قصص مثيرة قصص اثارة

قصة ارزاق في فيلا كبيره يقطن صفوت وزوجته واولاده ايمن ونادر وبيري

قصه ارزاق في  فيلا كبيره يقطن صفوت وزوجته واولاده ايمن ونادر وبيري

 وفي السماء رزقكم وماتوعدون

 

قصه ارزاق

الجزء الاول

الحلقه الاولي

في فيلا كبيره يقطن صفوت وزوجته واولاده ايمن ونادر وبيري

صفوت :انا مسافر باريس عاوزه حاجه من هناك

مروه:لا ميرسي ترجع بالسلامه

صفوت:خدي بالك من الاولاد كويس

مروه:ماتقلقش روح انت بالسلامه ماانا واخده علي كده

…………

في باريس

صفوت :مبروك يانبيل بيه  ماكنتش اتوقع بعد العمر ده كله نتقابل ف صفقه ف باريس

نبيل:ماكنتش تتوقع ابقي غني كده واخر مره شوفتني فيها كنت كحيان وصدمان

صفوت :ياسيدي الحمد لله ان ربنا كرمك

بس انت مابتنزلش مصر خالص ليه مش ناوي تنزل

نبيل :دا موضوع كبير كنت بحب واحده غنيه بس هي معجبهاش فقري وراحت لواحد غني

نفسي اشوفها لما تشوفني دلوقت هتعمل ايه بفكر انزل مصر

صفوت:وانت ماتجوزتش لدلوقت ليه مع كل الفلوس والشركات دي ليه

نبيل :مش عارف نفسي قغلت او يمكن عاوز انتقم منها الاول او لسه بحبها

صفوت:ربنا يعينك

نبيل :بس انا نازل قريب

صفوت:ياريت عاوزين شغل كتير سوا ماتبقاش اخر صفقه

نبيل :اكيد

………………

مروه:مخنوقه يا سوسن صفوت علي طول شغل شغل حتي السفر خليكي عشان الولاد وزهقت حتي
من النادي والشوبنج

سوسن:جوزك راجل محترم وله هيبه الف ست تتمناه مش زي جوزي الله يرحمه كان لا
بيهش ولا بينش

مروه:والله زهقت من حياتي والملل اللي انا فيه

سوسن:امال انا اقول ايه مع اننا اخوات بس انتي حظك احسن وبتتبتري عليه

مروه:مش بتر بس الاهمال وحش

سوسن:ماهو سايبك علي مزاجك تدخلي تخرجي براحتك

مروه:انا ماشيه عمرك ماهتفهميني

………………………..

رجع صفوت الي منزله

صفوت :الاولاد عاملين ايه

مروه:كويسين

صفوت:وانتي اخبارك ايه

مروه:زي ماسيبتني هيحصلي ايه يعني

صفوت :طب كويس

……………

نبيل :انا نزلت زي نصيحتك اهو وهفتح شركه هنا

صفوت:خير خير واي حاجه تحتاجها ممكن اسهلهالك

نبيل:الفلوس ياعزيزي بتسهل كل شيء

ماتقلقش عليا

…………….

ف النادي

نبيل :مروه عاش من شافك زي مانتي حلوه  ماتغيرتيش

مروه:بس انت اتغيرت كتير

نبيل:للاحسن ولا للاوحش

مروه:للاحسن طبعا اتفضل اقعد

بس انت كنت فين السنين دي كلهاوايه غيرك كده

نبيل:انا سافرت وبقيت ملياردير ولسه بنقل شغلي من باريس لهنا

مروه:واو ملياردير حته واحده

نبيل:لا حتتين ونص

مروه:هههه زي مانت غاوي تهريج

نبيل:لسه فاكره

مروه ودي حاجه تتنسي

نبيل :كويس انك لسه فكراني لاني عمري مانسيتك

مروه:بجد للدرجه دي لسه فاكرني

نبيل:ولا بعدتي ثانيه عن بالي  وكنتي ف خيالي دايما

مروه:بس انا اجوزت وخلفت

نبيل:عارف مع الاسف

مروه:فعلا مع الاسف

نبيل:شكلك تعبانه ف حياتك

مروه:مخنوقه جدا يانبيل

نبيل:طب تعالي معايا هضيعلك الخنقه دي

مروه:هنروح فين

نبيل :تعالي بس مع نبيل ماتساليش

 

 

الحلقه التانيه

في حاره فقيره تسكن مني  وزوجها واولادها

 

وهي منتقبه

مني:مالك ياابو العيال شايل هم الدنيا ليه

حسين:مافيش ياحبيبتي بس كل مانقفل باب يتفتح كذا باب  العيال بتكبر ومصاريفها بتكتر وانتي حامل
 دا انا مش عارف هجيب مصاريف ولادتك منين

مني:تتدبر ماتحملش هم اللي خلقنا لا يمكن يسيبنا ودي ارزاق ومقسمها صاحب الملك   ماتفكرش
دا العيل بينزل برزقه

حسين:والله انتي اللي مصبراني مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه ربنا يخليكي ليا حبيبتي
ولا يحرمنيش منك ابدا ويقدرني اني اسعدك

مني:وحودك جمبي هو سعادتي ربنا يخليك لينا ويرزقك برزقنا يارب

حسين:واحمد عامل ايه  ف مذاكرته

مني:كويس ربنا يبارك فيه

حسين:وايمان ونور وتوتا اللي لسه ماجاتش الدنيا

مني:كويسين بس توتا دي شقيه وتعباني

حسين:ربنا يقومك بالسلامه ويكملك علي خير

مني:امين يارب

………………………….

صفوت:اتاخرتي كده ليه يامروه

مروه :ابدا كنت بتفسح مع اصحابي

صفوت:وسايبه ايمن ونادر وبيري دا كله

مروه:مالخدامين هنا

صفوت:ولادك عاوزين ام عشان تعوضي غيابي مش عاوزين داده انتي اللي تراعيهم

مروه:يوه ع الخنقه

صفوت:احترمي نفسك ياهانم دا مش اسلوب تكلمي بيه جوزك

مروه:انا داخله اخد شاور احسن

انت خارج تاني

صفوت:ايوه  عندي عشاء عمل

……..

ف النادي

نبيل :القمر سرحان ف ايه

مروه:لا ابدا

نبيل :هتخبي علي بلبل

مروه:زهقت وارفت

نبيل :طب ماتيجي نقعد عندي بدل دوشه النادي واحكيلي

مروه:لا طبعا

نبيل :والله هقعد مؤدب هو احنا صغيرين

مش احنا اصدقاء

مروه :اوك

وتكررت اللقاءات بعيد عن اعين الناس وتطورت علاقه محرمه

…….

صفوت:مابيردش بردو

السكرتير :لا يافندم

صفوت:في ورق مهم لازم يتمضي

طب انا هتصرف

واخذ الورق وطلع علي نبيل

صفوت يدق جرس البيت

نبيل ف الحمام بياخد.شاور

نبيل :افتحي يا مروه تلاقي بتاع الديلفري لحد اما اطلع

مروه:حاضر حبيبي

وتفتح مروه لتجد زوجها صفوت وهي بقميص النوم

ولا يحتمل صفوت الا ان يخنقها حتي ماتت ف يده

ويطلع نبيل ليجد صفوت علي مروه وخنقها

صفوت:مالقتش غير مراتي ياكلب

نبيل :والله مااعرف انها مراتك ياصفوت صدقني عمري مااعمل فيك كده وجاء الجيران علي الاصوات
لان الباب مفتوح وجاء البوليس

وقبض علي صفوت

ولكن القضيه دفاع عن الشرف بشهاده الشهود وخرج صفوت كاره لجنس الستات والحريم كلهم

ولكن هل يترك اولاده للدادات وخصوصا له ابنه يخشي تصبح كامها

اما الولدان هم صبيان لكن خوفه علي بنته

سوسن:معلش يا صفوت هي اختي اه بس قلبي عندك ماتخيلتش تعمل فيك كده ياما نصحتها

لو محتاج اي حاجه ناديني فورا ولو عاوز تجيب الولاد مع ادهم وصافي هاتهم

صفوت:متشكر ياسوسن الاولاد هيفضلو هنا

سوسن :وانا هاجي اتابعهم كل شويه ماتحملش هم

صفوت:مش عاوزين نتعبك

سوسن:لا تعب ولا حاجه

صفوت:نورتينا ياسوسن

سوسن:استاذن انا بقي

صفوت :مع السلامه

…………….

سوسن:في واحده تخون ده مروه دي متخلفه

يلا اهي خدت جزاءها  بس انا مش هستسلم وهفضل وراك

…………….

حسين:حمد الله ع السلامه حبيبتي

جت توتا اخيرا قمر زي امها واخواتها البنات انتو كان ليكو عرق تركي ولا ايه

ايه الجمال ده بسم الله ماشاء الله عليكو ربنا يحميكو ويحفظكو يارب

مني:ويخليك ياحبيبي لنا

 

………………….

الشركه بتصفي وبتستغني عن عمال كتير

وانت مع الاسف منهم ياحسين

حسين:انا  لا حول ولا قوه الا بالله

……….رجع حسين مكسور حزين

مني:مالك راجع بدري ليه

حسين:الشركه استغنت عني

مني:لا اله الا الله

ربنا هيرزقك ان شاء الله بشغله تانيه

واهو انا شغاله ع المكنه بتاعه الخياطه هي مش جايبه اوي بس اهي نوايه بتسند
الزير علي ماتلاقي شغل

ادخل ريح يااخويا وماتحملش هم

……..

مني:ابوكو طول ف النوم اوي

اما اشوفه

مني:حسين حسين  حسسين

انا لله وانا اليه راجعون

 

 

الحلقه التالته

حمدي:انت لازم تجوز ياخويا ماينفعش تسيب نفسك كده وعيالك محتاجين حد يراعيهم

صفوت:انا اتعقدت من صنف الحريم اذاكان امهم ماراعتهمش يبقي الغريبه هتراعيهم

حمدي:انا هقولك حاجه انت جربت الوسط العالي وانت مش عاوزها تتمنظربيها انت عاوز ام تخاف
عليهم وتراعيهم شوفلك واحده غلبانه عاوزه الستر تراعيهم حتي لو معاها عيال تكسب فيها ثواب
وتبقي مكسوره ومضطره تعاملهم كويس عشان تعامل عيالها كويس

صفوت:ودي هنحبها منين

حمدي:انا هكلم داده سعديه تشوفلنا حد بالمواصفات دي

صفوت:اعمل اللي تعمله انا زاهد ف الستات اصلا وقرفت منهم فمش فارق معايا اي حد

حمدي:خلاص سيب الموضوع علبا

………..

.حمدي:داده  ماتعرفيش واحده غلبانه ملتزمه كده وبنت حلال تبقي ارمله مش عاوزين مطلقه حتي نكسب
ثواب تربيه يتامي ويبقي معاها عيال لحد 35 سنه حتي  بس اهم حاجه متدينه ومحترمه
وغلبانه ومنكسره

داده سعديه :عندي وقمر كمان

حمدي:دا مش فارق معانا

داده سعديه :بس ليه

حمدي: عشان نجوزها لصفوت بيه

سعديه:معرفش توافق ولا لاء

حمدي:بصي لو في بالمواصفات دي قليلها تقابله بس هو مش عاوز غير واحده تاخد بالها
من العيال

 

داده:طب سيبها علي الله هكلمها واقول لصفوت بيه

 

………….

سعديه:انتي مبخته يابت يامني

بدل ماانتي مش لاقيه شغل وولادك ماشاء الله 4 ومصاريف في بيه كبير عاوز يجوزك
وهيشيلك من الفقر ده

مني:انتي عوزاني اجوز بعد حسين دا لسه ماتمش سنه

سعديه:الحي ابقي من الميت  ودي فرصه مابتتكررش  ف العمر عيالك مصارفهم هتكتر بدل ماتخرجيهم من
مدارسهم وتشغليهم ولا ماتقدريش تسدي مصاريفهم هو هيشيل معاكي دا سنه الحياه الجواز وانتي مؤمنه
وهو عنده عيال زيك وادين وبت

مني:ونعم بالله بس مقدرش ياختي ودا  عنده ولاد وبنات ماينفعش يتربو سوا

سعديه :انتي حره

…………

سعديه:اتحايلت عليها رفضت وقالت عندك صبيان وبنات ماينفعش  يتربو سوا

صفوت :رفضتني  وهي مش لاقيه تاكل

طب معلش ياسعديه ممكن تاخديني اقابلها

 

سعديه :حاضر تعالي معايا اوديك

………….

سعديه :يامني معايا ضيف

مني :طب ثواني البس النقاب

صفوت:هي منتقبه

سعديه:اه وملبساه لبناتها ف اعدادي وثانوي

صفوت:ماشاء الله

فتحت مني انا اسفه احمد تحت اتفضلو هسيب الباب مفتوح علي مايجي

سعديه :احمد ابنها الكبير ف تانيه ثانوي

صفوت:ايمن ثانويه عندي ونادر اصغر منه وبيري اخر العنقود

سعديه:وهي عندها غيره ايمان ونور وفاتن سنه

صفوت:ماشاء الله

مني:بس انا قلتلك مش هتجوز وخصوصا الاستاذماينفعش  عشان هيعيش البنات والصبيان ازاي هم مش صغيرين
فاسفه ماتنفعش رؤيه ومش هشيل النقاب

صفوت : وانا مش عاوزك تشيليه ومش فارق معايا انا عاوز ام متدينه تحافظ علي
عيالي وتبقي ام لهم وحكايه السكن  امرها سهل جدا

انا فيلتي عباره عن اجنحه  جناحين جمب بعض وجناحين جمب بعض كل جناح اوضتين بحماماتهم
الخاصه والليفنج وفي جناح الاوضه الرءيسيه بتاعتي بالليفنج  وهتشوفيها

انا هعمل ايه بقي احنا عندنا اربع بنات و3 صبيان

هفتح جناحين للبنات  وتبقي اربع اوض وليفنج وسفره ويبقو برحتهم ف عيشه  مستقله اكل وشرب
وكل شيء

وبردو للشباب كده  واكنهم  ف عيشه مستقله  وبنتابعهم ولو اي مناسبه بنتجمع ف الهول وكله
لابس حجابه من البنات وماحدش هيخنقهم اكنهم ف شقه مستقله وبراحتهم وهكذا الشباب

مني:بس كده الشباب 3 والاوض 4

صفوت :يمكن نخلفلهم اخ

فاحرجت مني وافرض طلعت بنت

صفوت:ههه نبقي ناخدها ف حضننا

صفوت:افهم من كده انك موافقه

مني:هستخير الاول وارد واشاور العيال

ورفعت نقابها

صفوت:بسم الله ماشاء الله علي بركه الله

فخجلت مني

وجاء احمد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

صفوت:وعليكم السلام ورحمه الله  وبركاته

ماشاء الله ربنا يحميك باين عليه محترم

استاذن انا بقي

مني:مع السلامه

احمد:مين ده ياماما

 

 

الحلقه الرابعه

مني جمعت ولادها

مني:انتو عارفين العيشه والمصاريف وانا مش هقدر لوحدي ابوكو كان شغال وبساعده وماكناش مكفيين الراجل
ده غني وعنده عيال عاوزلهم ام تربيهم هو ارمل بردو  وانا محتاجه اب ليكو  مهما
عملت مش هقدر لوحدي انا ماكنتش هجوز بس مش عاوزه اليوم الي اخرج حد من
مدرسته وله كليته عشان مش معايا  والله خايفه عليكم انا كان نفسي اقدر اكفيكو بس
لافي مكافاه ولا معاش لابوكو والعيشه صعبه اوي وغاليه ومحتاجه حد يعني

احمد:دي سنه الحياه ياامي وانتي لسه ف عز شبابك  حرام ناسي عليكي ونبقي انانيين دا
حقك الشرعي ياامي انتي مش هتعملي حاجه غلط

ايمان:بس هنعيش ازاي كلنا سوا

مني:هو عنده فيلا كبيره هيعمل جناح للبنات وجناح للصبيان عشان كله يبقي براحته اكنكو ف
شقه والصبيان ف شقه

نور:واو فيلا مره واحده والله وهنتنغنغ وندوق العز واكل الوز

ايمان :دا وقت تهريج

نور:ياباي عليكي ساده نفسي دايما

مني:المهم رايكو ايه انا هستخير بس يهمني رايكو

احمد:استخيري واللي عاوزه ربنا هيكون

واستخارت مني  واحست براحه للموضوع وقالت اكيد ربنا بيعوضها وبيراضيها عن العيشه اللي عاشتها

اتصلت بداده سعديه

مني:قولي لصفوت بيه اني موافقه

سعديه :حاضر هقوله

……….

سعديه:مني موافقه ياصفوت بيه

صفوت :طب خير

انا هروح انا وحمدي ونكتب ونشهر واجيبها معايا هي والعيال انا فتحت الجدار اللي بين
كل جناحين وبعت اجيب سفرتين بدل الاتنين ليفينج الزياده

علي مايجو يكون كله تمام

 

سعديه:الف مبروك يابيه

وذهب صفوت وحمدي وكتبو الكتاب  واخذهم معه

واخذو هدومهم فقط وكتبهم

صفوت:اتفضلو

فين الاولاد ياسعديه

سعديه فوق

طب ناديلهم واتفضلو فوق معايا

جاءو ف البهو بين الاجنحه

طلعت بيري بلبس قصير وشعرها هي ف الاعدادي مثل نور

ولكن نور منتقبه هي وايمان

نادر:ايه السواد والليل اللي هجم ده عندما راهم بالنقاب

ايمن اقترب :اهلا وسهلا

فهو جاد وملتزم بعض الشيء

نادر:اهلا

فهو غاوي بنات وله شيله مع اصحابه

بيري:هاي

ايمان ونور واحمد:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ايمن:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اتفضل ياحمد معايا وحمد الله ع السلامه ياطنط

صفوت:لا ياايمن من انهارده مني تبقي ماما

وانتو من انهارده انا بابا

احنا عاوزين نبدا بدايه صح من انهارده احنا بالنسبه لكو بابا وماما مافيش فرق بينكو
عندي وهكذا هي

واي حد تقابله مشكله يجلنا فورا

غير كده ودا الاهم انتو اخوات  يعني لو واحده من اخواتكو قابلها مشكله تبقو واقفين
معاها مفهوم

الجميع:مفهوم

ايمن ونادر :خدو احمد لحجرته

بيري:خدي اخواتك

ايمان هاتي توتا معانا ياماما

بيري :الله نونو اموره اوي هاتي العب بيها شويه

وادخلت بيري كل بنت غرفتها

واخذصفوت زوجته لحجرتهم

صفوت:اما دي غرفتنا والليفنج والسفره عشان انتي منتقبه وفي خدم فتبقي براحتك تاكلي هنا معايا
او مع البنات وانا مش هنا

 

مني:حاضر

صفوت:انتي مكسوفه ليه دا بيتك وانتي براحتك.هنا

مش هتغيري هدومك

مني:اه حاضر

صغوت:انتي عارفه احنا اجوزنا عشان عيالنا

انا هطلع لحد ماتغيري

في هدوم هنا ف الدولاب

فنظرت اليه ففهم ماترمي اليه

صفوت:ماتخافيش مش هدوم مراتي السابقه انا ولعت فيها  دي هدوم جديده جبتهالك هديه هطلعلك حاجه
وطلع قميص نوم بروبه  وخرج

مني:يقولي عشان ولادنا وجايبلي قميص نوم وزاهد ف الستات منين زاهد وهو بجح كده

دخل صفوت بعد مالبست

صفوت:شكلك هتغيري وجهه نظري

فاحرجت ووجهها احمر

صفوت:بصراحه مستغربك جايبه اربع عيال ولسه بتكسفي

فنظرت اليه بحنق

صفوت :انا اسف  والله ماقصد اقعدي يامني

انتي ماتعرفيش عني حاجه

انا كنت كرهت الستات اللي ماتعرفهوش اني قتلت مراتي

مني تبتعد عنه بذهول

صفوت:ماتخفيش انا رحت لصاحبي لقيت مراتي بقميص النوم هناك ماحستش الا وانا بخنقها وطبعا دفاع
عن الشرف وطلعت براءه بس عملت شرخ وعدم ثقه بالستات وكرهتني فيهم

بس مش عارف لما شوفتك والتزامك وتربيتك لعيالك غيرتي  وجهه نظري زي مافي الوحش في
الحلو ثم حد يشوف الجمال ده ويقاومه يلا نصلي ونبدا ليلتنا

مني:انا الصراحه ما كنتش موافقه عليك ف الاول لما قالتلي بس لما جيت حسيت فيك
بطيبه وحنيه

قلت يمكن ربنا بعتك لنا تعوضنا عن السنين والشقي اللي شوفناه

صفوت:وان شاء الله نكون عون وسند لبعضنا

يلا قومي بقي  قبل ما توتا تيجي

مني:ماتخافش ايمان هتخليها معاها ومعاها الرضعه بتاعتها

صغوت:داانتي مظبطه امورك تمام

طب يلا بقي

وصلو ركعتين سوا وبداو حياتهم كزوج وزوجه واهم شيء اب وام لعيالهم

 

 

الحلقه الخامسه

سوسن:يجوز واحده من الشارع ويعيشها ف العز ويسبني انا وواحده غريبه تربي ولاد اختي

ماشي ياصفوت  لو معرفتش احصل عليك مش هسيب عيالك ولاد الشوارع ياخدوهم

ومش ههنيها عليه

……….ذهبت سوسن للفيلا

سوسن:مبروك.ياصفوت فرحتلك اوي انت تستاهل كل خير

جاءت مني بالنقاب

سوسن:اندهي للهانم ياشاطره

صفوت:دي مني مراتي ياسوسن

سوسن:ااه اسفه فكرتها خدامه هنا معلش اعذريني

مني:لا ابدا اللي مايعرفك يجهلك

سوسن:وانتي من عيله مين ومنين

مني:احنا كنا ساكنين ف حاره…… ولم تكمل

سوسن:ياي حواري اللي فيها جرابيع  وحراميه

مني:كل مكان في الحلو والوحش زي مافي حراميه ف الحواري  في دكاتره ومهندسين طلعو من
الحواري والعشواءيات وربنا هو اللي بيقسم الارزاق

سوسن:اكيد طبعا

طب استاذن انا بقي

وبعدها

صفوت :ماتخديش علي كلامها دي ناس مريضه انا كان ممكن ارد بس عجبني ردك وقلت
كفايه عليها كده هي هتولع لوحدها

مني:ههه مش للدرجه دي

صفوت:اسكتي داانا هفرقع من العيله دي

بس اعمل ايه خاله الاولاد مقدرش اقولهم مايشوفوهاش

مني:لا طبعا دي صله رحم

صفوت :طب يلا بينا بقي نضيع حرقه الدم دي

مني:هي هتيجي علي دماغي الاخر

صفوت:هو في غيرك افش فيه غلي

مني:طب يلا عشان عاوزه ابص ع البنات

صفوت:يلا الاول عشان ابقي ابص ع الولاد انا كمان

…………….

احمد:ممكن يااخ نادر توطي الصوت بتاع الكاست شويه

نادر:يادي حرقه الدم

ايمن:ماتوطي يلا مش عارف اني ثانويه وبذاكر

نادر :هو كلكو عليا ولا ايه 2 علي 1 ماينفعش

دا ايه الغتاته دي مانتو طينه واحده وادي ام الكاست ارتاحتو

ايمن :عاوز تشغله عندك الهيد فون وتسمعه انت

مش تجبرنا او وطيه علي ادك

نادر:خلاص مش عاوز امه

احمد:وحدو الله ياجماعه خلاص حصل خير

نادر:خليك ف حالك

…………………………

عند البنات

بيري:انتو جمال اوي ليه بتلبسو كده

ايمان :دا الاصل اننا نلبس كده ونداري جسمنا وشعرنا انما المفروض احنا اللي نسالك ليه
بتلبسي كده

بيري:دا الطبيعي ومامي كانت كده وكل صحابي كده

ايمان:مش عشان هم كده يبقو صح

ربنا امرنا نداري جسمنا وشعرنا ولو سيبناه كل حته باينه هتتحرق ف نار جهنم يوم
القيامه

بيري:يامامي

ايه ده انا رايحه اوضتي بااي

ايمان :ربنا يهديكي يابيري

…………………

مني :يلا نروح نطمن ع العيال

صفوت:ماحنا قاعدين شويه

مني:صفوت يلا بقي دا اللي زاهد ف الستات

صفوت:طب والله ماعرف حصلي ايه معاكي انا بقيت اخلص شغلي واجي جري وساعات اطنشه عشان
ابقي معاكي

مني:ياسلام للدرجه دي

صفوت:صدقيني مش مستوعب اللي حصلي ربنا يخليكي ليا

مني:ويخليك لينا يارب وتفرح بيهم كلهم وتجوزهم كمان

صفوت:وانتي معايا حبيبتي……

……………………..

مني:بابنات تعالو ف الليفنج نتكلم

عاملين ايه حبايبي

نور:الحمد لله ياسكر دا ايه النور ده منورانا ف جناحنا المتواضع

مني:بس يابكاشه

ايمان:مافيش فايده فيكي

مني:وانتي يابيري حبيبتي مبسوطه مع اخواتك

بيري:ها اه ياطنط

مني:ها بابا قال ايه ماما

بيري:اه اسفه يامامي

مني:اي حاجه تعوزيها او اي مشكله تجيلي او تقولي لاخواتك عوزاكو تساعدو بعض ف اي
مشكله تقابل حد فيكو وانا موجوده لو ماقدرتوش تحلوها وتعرفوني من الاول اقولكو صح ولا
غلط اللي هتعملوه  ماشي حبيبي

الجميع ماشي مامي

مني:حضن كبير لماما بقي فهجم عليها الجميع وكانت بيري متردده فجذبتها ولاول مره تجد الحضن
فامها لم تكن تحتضنها حتي

 

 

 

الحلقه السادسه

ذهب صفوت لاولاده

صفوت:ايه ياولاد مالكم

ايمن :مافيش حاجه يابابا

صفوت:شوفو بقي انتو اخوات واهم شيء اخواتكو البنات امانه ف رقبتكو انا عارف انكو كبار
وماتربتوش سوا لكن ايمن ونادر عاوزكو تعتبرو ايمان ونورا وطبعا توتا زي بيري بالظبط شوفو
لو بيري وقعت ف مشكله هتقفو جمبها ازاي

وبردو ياحمد بيري زي ايمان ونور بالظبط لو احتاجتك تساعدها

الجميع:اكيد طبعا يابابا

صفوت:ايوه كده هم دول رجاله العيله حضن جماعي بقي واحتضنهم حسبو انا مش حملكم

نادو:انت ابو الشباب ياراجل ويغمز له

صفوت:ماشي ياصايع

……………..

كانت نور تلعب مع توتا في حديقه المنزل

عندما جاء عمر صديق نادر

نور:امسك توتا امسك وتجري وراها

فامسك عمر توتا

نور:توتا تعالي هنا

فجاء عمر حاملا توتا

نور:لو سمحت هات البنت

فلمح عينها الزرقاء وبياضها وياتري انتي جميله زيها كده

نور:انت قليل الادب وسافل هات البنت

كان نادر  لمحهم وجاء مسرعا

نادر :في ايه انتي واقفه كده ليه

نور:صاحبك ده سافل وقليل الادب وعاوز يتربي

عمر :وانتي اللي هتربيني بقي

نادر:عيب كده ياعمر اتلم بقي وانتي يااسمك ايه انتي خشي جوه

نور:ايه اسمك ايه دي ليا اسم

نادر:ماشي يا السفيره عزيزه خشي جوه دلوقت

نور:انا عاوز اختي

نادر:انا هجبها

نور:لا انا عوزاها

نادر :عاوزه تروحي معاها ياتوتا

توتا ترفض براسها

نادر:تقعدي مع نادر حبيبك

فتجيب  براسها نعم

نادر:شوفتي اتفضلي بقي

ف توتا تحب نادر جدا لانه يلاعبها ويرفعها لاعلي وتضحك معه

نور:ماشي ياقليله الادب يابتاعه الصبيان اما وريتك

نادر: شبر ونص ولسان 100 متر عاوز قصه يلا خشي بقولك

دخلت نور متغاظه

اما نادر فهزا عمر علي مافعله

عمر:بصراحه البت شكلها صروخ عين زرقا وتلاقي شعر اصفر حاجه اجنبي خالص

نادر:والله لو مالميت نفسك ياعمر لا انت صاحبي ولا اعرفك دي اختي ترضي اعمل مع
اختك كده

عمر:انت صدقت مش دي بنت مرات ابوك

تادر:بص طالما ف بيتنا زيها زي بيري بالظبط

عمر:مانت هايص هنا

نادر:والله عمري ماشوفتهم

عمر:دا كله وماتعرفش شكلها

نادر:ولا عاوز اعرف

اخرمره انبه مالكش دعوه بحد هنا من البنات

عمر:خلاص يارجوله

وجلسو ف الحديقه يتسامرون

مني:مالك يانور فيكي ايه

نور:قصت لها ماحدث

مني:خلاص ماتزعليش انا هشوف في ايه

…………….

دخل نادر بتوتا وهو يلعب معها

مني:لو سمحت يانادر ايه اللي حصل بره

نادر:مافيش ياماما ماتقلقيش انا عالجت الموضوع وبهدلته  ماعدش هيعمل كده تاني بس ياريت هي كمان
تحترمني قدام الناس ولما اقولها تدخل يبقي تدخل ماتطولش ف الكلام هل لو احمد هتعمل
معاه كده

مني:حاضر حبيبي هفهما متزعلش منها هي نور مندفعه ف الكلام شويه لكن كلكو زي بعض

هتيجي ياتوتا فاشارت لا

نادر:سيبيها هي بتحب تلعب معايا اهو لقيت حد يحترمني ويحبني

مني:هه كلنا بنحبك ياحبيبي

……………….

مني:ياريت لما حد من اخواتك يقولك حاجه تردي بادب طالما هو اتكلم وبدا يهزاه يبقي
تسيبي الموضوع لاخوكي وماتنطقيش زيه زي احمد

نور:ماهو اللي بيقولي اسمك ايه انتي

مني:بيتلغبط بينك وبين ايمان هو ماشافكوش الا بالنقاب

نور:خلاص ياماما  انا اللي طلعت غلطانه انا اسفه

مني:لا حبيبتي انا بفهمك بس عشان ماحدش يقول لسانها طويل او اي حاجه عليكي

ماشي ياجميل

نور:ماشي ياماما

 

………………………

خرجت نور للحديقه فكانت متضايقه

فذهب لها نادر

نادر:ممكن اقعد

نور:لا مش ممكن ولا اقولك هقوم واسيبهالك مخضره

نادر:استني بس علي طول تهبي ف وش اللي قدامك.كده

انا اسف لو كنت شخط فيكي والله هزاتهولك جامد ولو شافك تاني هيعتذرلك بس انتي
اللي محترمتيش وجودي فاضطريت ازعقلك

نور:لا يعتذرلي ولا اعتذرله ويخليه ف حاله بعيد عني

نادر:انتي مافيش فايده فيكي انا حبيت اقولك وخلاص

نور:كتر خيرك والله مش عارفين نرد الجمايل

نادر:ماتحترمي نفسك بقي انا مش عاوز امد ايدي عليكي والله لو بيري لكنت لزقتك قلم
يعدلك

نور:ماتقدرش اصلا تمد ايدك دا انا كنت كسرتهالك

نادر:انتي تكسري ايدي انا

دخل احمد :في ايه يانور في ايه يانادر

نادر:اسال اختك الي عاوزه تتربي من اول وجديد

احمد:عيب يانادر اختي متربيه كويس

نادر:واضح جدا

احمد:في ايه يانور فبكت وجريت

نادر:ااه ضربني وبكي سبقني واشتكي

احمد:في ايه خلصني

قص عليه نادر ماحدث

احمد:طب معلش يانادرانا اسف بس هي عيله ومهما كان انت غريب بالنسبه لها عمرها ماهتعتبرك
زيي عشان كده بتتعامل معاك ناشف وهي عيله بردو وصغيره انا هفهمها انك خايف عليها
ودا عشمي فيك طبعا احنا اخوات

 

 

الحلقه السابعه

 

كانت كلما جذبت مني وبناتها بيري

تهدم لها سوسن كل شيء مره اخري

………

سوسن:عوزاكي ماتسبيش بيري للعقارب اللي هناك دول ياصافي وانت ياسي ادهم تحاول تعلقها بيك حتي
لو هتعمل ايه عشان تجوزها بدل ماسي زفت يلوف عليها ابن العقربه وانتي تطوي نادر
لان ايمن مامنوش رجا وجد مالوش ف البنات

ودلوقت روحو هاتوها عشان لو اتصلنا هتتحجج

……………

كانت نور :ف الحديقه كعادتها تحب تذاكر وتاخذ كتبها هناك وتاخذ اي طبق حلويات او
لب اواي شيء للتسليه

لمحها نادر حب يغتت عليها كعادته

نادر:لغي ياختي لغي انا عارف بتوديه فين الاكل ده انتي بتحوشيه من ورانا

نور :قل اعوذ برب الفلق

نادر:مش بحسد انا بارر بس

دخلت صافي من البوابه علي مايركن ادهم

صافي:ندوره من بعيد

نور التي تجلس وظهرها لهم نظرت فوجدتها تشاور لنادر وهو يشير لها وظنت انه ذهب
لها ولكنه مازال خلفها

نور:اشكال زباله  انا مالي ايكش يولعو ف نار جهنم دا اتتو هتبقو الوقود بتاع جهنم
ولا يلا خليني احسن منهم دع الخلق للخالق ربنا يهديهم

نادر:عوزاني اولع يامفتريه

فاتخضت نور فلم تتوقع انه مازال خلفها

يعني افتكرت دي ونسيت اني دعتلكو ربنا يهديكو

كانت جاءت صافي

صافي:وحشتني يانونو

نادر:وانتي كمان ياصفصف

بيري فوق اطلعلها  فطلعت صافي

كان ادهم دخل وجاء اليهم وحب يطلع مع صافي

نادر:لا دا في فصل قوات فوق الحريم لوحده والرجال لوحده

نادر:يلا بيتك بيتك ياست نور بدل ماتولعي معانا بالمره

نور:انا بلم حاجتي من غيرماتقول

ادهم:طب ليه بس ماتسيب القمر براحته

نادر :بلا قمر بلا نجوم لم نفسك فطريقك مسدود ياولدي

نور:انت قليل……

نادر قبل ان تكمل ابوس ايد اهلك خشي من سكات وانا هقوله الكلمتين المحشورين فزورك

انت قليل الادب وسافل وعاوز تتربي

نظرت نور له بغضب

نادر:بت ماتبصليش كده بدل ما ويهوشها بيده ان يضربها

كانت لمت حاجتهاواخذت طبقها

نادر :سيبي الطبق عاوزه

نور:دابتاعي روح هات من المطبخ

وجرت من امامه

ادهم:اي ياعم اهدي البت مش حملك

نادر:اسكت انت ماتعرفهاش دي مابتجيش غير كده

دي جنتني مش عارف امشي كلمه عليها  ولسانها متبري منها

ادهم:اوعي تكون الصناره غمزت

نادر:لاغمزت ولا شبكت انا مخنوق منها اصلا

…………………….

صافي:يلا يابيري بقي قومي ماما عاوزه تشوفك ومابتحبش تيجي هنا عشان مرات بباكي

بيري:ليه دي حتي طيبه اوي

صافي:والله انتي اللي طيبه وغلبانه دي عاوزه تكوش علي كل حاجه لولادها يلا يلا وادهم
تحت هيوصلنا

بيري:صحيح طب يلا

……………..

ذهبت بيري لخالتها سوسن

سوسن:بيري حبيبتي وحشتيني داانتي من ريحه الحبايب

بس ايه لبسك ده بقي لوكال اوي شايفه صافي  شيك ازاي

بيري:اصلهم قالولي احاول احسن من لبسي شويه بشويه

سوسن:عاوزينك تبقي جربوعه زيهم ودول ايه فهمهم ف البس بتوع الحواري الجرابيع دول

سوسن:تعالي تعالي نعمل شوبنج معاكي الفيزا بتاعتك

بيري:اه طبعا

ونزلت معهم واشترت لها ولبنتها ايضا

سوسن:حاسبي بالفيزا بقي بدل مااطلع بتاعتي

وكانت تترك ادهم مع بيري وتاخذ ابنتها وكانها تري حاجه من محل ما

ادهم:وحشتيني اوي يابيري

بيري:ادهم ماتكسفنيش بقي

ادهم:ماهو مش معقول كل ده ومش حاسه بيا

بيري:لا حاسه طبعا

ادهم:طب ايه بقي مافيش حاجه كده ع الماشي

بيري:ادهم احنا ف المول

ادهم:يخرب بيته المول ده

بيري:هه

…………..

وترجع بيريو بانتكاسه اخري فكل مايفعلانه اخواتها ينهار مع مقابله خالتها واولادها

ولكنهم لا يياسون منها ابدا

 

 

الحلقه الثامنه

احمد:يلا ياايمن الفجر

والواد ده مالوش حل يعني لازم نشوفله صرفه

ايمن:هنعمل ايه

احمد:تعالي ورايا

يلا يانادر الفجر

نادر:امشي ياد اطلع بره واقفل وراك

احمد:يلا ياايمن مابدهاش بقي انا صبرت عليه كتير قوي

وكل واحد شاله من ايد ورجل ع الحمام وفتحو الماءعلي راسه

وهو يشتم اه ياجزمه منك ليه دا انا هنفخكو

وسابوه

ايمن :يلا اتوضا هتضيعلنا الوقت  احنا سايبينك بقالنا سنه اتلم بقي وحس علي دمك

وتوضا نادر

يلا ياحمد صلي امام

احمد:انت الاكبر

ايمن :انت الاحفظ اكترف القران

نادر:اقعدو اتعازمو كده زي كل يوم اقولكو اقوم اصلي بيكو واخلص عشان انام ماتخلص ياد
انت وهو اي حد يطلع يصلي امام بدل مااخش انام واسيبكو

وصلي احمد بهم

فقد كان يذهب للصلاه ف الجامع ولكن امه اخبرته ان يحاول ان يبدا معهم شويه
شويه وخصوصا نادر فقد كان ايمن يصلي ولكن ليس ف الجامع فقالت لما تاخدو علي
الصلاه جماعه سوا اجذبهم بعدها للجامع وايضا البنات كانو يصلون جماعه ويوقظون بيري

والام والاب هكذا  تمهيدا للصلاه سويا بعد ذلك

ولكن يجب ان يحرص الجميع علي الصلاه وتكون نابعه من داخلهم وعند التعود عليها فمن
السهل ان يصلي الرجال ف المسجد والنساء ف البيت جماعه

واثناء سفر الاب كانت امهم تصلي بهم وخصوصا الفجراما الباقي فكل واحد بيكون ف مدرسته
او درسه او جامعته

……………………………

كانت نور تمشط شعرها

توتا:سلحيني انا

نور:اصبري ياتوتا اما اخلص

توتا:انتي كخه انا لوح نادل بيبي وجرت مسرعه

نور:انتي يابت اه ياجزمه يابتاعه الصبيان انا عارفه عاملك ايه سي زفت ده

وفتحت باب الليفنج وتركته مفتوحا وجرت لنادر

فاغلقت نور عليها بابها

………

توتا:نور كخه سلح سعرها وسيب توتا

نادر:انا اسرحك ياتوتي دي معفنه انتي هتقوليلي عليها

فقد كانت توته هي المتنقل الوحيد باريحيه بين الغرف نظرا لصغر سنها فقد قاربت الاربع
اعوام

………………..

كانت ايمان تخرج من حجرتها لتبحث عن شيء ف التلاجه التي مع السفره ف الجناح
تبعهم وترتدي قميص جل حمالات قصير فهم يعيشون في جناحهم باريحيه مطلقه ولا احد يستطيع
اقتحام جناهم حتي اخوهم نظرا لوجود بيري مع انها غير محجبه ولكن لابد من احترام
القواعد

ولكن وجدت ايمان باب الجناح امامها مفتوح علي مصرعيه

ايمان :مين فتحه كده مافيش غير الكلبه توتا

فذهبت مسرعه لتغلقه وفي منتصف الطريق كان يمر ايمن امامه وهو لا ينظر الا للارض
ولكن عندما راته ايمان صوتت فاضطر للنظر لمصدر الصوت والذهاب مسرعا ليري ماحدث

فوجد ايمان التي تسمرت في مكانها فاخفض راسه عندما راها مذبهله

ايمن:في حاجه حصلك حاجه فجرت مسرعه من امامه تصوت

ايمن:ايه الجنان الرسمي ده

وخرج هو ايضا مسرعا

………………………….

كان ايمن دخل صيدله اما احمد تجاره ونادر هندسه

وايمان دخلت صيدله وكان ايمن المسؤل عن توصيلها نظرا لانها نفس الكليه والسواق بيوصل البنات
المدارس فمش هينفع يوصلها كمان عشان هتتاخر الا للضروره لو ايمن مواعيده مختلفه

………………………

فبعد هذا الموقف

دخلت السياره ف الخلف

ايمن:اظن انا فهمتك ماينفعش تركبي ورا الا لو حد جمبي انا مش الشوفير بتاعك

انزلي اركبي مكانك

ايمن :يلا ماتاخريناش

ايمان :مش هنزل ومش هركب جمبك

ايمن :ياربي ع التخلف

ونزل فتح اتفضلي انزلي قدام انا مش هدخل الكليه زي شوفير الهانم

فنزلت مضطره من عصبيته فداءما محترم  ولا يتحدث معها الا ف المواد الدراسيه لو محتاجه
شيء ويسال عن احوالها ف المذاكره فقط اي في حدود

ولاول مره تجده منفعل عليها هكذا

فركبت وهي تنظر للناحيه الاخري واذا كلمها لاترد

 

 

الحلقه التاسعه

 

تاني يوم

ايمن:يادي الموال الاغبر يابنتي انتي مايتزهقيش

ماكانتش مره شوفتك فيها هتعاقبيني عليها طول العمر في ايه ياايمان مش كده يعني هو
انا كنت قاصدها يعني ماانا ماشي ف حالي انتي اللي صوتي خلتيني بصيت اشوف في
ايه

ايمان :وتبص ليه اصلا

ايمن:فكرتك اتكهربتي ولا ولعتي بجاز

ايمان :احترم نفسك وايه ايمان دي بلعب معاك اسمي الدكتوره ايمان

ايمن :ياولا ياولا ودا من امتي هو احمد بيقولك.يادكتوره  ولا انا باش تمرجي مثلا مانا
دكتور وخلاص قربت اخلص انما انتي لسه بتقولي ياهادي

ايمان :انت ماتقارنش نفسك باحمد احمد اخويا لو بشعري او قالعه مش مشكله لكن انت
غريب عني ماينفعش تشوفني كده وياريت وشي بس  داانا كنت ….وتضع يدها علي وجهها

لو سمحت ماتتكلمش معايا تاني انا مش طيقاك وعاوزه اقتلك اصلا

ايمن:ياسلام دا كله عشان شوفتك مره وغصب عني مش قاصد كمان وانتي السبب

ايمان :انت مش فاهم حاجه ازاي حد يشوفني كده وايه انا السبب هو انا اللي
قولتلك تعالي شوفني

ايمن:اه انتي اللي ناديتيلي

ايمان:انت بتستعبط

ايمن :امال صويتك ده معناه ايه بتستغيثي بيا جيت جري علي ملي وشي والاخر بتعاقبيني
انا بدل ماتعاقبي نفسك

ايمان:يعني انا الاخر اللي طلعت غلطانه

ايمن:حتي قولي الموقف لاي حد وشوفي مين الغلطان

ايمان :انت بتستهبل والله لو نطقت بكلمه لحد انك شوفتني كده ليكون اخر يوم ف
عمرك

ايمن :انتي هبله يابت هي حاجه زي كده تتقال

هقول ايه كان شعرها سايح علي ظهرها ولابسه….

ايمان:اخرس اخرس مش عاوزه اسمع صوتك تاني

ايمن :والله لو ماتلميتي واتعدلتي معايا  واما اكلمك تردي عليا عدل لاقولهم وبالتفصيل الممل

ايمان:جاتك الارف ويقولي غصب عنه وماشفنيش وهو شاف ادق التفاصيل وتخفي وجهها بين يديها

وهو يضحك  عليها

فهو لم يكن يؤثر فيه هذا الموقف لانه عفوي ولم يقصده ولكن رده فعلها العنيفه
تجاه هذا الموضوع هي من اثرت فيه وجعلته يتعامل معها هكذا حتي ترجع لحالتها الطبيعيه
وكان شيئا لم يكن ولكن كلما تكلم زادت الحاله معها وزاد رد فعلها وزاد  هو
ايضا ف استفزازها كما تتعمد في تجاهله وكانه غير موجود وهذا ما يجرح كرامته فهي
تحسسه بالذنب وتعاقبه علي جرم لم يقترفه او علي الاقل لم يكن سببا فيه

………………………

تالت يوم

نفس الموال تريد ان تكون ف الخلف عله ينسي

ايمن:ها هاا والله انزل اقول لماما وبابا علي اللي حصل واشهدهم عليكي

ايمان:خلاص خلاص انت مايتنساش يارب يجيلك زهايمر

ايمن:ماشي ياابيض بتدعي عليا اوك

فهو اصبح يتعمد اغاظتها رغما عنه كرد فعل طبيعي لماتفعله

………………..

مني انهارده الجمعه ماتيجو نروح النادي

الشباب رايحين نخلي احمد ياخدنا معاه

نور:ياريت ونغير جو الخنقه ده والمذاكره

وفعلا ذهب الجميع

الشباب علي ترابيزه والبنات مع والدتهم وبيري وجاءت صافي واخذت بيري ووراءهم ايمان ونور وتوتا
تمسك ف ايد نور

فمر مجموعه شباب فنظرو لجمال توته

الشباب:ايه الحاجات الغريبه   اللي ف النادي دي يقصدون النقاب

بس العينه بينه شكلهم قمرات مش شايف اختهم وحاول احدهم ان يمسك نقاب نور

فزعقت فيه :ماتحترم نفسك بدل ماتتهزا ياقليل الادب

الشاب:اموت انا واعيد السنه

كان قد اتي مسرعا نادر واحمد وايمن

نادر:تعالالي ياروح امك كده  وضربه وايضا ايمن واحمد مسكو الاخرين

نادر:روحو اقعدو مكانكو مش عاوزين كلام كتير  واخذهم احمد لمكان والدتهم

التي قالت لهم يلا نرجع البيت اما بيري فضلت البقاء مع صافي واما ادهم او
احد اخواتها يوصلوها

 

 

الحلقه العاشره

صافي :تعالي يانادر نتمشي شويه

نادر:امال فين بيري

صافي:هاا مع ادهم بتلعب تنس

نادر:مش قادر اقوم الصراحه تعبان شويه

صافي:يوه

احمد:انتو ازاي سايبين بيري مع حد غريب تلعب معاه وتتمشي معاه

نادر:دا بن خالتنا وزي اخوها

احمد:انت عارف ان مافيش حاجه اسمها زي اخوها واظن شايفين ف البيت لو فعلا انتو
زي اخواتهم كانت بقت العمليه سداح مداح انما انتو حتي مابنشوفهمش وكل واحد منا ومنهم
 ف جناح

تذكر ايمن انه راي ايمان ولكن بالصدفه البحته وماذا فعلت بسبب هذه الرؤيه المشؤمه فقد
اصبحت ايمان اخري ليست الهادءه الوديعه التي لا تتحدث الا بالقليل بل ايمان التي تريد
قتله لانه راها

امانادر:فهو فعلا لم يري اي منهما غير توته لصغر سنها وفي اي موقف يحدث مع
دفاعه عنهم فهم لا يحسون انه اخوهم والدليل رد فعل نور معه وعدم احترامها له
امام عمر اما لو احمد لم تكن لتفعل ذلك

نادر:ماتكبرش الموضوع احنا واثقين ف اختنا

احمد:هي مش مساله ثقه مااجتمع رجل وامراه الا وكان الشيطان ثالثهما ليه نفتح مجال للشيطان
لو كان ممكن نقفله

هل لو بتقول زي الاخوات فعلا

انا ممكن اجر بيري من ايدها حالا واقولها تعالي مالكيش دعوه بادهم

ولا هتقولي وانت مالك دخلك ايه

يبقي مافيش حاجه اسمها زي الاخوات ف الشرع يا اخ يامش اخ

بس بنراعي بعض ونهتم ببعض كاخوه فقط لو احتاجتني هتلقيني لو حصلت مشكله زي اللي
حصلت هلاقيمو واقفين معايا ومع اخواتي لكن ف التعامل بينكو في حدود

فهمتوني

ايمن:اكيد طبعا

……………………

.ادهم:بحبك يابيري ومش قادر ابعد عنك اكتر من كده ماتيجي نجوز عرفي علي ما اتقدملك
رسمي لما اخلص

بيري:لا طبعا بتكلم ازاي

ادهم:يبقي مابتحبنيش

بيري:لا طبعا بحبك

ادهم:خلاص يبقي هواي نوت

بيري:مش عارفه سيبني افكر

…………………..

بيري:انا عاوزه احكيلك علي حاجه يانور فهي ترتاح مع نور اكثر لانهم نفس السن ونور
مرحه وغلباويه اما ايمان شديده شويه

نور:قولي يابيري

ادهم:عاوز نجوز عرفي علي مايجي يتقدم امايخلص

نور:يانهار ابوه اسود

ايه الواد الزباله ده اوعي يابيري تخوني ثقه اهلك  فيكي الواد ده مش تمام  وماتتهوريش
وانا هحاول اثبتلك بس اصبري عليا

في هذا التوقيت كانت بيري ف كليه اداب اما نور دخلت هندسه مع نادر

وكان مطلوب من نادر ان يوصل بيري وبعدين يذهب بنور معه للكليه وفي حاله تضارب
المواعيد ممكن ايمن او احمد ياخذ بيري معه بسيارته

………….

نادر:يلا ياعملي الاسود انتي وهي سرعو شويه عندي محاضره

بيري ونور:خلاص جايين اهو

يذهب يوصل بيري فهي تركب بجانبه وبعدها

نادر:ماتيلا ياهانم هتفضلي عملاني زي الشوفير كده

نور:خلاص انا دفيت مكاني يلا امشي وبص قدامك

نادر؛ هتخلصي امتي

نور:مايخصكش

نادر:امال يخص مين ماتنطقي عدل

نور:انهارده احمد اللي بياخدنا يافالح نسيت انك.بتتاخر

نادر:اه صحيح

نور:بص ع الطريق احسن لك وماتبصش عليا ف المرايه بدل مااكسرهالك

نادر :انا مابصتش هتتبلي عليا انا ببص ع الطريق ورا

هو انا شايف منك حاجه ياكدابه عشان ابص عليها

نور:الحمد لله  اني مستوره

طب خد بالك من الواد ادهم ده

نادر اوقف السياره بالفرامل

ادهم ! عملك ايه قوليلي

نور:وانا هيعملي ايه انا مالي بيه

نادر:امال ايه كلامك ده انطقي

نور:مافيش والله احساسي انه مش تمام  فحاول تبعده عن بيري

نادر :في ايه يانور انطقي مخبيه ايه

نور:انا غلطانه اني بنبهك دا مجرد احساس

نادر:والله قسما بالله لو عرفت انك مخبيه عني حاجه لهتشوفي اللي هيجرالك

نور:انا مالي الحق عليا  انا غلطانه اني قلتلك احساسي انا مابرتحلوش الواد ده وشيفاه كتير
مع بيري فقلت انبهك

نادر:ماشي يانور

نور ف نفسها :ياريتني مانطقت

طب اقول لمين دا مجنون ولو عرف هيقتلهم مافيش غير احمد اشوف هيعمل ايه

الحلقه الحاديه عشر

نور : الو احمد انزل قابلني في الجنينه حالا

احمد : في ايه

نور:ياعم خلص الكارت هيخلص هقولك تحت

احمد:يخرب بيت بخلك

نور:احمد ربنا اني ما خلتهاش missed

احمد:جيتي علي نفسك نازل اهو سلام

………………

احمد:في ايه خضتيني ايه جو الاكشن ده هنعمل مصيبه ولا ايه

نور:اه

احمد:خير

نور:الواد ادهم

احمد:اشمعنه

نور:انت هتدخلي قافيه

احمد:لابجد اوعي يكون عملك حاجه ولا غلس عليكي

نور:يقدر داانا كنت فضحت امه

خلينا ف المهم الواد ده واكل دماغ بيري واخر حاجه عاوز يجوزها عرفي والحوار ده
مايعملوش الا واد زباله لو كان عاوز يتقدم كنت وقفت معاها انما حوار عرفي ده
مشككني فيه وف امه الست سوسن

اكيد بيخططو للغلبانه دي وهي طيبه وهبله وكلمه  تجبها وكلمه توديها

احمد:اه فعلا هي طيبه وغلبانه جدا

نور:ايه ياعمنا خلينا ف سي زفت هنعمل معاه ايه

هيضيع البت ربنا ينتقم منه

دا تلاقيه عاوز يعمل كده عشان لو ابوها رفضه يمسكه من ايده اللي بتوجعه واحنا
عمرنا مانسيب بابا لكلب زي ده

احمد:سببهولي بقي بس خلي بالك منها واوعي تتهور

نور:انا قلتلها اصبري وهكشفهولك بس ماتطولش لتتهور مانت عارف تاثير سوسن دا اكيد هي اللي
مخططه دا كله ربنا يخدها هي وادهم وصافي ف يوم واحد

احمد:خلاص سلميها لله واحنا بنعمل خير عشان ننقذها واكيد ربنا هيوقف معانا

نور :هتعمل ايه  وهنا جاء نادر

نادر:ايه بتخططو تقتلوني ولا ايه

نور:بارتباك ابدا هنخطط لايه يعني انا ماشيه

نادر:البت دي مش مريحاني ومش مظبوطه اليومين دول اختك مالها يااحمد

احمد:مالها ايه ماملهاش عن اذنك

نادر:لا دا العيله كلها مش مظبوطه ياتري بتخططي لايه نور

……………….

بدا احمد.يذهب النادي كتير ويحاول مراقبه ادهم

حتي اكتشف ان لديه علاقه ببنت اخري ف النادي

احمد:حلو اوي الكلام ده والله ووقعت ف ايدي ياحلو

فاتصل احمد ببيري

معلش يابيري تعالي النادي فورا عاوزك ف موضوع مهم

بيري:ماينفعش اماترجع

احمد:لا دا لازم ف النادي وفورا

وصلت فورا للنادي فاستقبلها احمد

تعالي معايا ومش عاوز صوت  خالص

كان ادهم يختلي بساره ف احد الاركان المعزوله فاقتربت خلف الشجره لتستمع اليهم مع احمد

ادهم:ياحبيبتي والله ماحبيت غيرك

ساره:والست بيري

ادهم:شغل والله انتي عارفه ماما لما طار منها اونكل صفوت كانت عاوزه اي حد منا
لولاده فبس مؤقتا علي ماتلايم علي القرشين  واطلقها

ساره:وافرض ابوها ماوافقش

ادهم:مانا قلتلها نجوز عرفي عشان تبقي ف ايدي وابوها يوافق غصب عن عين امه

بيري لم تحتمل

اه ياغشاش ياندل ياسافل انا اسفه اني عرفت واحد.زيك  اياك اشوف وشك تاني واخذها احمد
الذي ماان وصل للسياره حتي ارتمت في حضنه تبكي ومنهاره ف البكاء

وهو لايدري ماذا يفعل

احمد:محرح بيري في ناس حوالينا معلش طب خشي ف العربيه واماتهدي خالص هنمشي

 

ولكن لا يدري لماذا هذا الشعور كان يحس انها طفله مسكينه لا حول لها ولا
قوه وكان يريد ان يحتضنها ولكن لم يستطع فهي ليست نور او ايمان كان فعل
هذا ولكن هذه لايحق له احتضانها لكنه مشفق عليها حقا

ثم سار بالسياره وتوقف عند محل ايس كريم واحضر لها نكهتها المفضله

بيري:ميرسي يااحمد انت طيب اوي ومتشكره ع اللي عملته معايا  انت ونور

اكيد هي اللي قالتلك

انا والله ماكنت هعمل كده ابدا

احمد:انا عارف ماتفكريش ف حاجه تاني ومالكيش دعوه بيهم خالص يابيري

لان خالتك دي هي العقل المدبر بدل مايوقعوكي ف مشاكل

 

 

الحلقه الثانيه عشر

اوصل احمد بيري للفيلا وطلعت تبكي في حضن نور

نور؛ مالك حبيبتي فيكي ايه

فقصت عليها ماحدث

نور:مايجبها الا راجلها ايوه كده يااحمد شغل عالي اوي اوي وبضمير

وانتبهت للتي تبكي

انتي بتعيطي ليه داربنا بيحبك انه بعده عن طريقك

احمدي ربنا مش يمكن مخبيلك خير كبير

نور:الحمد لله انا متشكره اوي يانورانتي واحمد مش عارفه من غيركو كان زماني ف مصيبه

نور:يابت احنا اخوات

وله مفكراني اخت اونطه دااحنا نعجبوكي اوي ياشابه

بيري:خلاص ياريا عب عال قام بالواجب وزياده

وضحكت الفتاتان

نور:بس انا عوزاكي تهتمي بلبسك شويه حبيبتي عشان ماتطمعيش الناس فيكي وربنا يسترك ف الدنيا
والاخره

بيري انا هعمل كده وهلبس طويل واتحجب ان شاء الله وفعلا ارتدت الحجاب ولبس محتشم
طويل وسعد بها ابوها جدا الذي كان يتضايق عندما يراها تلبس محتشم ثم تنتكس بسبب
خالتها ولا يريد قطعها منها حتي لا تلف عليها دون علمه فلذلك كان يطلق لها
الحريه لتكتشف بنفسها

وسعد جدا احمد برؤيتها بهذا الشكل  وزادها الحجاب نورا وعفه فهذا ماكان يتمناه ان يراها
بحجابها

………..

صفوت:انا مسافر يومين حبيبتي

صفقه ادويه للشركه عاوزه حاجه من باريس

مني:تروح وترجعلنا بالف سلامه

صفوت:الولاد اخبارهم ايه انا عارف اني رامي عليكي الحمل بس انتي ادها وادود

مني:كلهم بخير وراحو كليتهم ماعدا نور تعبانه شويه عندها مغص قلتلها ماتروحش وعملتلها حاجه دافيه
وسبت توتا نايمه جمبها لو عازت حاجه تبعتها

ونادر مش رايح دلوقت فنايم وانا هروح السوبر ماركت معاد الشوبنج بتاعي

صفوت:ماتبعتي الخدامين

مني:انا بحب اروح بنفسي واجيب الحاجه واتاكد من صلاحيتها

صفوت:خلاص براحتك

عاوزه حاجه من باريس

مني:عوزاك طيب ياحبيبي تروح وترجع بالف سلامه يارب

 

صفوت:طب يلا اوصلك ف سكتي واما تخلصي هبعتلك عربيتي بالسواق لما يوصلني

مني:ماشي يلا بينا

………………………….

نور:ااه ياماما الحقيني بموت

توتا اصحي ياتوتا شوفيلي ماما ولا حد من اخواتي

 

توتا:مالك نور

نور تبكي:تعبانه ياتوتا نادي ماما

توتاتعيط مش تعيطي نور

وقامت لامها لم تجدها ولم تجد اخواتها البنات

فدخلت جناح الشباب لم تجد غير نادر

توتا:نادل نادر قوم قوم

نادر:في ايه يا توتا بتعيطي ليه

نور تعبانه وبتعيط

نادر:نور فقام مسرعا ودخل غرفتها

وقد سمع بكاؤها وتاوهاتها

ففتح مسرعا

نور :يانهار اسوح  ياغبيه قلتلك ماما راحه تنادي ده ليه فقد كانت ناءمه بقميصها الجل
المعتاد وشعرها الاصفر الطويل علي المخده بجانبها واخر ماينقصها ان يراها نادر هكذا

نادر:بعد ان سرح فيها انتي بتموتي ومافيش فايده ف لسانك.الطويل

نور:بعد الشر علبا ان شاءالله انت

نادر:انا نسيت انا جاي ليه فنظر اليها وهي تتالم

نور:انت متنح كده ليه انا تعبانه اتصرف

نادر:اه صحيح تعبانه يابنتي انا لسه صاحي ع الصدمه مافوقتش مش مركز طب اعمل ايه
بقي انا دلوقت

نور :هات الغطا ده عليا بسرعه

فوضعه عليها ولكنها تصوت

نادر:بصي  بقي انا حاسس انها زايده ولو سيبتك اكتر من كده ممكن تنفجر وتموتي

وشال الغطا وحاول حملها

نور:هتعمل ايه اه

نادر:هشيلك اوديكي مستشفي ماحدش هنا غيري

نور:وانت عاوزني امشي كده يامفتري مش كفايه انت شوفتني هتعرضني علي امه لا اله الا
الله

هاتلي عبايني ونقابي

حاولت ان ترتديه لم تستطع ان ترفع يدها

نادر:طب انا هلبسك الايد دي وهي تحت وبعدين نلبس الايد التانيه هتتحرك وفعلا لبسها وجاء
يحملها مارضيتش وقالت هتمشي انزل قدمها وحاول سندها فصوتت فحملها بغيض

نادر:مش عاوز ماوحه بقي واخرسي بقي شويه

قال يعني عملت كل ده ووقفت معاكي ع الشيل بنات تشل حتي وانتي تعبانه مافيش
فايده ف عندك

ده  ارحميني بقي

نور:ااه انا مش ناقصاك اسكت انت وشوفلي ماما

نادر :بعد ان نزل بها واخبر الداده لو ماما جت انا ف المستشفي بنور اما
اعرف مستشفي ايه هتقابلني اتصل بيها

وادخلها السياره لتنام ف الخلف

نادر:هاا عامله ايه

نور:هعمل ايه ياذكي بموت هو انا كشفت ولا خدت علاج عشان اخف

نادر:لسان عاوز قطعه

 

 

الحلقه الثالثه عشر

وصل نادر لاقرب مشفي بسرعه جنونيه وحملها الي الداخل ليطلب ترولي ف الحال ويسلمها لدكتور
ليكشف عليها

نادر:هاا ايه الاخبار يادكتور  بقلق شديد

الدكتور:هو اشتباه ف زايده هنعمل اشعه ونشوف لو كده هنفتح العمليات فورا اي تاخير مش
ف صالحنا

نادر:طب بسرعه يادكتور

وينظر اللي تاوهاتها وبكاؤها

نادر ؛ معلش يانور استحملي ان شاء الله هتقومي بالسلامه

وفعلا بعد الاشعه اتضح انها زايده ولابد من عمليه ف الحال

الدكتور:انت اخوها ولا جوزها ولا مين

نادر:اه اخوها

طب شوف اجراءات الدخول والحسابات

نادر:طب بتقبلو فيزا كارد انا ابن الدكتور صفوت الجوهري صاحب اكبر شركه ادويه لو عاوز
كاش بس ندخلها واول امااطمن هروح اجيب الفلوس

ولو فيزا معايا

الدكتور:طبعا غني عن التعريف  لا عادي ممكن يقبلو فيزا

نادر:خلاص هنزل اخلص وخذ بالك منها يادكتور

الدكتور:ماتقلقش كده ان شاء الله خير هنجهزها علي ماتعمل الاجراءات

نور:ماما يانادر

نادر :اطمن عليكي بس وادور ع الموبايل باينه وقع ف العربيه وفعلا انهي كل شيء
وبحث عن لموبيل واتصل بمني واخبرها عن المشفي

 

نادر:ماتقلقيش هي ف العمليات علي ماتيجي تكون طلعت

اتصلت مني باحمد لتخبره لياتي معها

فاتي بامه مسرعا ليجد نادر واقف بالترنج وشبشب  وحاله مذريه فهو استيقظ عليها مسرعا  ولم
ياكل او يشرب

 

مني:روح ياحبيبي  انت حالتك تعبانه اوي واحنا هنا

نادر:لما اتطمن عليها انا بس هخش الحمام واغسل وشي واجي لحسن قومت ماغسلتش وشي حتي
لماتوتا جت قالتلي

مني:مش عارفه والله اقولك ايه اي حاجه ماتوفيكش حقك

نادر:عيب كده ياماما دي زي بيري انتي هتزعليني كده

رن الموبيل

مني:سلام عليكم

صفوت:انا وصلت حبيبتي عاملين ايه

مني :لم تستطع كتم خوفها علي ابنتها فبكت نور ف العمليات

صفوت:ليه حصل ايه

مني:زايده

صفوت:طب انزل

مني:لا حبيبي نادر كتر خيره قام بالواجب وزياده واحمد معايا

كان في هذا الوقت نادر اتصل بايمن يخبر ايمان بهدوء  وياتي بها

احمد:انا هتصل بايمان عشان ماتقلقش

نادر:لا انا اتصلت بايمن يقولها بهدوء عشان ماتقلقش

………..

ايمن :انتي فين ياايمان

ايمان:افندم عاوز ايه

ايمن:عاوزك ضروري  حالا

ايمان :في ايه قلقتني

ايمن:ياسيتي اخلص واطلعي قدام الكليه

وجرت مسرعه في ايه ياايمن

ايمن :اركبي

ايمان :في ايه

ايمن:مافيش نور تعبت شويه وودوها المستشفي

ايمان :ياحبيبتي يانور وبدات تنهار ف البكاء

وحاول تهداتها

ايمن:والله هي كويسه شويه تعب بسيط

ايمان:لا اكيد مخبي عني حاجه

ايمن :تصدقي انا غلطان اني قلتلك ومش ماشي الا اما تهدي

ايمان:خلاص انا هديت وديني لاختي

ايمن:لو عيطي  مش هوديكي

ايمان:خلاص بقي ياايمن وديني

ايمن :حاضر ياسيتي

الو ايوه يابيري فينك

بيري:انا خلصت وطالعه

ايمن:طب هعدي عليكي

واخذها التي اتخضت علي نور جدا  والحميع يدعون لها

وذهبت ايمان وبيري مسرعتين في حضن امهم

ايمان:هي فين

مني:لسه ف العمليات

ايمان :عملياات ليه

مني:زايده

ايمان وبيري:ياحبيبتي يااختي

نادر:هم اتاخرو اوي كده ليه وحاول يذهب بالقرب من غرفه العمليات يجد ممرضه او احد
يطمانه واخيرا انفتح الباب

الدكتور:الحمد  لله هي هتدخل العنايه  ساعتين ونوديها غرفتها

مني:الحمد لله روحو انتو ياولاد وانا هنا

الجميع لا طبعا لمانطمن عليها

 

 

 

 

الحلقه الرابعه عشر

خرجت للعنايه  ودخلت والدتها تتطمن عليها  وتطلع تطمنهم

مني:ياولاد هي كويسه   روحو انتو

الجميع لا لما تروح اوضتها ونطمن عليها

وبعد ساعتين ذهبت  للحجره وجري الجميع عليها للاطمئنان عليها وكانت قد استفاقت  وتنظر للجميع  وعندما
رات نادر بحاله المذريه كادت تبتسم تحت نقابها ولكن خفضت راسها واحس بخجلها لانها تذكرت
ماحدث ورؤيته لها وايضا وهو يلبسها ملابسها

 

مني:نادر ياحبيبي روح يابني انت من الصبح ومن غير فطار هتقع من طولك

نادر:والله ماتعبان ولا جعان انا مش ماشي ادينا قاعدين كلنا سوا لحد معاد الزياره اما
ينتهي

وعلي الليل

مني:انا هبيت معاها  وروحو كلكو  يلا وهاتي ياايمان بكره غيار لاختك وانتي جايه يمكن تخرج
بكره او بعده

ايمان :حاضر  ياماما

نادر:طب خد ايمان ياحمد وانت خد بيري ياايمن

وانا قاعد بره مع ماما عشا لو احتاجو حاجه من بره

مني:لا يابني روح انت ارتاح

نادر:داانا هعشبكي عشوه ملوكي انا وانتي لوحدينا

مني:ماتحرمش منك ياحبيبي

نادر:يلا ياشباب

احمد:عشوه ملوكي ايه بشبشبك ده دانت لو دخلت مطعم هيدوك حسنه لله

نادر:ياد المهم القالب مش بالمظاهر

احمد:بقي ده منظر مهندس دا بكتيره متسول

نادر ينظر لنور:البركه ف اختك دي قطعت خلفي خلاص

 

يلا بقي مش عاوزين رغي كتير انا عاوز اكل انا وامي ماحدش له دعوه بينا

فذهب الجميع وتبقي هو ومني  ذهب لياتي بالعشاء  ودخل اتعشي معها وبعدها

نادر:نامي بقي وانا هريح ع الكراسي اللي بره

مني:يابني روح ريح مش هحتاج حاجه خلاص

 

نادر:خلاص ياماما بقي انا مش ماشي يمكن يحتاجو علاج هتنزلي ف نص الليل

مني:ماتحرمش منك ياحبيبي

نور:اه

مني ونادر يجرو عليها

نادر:حاسه بحاجه اجيب الدكتور

نور:ااه تعبانه اوي ياماما

مني:معلش حبيبتي

نادر:هنادي الدكتور لو يديها مسكن اقوي

وفعلا نادي الدكتور

الدكتور:دا طبيعي مش عمليه مخضوضين ليه كده وهقول للممرضه تديها حقنه ف المحلول عشان تنام
وترتاح

نادر:ياريت يادكتور  لحسن شكلها تعبان اوي

الدكتور:انت قلبك خفيف اوي ياباش مهندس ماتخافش اختك بخير والله دي حاجه طبيعيه

نادر :طب انا طالع بره ونامي بقي ياماما هي بعد الحقنه هتنام والقي عليها نظره
اخيره وهي مغمضه العينين التي تظهر من النقاب

ونام علي الكرسي ف الخارج وف الفجر ذهب توضا وصلي وجاء لمني يوقظها لتصلي

مني:ماشي حبيبي من الارهاق راحت عليا نومه

هقوم اصلي اهو

نور:ماما انا ماصليتش

مني:طب بكره اوضيكي وصلي صلواتك

ولا اوضيكي وتصلي بعينك

نور:اه ياماما

نادر:انا هملالك الازايز الفاضيه وضيها بيها وهحطلك صندوق الزباله نزلي المايه عليه

مني:ماشي يابني

وفعلا فعل ذلك واعطاها وخرج

…………..

نادر:هي هتخرح امتي يادكتور

الدكتور:انهرده بليل لو مافيش حاجه حصلت يبقي تمام

نادر:ان شاء الله تبقي بخير

وف الصباح جاء الجميع

احمد:روح يابني بقي دااحنا شويه ونشحت عليك

نادر:ياعم انت مالك ومالي مش هاجي اشحت منك ارتاح بقي

مني:يابني انت هتقع من طولك خلاص

نادر:يعني خلاص الحفله عليا انهارده

ماشي زهقتو مني خلاص انا ماشي ارتحتو بقي

المهم بقيتي كويسه يانور

نور:الحمد لله احسن

نادر:انا ماشي عاوزين مني حاجه

الجميع:امشي بقي

………..

ذهب نادر لياخذ شاور ويرتاح ولكنه لم يستطع وبعد عناء نام قليلا واستيقظ ليذهب مره
اخري

مني:ايه اللي جابك تاني

نادر:الدكتور قالي هتمشي بليل جيت اخدكو

مني:ماهو احمد هنا اهو

نادر:زي ماجبتها ارجعها

 

 

 

 

الحلقه الخامسه عشر

الدكتوركتب خروج وصمم نادر توصيلهم  للبيت

واسندتها امها لتوصيلها

نادر:اشيلها

نور:لا  انا هسند علي ماما وعشان اخد ع المشي

وظل وراءهم حتي وصلت  للجناج وجاء الجميع ودخلو  الجناح دخلت امها  وايمان وبيري معها حجرتها
والشباب بالخارج

وخرج البنات وامها معها

ايمان :خلاص روحو انتو  واحنا معاها

ايمن :كنت عاوزك ف حاجه

ايمان:افندم

ايمن:المفروض  اننا ندرب ف شركه الادويه بتاعه بابا  لاننا هنمسكها بعد التخرج

ايمان طب مااحنا بندرب ف الصيدليه

ايمن:يعني شركه ادويه بتصنع الادويه ولا الصيدليه ثم ده هيبقي شغلنا وانا خلاص هتخرج وانتي
هتحصليني بعد سنتين

ايمان :ربنا يسهل

ايمن :انتي عارفه بابا بيسافر كتير ولازم نبقي بداله  ولو حد منا مشغول يبقي التاني
موجود

ايمان :خلاص ماشي عندك حق

ايمن:تصبحي علي خير

ايمان:وانت من اهله

………………..

اما نادر فذهب الي حجرته لا يستطيع النوم فتاوهاتها تمزق قلبه والي الان لا يعرف
لماذا فاحيانا لا يطيقها ويريد قتلها واحيانا لايستطيع البعد عنها

…………

بعد يومين بدات تنزل الحديقه وتحاول ان تذاكر مافاتها فقد احضره لها نادر من اصدقاءها

وجاءنادر ليراها:القمر بتاعنا عامل ايه انهارده

نور:الحمد لله

جزاك الله خيرا

نادر:طيب

نور:هو ايه اللي طيب اسمها جزانا واياكم

نادر:طيب

نور:لا مش طيب قول

نادر:ماشي ياسيتي جزانا واباكم

انتي فهمتي اللي جبتهولك ولا اشرحلك حاجه

نور:بحاول اهو

نادر:لو حاجه وقفت معاكي قوليلي

نور:ربنا يكرمك يارب

نادر:اه والله محتاح الدعوه دي بعد ماقطعتي خلفي يومها ومن افسد شيء فعليه اصلاحه

نور :وانا مالي ياخويا انت هتتبلي عليا تلاقيه مقطوع خلقه وهتلبسها فيا

نادر :بت يخرب بيت سنينك

والله اقولهم اني شوفتك وشيلتك واذلك قصادهم

نور:والله لو قلت حاجه لاقطع خبرك

نادر:يانهار  الوان ع الافترا يعني انقذ حياتك وتقتليني اهو ده خيرا تعمل شرا تلقي

نور:والله بحذرك يانادر اياك حسك عينك هيبقي اخر يوم ف عمرك

نادر:يابت وانا اقدر اقول امال اذلك بقي ازاي دي فرصتي هههه

نور :داانت بايخ ورذل وقامت وتمسك مكان العمليه بالم لتسير

نادر:اشيلك

نور:طب فكر تعملها كده  هي مره وعدت ماتحلمش بيها تاني

وقامت تمشي ببطء

نادر:هيحصل لماتبقي حرم نادر الجوهري

………………………..

انهي الجميع دراستهم واشتغل ايمن وايمان بالشركه

اما نادر فاشتغل بشركه مقاولات لمهندس ورجع من العمل ليجد نور تبكي ف الحديقه

نادر:مالك يانور  بقي نور اللي بتطلع قنابل من بؤها تعيط  وده مين قدر يزعلك

نور:سيبني ف حالي مش نقصاك

نادر :طب قوليلي يمكن احلها

نور:ماما مش عوزاني اشتغل وتقولي مجالي صعب وعمال وكده امال كنت باخدها ليه

نادر :بس كده

انا هقنعهالك تشتغلي ف الشركه اللي انا فيها وتبقي تحت عيني

نور بفرح:بجد يانادر

نادر:بجد يانور

وقامت سعيده دون حتي ان تشكره

نادر:اه ياجزمه

 

 

الحلقه السادسه عشر

نادر:كنت عاوز اتكلم مع حضرتك ياماما

مني:اتفضل ياحبيبي

نادر:اظن انتي واثقه فيا وعارفه بخاف علي نور اد ايه

مني:طبعا

نادر:طب ممكن تخليها تشتغل معايا وهتبقي تحت عيني وماتخافيش عليها من اي حاجه هاخد بالي
منها وف عنيا الاتنين مش معقول بعد مجهودها ده تقعد من الشغل

مني:خلاص يانادر ماشي

ذهب نادر مسرعا للحديقه فقد كانت تنتظر راي امها بعد مكالمته لها

نادر جاء وعليه اثار الحسره

مع الاسف

ووجدها حزينه فاكمل وافقت يابت فين حلاوتي بقي

نور:صحيح يااه وسرحت ومشت هيمانه دون ان تعيره اهتمام

نادر:اسفخس عليكي جزمه قديمه

انتي يابت فنظرت له

تجهزي بكره الصبح ومعاكي ورقك عشان اخدك معايا الشغل

نور:حاضر وجريت

………….

وف الصباح وجدها تنتظره ومعها كل الاوراق

واخذها لصاحب الشركه رجل اربعيني يكبرها اكثر من 20 سنه فدخل نادر ونور

فنظرلنور بتفحص واخذ يسالها واقترب يحاول ان يربط علي كتفها فجذبها نادر خلفه واعطاه الاوراق

فنظر ساهر له بابتسامه ساخره وفي نفسه يعني انت البودي جارد بتاعها هنشوف

ولم يعجب نادر بنظرات ساهر لنور مع انه يكبرها كثيرا ومتزوج ولكن نظراته لها جريئه
وهو رجل ويعلم هذه النظرات عندما تصدر من رجل لامره

فقال في نفسه ياريتني ماجبتك هنا يانور

ولكن اشتغلت نور مع نادر ف الشركه وعينه عليها داءما لا يتركها تغيب عن ناظره

 

………………………

ايمن :مش معقول هيفضل تعاملك ناشف معايا كده ياايمان

ايمان:يعني اعملك ايه اتحزم واقوم ارقص

ايمن:لا يا ايمان بس لمااتكلم ماتتجاهلنيش

ايمان :طالما مش ف الشغل يبقي مش مطالبه بالرد

ايمن :انتي عارفه مش هينفع معاكي غير ايه

ايمان:ايه بقي ان شاء الله

ايمن :نجوز

ايمان :انت اجننت انت اخويا

ايمن:لا مش اخوكي والدليل انك من ساعه ماشوفتك  وانتي ع الحال ده لو اخوكي ماكنتيش
هتبقي كده انا هريحك مش انتي مضايقه عشان حد غريب شافك كده اهو هيبقي جوزك
مش غريب

فلم تستطيع الوقوف امامه وجرت مسرعه

………………………..

احمد:بيري ممكن اسالك سؤال

بيري:اتفضل

احمد:انتي لسه بتفكري ف ادهم

 

 

الحلقه السابعه عشر

بيري:لا طبعا من ساعه ماعرفت حقيقته وانا كرهت نفسي عشان فكرت ف انسان حقير زيه
ولحد دلوقت بعاقب نفسي علي اني حبيته

احمد:احنا بشر ومعرضين كلنا نخطيء ونصيب المهم نتدارك اخطاءنا ومانتماداش فيها وبلاش قسوه علي نفسك
وافتحي قلبك للدنيا مش كل الناس وحشين بصي حواليكي هتلاقي ناس كويسين كتير

بيري:والله اتسدت نفسي ياحمد وبقيت شايفه الرجاله كلها زيه

احمد:دي عميه دي ولا ايه في ايه يابيري ماتفتحي مخك معايا بلاش القفل ده

بيري:انت بتلف وتدور علي ايه قلي علي طول انا مابفهمش اللف والدوران اديني المفيد

احمد:هو انا هديكي ملخص محاضره

دي مشاعر واحاسيس

بصي انتي عرفاني انا ماليش ف الكلام مع البنات وكده ومعرفش ازوق الكلام وبروح البيت
من بابه انا بس حبيت اعرف رايك عشان ماسببش لينا احراج

بيري:ايوه بقي رايي ف ايه

احمد:يخربيت غباءك دا كويس انك لحقتي اداب تصدقي اني انا اللي اتسدت نفسي وقفلت بعد
الحوار ده في ايه يابيري ماكنتي لماحه جرالك ايه عاوز اتجوزك

بيري:ااه مش تقول كده

ليه؟

احمد:تصدقي انا غلطان واستاهل ضرب الجزمه وسابها ومشي

بيري:احمد احمد استني

احمد:يشاور ياشيخه روحي عقدتيني منك قبل ماتحوزك

بيري:طب استني بس موافقه

فتوقف احمد ورجع امال عملالي فيها غبيه وحرقتي دمي ليه

بيري:بشوف صبرك وقوه احتمالك بس مع الاسف لا طلع عندك صبر ولا احتمال

احمد:دا كله والسنين دي كلها ومافيش صبر ولا احتمال

بيري:دا انت واقع من بدري بقي

احمد:وكنت بجنن لما اشوفك مع ادهم ولا لبسك بتاع زمان

بيري:بس هتقول لبابا ايه

احمد:والله ماانا عارف هو بيتعامل علي اننا اخوات

اروح اقوله يابابا عاوز اخطب بنتك اللي هي اختي

الراجل ممكن يتشل فيها

يلا ربنا يعينه بقي

…………..

ياباشمهندسه عاوزك نتناقش ف الرسمه يتاعتك بعد انتهاء العمل

نور:وليه مانتناقش حالا

ساهر:مش شايفه معايا شغل

ودا شغل مش لعب عيال هي ساعه بعد الشغل وخلاص

نور:حاضر ياباشمهندش

………..

نادر:مش هتروحي ولا ايه

نور:الباش مهندس قالي عاوزني ف شغل

نادر :ليه ان شاء الله واشمعنه بعد مواعيد العمل الناس مشيت هتقعدي لوحدك معاه

نور :دا راجل اد ابويا ومجوز هعمل ايه يعني اترفد عاوز يسالني ف الرسومات الي
عملتها

نادر:ومش قادر يسالك اثناء العمل

نور:قال مشغول

نادر:كان اجلها يوم تاني

نور:يوه يانادر اعمل ايه يعني

نادر :طب هستناكي ف العربيه تحت عشان الحارس قال ممنوع حد يستني هنا

نزل نادر ينتظر في سيارته في جراج الشركه

ووقف الحارس علي باب الشركه يمنع دخول احد

ودخلت  نور لساهر  وتركت الباب مفتوح

ساهر :بعد اذنك ثواني

وراح للحارس :ممنوع دخول اي حد والا هرفدك

ودخل مره اخري لنور واغلق الباب

نور قامت :لو سمحت ياباشمهندس افتح الباب

اقترب منها ساهر انتي خايفه مني ولا ايه وذهبت للباب مسرعه تفتحه فجذبها من طرحتها
فانخلعت بالنقاب في يده من شده الجذب

فاخذت نورتخبط  علي الباب ولا مجيب

نور:حرام عليك دا انا اد بنتك اتق الله

وتخبط علي الباب ليجذبها اليه و.

 

 

الحلقه الثامنه عشر

جلس نادر بسيارته ينتظرها ولكنه قلق عليها

نادر:وانا هقعد هنا وهي فوق معاه قلبي مش مطاوعني

طلع مسرعا عله يقنع الحارس الذي رفض بشده واثناء هذا استمع لخبط وصراخ فاشتبك مع
الحارس الذي قاوم باستماته حتي وقع علي الارض بعد ان نال نادر من الضربات مانال

ودخل مسرعا يفتح الباب بكرسي ويحطمه لتندفع في احضانه تختبي وتدفن راسها في صدره وتبكي
بكاءا شديدا

اما نادر فاحتضنها بذراع والاخر ناول به ساهر بوكس ارقده ارضا

نادر:انت احقر انسان شوفته ف حياتي

احنا مستقيلين مايشرفنيش اشتغل عند واحد زيك

واخذ نقابها من علي الارض وجاء ليتحرك معها وجدها مغمي عليها فحملها ووضع النقاب عليها
كساتر فقط لها ونزل بها للسياره بحث عن برفانه وحاول افاقتها اما بضرب الاقلام  
او البرفان الي ان استفاقت

نور:انا فين

نادر:انتي ف عربيتي

وتذكرت ماحدث فبكت

نادر:بحبك يانور عيني

نور:توقفت عن البكاء انت بتقول ايه انت ناسي اننا اخوات

نادر:انتي لاعمرك كنتي اختي ولا انا اخوكي مش معقول مش حاسه بده من زمان

ويكون ف علمك مافيش شغل تاني

نور بتبوز بضيق

نادر:مش عاوز البوز ده اللي هقطعه بسناني

نور:انت قليل الادب و….

فقاطعها نادر وسافل وعاوز تربيه حفظنا الاسطمبه دي غيري ياماما خليكي متجدده

وتذكرت انه يراها

نور:يانهار نقابي

فهداها نادر مش انتو عندكو لماعريس بيجيلك بتشيلي نقابك اعتبريها رؤيه

نور:انتو مين هو انت شايفنا  من قبيله خزاعه

ااتبعت دين جديد يارجل

نادر:يخربيت شيطانك يابت انتو المنتقبات يعني

نور:بس انا لسه ماوافقتش

نادر:نعم ياختي مش كفايه هستر عليكي بعد الفضيحه دي

نور:نعم ياحبيبي لا ياخويا كتر خيرك انا لسه بخيري دا هو بس شد النقاب بالطرحه

نادر:ودي حاجه بسيطه حد غيري يشوف وش وشعر مراتي انتي اتهبلتي دي تضيع فيها رقاب

نور:وانت مفكر اوافق بيك اصلا

نادر :انتي تطولي اصلا تبقي حرم نادر الجوهري

دا انتي  يبقي ربنا بيحبك

نور:ياسلام

نادر:يابت بحبك لما استويت ويلا بينا بقي بدل ماتهور

نور:طب اتهور كده وانت تتعور

نادر:ودا باماره ايه بقي

راجل لو نفخت فيه اطيره مااستحملش بوكس رقدته وانتي كنتي مش قادره تفلفصي منه

نور:هو بس خادني علي خوانه لكن دلوقت انا مستعده

نادر :طب يلا ياهبله بس المشكله دلوقت هروح اقول لامك لو سمحتي ياماما عاوز اخطب
بنتك  الي هي بتعتبرنا اخوات

ربنا يصبرها ع الصدمه دي

 

 

 

الحلقه التاسعه عشر

نادر:بس انا مستغرب رده فعلك لما لقيتي نفسك من غير نقاب انتي ناسيه اني شوفتك
قبل كده وشوفت اكتر من كده لما كان عندك الزايده

نور:بس كنت مريضه وليس علي المريض حرج

نادر:والله امشي بلبوص بقي وقولي ليس علي المريض حرج

نور:اعملك ايه ماانا قلت لتوته حد من اخواتي او ماما راحت الغبيه ندهتك انت

نادر:وهي لقت غيري ف البيت

يلا بقي تعالي جمبي انا مش الشوفير بتاعك

نور:لا انا دفيت المكان

نادر:ايه موضوع دفيت المكان ده انتي راقده علي بيض وهتفقسي

ربنا يصبرني

دقت ساعه العمل

نور:زنقه زنقه دار دار

نادر:اه والله مزنوق اوي

نور :اتلم يانادر احسنلك  ثم نظرت اليه يانهار اسوح ايه اللي شلفطك كده داانت اللي
ضربته

نادر:انتي ناسيه الحارس اللي طحنا بعض بره

نور:طب استني واحضرت منديل تمسح له الدماء وتطهرها بالبرفان

نادر:اتخضيتي عليا ياحبيبتي

نور:لا طبعا بس هتقولهم ايه

نادر:تصدقي انتي رخمه اللي هامك هقولهم ايه هقولهم خناقه  هقول ايه يعني

نور:طب يلا بقي اتاخرنا

 

نادر نزل من جانبها وساق عربته للبيت وعندما سالوه عن سبب الاصابه قال مجرد خناقه
بسيطه

……………….

في جناح الشباب جلس الثلاثه ف الليفنج

نادر:انا عاوز اجوز نور

احمد:وانا عاوز اجوز بيري

ايمن :وانا عاوز اجوز ايمان

نادر:يانهار مش فايت وانا اللي مفكر انا لوحدي وحامل هم بابا وماما اما اقولهم دا
هيجلهم شلل رباعي كده

احمد:بس انتو ازاي عاوزين تجوزوا اخواتي وانتوا بتشوفوهم اصلا

نادر :انا حبيت عندها وشقاوتها

احمد:لاحظ انك بتكلم عن اختي

نادر:مانت هتجوز اختي قلتلك حاجه

ايمن:الحمد لله انهم نسيوني وسط الزحمه دالو قلت اني شوفتها ايمان تقتلني

احمد:وانت ياسي ايمن

ايمن :انا ابدا اصلها جد اوي زيي

نادر:لما احنا بنعمل  ف بعض كده امال بابا وماما هيعملو ايه شوفو بقي احنا عاوزين
نتحد ونخش عليهم ضربه رجل واحد

ايمن :ايه ياعم جو الكفار ده ناقص نحمل السيوف ونروح

نادر :والله مااستبعدش مانا هجوزها يعني هجوزها

………….

ف الليفنج للبنات

نور:نادر عاوز يجوزني

ايمان :وايمن عاوز يجوزني

بيري:واحمد عاوز يجوزني

ضحك الثلاثه

ايمان :وانا اللي مفكره لوحدي وحامله الهم واقوله اختك ومش اختك

نور:كانت علي طرف لساني حتي شوفي

بيري :وريني كده لا شكلها اتنترت لما اكلمتي

ايمان:لا بجد ماما وبابا رد فعلهم ايه ف الموضوع ده هم من الاول قالو انتو
اخوات

نور:شعارفه

ممكن مايوافقوش يالهوي دا نادر ممكن يصور قتيل دا مجنون ويعملها سوري يابيري هو اخوكي
بس مجنون دي الحقيقه اللي لازم تعرفيها ومخبينها عنك من زمان

ايمان:شوفو بقي احنا ولا اكننا نعرف حاجه هم ف وش المدفع ويتصرفو

نور:لا واسيب نادر لوحده ف المعركه دا يولع فيا بعد المعركه لازم  اقف جمبه

ايمان:دا حب بقي ودا من امتي

نور:لاحب ولا نيله دا رد جمايل مش اكتر

اهو الحق اجوزه قبل مايجراله حاجه بسببي

بيري:دا الموضوع كبير كبير باينه

 

 

 

الحلقه العشرون والاخيره

نادر :مابدهاش بقي يلا ياشباب هجوم ع الوالد والوالده وليلتنا فل ان شاء الله يانبيت
خاطبين يامطرودين

ذهبو خبطو علي جناح البنات عشان يلبسو ويحصلوهم وعلي جناح امهم وابوهم وقالو منتظرنهم تحت

…….

صفوت:خير الولاد عاوزين ايه

مني:والله ماعرف نلبس وننزلهم

 

……..

نزلت مني وصفوت ووجدو الاسره جميعها الشباب والبنات

صفوت :خير ياولاد

ايمن :بصراحه يابا عاوزين نجوز

صفوت :كويس اوي انا بتحايل عليكو من زمان واتتو اللي رافضين

نادر:هو مش رفض بس تاجيل للمواجهه

صفوت :ليه انتو هتجوزو مين

ايمن :ايمان

احمد:بيري

نادر:نور عيني اقصد نور

نور:يخرب بيت جنانك هتفضحنا اشمعنه انت اللي مسحوب من لسانك مانطقو الاسم وخلاص لازم تبروزه

الاب بصدمه:ودا من امتي ان شاءالله بقي انا اللي مستامنكو علي بعض تحبولي اخواتكو

احمد:اولا ف الشرع مافيش حاجه اسمها اخوات الا اخوه الدم او الرضاعه انما مافيش راجل
غريب عن واحده ويبقي اخوها شرعا تجوز له وتحل له يبقي مش اخته

نادر:ثانيا احنا فعلا حافظنا عليهم من اي حد غريب بس حبناهم احنا

نور :ياريت ماتنطقش ف القاعده دي علي ماتخلص لان هننطرد كلنا بره

ايمن :اعتبرنا عرسان اغراب بنتقدم لبناتك انا صيدلي وماسك شركتك

احمد:وانا محاسب وماسك شركتك

نادر:وانا مهندس صايع لسه مستقيل بس هعمل شركتي الخاصه  ويمكن اشغل نور لما تبقي مراتي
معايا

ومال عليها لان كان علي طرف كنبه وهي طرف الكنبه اللي جمبه

حتي لما اغتصبك ابقي جوزك مش غريب

نور:اتلم وماتفكرنيش بالليله السوده دي

 

الاب وينظر للبنات

وانتو رايكم ايه

البنات :اللي تشوفه يابابا

الاب:لا والله دا انتو مطبخنها سوا

مني:بصراحه انا مش هلاقي زي ولادي لبناتي

صفوت:والراس الكبيره كمان معاكو

يعني انا اللي هعترض ع البركه ياولاد

انا عامل لكل ولد فيلا ومجهزها ومنتظر اليوم ده وكويس اني ماعملتش للبنات قلت دول
مع اجوازهم اهي مصلحه يبقوا عايشين ف بيت ابوهم بردو  عشان لو حد فكر يزعل
بنت من بناتي هكرشه من الفيلا وتقعد هي مفهوم

الشباب :واحنا نقدر بس وصيهم هم علينا

………

واقيم حفل كبير ولكن الحريم وحده والرجال وحدهم والعريس الذي يدخل لزوجته العرايس تتنقب الباقبه
ماعدا احمد الذي دخل قبل اخواته وقبل زوجته وخرج اما نادر كان يريد جزء ثالث
ياخذ زوجته فيه براحتهم وانطلق كل عريس يحمل عروسه لفيلته فقد كانو ثلاث فلل متجاورين

……………….

دخل احمد ببيري فيلتهم يحملها وتوضاو وصلو وبداو  حياتهم فالاثنين هاديين وشخصيتهم متقاربه

 

 

اما ايمان وايمن فحملها الي فيلتهم اخيرا ياايمان هشوفك من غير ما تصدري الوش الخشب
ف الرايحه والجايه

ايمان :جرا ايه يادكتور وش خشب ايه ماتحترم نفسك.

ايمن :بلا دكتور بلا زفت يلا يابت ده انا استحملت  منك مالا يطيقه بشر وجذبها
اليه طب براحه بس عليا

ايمن :ايوه كده اتعدلي يلا نتوضي ونصلي الاول وبعدين نكمل

………………..

نادر :اخيرا يانور عيني

نور:عاوز ايه فسح فسح عاوزين نصلي

نادر:مانطلع عمره احسن

نور:احنا هنهرج ولا ايه

نادر:جرا ايه يابت وانا جاي مقابله للوظيفه

يلا بقي دا انا مستوي وجذبها مش شعرها

يظهر الذوق مابيجبش نتيجه انا غلطان اني محترمك.لدلوقت

نور:طيب طيب بس نصلي

نادر:طب مانخلص الاول ونتهجد سوا براحتنا

نور:ماينفعش ياحلو نبدا بالصلاه مش نختم بيها

نادر:خلاص المره دي بس هتنزل لكن المره الجايه لاممكن ابدا

نور:ايه التخلف ده ماهي مره واحده بس انت كل مره هنقعد نصلي قبلها هههه

نادر:يلا ياغبيه قدامي نصلي

…………………………

وبعد سنتين

نور:ابنك ده طلع عيني

طالع صايع وقليل الادب لابوه ويمسك بنت ايمان عاوز يبوسها من بؤها وايمان مابتحبش كده
 شكله هيعملي قطيعه مع اختي بسببه

نادر يجذبها من خصرها :بقي هو صايع وقليل الادب لابوه

ولا طلع عينك زي امه ماهي مطلعه عين اللي جابو ايوه

طب تعالي وانا اوريكي الصياعه وقله الادب علي اصولها

نور:لا يانادر اعقل انا اسفه داانت جميل  الاكل ع النار هيتحرق ياراجل

نادر:يولع  دقت ساعه العمل  زنقه زنقه

…….. ..     ……………

مني:سبحان الله ارزاق ومقسمها صاحب الملك

يجبني انا وولادي عشان لهم نصيب ف ولادك

ربنا يرزقك ويوسع عليك يارب

وفي السماء رزقكم وماتوعدون

صفوت:وانتي عندي اكتر من الرزق مافيش اجمل من الزوجه الصالحه

مني:طب يلا توتا جهزت من بدري عشان نزور الولاد اخواتها وحشوها

 

قصة ارزاق في فيلا كبيره يقطن صفوت وزوجته واولاده ايمن ونادر وبيري Unnamed File 6

  • ايمن امين قصة بيري
  • الجزء اول من قصه اكنكو
  • انا ارمله سعودية وقصتي مع حارس البستان
السابق
قصة اخت تنجب من اخوها ثلاثة اطفال بمعرفة الام برنامج صبايا الخير 2024
التالي
دموع ليلة الدخلة وانتقام الفتاة قصة حقيقية