ويلا بينا بقي بدل ماتهور
نور:طب اتهور كده وانت تتعور
نادر:ودا باماره ايه بقي
راجل لو نفخت فيه اطيره مااستحملش بوكس رقدته وانتي كنتي مش قادره تفلفصي منه
نور:هو بس خادني علي خوانه لكن دلوقت انا مستعده
نادر :طب يلا ياهبله بس المشكله دلوقت هروح اقول لامك لو سمحتي ياماما عاوز اخطب
بنتك الي هي بتعتبرنا اخوات
ربنا يصبرها ع الصدمه دي
الحلقه التاسعه عشر
نادر:بس انا مستغرب رده فعلك لما لقيتي نفسك من غير نقاب انتي ناسيه اني شوفتك
قبل كده وشوفت اكتر من كده لما كان عندك الزايده
نور:بس كنت مريضه وليس علي المريض حرج
نادر:والله امشي بلبوص بقي وقولي ليس علي المريض حرج
نور:اعملك ايه ماانا قلت لتوته حد من اخواتي او ماما راحت الغبيه ندهتك انت
نادر:وهي لقت غيري ف البيت
يلا بقي تعالي جمبي انا مش الشوفير بتاعك
نور:لا انا دفيت المكان
نادر:ايه موضوع دفيت المكان ده انتي راقده علي بيض وهتفقسي
ربنا يصبرني
دقت ساعه العمل
نور:زنقه زنقه دار دار
نادر:اه والله مزنوق اوي
نور :اتلم يانادر احسنلك ثم نظرت اليه يانهار اسوح ايه اللي شلفطك كده داانت اللي
ضربته
نادر:انتي ناسيه الحارس اللي طحنا بعض بره
نور:طب استني واحضرت منديل تمسح له الدماء وتطهرها بالبرفان
نادر:اتخضيتي عليا ياحبيبتي
نور:لا طبعا بس هتقولهم ايه
نادر:تصدقي انتي رخمه اللي هامك هقولهم ايه هقولهم خناقه هقول ايه يعني
نور:طب يلا بقي اتاخرنا
نادر نزل من جانبها وساق عربته للبيت وعندما سالوه عن سبب الاصابه قال مجرد خناقه
بسيطه
……………….
في جناح الشباب جلس الثلاثه ف الليفنج
نادر:انا عاوز اجوز نور
احمد:وانا عاوز اجوز بيري
ايمن :وانا عاوز اجوز ايمان
نادر:يانهار مش فايت وانا اللي مفكر انا لوحدي وحامل هم بابا وماما اما اقولهم دا
هيجلهم شلل رباعي كده
احمد:بس انتو ازاي عاوزين تجوزوا اخواتي وانتوا بتشوفوهم اصلا
نادر :انا حبيت عندها وشقاوتها
احمد:لاحظ انك بتكلم عن اختي
نادر:مانت هتجوز اختي قلتلك حاجه
ايمن:الحمد لله انهم نسيوني وسط الزحمه دالو قلت اني شوفتها ايمان تقتلني
احمد:وانت ياسي ايمن
ايمن :انا ابدا اصلها جد اوي زيي
نادر:لما احنا بنعمل ف بعض كده امال بابا وماما هيعملو ايه شوفو بقي احنا عاوزين
نتحد ونخش عليهم ضربه رجل واحد
ايمن :ايه ياعم جو الكفار ده ناقص نحمل السيوف ونروح
نادر :والله مااستبعدش مانا هجوزها يعني هجوزها
………….
ف الليفنج للبنات
نور:نادر عاوز يجوزني
ايمان :وايمن عاوز يجوزني
بيري:واحمد عاوز يجوزني
ضحك الثلاثه
ايمان :وانا اللي مفكره لوحدي وحامله الهم واقوله اختك ومش اختك
نور:كانت علي طرف لساني حتي شوفي
بيري :وريني كده لا شكلها اتنترت لما اكلمتي
ايمان:لا بجد ماما وبابا رد فعلهم ايه ف الموضوع ده هم من الاول قالو انتو
اخوات
نور:شعارفه
ممكن مايوافقوش يالهوي دا نادر ممكن يصور قتيل دا مجنون ويعملها سوري يابيري هو اخوكي
بس مجنون دي الحقيقه اللي لازم تعرفيها ومخبينها عنك من زمان
ايمان:شوفو بقي احنا ولا اكننا نعرف حاجه هم ف وش المدفع ويتصرفو
نور:لا واسيب نادر لوحده ف المعركه دا يولع فيا بعد المعركه لازم اقف جمبه
ايمان:دا حب بقي ودا من امتي
نور:لاحب ولا نيله دا رد جمايل مش اكتر
اهو الحق اجوزه قبل مايجراله حاجه بسببي
بيري:دا الموضوع كبير كبير باينه
الحلقه العشرون والاخيره
نادر :مابدهاش بقي يلا ياشباب هجوم ع الوالد والوالده وليلتنا فل ان شاء الله يانبيت
خاطبين يامطرودين
ذهبو خبطو علي جناح البنات عشان يلبسو ويحصلوهم وعلي جناح امهم وابوهم وقالو منتظرنهم تحت
…….
صفوت:خير الولاد عاوزين ايه
مني:والله ماعرف نلبس وننزلهم
……..
نزلت مني وصفوت ووجدو الاسره جميعها الشباب والبنات
صفوت :خير ياولاد
ايمن :بصراحه يابا عاوزين نجوز
صفوت :كويس اوي انا بتحايل عليكو من زمان واتتو اللي رافضين
نادر:هو مش رفض بس تاجيل للمواجهه
صفوت :ليه انتو هتجوزو مين
ايمن :ايمان
احمد:بيري
نادر:نور عيني اقصد نور
نور:يخرب بيت جنانك هتفضحنا اشمعنه انت اللي مسحوب من لسانك مانطقو الاسم وخلاص لازم تبروزه
الاب بصدمه:ودا من امتي ان شاءالله بقي انا اللي مستامنكو علي بعض تحبولي اخواتكو
احمد:اولا ف الشرع مافيش حاجه اسمها اخوات الا اخوه الدم او الرضاعه انما مافيش راجل
غريب عن واحده ويبقي اخوها شرعا تجوز له وتحل له يبقي مش اخته
نادر:ثانيا احنا فعلا حافظنا عليهم من اي حد غريب بس حبناهم احنا
نور :ياريت ماتنطقش ف القاعده دي علي ماتخلص لان هننطرد كلنا بره
ايمن :اعتبرنا عرسان اغراب بنتقدم لبناتك انا صيدلي وماسك شركتك
احمد:وانا محاسب وماسك شركتك
نادر:وانا مهندس صايع لسه مستقيل بس هعمل شركتي الخاصه ويمكن اشغل نور لما تبقي مراتي
معايا
ومال عليها لان كان علي طرف كنبه وهي طرف الكنبه اللي جمبه
حتي لما اغتصبك ابقي جوزك مش غريب
نور:اتلم وماتفكرنيش بالليله السوده دي
الاب وينظر للبنات
وانتو رايكم ايه
البنات :اللي تشوفه يابابا
الاب:لا والله دا انتو مطبخنها سوا
مني:بصراحه انا مش هلاقي زي ولادي لبناتي
صفوت:والراس الكبيره كمان معاكو
يعني انا اللي هعترض ع البركه ياولاد
انا عامل لكل ولد فيلا ومجهزها ومنتظر اليوم ده وكويس اني ماعملتش للبنات قلت دول
مع اجوازهم اهي مصلحه يبقوا عايشين ف بيت ابوهم بردو عشان لو حد فكر يزعل
بنت من بناتي هكرشه من الفيلا وتقعد هي مفهوم
الشباب :واحنا نقدر بس وصيهم هم علينا
………
واقيم حفل كبير ولكن الحريم وحده والرجال وحدهم والعريس الذي يدخل لزوجته العرايس تتنقب الباقبه
ماعدا احمد الذي دخل قبل اخواته وقبل زوجته وخرج اما نادر كان يريد جزء ثالث
ياخذ زوجته فيه براحتهم وانطلق كل عريس يحمل عروسه لفيلته فقد كانو ثلاث فلل متجاورين
……………….
دخل احمد ببيري فيلتهم يحملها وتوضاو وصلو وبداو حياتهم فالاثنين هاديين وشخصيتهم متقاربه
اما ايمان وايمن فحملها الي فيلتهم اخيرا ياايمان هشوفك من غير ما تصدري الوش الخشب
ف الرايحه والجايه
ايمان :جرا ايه يادكتور وش خشب ايه ماتحترم نفسك.
ايمن :بلا دكتور بلا زفت يلا يابت ده انا استحملت منك مالا يطيقه بشر وجذبها
اليه طب براحه بس عليا
ايمن :ايوه كده اتعدلي يلا نتوضي ونصلي الاول وبعدين نكمل
………………..
نادر :اخيرا يانور عيني
نور:عاوز ايه فسح فسح عاوزين نصلي
نادر:مانطلع عمره احسن
نور:احنا هنهرج ولا ايه
نادر:جرا ايه يابت وانا جاي مقابله للوظيفه
يلا بقي دا انا مستوي وجذبها مش شعرها
يظهر الذوق مابيجبش نتيجه انا غلطان اني محترمك.لدلوقت
نور:طيب طيب بس نصلي
نادر:طب مانخلص الاول ونتهجد سوا براحتنا
نور:ماينفعش ياحلو نبدا بالصلاه مش نختم بيها
نادر:خلاص المره دي بس هتنزل لكن المره الجايه لاممكن ابدا
نور:ايه التخلف ده ماهي مره واحده بس انت كل مره هنقعد نصلي قبلها هههه
نادر:يلا ياغبيه قدامي نصلي
…………………………
وبعد سنتين
نور:ابنك ده طلع عيني
طالع صايع وقليل الادب لابوه ويمسك بنت ايمان عاوز يبوسها من بؤها وايمان مابتحبش كده
شكله هيعملي قطيعه مع اختي بسببه
نادر يجذبها من خصرها :بقي هو صايع وقليل الادب لابوه
ولا طلع عينك زي امه ماهي مطلعه عين اللي جابو ايوه
طب تعالي وانا اوريكي الصياعه وقله الادب علي اصولها
نور:لا يانادر اعقل انا اسفه داانت جميل الاكل ع النار هيتحرق ياراجل
نادر:يولع دقت ساعه العمل زنقه زنقه
…….. .. ……………
مني:سبحان الله ارزاق ومقسمها صاحب الملك
يجبني انا وولادي عشان لهم نصيب ف ولادك
ربنا يرزقك ويوسع عليك يارب
وفي السماء رزقكم وماتوعدون
صفوت:وانتي عندي اكتر من الرزق مافيش اجمل من الزوجه الصالحه
مني:طب يلا توتا جهزت من بدري عشان نزور الولاد اخواتها وحشوها