قصص مثيرة قصص اثارة

قصه الامير والكبير , احيانا تكون السعادة امامنا ونلفظها ولا ندركها

قصه الامير والكبير - احيانا تكون السعادة امامنا ونلفظها ولا ندركها Unnamed File 2 211X300 1

قصه الامير والكبير

احيانا تكون السعاده امامنا ونلفظها ولا ندركها احيانا الا بعد فوات الاوان الا من  اسعده
الحظ  وادركها

الامير والكبير

الحلقه الاولي

في قريه من قري الصعيد قاسم شاب 35 عام هو كبير عائله الهراوه بعد وفاه
والده

مع ان عمه موجود ولكن هو من اصبح خليفه والده لان عمه مقعد ولكن من
الممكن يقف علي عكاز

فلا يستطيع مباشره العمل ف الاراضي وما الي ذلك ففوض ابن اخيه  الذي يعتبر زوج
ابنته المستقبلي فهو مكتوب كتابه علي الدكتوره راويه خريجه طب بيطري وهي تؤجل دائما الزواج
اما لحين الانتهاء من الدراسه او للتقديم للدراسات العليا

وقد جاءت من القاهره بعد حصولها علي الماجستير

اما قاسم فهو خريج حقوق ولكنه هو الحاكم الناهي ف العائله يحتكم له الكبير والصغير
بالبلد

وحكمه نافذ علي الجميع

اما الدكتوره راويه فنظرتها اليه انه متخلف همجي لانه تربي ف الصعيد ولم يعش حياه
المدن وقد كتب كتابها منذ ان كانت ف الثانويه وهي صغيره وقبل دخول الجامعه وقبل
ان تصبح دكتوره ومعها ماجستير

والجميع يعيشون في بيت العائله جناح بسلم علي اليمين لعمه وعائلته وجناح الشمال بسلم خاص
لقاسم وعائلته

……………….

الحاج ابراهيم:اظن كفايه كده وتتزوجي بن عمك صبر عليكي كتير

راويه:لا يابابا انا مش هجوزه الجواز مش بالعافيه

ابوها:انتي اتجننتي يابنت عاوزه تحطي راسنا ف الطين علي اخر الزمن  وقام مستند علي عكازه
برفع يده عليها فوقف بينهما قاسم بهيبته وعباءته التي يرتديها علي قميصه وبنطاله او علي
جلبابه احيانا فتزيده هيبه وامسك يد عمك

قاسم:هتضرب مرتي قدامي ياعمي ولا ايه مش راجل قدامك عاد

هدي اعصابك من ميتي بنسمع لكلام الحريم ولا ناخد علي كلامهم دول ناقصات عقل ودين

ونظر اليها اللي عاوزينه احنا اللي هيتعمل مافيش حريم لهم راي عندينا

انا رايح الارض تؤمرني بشيء ياعمي

ابراهيم:لا ياحبيبي الامر لله

راويه:ايه التخلف ده

ابراهيم:اتلمي  والله هو اللي رحمك من يدي

عاوزه تفضحينا وتجبلنا العار

راويه:هو لما ارفض الجواز منه اجيب العار

ابراهيم:سلو عيلتنا البت لابن عمها ومكتوب كتابكوا من زمن تاجي دلوقيت ويطلقك الناس تقول شاف
حاجه بطاله عليكي ولا ايه دا اني اقتلك واداري عاري بيدي قبل ما تفضحيني ف
وسط العيله

 

وذهبت الي عيادتها التي في جنينه البيت جمب الاسطبل والزرايب فهي فاتحه عياده لبهايم القريه
عباره عن حجرتين ف الجنينه

فذهبت اليها فهي لا تحس بالراحه الا هناك فالحيوانات احيانا افضل من البشر

وكان ف الاسطبل يطعم فرسه فهو يستقل الفرس للمرور علي الارض وعنده سلالات من الخيل
لانه يتاجر بها  فاطعمهم واخذ فرسه لتجده يخرج من الاسطبل منطلقا علي فرسه حتي انها
كادت تقع ولم يعيرها اهتمام ولا ينظر لها

راويه:متخلف همجي قليل الذوق

 

 

الحلقه الثانيه

وجدت رساله تاتي لها من اكونت اسمه الامير

ازيك يادكتوره عامله ايه

روايه:انت مين وتعرفني منين

الامير:انا اعرفك جدا واعرف كل حاجه عنك يمكن انتي ماتعرفنيش بس انا اعرفك جدا جدا
فوق ماتتخيلي

راويه:وعاوز مني ايه سيادتك

الامير:مش عاوز منك حاجه خالص انتي اللي هتحتاجيني كتير ف حالتك دي وهتلاقيني مستمع جيد
لكل اللي هتقوليه ومش هيخرج الكلام بينا لاي حد

حتي لو مش مقتنعه بكلامي دلوقت انا عارف انك هتدوري عليا وتكلميني عشان تحكيلي اللي
حصلك ومبروك مقدما ع الجواز

راوايه:انت ازاي عرفت اننا كنا بنكلم ف موضوع الجواز

الامير:مش قلتلك اني اقرب مايكون لكي واعرف اللي بيحصل واللي هيحصل

راويه :وايه اللي هيحصل

الامير:دايما مستعجله كله بوقته يادكتوره لما يجي اوان الحاجه هقولك

راويه:طب ممكن اعرف انت مين

الامير:مسيرك تعرفي بس حاليا خليني الامير

ومش هوصيكي لو احتاجتي اي مشوره مني هتلاقيني صديقك وقت ضيقك

سلام دلوقت

وتركها في حيرتها من هذا الامير الذي يعرف عنها كل كبيره و صغيره

ودخلت عيادتها التي ترتاح بها وتحب عملها جدا وف الليل كانت عندها ولاده متعسره لبهيمه
وتحاول جذب المولود ولا تستطيع هي والعجوز صاحب البهيمه وقاسم كان قادم يدخل فرسه ف
الاسطبل فسمع الاصوات فدخل للاطمئنان فوجد هذا الوضع فخلع عباءته

وسعي وجذبه بقوه فوقع علي الارض وعليه العجل الصغير  فمسح عليه بحنان واعطاه لصاحب البهيمه
وخرج يغسل نفسه علي الطلمبه التي بالخارج ودخل ياخذ عباءته فاستوقفه صاحب البهيمه متشكر يا
قاسم بيه لولاك كان مات العجل وماتت البهيمه ربنا يرضي عليك ويكرمك

قاسم:وانا عملت ايه بس يا راجل ياطيب اي حد هيعمل الي عملته دي روح كيفنا

واخذ العباءه وذهب ليغتسل ويغير هدومه

وبعدها  ذهبت لتجده يجلس مع ابيها يتشاورون في امور الارض

راويه متشكره وكادت تمشي

فجذبها من يدها

انا اللي عملته عشان البهيمه مش عشانك يعني البهيمه هي المفروض اللي تشكرني

فنظرت اليه بغيظ وطلعت مسرعه

 

 

 

الحلقه التالته

وجدت رساله من الامير

لو مفكره انك انتي بس اللي مش عوزاه هو كمان مش عاوزك لكن هو الكبير
ودي عادات وتقاليد ماينفعش يكون مسؤل عنها وهو اللي يكسرها حاولي تقربي منه وتفهميه

راويه:وانا اقرب منه ليه اصلا وانا مش عوزاه دا حتي بشكره يرد رد سخيف زيه
قليل الذوق ده

الامير:يعمل ايه انتي مش جرحتي كبرياءه ورفضتيه لازم يردلك القلم قلمين

راويه:يتفلق ولا هيهمني منه

وانت عرفت كل ده ازاي انت بتراقبني ولا مركب كاميرات وبتجسس علينا

الامير:وليه مااكنش فرد ف العيله او صديق والكل بيحكيلي اللي بيحصل

راويه:وغرضك ايه من دا كله

الامير:ولا حاجه مجرد صديق تشكيله وقت الضيق ويخفف عنك وينصحك زي ماهو  بيشكيلي منك

راويه:وهو كمان بيشتكيلك مني

بيقولك ايه

الامير:دي اسرار زي مابحكلوش اللي بتقوليه عنه مش هحكيلك اللي بيقوله عنك

…………………

سمعت اصوات عاليه فوقفت فوق تشاهد هذا المشهد كان يحكم بين احد اقاربه ورجل كبير
ف القريه

قريبه:هو اللي غلطان ياقاسم

فهب واقفا قاسم وبحزم لما هو غلطان جاي تحتكم ليا ليه عاد طالما جيت ليا
يبقي اني اللي احكم وكلامي سيف علي رقبيكوا

الراجل ده احترمني وجه كبرني ويحتكم ليا كان ممكن يقدم الاوراق والمحكمه تسجنك كمان ودلوقت
ترجعله ارضه وفوقها نص الشرط الجزاءي ومعلش ياعم الشيخ هناجي عليك شويه مرضي لو مارضيت
اني بدفع من جيبي النص الباقي

 

الرجل الكبير:مرضي ان شاء الله اني قلت مش هيخلصنا من المشكل ده الا قاسم بيه

قاسم:وانا لولا عارف ظروفه كنت جبتلك الشرط الجزاءي كله بس من لا يرحم لا يرحم
فلازم نشيل بعضينت

الراجل:ربنا يرضي عليك ياولدي

ومشي الجميع

راويه:عاملي فيها مصلح اجتماعي

 

 

 

الحلقه الرابعه

في يوم قدم قاسم ووضع حصانه ف الاسطبل ليجد رجل عجوز يخرج من عند الدكتوره
باكيا

قاسم:خير ياعم الحاج بتبكي ليه

فسمعت صوتهم راويه وخرجت تنظر ماذا يحدث دون ان يراها احد

الرجل العجوز:بهيمتي اللي حيلتي ماتت هي اللي بناكل من خيرها ااكل عيالي منين

قاسم:دا اللي مزعلك طب تعالي معايا وفتح زريبته نقيلك احلي بهيمه وعشر كمان عشان نبدلك
خير من بهيمتك باذن الله ويجعلنا مفتاحا للخير مغلاقا للشر

فكاد الرجل يقبل يد قاسم الذي سحبها

احنا ناقصين ذنوب ياعم الشيخ واخذ الرجل بيهمه عشر اي حامل وذهب فرحا بعد ان
كان باكيا

راويه:ياسلام اراك توزع من مال امك

…………..

تحدد موعد الزفاف

واخذ العريس عروسه لغرفتهم

راويه:لو قربتلي هقتلك

قاسم:ومين قالك اني عاوزك اصلا اني اجوزتك عشان دي تقاليدنا ولا يمكن ابقي اني الكبير
اللي بيحافظ عليها واكسرها

روايه:طب ماتطلقني

قاسم:اطلقك وارميكي لهم عشان يقولو مالقهاش بكر ويقتلوكي

روايه:انا اشرف منك ومن عيلتك كلها فلم تجد غير قلم علي وجهها

قاسم:صوتك يعلي تاني قدام جوزك هجيب خبرك هي ظاطط ولا ايه اذا كنتي نسيتي عادتنا
وتقاليدنا اني هربيكي من اول وجديد

راويه:انت تربيني

قاسم:واكسرلك دماغك ده كمان غوري من خلقتي بدل ماموتك ف يدي مش طايق اشوفك

ومسك سكين وقطع يده وانزل الدماء علي محرمه  ثم ربط يده بمنديل وهي تنظر بدهشه
ماذا يفعل ثم اخذها والقاها علي الناس بالخارج

راويه:انت عملت ايه وازاي تعمل كده ف ايدك لازم تتطهر

قاسم:مش لازم الخلق اللي بره يعرفوا اني دخلت بيكي ولا ياجو يكلوكي

راويه:تخلف هات اما اطهرلك الجرح

قاسم:انتي يادكتوره البهايم

راويه:بهايم ولا بشر مش هعرف اطهر جرح  احيانا البهايم بتبقي افضل من البشر

جاهل متخلف

قاسم  :شكلي هقتلك وادفنك الليله اتقي شري انتي ماتعرفيش اما صبري ينفذ ممكن اعمل فيكي
ايه

انتي هتعيشي هنا زيك زي اي كرسي وانا هجوز عليكي واحده تعرف تحترم جوزها كويس

راويه:تبقي تطلقني

قاسم:انا مش هطلقك الا اما يجيني مزاجي ولو وصلت اني اربطك زيك زي الكلبه ف
رجل السرير هعملها

ولو طلعتي صوتك ولا اتنفستي قدامي معرفش ممكن اعمل فيكي ايه يلا اتخمدي جبر يلم
العفش

 

 

الحلقه الخامسه

الامير:مبروك ياعروسه

راويه: مبروك ع الخيبه التقيله هيفضل ف نظري همجي متخلف

الامير :مش يمكن بيحبك وانتي اللي مش حاسه

راويه :ودا يعرف يحب دا يشخط وينتر مفكر انه ف العصر الحجري

ربنا يصبرني ومش انا اللي اقتله

……..

راويه:انا مش عارفه ازاي عامل نفسك راجل وقابل تعيش مع واحده مش طيقاك

قاسم امسكها بغيظ:انا راجل غصب عنك واكبر شنبات البلد بيقفوا يرتجفوا قصدادي مش هتيجي انتي
ياحته مفعوصه وتقلي ادبك الحرمه اللي ماتحترم راجلها تبقي حرام فيها الوكل تبقي زي خيل
الحكومه لماتبرك تنطخ بالنار

روايه:اسلوبك ولا كانك عاشرت بني ادمين

قاسم:مش اني حيوان وانا هوريكي الحيوان ده هيعمل فيكي ايه ياحيوانه ودخل بها وبعدها

عشان تعرفي انك ماتسويس واللي عاوزه اقدر اخده بسهوله بس انتي اللي ماتلزمنيش

راويه:وانت مفكركده بتكسرني بيزيد عندي انك متخلف

قاسم:يعني مش هتهمدي الا اما اقتلك

اتا ماشي بدل مااصور قتيل

……………

ذهب واخذ فرسه يتجول ف الليل

وذهبت تتجول في جنينه المنزل وهي تبكي من فعلته بها واسلوبه معها

الامير:بتعيطي ليه

روايه:وانت ايه عرفك

الامير:هو قالي علي استفزازك له وعملته قلت اكيد بتسحي دلوقت

راويه:بيتفاخر قدام اصحابه بعملته الهمجيه

الامير :بالعكس هو مضايق بس انتي اللي اجبرتيه علي كده بسبب اسلوبك معاه

راويه:دا عاوز يجوز عليا وحتي مش راضي يطلقني

الامير:حقه طالما مراته مش مريحاه

راويه:خلاص يطلقني

الامير :بس هو بيحبك

راويه:دا مايعرفش الحب ابدا كل شيء عنده بالغصب واوامر ورايه هو اللي يمشي انا مش
عوزاه

الامير:يعني احاول اقنعه يطلقك هترتاحي كده

راويه:ايوه انا مابقتش عوزاه

الامير:يعني كنتي عوزاه الاول

راويه:لاا انت عاوز ايه انت كمان

وقفلت

فوجدته قادما بفرسه وسيده تبدو من هيئتها غلبانه استوقفته

السيده:بيتنا هيتخرب ياسي قاسم وهيحجزو ع الارض مالقتش غيرك الجا له

قاسم:عدي عليا انتي و اللي واخد عليكو الوصلات وان شاء الله خير

فحاولت الاختفاء حتي دخل يدخل فرسه ودخلت الي البيت فكان دخوله وراءها وراي ابوها يجلس

فنادي عليها

قاسم:راويه فنظرت اليه

راويه:عاوز ايه

قاسم:استني هنا ندخل سوا عشان منظرنا قدام البيت ماحدش يعرف عنا حاجه

راويه:دا اللي يهمك منظرك

قاسم:اتلمي بدل ماتهور عليكي قدامهم خلي الكلام ده ف اوضتنا

ودخلا لابوها فعندما شاهدهما

مبروك ياولاد

راويه :مش نفذتو التخلف اللي ف دماغكو

وقام ابوها ليضربها

قاسم:عمي دي مرتي هو اني مش راجل قدامك ولا ايه  مالكش صالح بيها اني بتفاهم
معاها

يلا علي اوضتنا

راويه:انت عاوز مني ايه طلقني انا مش عوزاك

قاسم:هطلقك بس لما يجي الوقت المناسب ولحد الوقت ده تحترمي نفسك معايا وماسمعلكيش نفس

وجوزك تشيليه فوق دماغك وقدام الناس لو اتكرر اللي حصل مع ابوكي ده لهتشوفي اللي
عمرك ماشوفتيه ومش هطلقك واسيبك معلقه زي البيت الوقف لا طايله سما ولا ارض واجوز
واحده تدلعني وتروقني وتحترم جوزها بصحيح

راويه:هاتلك بهيمه من البهايم اللي هنا ماهي دي اللي تنفع معاك

ماشي يابهيمه والله لاوريكي اما كسرت نفوخك ده وفعل بها مره اخري

قاسم:اما اشوف اخرتها معاكي يااني  ياانتي

……………..

الامير:ليه بتتعمدي تستفزيه ماكان وافق هيطلقك لازم قله الادب

راويه:هو اللي مستفز وقليل الادب وسافل بكرهه بكرهه

وقفلت واخذت تبكي فلا احد يفهمها او يحس بها

 

 

الحلقه السادسه

:ذهبت تتجول ف الصباح ف الجنينه لتجد.السيده ورجل معها يذهبان لمكتبه المطل ع الجنينه فذهبت
لتري مايحدث

فوجدت الرجل معه الوصولات فاخذها منه ودفع له المبلغ وقال لها الوصولات عندي منين مايجي
فلوس سددي براحتك

فشكرته ودعت له كثيرا وخرجت

فقد استحق بجداره لقب الكبير رغم صغر سنه

………….

راويه :اشمعنه كويس مع الناس كلها ومعايا انا متخلف وهمجي بالشكل ده

………………….

بعد فتره كانت في عيادتها وهو يدخل  الاسطبل

فسمع من يقول يادكتوره يادكتوره

فدخل عيادتها ليجدها مغشي عليها

فحملها الي الغرفه بتاعتهم  واستدعي الطبيب

الذي جاء علي الفور

الدكتور :دي حاجه بسيطه دوخه عاديه من الحمل ماتقلقوش

فشكره قاسم الذي كان سعيد انه سيصبح اب

ودخلت امها :خضتيني عليكي لمالقيت قاسم داخل بيكي شايلك وبيقول نادموا ع  الدكتور

الف مبروك ياحبيبتي ربنا يكملك علي خير

راويه:شالني وحامل كمان يادي المصيبه

ودخل وامها خرجت

راويه:انت ازاي تشلني من هناك لهنا

قاسم:امال عوزاني اسيب راجل غريب يشيل مرتي وانا واقف اتخبلتي ف نفوخك عاد

راويه:لا بس كنت فوقتني ف العياده وخلاص

قاسم:المهم اكده مافيش طلاق اني مش هطلق ام ولدي واسيبها عشان راجل غريب يربي ولدي

راويه:ياسلام وافضل عايشه طول عمري ف القهر ده

……………..

الامير:مبروك الحمل يادكتوره

الدكتوره:لحقت عرفت شوفت صحبك وعمايله بعد ماوعدني بالطلاق يقولي مش هطلقك وتقعدي تربي ولدي

الامير:امال يتقال الكبير ساب ابنه لطلقته تربيه ولو اجوزتي واحد تاني يربيه دي تبقي عيبه
ف حقه وسط البلد

راويه:يعني دا كله اللي يهمه شكله ف البلد وابنه وانا فين من كل ده عمره
مافكر ف مشاعري او احساسي

الامير:ويهمك ف ايه انه يشعر بيكي او لاء

مش انتي من الاول مش عوزاه ومش فارق معاكي

راويه:ايوه طبعا مش عاوزه منه حاجه انا عمري ماشوفت منه غير كل قسوه وشخط ونتر
عمره ماحسسني باي حنان او امان او حض…

الامير:ماكملتيش ليه وهو شاف منك ايه عشان يعاملك بحنان او حتي يحضنك زي ماكنتي عاوزه
تقولي

عمرك ما حسستيه الا انه ف نظرك متخلف همجي ومتكبره عليه وحاسه انك اعلي منه
عوزاه يعمل ايه يبوس ايدك

راويه:ماانت صاحبه هتقف مع مين طبعا معاه

هو كويس مع كل الناس وشوفته بيعمل معاهم ايه الا انا يضربني ويهني ويتعامل معايا
كاني حاجه مهمله

الامير:وانتي ايه عرفك بتعامله مع الناس بتراقبيه

ثم انتي مهتمه بيه ليه طالما مش طيقاه ومش عوزاه

راويه:لا مش براقبه دي حاجات حصلت قدامي بالصدفه وانا هراقبه ليه يعني يهمني ف ايه

وانا لا مهتمه ولا حاجه واقفل بقي وماتكلمنيش تاني لا انا طيقاك ولا طيقاه

………………………………

 

الحلقه السابعه والاخيره

رن جرس التليفون

راويه:دا تليفون قاسم نسيه

وبعدها وكمان عنده فيس بوك

يانهار اسود وبيلعب عليا

وذهبت له الاسطبل  تواجهه وتريه الشات

ايه ده ان شاء الله

قاسم:ايه بشيت مع مره قليله الادب بتكلم راجل من ورا جوزها

راويه:اهو انت اللي قليل الادب بتستغفلني ياقاسم

قاسم:امال عوزاني اسيب مرتي تنحرف وتكلم راجل غيري

راويه:لما انت بتحبني كده وخايف عليا بتتعامل معايا كده ليه

قاسم:اني لا عاش ولا كان اللي يذلني مش حرمه عشان بحبها تذلني

ولو حبي هيبقي سبب ذلي دا اني اقتلك بيدي ولا اتذلش

راويه:والله هتقتلني عشان بتحبني جديده دي

قاسم:ثم ماانتي بتحبيني وميته فيا وبتكابري

راويه:انا لا بحبك ولاحاجه مين قالك الكلام ده

قاسم:اعملك سكرين شوت وابعتهالك

راويه:انا ماقولتش اني بحبك

قاسم:امال اهتمامك ومراقبتك ليا دا ايه وبعترافك انا ماكنتش اعرف

راويه:دي حاجات حصلت بالصدفه مش بجري وراك ولا حاجه

فامسكها من وسطها وقربها اليه

طب عيني ف عينك كده

فارتبكت فقبلها لتبتعد عنه انت ازاي تعمل كده

قاسم:مش مراتي دا احنا عملنا اكتر من كده امال اسماعيل ده جه ازاي

راويه:اسماعيل مين

قاسم:ولدي علي اسم بوي والنوبه الجايه نسموه ابراهيم علي اسم عمي

راويه:لا هو انت ناوي علي نوبه جايه

قاسم:امال هنسيبه مقطوع من شجره انا عاوز عزوه بعد كده بقي نجيب العيال الباقيه علي
اسم جدودنا

راويه:لا داانت عاوزلك ارنبه بقي

قاسم:انتي ارنبتي وانا مش هجيب غير من مرتي الدكتوره

راويه:ليه مش كنت هتجوز

قاسم:وانا اقدر افكر غير فيك يا مجنني وتاعب قلبي

تعالي بقي اكشفي علي سلطان لحسن مش عاجبني

راويه:سلطان مين

قاسم:الفرس بتاعي

فبتوطي لتري قدمه

قاسم:لا ياام اسماعيل مش كده ماتوطيش عشان اللي ف بطنك

راويه :خايف علي ابنك

فاقترب منها وانتي ايه وولدي ايه اني خايف عليكي اكتر منه

راويه:ودا من امتي بقي

قاسم:من زمان اوي يابت عمي من اول ماشيلتك علي يدي وانتي ف اللفه وقالو راويه
لقاسم وقاسم لراويه

من اول ماكبرتي علي يدي وخطيتي خطوه بخطوه واني ساندك من لما كنت بذاكرلك ف
المدرسه ولما ابوكي يضربك وتيجي تعيطيلي

فبكت راويه ليحتضنها بشده

راويه:انا اسفه علي كل اللي عملته فيك يابن عمي

قاسم ؛ طب يلا علي اوضتنا ياعروسه

وهكذا بدات حياه راويه وقاسم

واصبحت حياه طبيعيه لا تخلو من الجذب والشد والعناد المتبادل ولكن كل واحد بيطاطي احيانا
للريح حتي تمر المركب بسلام الامير والكبير

الحلقه الاولي

في قريه من قري الصعيد قاسم شاب 35 عام هو كبير عائله الهراوه بعد وفاه
والده مع ان عمه موجود ولكن هو من اصبح خليفه والده لان عمه مقعد ولكن
من الممكن يقف علي عكاز

فلا يستطيع مباشره العمل ف الاراضي وما الي ذلك ففوض ابن اخيه  الذي يعتبر زوج
ابنته المستقبلي فهو مكتوب كتابه علي الدكتوره راويه خريجه طب بيطري وهي تؤجل دائما الزواج
اما لحين الانتهاء من الدراسه او للتقديم للدراسات العليا

وقد جاءت من القاهره بعد حصولها علي الماجستير

اما قاسم فهو خريج حقوق ولكنه هو الحاكم الناهي ف العائله يحتكم له الكبير والصغير
بالبلد

وحكمه نافذ علي الجميع

اما الدكتوره راويه فنظرتها اليه انه متخلف همجي لانه تربي ف الصعيد ولم يعش حياه
المدن وقد كتب كتابها منذ ان كانت ف الثانويه وهي صغيره وقبل دخول الجامعه وقبل
ان تصبح دكتوره ومعها ماجستير

والجميع يعيشون في بيت العائله جناح بسلم علي اليمين لعمه وعائلته وجناح الشمال بسلم خاص
لقاسم وعائلته

……………….

الحاج ابراهيم:اظن كفايه كده وتتزوجي بن عمك صبر عليكي كتير

راويه:لا يابابا انا مش هجوزه الجواز مش بالعافيه

ابوها:انتي اتجننتي يابنت عاوزه تحطي راسنا ف الطين علي اخر الزمن  وقام مستند علي عكازه
برفع يده عليها فوقف بينهما قاسم بهيبته وعباءته التي يرتديها علي قميصه وبنطاله او علي
جلبابه احيانا فتزيده هيبه وامسك يد عمك

قاسم:هتضرب مرتي قدامي ياعمي ولا ايه مش راجل قدامك عاد

هدي اعصابك من ميتي بنسمع لكلام الحريم ولا ناخد علي كلامهم دول ناقصات عقل ودين

ونظر اليها اللي عاوزينه احنا اللي هيتعمل مافيش حريم لهم راي عندينا

انا رايح الارض تؤمرني بشيء ياعمي

ابراهيم:لا ياحبيبي الامر لله

راويه:ايه التخلف ده

ابراهيم:اتلمي  والله هو اللي رحمك من يدي

عاوزه تفضحينا وتجبلنا العار

راويه:هو لما ارفض الجواز منه اجيب العار

ابراهيم:سلو عيلتنا البت لابن عمها ومكتوب كتابكوا من زمن تاجي دلوقيت ويطلقك الناس تقول شاف
حاجه بطاله عليكي ولا ايه دا اني اقتلك واداري عاري بيدي قبل ما تفضحيني ف
وسط العيله

 

وذهبت الي عيادتها التي في جنينه البيت جمب الاسطبل والزرايب فهي فاتحه عياده لبهايم القريه
عباره عن حجرتين ف الجنينه

فذهبت اليها فهي لا تحس بالراحه الا هناك فالحيوانات احيانا افضل من البشر

وكان ف الاسطبل يطعم فرسه فهو يستقل الفرس للمرور علي الارض وعنده سلالات من الخيل
لانه يتاجر بها  فاطعمهم واخذ فرسه لتجده يخرج من الاسطبل منطلقا علي فرسه حتي انها
كادت تقع ولم يعيرها اهتمام ولا ينظر لها

راويه:متخلف همجي قليل الذوق

 

 

الحلقه الثانيه

وجدت رساله تاتي لها من اكونت اسمه الامير

ازيك يادكتوره عامله ايه

روايه:انت مين وتعرفني منين

الامير:انا اعرفك جدا واعرف كل حاجه عنك يمكن انتي ماتعرفنيش بس انا اعرفك جدا جدا
فوق ماتتخيلي

راويه:وعاوز مني ايه سيادتك

الامير:مش عاوز منك حاجه خالص انتي اللي هتحتاجيني كتير ف حالتك دي وهتلاقيني مستمع جيد
لكل اللي هتقوليه ومش هيخرج الكلام بينا لاي حد

حتي لو مش مقتنعه بكلامي دلوقت انا عارف انك هتدوري عليا وتكلميني عشان تحكيلي اللي
حصلك ومبروك مقدما ع الجواز

راوايه:انت ازاي عرفت اننا كنا بنكلم ف موضوع الجواز

الامير:مش قلتلك اني اقرب مايكون لكي واعرف اللي بيحصل واللي هيحصل

راويه :وايه اللي هيحصل

الامير:دايما مستعجله كله بوقته يادكتوره لما يجي اوان الحاجه هقولك

راويه:طب ممكن اعرف انت مين

الامير:مسيرك تعرفي بس حاليا خليني الامير

ومش هوصيكي لو احتاجتي اي مشوره مني هتلاقيني صديقك وقت ضيقك

سلام دلوقت

وتركها في حيرتها من هذا الامير الذي يعرف عنها كل كبيره و صغيره

ودخلت عيادتها التي ترتاح بها وتحب عملها جدا وف الليل كانت عندها ولاده متعسره لبهيمه
وتحاول جذب المولود ولا تستطيع هي والعجوز صاحب البهيمه وقاسم كان قادم يدخل فرسه ف
الاسطبل فسمع الاصوات فدخل للاطمئنان فوجد هذا الوضع فخلع عباءته

وسعي وجذبه بقوه فوقع علي الارض وعليه العجل الصغير  فمسح عليه بحنان واعطاه لصاحب البهيمه
وخرج يغسل نفسه علي الطلمبه التي بالخارج ودخل ياخذ عباءته فاستوقفه صاحب البهيمه متشكر يا
قاسم بيه لولاك كان مات العجل وماتت البهيمه ربنا يرضي عليك ويكرمك

قاسم:وانا عملت ايه بس يا راجل ياطيب اي حد هيعمل الي عملته دي روح كيفنا

واخذ العباءه وذهب ليغتسل ويغير هدومه

وبعدها  ذهبت لتجده يجلس مع ابيها يتشاورون في امور الارض

راويه متشكره وكادت تمشي

فجذبها من يدها

انا اللي عملته عشان البهيمه مش عشانك يعني البهيمه هي المفروض اللي تشكرني

فنظرت اليه بغيظ وطلعت مسرعه

 

 

 

الحلقه التالته

وجدت رساله من الامير

لو مفكره انك انتي بس اللي مش عوزاه هو كمان مش عاوزك لكن هو الكبير
ودي عادات وتقاليد ماينفعش يكون مسؤل عنها وهو اللي يكسرها حاولي تقربي منه وتفهميه

راويه:وانا اقرب منه ليه اصلا وانا مش عوزاه دا حتي بشكره يرد رد سخيف زيه
قليل الذوق ده

الامير:يعمل ايه انتي مش جرحتي كبرياءه ورفضتيه لازم يردلك القلم قلمين

راويه:يتفلق ولا هيهمني منه

وانت عرفت كل ده ازاي انت بتراقبني ولا مركب كاميرات وبتجسس علينا

الامير:وليه مااكنش فرد ف العيله او صديق والكل بيحكيلي اللي بيحصل

راويه:وغرضك ايه من دا كله

الامير:ولا حاجه مجرد صديق تشكيله وقت الضيق ويخفف عنك وينصحك زي ماهو  بيشكيلي منك

راويه:وهو كمان بيشتكيلك مني

بيقولك ايه

الامير:دي اسرار زي مابحكلوش اللي بتقوليه عنه مش هحكيلك اللي بيقوله عنك

…………………

سمعت اصوات عاليه فوقفت فوق تشاهد هذا المشهد كان يحكم بين احد اقاربه ورجل كبير
ف القريه

قريبه:هو اللي غلطان ياقاسم

فهب واقفا قاسم وبحزم لما هو غلطان جاي تحتكم ليا ليه عاد طالما جيت ليا
يبقي اني اللي احكم وكلامي سيف علي رقبيكوا

الراجل ده احترمني وجه كبرني ويحتكم ليا كان ممكن يقدم الاوراق والمحكمه تسجنك كمان ودلوقت
ترجعله ارضه وفوقها نص الشرط الجزاءي ومعلش ياعم الشيخ هناجي عليك شويه مرضي لو مارضيت
اني بدفع من جيبي النص الباقي

 

الرجل الكبير:مرضي ان شاء الله اني قلت مش هيخلصنا من المشكل ده الا قاسم بيه

قاسم:وانا لولا عارف ظروفه كنت جبتلك الشرط الجزاءي كله بس من لا يرحم لا يرحم
فلازم نشيل بعضينت

الراجل:ربنا يرضي عليك ياولدي

ومشي الجميع

راويه:عاملي فيها مصلح اجتماعي

 

 

 

الحلقه الرابعه

في يوم قدم قاسم ووضع حصانه ف الاسطبل ليجد رجل عجوز يخرج من عند الدكتوره
باكيا

قاسم:خير ياعم الحاج بتبكي ليه

فسمعت صوتهم راويه وخرجت تنظر ماذا يحدث دون ان يراها احد

الرجل العجوز:بهيمتي اللي حيلتي ماتت هي اللي بناكل من خيرها ااكل عيالي منين

قاسم:دا اللي مزعلك طب تعالي معايا وفتح زريبته نقيلك احلي بهيمه وعشر كمان عشان نبدلك
خير من بهيمتك باذن الله ويجعلنا مفتاحا للخير مغلاقا للشر

فكاد الرجل يقبل يد قاسم الذي سحبها

احنا ناقصين ذنوب ياعم الشيخ واخذ الرجل بيهمه عشر اي حامل وذهب فرحا بعد ان
كان باكيا

راويه:ياسلام اراك توزع من مال امك

…………..

تحدد موعد الزفاف

واخذ العريس عروسه لغرفتهم

راويه:لو قربتلي هقتلك

قاسم:ومين قالك اني عاوزك اصلا اني اجوزتك عشان دي تقاليدنا ولا يمكن ابقي اني الكبير
اللي بيحافظ عليها واكسرها

روايه:طب ماتطلقني

قاسم:اطلقك وارميكي لهم عشان يقولو مالقهاش بكر ويقتلوكي

روايه:انا اشرف منك ومن عيلتك كلها فلم تجد غير قلم علي وجهها

قاسم:صوتك يعلي تاني قدام جوزك هجيب خبرك هي ظاطط ولا ايه اذا كنتي نسيتي عادتنا
وتقاليدنا اني هربيكي من اول وجديد

راويه:انت تربيني

قاسم:واكسرلك دماغك ده كمان غوري من خلقتي بدل ماموتك ف يدي مش طايق اشوفك

ومسك سكين وقطع يده وانزل الدماء علي محرمه  ثم ربط يده بمنديل وهي تنظر بدهشه
ماذا يفعل ثم اخذها والقاها علي الناس بالخارج

راويه:انت عملت ايه وازاي تعمل كده ف ايدك لازم تتطهر

قاسم:مش لازم الخلق اللي بره يعرفوا اني دخلت بيكي ولا ياجو يكلوكي

راويه:تخلف هات اما اطهرلك الجرح

قاسم:انتي يادكتوره البهايم

راويه:بهايم ولا بشر مش هعرف اطهر جرح  احيانا البهايم بتبقي افضل من البشر

جاهل متخلف

قاسم  :شكلي هقتلك وادفنك الليله اتقي شري انتي ماتعرفيش اما صبري ينفذ ممكن اعمل فيكي
ايه

انتي هتعيشي هنا زيك زي اي كرسي وانا هجوز عليكي واحده تعرف تحترم جوزها كويس

راويه:تبقي تطلقني

قاسم:انا مش هطلقك الا اما يجيني مزاجي ولو وصلت اني اربطك زيك زي الكلبه ف
رجل السرير هعملها

ولو طلعتي صوتك ولا اتنفستي قدامي معرفش ممكن اعمل فيكي ايه يلا اتخمدي جبر يلم
العفش

 

 

الحلقه الخامسه

الامير:مبروك ياعروسه

راويه: مبروك ع الخيبه التقيله هيفضل ف نظري همجي متخلف

الامير :مش يمكن بيحبك وانتي اللي مش حاسه

راويه :ودا يعرف يحب دا يشخط وينتر مفكر انه ف العصر الحجري

ربنا يصبرني ومش انا اللي اقتله

……..

راويه:انا مش عارفه ازاي عامل نفسك راجل وقابل تعيش مع واحده مش طيقاك

قاسم امسكها بغيظ:انا راجل غصب عنك واكبر شنبات البلد بيقفوا يرتجفوا قصدادي مش هتيجي انتي
ياحته مفعوصه وتقلي ادبك الحرمه اللي ماتحترم راجلها تبقي حرام فيها الوكل تبقي زي خيل
الحكومه لماتبرك تنطخ بالنار

روايه:اسلوبك ولا كانك عاشرت بني ادمين

قاسم:مش اني حيوان وانا هوريكي الحيوان ده هيعمل فيكي ايه ياحيوانه ودخل بها وبعدها

عشان تعرفي انك ماتسويس واللي عاوزه اقدر اخده بسهوله بس انتي اللي ماتلزمنيش

راويه:وانت مفكركده بتكسرني بيزيد عندي انك متخلف

قاسم:يعني مش هتهمدي الا اما اقتلك

اتا ماشي بدل مااصور قتيل

……………

ذهب واخذ فرسه يتجول ف الليل

وذهبت تتجول في جنينه المنزل وهي تبكي من فعلته بها واسلوبه معها

الامير:بتعيطي ليه

روايه:وانت ايه عرفك

الامير:هو قالي علي استفزازك له وعملته قلت اكيد بتسحي دلوقت

راويه:بيتفاخر قدام اصحابه بعملته الهمجيه

الامير :بالعكس هو مضايق بس انتي اللي اجبرتيه علي كده بسبب اسلوبك معاه

راويه:دا عاوز يجوز عليا وحتي مش راضي يطلقني

الامير:حقه طالما مراته مش مريحاه

راويه:خلاص يطلقني

الامير :بس هو بيحبك

راويه:دا مايعرفش الحب ابدا كل شيء عنده بالغصب واوامر ورايه هو اللي يمشي انا مش
عوزاه

الامير:يعني احاول اقنعه يطلقك هترتاحي كده

راويه:ايوه انا مابقتش عوزاه

الامير:يعني كنتي عوزاه الاول

راويه:لاا انت عاوز ايه انت كمان

وقفلت

فوجدته قادما بفرسه وسيده تبدو من هيئتها غلبانه استوقفته

السيده:بيتنا هيتخرب ياسي قاسم وهيحجزو ع الارض مالقتش غيرك الجا له

قاسم:عدي عليا انتي و اللي واخد عليكو الوصلات وان شاء الله خير

فحاولت الاختفاء حتي دخل يدخل فرسه ودخلت الي البيت فكان دخوله وراءها وراي ابوها يجلس

فنادي عليها

قاسم:راويه فنظرت اليه

راويه:عاوز ايه

قاسم:استني هنا ندخل سوا عشان منظرنا قدام البيت ماحدش يعرف عنا حاجه

راويه:دا اللي يهمك منظرك

قاسم:اتلمي بدل ماتهور عليكي قدامهم خلي الكلام ده ف اوضتنا

ودخلا لابوها فعندما شاهدهما

مبروك ياولاد

راويه :مش نفذتو التخلف اللي ف دماغكو

وقام ابوها ليضربها

قاسم:عمي دي مرتي هو اني مش راجل قدامك ولا ايه  مالكش صالح بيها اني بتفاهم
معاها

يلا علي اوضتنا

راويه:انت عاوز مني ايه طلقني انا مش عوزاك

قاسم:هطلقك بس لما يجي الوقت المناسب ولحد الوقت ده تحترمي نفسك معايا وماسمعلكيش نفس

وجوزك تشيليه فوق دماغك وقدام الناس لو اتكرر اللي حصل مع ابوكي ده لهتشوفي اللي
عمرك ماشوفتيه ومش هطلقك واسيبك معلقه زي البيت الوقف لا طايله سما ولا ارض واجوز
واحده تدلعني وتروقني وتحترم جوزها بصحيح

راويه:هاتلك بهيمه من البهايم اللي هنا ماهي دي اللي تنفع معاك

ماشي يابهيمه والله لاوريكي اما كسرت نفوخك ده وفعل بها مره اخري

قاسم:اما اشوف اخرتها معاكي يااني  ياانتي

……………..

الامير:ليه بتتعمدي تستفزيه ماكان وافق هيطلقك لازم قله الادب

راويه:هو اللي مستفز وقليل الادب وسافل بكرهه بكرهه

وقفلت واخذت تبكي فلا احد يفهمها او يحس بها

 

 

الحلقه السادسه

:ذهبت تتجول ف الصباح ف الجنينه لتجد.السيده ورجل معها يذهبان لمكتبه المطل ع الجنينه فذهبت
لتري مايحدث

فوجدت الرجل معه الوصولات فاخذها منه ودفع له المبلغ وقال لها الوصولات عندي منين مايجي
فلوس سددي براحتك

فشكرته ودعت له كثيرا وخرجت

فقد استحق بجداره لقب الكبير رغم صغر سنه

………….

راويه :اشمعنه كويس مع الناس كلها ومعايا انا متخلف وهمجي بالشكل ده

………………….

بعد فتره كانت في عيادتها وهو يدخل  الاسطبل

فسمع من يقول يادكتوره يادكتوره

فدخل عيادتها ليجدها مغشي عليها

فحملها الي الغرفه بتاعتهم  واستدعي الطبيب

الذي جاء علي الفور

الدكتور :دي حاجه بسيطه دوخه عاديه من الحمل ماتقلقوش

فشكره قاسم الذي كان سعيد انه سيصبح اب

ودخلت امها :خضتيني عليكي لمالقيت قاسم داخل بيكي شايلك وبيقول نادموا ع  الدكتور

الف مبروك ياحبيبتي ربنا يكملك علي خير

راويه:شالني وحامل كمان يادي المصيبه

ودخل وامها خرجت

راويه:انت ازاي تشلني من هناك لهنا

قاسم:امال عوزاني اسيب راجل غريب يشيل مرتي وانا واقف اتخبلتي ف نفوخك عاد

راويه:لا بس كنت فوقتني ف العياده وخلاص

قاسم:المهم اكده مافيش طلاق اني مش هطلق ام ولدي واسيبها عشان راجل غريب يربي ولدي

راويه:ياسلام وافضل عايشه طول عمري ف القهر ده

……………..

الامير:مبروك الحمل يادكتوره

الدكتوره:لحقت عرفت شوفت صحبك وعمايله بعد ماوعدني بالطلاق يقولي مش هطلقك وتقعدي تربي ولدي

الامير:امال يتقال الكبير ساب ابنه لطلقته تربيه ولو اجوزتي واحد تاني يربيه دي تبقي عيبه
ف حقه وسط البلد

راويه:يعني دا كله اللي يهمه شكله ف البلد وابنه وانا فين من كل ده عمره
مافكر ف مشاعري او احساسي

الامير:ويهمك ف ايه انه يشعر بيكي او لاء

مش انتي من الاول مش عوزاه ومش فارق معاكي

راويه:ايوه طبعا مش عاوزه منه حاجه انا عمري ماشوفت منه غير كل قسوه وشخط ونتر
عمره ماحسسني باي حنان او امان او حض…

الامير:ماكملتيش ليه وهو شاف منك ايه عشان يعاملك بحنان او حتي يحضنك زي ماكنتي عاوزه
تقولي

عمرك ما حسستيه الا انه ف نظرك متخلف همجي ومتكبره عليه وحاسه انك اعلي منه
عوزاه يعمل ايه يبوس ايدك

راويه:ماانت صاحبه هتقف مع مين طبعا معاه

هو كويس مع كل الناس وشوفته بيعمل معاهم ايه الا انا يضربني ويهني ويتعامل معايا
كاني حاجه مهمله

الامير:وانتي ايه عرفك بتعامله مع الناس بتراقبيه

ثم انتي مهتمه بيه ليه طالما مش طيقاه ومش عوزاه

راويه:لا مش براقبه دي حاجات حصلت قدامي بالصدفه وانا هراقبه ليه يعني يهمني ف ايه

وانا لا مهتمه ولا حاجه واقفل بقي وماتكلمنيش تاني لا انا طيقاك ولا طيقاه

………………………………

 

الحلقه السابعه والاخيره

رن جرس التليفون

راويه:دا تليفون قاسم نسيه

وبعدها وكمان عنده فيس بوك

يانهار اسود وبيلعب عليا

وذهبت له الاسطبل  تواجهه وتريه الشات

ايه ده ان شاء الله

قاسم:ايه بشيت مع مره قليله الادب بتكلم راجل من ورا جوزها

راويه:اهو انت اللي قليل الادب بتستغفلني ياقاسم

قاسم:امال عوزاني اسيب مرتي تنحرف وتكلم راجل غيري

راويه:لما انت بتحبني كده وخايف عليا بتتعامل معايا كده ليه

قاسم:اني لا عاش ولا كان اللي يذلني مش حرمه عشان بحبها تذلني

ولو حبي هيبقي سبب ذلي دا اني اقتلك بيدي ولا اتذلش

راويه:والله هتقتلني عشان بتحبني جديده دي

قاسم:ثم ماانتي بتحبيني وميته فيا وبتكابري

راويه:انا لا بحبك ولاحاجه مين قالك الكلام ده

قاسم:اعملك سكرين شوت وابعتهالك

راويه:انا ماقولتش اني بحبك

قاسم:امال اهتمامك ومراقبتك ليا دا ايه وبعترافك انا ماكنتش اعرف

راويه:دي حاجات حصلت بالصدفه مش بجري وراك ولا حاجه

فامسكها من وسطها وقربها اليه

طب عيني ف عينك كده

فارتبكت فقبلها لتبتعد عنه انت ازاي تعمل كده

قاسم:مش مراتي دا احنا عملنا اكتر من كده امال اسماعيل ده جه ازاي

راويه:اسماعيل مين

قاسم:ولدي علي اسم بوي والنوبه الجايه نسموه ابراهيم علي اسم عمي

راويه:لا هو انت ناوي علي نوبه جايه

قاسم:امال هنسيبه مقطوع من شجره انا عاوز عزوه بعد كده بقي نجيب العيال الباقيه علي
اسم جدودنا

راويه:لا داانت عاوزلك ارنبه بقي

قاسم:انتي ارنبتي وانا مش هجيب غير من مرتي الدكتوره

راويه:ليه مش كنت هتجوز

قاسم:وانا اقدر افكر غير فيك يا مجنني وتاعب قلبي

تعالي بقي اكشفي علي سلطان لحسن مش عاجبني

راويه:سلطان مين

قاسم:الفرس بتاعي

فبتوطي لتري قدمه

قاسم:لا ياام اسماعيل مش كده ماتوطيش عشان اللي ف بطنك

راويه :خايف علي ابنك

فاقترب منها وانتي ايه وولدي ايه اني خايف عليكي اكتر منه

راويه:ودا من امتي بقي

قاسم:من زمان اوي يابت عمي من اول ماشيلتك علي يدي وانتي ف اللفه وقالو راويه
لقاسم وقاسم لراويه

من اول ماكبرتي علي يدي وخطيتي خطوه بخطوه واني ساندك من لما كنت بذاكرلك ف
المدرسه ولما ابوكي يضربك وتيجي تعيطيلي

فبكت راويه ليحتضنها بشده

راويه:انا اسفه علي كل اللي عملته فيك يابن عمي

قاسم ؛ طب يلا علي اوضتنا ياعروسه

وهكذا بدات حياه راويه وقاسم

واصبحت حياه طبيعيه لا تخلو من الجذب والشد والعناد المتبادل ولكن كل واحد بيطاطي احيانا
للريح حتي تمر المركب بسلام

 

قصه الامير والكبير - احيانا تكون السعادة امامنا ونلفظها ولا ندركها Unnamed File 2

  • رواية الامير والكبير
  • يادكتورة اكشفي لي
السابق
قصه واقعيه شاب يغتصب بنت اخوه
التالي
رواية اتحداك واتحدى ابو الرجولة كاملة